Royals – Huskies

Viimeksi muokattu 10.5.2015 11:07 146

(4-1)

27

(4-0)

38
1 2  
14 13 27
14 24 38

5.7.2015 klo 15:00 Vaasa

Kaari

Huskies divarin kärkeen

Gridiron Staff 7. heinäkuuta 2015 23:12

Hämeenlinnalaisjoukkue onnistui toisena joukkueensa koskaan päihittämään Royalsin, ja vieläpä Vaasassa. Vieraskentällä Royals on edelleen kautta aikain tappioton.

Lue lisää

Kommentoi

  • Vois melkein sanoa “kauden peli”… kaikki sarjatasot mukaanlukien.

  • Kauden peli on jo pelattu. Roosters ja Trojans kohtasivat pari viikkoa sitten ja kyseessä oli varmasti vuoden SE ottelu.Seuraava suuri peli on Vaahteramalja. Royals ja Huskies kohtaavat viikonloppuna Vaasassa. Royals voittaa kohtuullisella piste-erolla joten se siitä. ämän vuoden Spagettimalja ei tule olemaan mielenkiintoinen yhden joukkueen ylivoiman takia.

  • @Hökis: Otetaan nyt ihan rauhassa, miten tuo on “kauden peli”?
    Divari on divari ja tasoltaan heikompi kuin liiga, kyllä myös Royals on vielä aika kaukana Suomen kärjestä. Tämä nyt vain on faktaa! 18.7. & 30.7. on varmasti lähempänä kauden peliä, ja varsinkin sitten liigan toinen välierä sekä finaali on huomattavasti lähempänä “kauden peli”-titteliä kun tämä divari ottelu.
    Pahoittelen jos joku vetää herneen nenään tästä.

  • Nyt pitäisi nädä Trojans vs Royals ottelu, se olisi kauden peli!

  • Se olisi teurastus. Taitaa nyt keulia vähän…

  • Eihän vaasalaiset pärjänneet edes seinäjoelle ja nyt sitä pitäis jo päästä trojans haastamaan.hahaha kaikkea sitä kuulee

  • En puhunut tasosta mitään. Ennakkoon Tro vs Roo peli oli ilman muuta SE peli… nyt siitä vaan muodostui pannukakku. Tuon pelin jälkeen Royals-Huskies on mielestäni se match up jossa on eniten jännitettävää. Toki jos peli on odotetun tasaista (kuten ainakin omalta osalta uskon), nousee Spagettimailja vielä korkeammalle. Lisäksi Roo-Cro voi vielä yllättää, mutta tähän en aivan jaksa uskoa. Toivon olevani väärässä.

  • Mun mielestä divarin ykkösen pitäis päästä automaattisesti Vaahteramaljaan!!

  • Katsotaan millä tasolla Royals oikeasti on kun Huskies & “Paskasakki” vetää pataa 3 TDn erolla.

  • tarkennuksena: En puhunut joukkueiden/ottelun tasosta mitään.

    On aivan selvää, että Royals ottaisi kuokkaan niin Trojansilta kuin suurella todennäköisyydellä kaikilta muiltakin liigajengeiltä. Sen takia joukkue pelaakin Divaria, vaikka sekin tuntuu olevan monelle (ei-vaasalaiselle) vaikea hyväksyä.

  • Royals ei ottaisi turpaan kaikilta liigajengeiltä.. se nyt on aivan fakta. Divarin kärki on lähes poikkeuksetta terävämpi kuin vaahteran viimeiset. Ollut monena vuotena.
    tästä on jonkin verran faktaakin tasonmittausotteluilla mitattuna.
    Se väite taas että Turku vs Royals olisi tasainen on ihan hölynpölyä. Vaasa on hyvä joukkue, mutta Trojans on tänä vuonna suomen paras joukkue, ja tämän match upin Vaasa toki häviäisi selvästi.

  • Onko tietoa saiko Royals #21 pelikieltoa lyönnistään ottelussa Helsinki Wolverinesiä vastaan?

  • Tuskin saa ottelukieltoa. Vaikka muistaakseni jos tappelun takia lentää pihalle siitä tulee automaattisesti 1-2 ottelua ja tokasta ulos lentämisestä loppukausi. NFL-seppohan on liiton hallituksessa ja näille hallituksessa olevien seuroille yleensä asiat tuppaavat kääntyä onnellisesti joten voidaan unohtaa kiellot.

  • Ei näköjään saanu. Liittoikin otti vaasalta parrua kakkoseen ku linjasta poiketen ei toisen puoliajan ulosajosta antanu yhtä ottelua lisää pelikieltoa…

  • “Divarin kärki on lähes poikkeuksetta terävämpi kuin vaahteran viimeiset.”

    Täytyy muistaa, että vaahteran kaksi viimeistä tippui/tiputtautui viime kauden jälkeen divariin. Nykyiset hännänpäät eivät ainakaan ole merkittävästi viime kaudesta heikentyneet, joten voisi kuvitella, että ero divarin ja liigan välillä on jopa kasvanut. Toki divarin kaksi kärkijoukkuetta ovat myös vahvistuneet viime kaudesta, joten ehkä ei sittenkään.

    Tältä kaudelta ainoa faktanäyte on Royalsin ja Crocojen välinen ottelu, minkä Crocot vei selvästi, joskin ei helpolla. Kuitenkin Crocoilla ei tainnut olla kyseisen pelin alla juurikaan kunnollista tiimiharjoitusta.

    Ja ei kai kukaan ole väittänyt (ainakaan tosissaan), että Trojans-Royals olisi tasainen?

  • Säännöt on samat kaikille. Toisille se joustaa vaan vähän enemmän.

    http://www.sajl.fi/?x118281=3972102

  • “Päätöksenteossa yhtenä vaikuttavana tekijänä oli se, että käytettävissä olevassa tallenteessa ei näy itse rangaistukseen johtanut tapahtuma.”

    Huhhuh, eikai se näy, kun tapahtui vihellyksen jälkeen, eli kameramies ei sitä kuvannut…Noh, paikalla olleet sen näkivät, kun nyrkillä nivusiin lyötiin…

    #21 on ihan pelimies, mutta pidä nyt Rufa se pää kylmänä, tossa ei oo mitään järkee…

  • Striimistä sen varmaan olis nähnytkin kun ei ole poikkaistu lähetystä downien välillä…onkohan se Vaasan video jossain upattuna?

  • Samassa linjassa tuo näyttää olevan muidenkin kurinpitolautakunnan päätösten kanssa.

    http://www.sajl.fi/liitto_ja_seurat/liiton_toiminta/valiokunnat/kurinpitovaliokunta/kurinpitopaatokset-2015/

  • Siis nimenomaan ei ole linjassa, lyönneistä on tähän asti saanut pelikieltoa. Nyt ei saanut, joten eikö se silloin ole poikkeama.

  • Älä viitsi, Wolvojen pelaaja antai aika pitkälti samalla mitalla JA oli se joka löi ensin. Tässä kävi vain klassinen että kostava osapuoli jäi kiinni.

    Lopputulos kuitenkin aivan yhdentekevä, Wolvot hävisi ottelun selkeästi joka osa-alueella.

    Sitä enemmän mitä Royals voittaa sitä enemmän sitä vihataan Vaasan ulkopuolella. Selkeästi fyysisen pelin pelaaminen on tällä hetkellä Suomen jefussa joku Tabu. Vaasassa vedetään kovaa mutta reilusti. Jos et kestä niin mee pelaan lippupalloa.

  • Lue kurinpitovaliokunnan 3 viimeistä päätöstä ulosajoista joissa syy ollut tappelu/väkivaltaisuus. Ihan linjassa menty tässäkin tapauksessa.

  • Samaa mieltä, Royals oli selkeesti parempi joka osa-alueella. Paitsi rangaistuksissa. Ilman niitä olis ollut vielä parempi. Mutta, jos lyö ja jää kiinni lyömisestä, pitäisi siitä tulla pelikieltoa. Kuten aina ennenkin.

  • Ihan sääntöjen mukaanhan toi menee. Aiemmin säännöissä on ollut noita automaattirangaistuksia, mutta ne on siivottu säännöistä pois aika monessa kohdassa. Nykyisten sääntöjen mukaan tappelemisesta on seurauksena ottelusta sulkeminen. Seuraavasta ottelusta suljetaan automaattisesti tappeluun osallistunut valmentaja tai vaihtopelaaja, joka osallistuu tappeluun vaihtoalueella tai lähtee sieltä osallistuakseen tappeluun. Vastaavasti poistunut se sääntö, että kahdesta tappelusta seuraisi automaattisesti koko kauden pelikielto. Eli asia menee kurinpitovaliokunnan käsittelyyn toisenkin tappelun osalta. Vanha sääntö varmasti antaa suuntaviivoja siihen, että millainen rangaistus sieltä olisi odotettavissa. Alla vielä sääntökohta:

    LUKU 5. Tappeleminen
    ARTIKLA 1.
    a. Ennen peliä, pelin aikana tai sen jälkeen, mukaan lukien puoliajalla, peliasussa olevat joukkueen jäsenet ja valmentajat eivät saa osallistua tappeluun (Sääntö 2-32-1).

    RANGAISTUS − 15 jaardia. Pallon ollessa pois pelistä, 15 jaardia seuraavasta aloituspisteestä. Automaattinen ensimmäinen yritys joukkueen B virheistä, jos ei ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Ottelusta sulkeminen. [S7, S27 tai S38, ja S47].

    b. Kummankaan puoliajan aikana valmentajat ja vaihtopelaajat eivät saa lähteä joukkueensa alueelta osallistuakseen tappeluun, eivätkä he saa osallistua tappeluun joukkueensa alueella.

    RANGAISTUS − 15 jaardia. Pallon ollessa pois pelistä, 15 jaardia seuraavasta aloituspisteestä. Automaattinen ensimmäinen yritys joukkueen B virheistä, jos ei ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Ottelusta ja seuraavasta ottelusta sulkeminen. [S7, S27 tai S38, ja S47].

  • Eiöhän olennaista olis kieskittyä spekuloimaan tulevaa peliä eikä jotain helvetin edellisen pelin rangaistusta, syyllinen on se joka lensi ulos ja piste. itse ainakin odotan tästä 1div. kärki ottelusta hyvää ja tasaista. Varmasti tämän kesän tähän asti div. odotetuin peli.

  • “Katsotaan millä tasolla Royals oikeasti on kun Huskies & ”Paskasakki” vetää pataa 3 TDn erolla”

    Ai nää dokut vai?: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205583111149574&set=a.2649216022102.2130588.1006745247&type=1&theater

  • Nopealla vilkaisulla Huskiessin joukkueella on paremmat qb, rb ja rissut ku Royalssilla. Vaasa tosin vie linjoissa ja puolustuksessa jo pelkästään fyysisyyden ja reenaamisen takia. Tulee offence vs defence kohtaaminen!

  • Rissuista vähän eri mieltä. Huskiesilla laajempi rissukanta, mutta Royalsilla kaksi huippua. Vastaavasti Royalsilla kolme kovaa rb:ä, Huskiesilla yksi huippu.
    Nesi on kovan paikan edessä: tämä on lopullinen läpimurto tai epäilykset saavat uusia siipiä. Itse sanon, että kävi matsissa miten kävi, Nesi on jo osoittanut olevansa Suomen huippu(a).
    Royals voittaa matsin linjoissa ja sitä kautta koko matsin. Tosin saatan olla väärässäkin.
    Siinä sen sijaan en ole väärässä, että sekä Royals että Huskies olisivat nyt liigassa sijoilla 3-7, jos molemmat olisivat mukana (8 joukkuetta). Ensi vuonna ovat vielä parempia.

  • Nykykunnossa Royals saattaisi voittaa TAFTin hyvänä päivänä, Huskiesilla ei toivoakaan. Kaikki muut Vaahterajoukkueet pesisivät lattiaa molemmilla ja lopputulos sijat 7. ja 8. Royalsi hävisi selkeästi Crocoille jotka eivät edes peluuttaneet kaikkia importtejaan kyseissä harjoitusottelussa. Kummallakaan divaritiimillä ei vaan riitä taito WR/DB osastolla tosissaan haastamaan liigajoukkueita. Royals saattaisi pärjätä hyvän linjapelaamisensa ansiosta tiettyyn pisteeseen asti, mutta häviäisi silti takakentän kokemattomuuteensa. TAFTikaan jos saisi linjapelaamiseensa järkeä ja rissuilla pysyisivät suoraan numeroihin tulevat pallot käsissä, ei Royals voittaisi edes vantaalaisia.

    Ensi vuoden Royals voikin sitten jo yltää huomattavasit korkeamalle, yhtä lisävuotta kokeneempana ja vähän eri ulkomaalaisilla.

  • Niin tota noin… onko tässä mitään järkeä keskustella miten Royals pärjäisi liigassa kun se pelaa divarissa? Jostain syystä ei kelpaa puolelle porukkaa että Royals pelaa divaria tänä vuonna ja puolelle ei kelpaisi jos pelaisivat liigaa. Syitä luetellaan kilpaa puolesta ja vastaan mutta harva elää tässä päivässä.

    Fakta Royals pelaa divaria. Fakta Royals pelaa 5.7 Hämeenlinnaa vastaan. Fakta siitä tulee Royalsille tämän kauden suurin haaste mahdollista finaalirevanssia lukuunottamatta.

  • Ja fakta ettei asioista saa keskustella koska vääriä mielipiteitä ja ei olla tarkistettu liiton politbyron kautta saako julkaista?

  • @Pft ” Royalsi hävisi selkeästi Crocoille…” 21-13. Selvästikö? Royalsin selvästi heikoin osa-alue eli takakenttä on nimenomaan kehittynyt sen jälkeen huimasti puolustuksen jenkkivalmentajan ja jenkkirissun ansiosta. Royals on huomattavasti kovempi nyt, kuin TAFT oli ennen nousuaan ja TAFT oli 6/8 (uudessa) liigadebyytissään. Huskiesia on helppo vähätellä, mutta tämä viikonloppu kertoo paljon.
    Mitä järkeä on keskustella tällaisista asioista? Spekulointi on kivaa!

  • Minun silmissäni Crocojen ja Royalsin välinen tasoero oli tuossa pelissä hieman isompi kuin mitä loppulukemat antavat ymmärtää. Olisi Royalsilla ollut jopa voiton avaimet käsissä, yksittäisessä pelissähän kaikki on mahdollista, mutta isommassa kuvassa oli aika selvää kumpi on isoveli… vielä tässä vaiheessa.

    Olen Filebackerin kanssa samaa mieltä, että Royalsin heikoimmat osa-alueet (mihin lasken myös heittohyökkäyksen) ovat kehittyneet kauden aikana paljon, kuinka paljon nähdään sunnuntaina. Kävi pelissä miten kävi, niin tuo kehitys tulee jatkumaan ja olen varma, että Royals pelaa vuoden päästä tosissaan pudotuspelipaikasta Vaahteraliigassa. Onko Hämeenlinnasta samaan? Sekin selviää pitkälti sunnuntaina.

  • Royalsin ja Huskiesin suurin ero on siitä, että Royalsin runko koostuu nuorista, lajin uusista nimistä, joilla vielä monta pelivuotta edessään. Sen sijaan Huskiesin menestys lepää kokeneiden konkareiden harteilla, jotka pelaavat “one more year” -mentaliteetilla. En usko, että kovin suuri osa Huskieskin porukasta edes aikoo jatkaa jos joukkue nousisi liigaan vaan haluavat ennemmin pelailla divarissa, jossa heidän taidot edelleen riittävät divarin kärkeen, kuten nähdään.
    Huskiesin tie on samalla tavalla vaarallinen kuin oli Hyvinkää Falconsin tie. Hyvä porukka yhteen koottuna ja siihen osaava valmennus niin divarin edellisen kauden heittopussi nousi suoraan rymisten Spagettimaljaan ja pitää edelleen hallussaan meriittiä olla se ainoa joukkue, joka on pystynyt Royalsin voittamaan, eikä voitto ollut maljassakaan kuin yhden maalin päässä.
    Mutta kun kauden lopussa valmennus vaihtui ja muutama konkari lopetti niin koko joukkue meni rytinällä nurin.

    Pidän Royalsin tietä tulevaisuuten peilaten siis kestävänä, toisin kuin Huskiesin, joka saattaa olla vaikka ensi vuonna kakkosessa jos Nesi ja co pistävät uran naulaan. Royals ei mene nurin viiden tai edes 10 pelaajan lopettaessa -natisee ehkä, mutta ei mene nurin kun taas Huskies saattaa kaatua kokonaan.

  • Mutta tämän sanottuani haluan vielä sanoa, että se, mitä ensi kaudella tapahtuu ei ota mitään pois Huskiesin tämän vuoden tarinasta. He pelaavat erinomaista divaripalloa, kuten Falconskin viime vuonna ja pelaajat voivat olla ylpeitä suorituksistaan kentällä.

    Ensi vuosi on sitten uusien tarinoiden aika. Mielenkiinnolla odotan tulevan viikonlopun Royals-Huskies peliä.

  • Näitä more year puheita on kuultu iät ajat. Jos jätkät on kunnos, ne pelaa niin pitkää ku se on kivaa. Silloin kun homma toimii, on peli kivaa, vaikka välil häviäisikin.

  • Odotan mielenkiinnolla miten royals puolustus vastaa huskiesin juoksuhyökkäykseen. Nyt huskiesin rb:t saavat vastaan tiukan boksin, eikä helppoja 1vs 1 tilanteita pitäisi päästä tulemaan. Itse luulen, että huskiesin hyökkäyksen ase on Nesin heitoissa, en usko Jonesin pystyvän voimajuoksuihin, mitä nyt jo vaaditaan

  • Viime vuoden ekassa kohtaamisessa Jones vs Royals ei ihmeellisiä juoksujaardeja nähty, mutta tokassa stat line oli juosten Jones J 28 274 11 263 4 46 9.4. Silloin ympärillä oli aika paljon heikompi muu hyökkäys.

    Mielestäni ratkaisu tullaan näkemään Royals D vs Jones kamppailussa. Huskiesilla on hyvä hyökkäyksen linja. Jos Vaasa joutuu lataamaan boksia juoksun pysäyttämiseen, tästä voi tulla korkeiden pisteiden peli. Vaasan hyökkäys joutuu myös kovimpaan testiin tähän asti, mutta silti mitään nollapeliä tästä ei ole tulossa. Tiukka peli, jonka voittaa joukkue, jonka puolustus pelaa paremmin. Molemmat hyökkäykset skooraavat kyllä, joten voittoon tarvitaan yli 30 pistettä.

    Yksi kulminaatiopiste voi myös löytyä spessuista. Vaaralliset palauttajat puolin ja toisin voivat saada isoakin tuhoa aikaiseksi. Mielenkiintoista nähdä millä taktiikalla potkujoukkueet lähtevät peliin.

  • Kaikki kunnia Huskiesille hyvästä työstä parin viimeisen vuoden sisään, mutta en usko että pelistä tulee ainakaan pisteiden valossa edes kovin tiukka Royalsille. Ellei sitten JJones seiso päällään.

  • kuin internetistä kajahtaa.

  • Kyl se nyt on niin että Royals ottaa pataan tän matsin. Harmi jos Finaali siirtyy sen vuoksi etelään mutta Huskies nyt vaan on kokeneempi ja nälkäisempi (?)

  • Homma ratkotaan Offence vs. Defence jossa Huskies on piirun verran edellä.

    Uskon että taustajoukoilla ja valmennuksella on myös iso rooli sunnuntaina. Jengit on tasaväkisiä ja se kumpi käyttää hyväkseen vastustajan heikot lenkit paremmin, vie ottelun ja siirtää Vaahteramaljan peluun kotikaupunkiinsa.

  • @Hökis kyllä Seinäjoki peli oli tiukka ja myös Vaasa peluutti 2.QB miltei puolet ottelusta ja osa aloittavista ei pelannut eikä uusi WR ollut remmissä silloin..

    Trojansille ja Roosterssille ei olisi mahdollisuuksia, vielä. Mutta muistaako kukaan kuinka Trojans nousi divarista ja alkoi haastaa Vaahteraliigajengejä heti tosissaan muutama kausi sitten..

  • Kummallisia tulkintoja täysin selvästä pelistä. Huskies ottaa turpaan oikein kunnolla ja nämä liirumlaarumit loppuu siihen. Piste.

  • Vaasa vie 47-24

  • Kyllähän Royals on valovuoden edellä Huskiesta. Ihmettelen tuota Hämeenlinnan hehkutusta. Veikkaus lopputuloksesta 56-21

  • Trojansilla oli divarikaudellakin kuitenkin puolustuksesta lähes puolet maajoukkueessa/maajoukkuetasolla jonka varaan koko nykyinen menestys rakentuu. Royalsilla runko eroaa huomattavasti tässä asiassa joten nämä “Royals heittämällä playoffeihin” joissa käytetään Trojansia vertailukohtana eivät ole kovin pitäviä.

  • Trojans otti hopeaa ensimmäisellä liigakaudella koska ymmärsi ettei divisioonassa pelanneilla pelaajilla pärjätä. Täydet jenkit, pro muuta ulkomaalaista ja suomalaisia mj-tason vahvistuksia tuli joukkueeseen ja siitä menestys. Mitään ottamatta Turun muulta joukkueelta ja sen hyvyydestä pois, mutta joukkue joka oli vaahteramaljassa oli vaan eri joukkue kun se joka edellisenä vuonna voitti Spagetin.

    Samalla kaavalla Royals voisi menestyä myös. Pelkillä nykypelaajilla kehityskaari ei näin nopeasti riitä. Ja nyt siis puhutaan maljaan pääsystä, ei sijoista 4-7 jonne pääsee kevyemmin. Turkua auttoi vielä lisää Wolverinesin romahdus, mutta se ei ole Turun syy.

  • Ei Royalssin tarkoitus ole ottaa ns. runkopelaajia muualta vaan kehittää lähialueen pelaajia liigakelpoisiksi, luoda Vaasaan hyvää jefu kulttuuria joka taas ruokkii lisää uusia pelaajia. Jenkki vahvistuksien hankkimisen syy ei ole pelkästään pärjätä vaan myös kehittää muuta joukkuetta.Esimerkiksi harjoituksissa takakenttä saa erittäin hyvää treeniä harjoitellessaan useita kertoja viikossa jenkki WR vastaan.

  • 0-7 Grandi

  • 7-7 Häivälä

  • 14-7 Dima

  • 14-14 JJ

  • Miten Jones heitteli hetken aikaa? Oliko Carpela sivussa jonkin vuoksi?
    http://www.sajl-tilastot.net/roy/xlive.htm

  • 14.20 JJ puntinpalautus

  • Wildcattiä pelas

  • Huskiesille voitto 38-27.

  • Ottelu päättyy Huskiesin voittoon.

  • Antakaas joku vähän raporttia miten peli eteni, ei tuosta liveseurannasta ota erkkikään selvää kun se on noin rikki nyt

  • Miten ylivoimanen voi hävitä valovuosia jäljessä olevalle. Emmää käsitä. Oisko mitään selittelyjä waasasta?

  • Yllätti muttei hämmästytä. Jo Jonesin värväyksen yhteydessä totesin, että Huskies nousi hetkessä ennakkosuosikkien joukkoon. Nyt uskallan myös todeta, että heillä on Suomen paras QB, joka kisaa tasapäisesti jenkkien kanssa. Yhdessä Jonesin kanssa ovat täynnä yllätyksiä, kuten tässä matsissa jo nähtiin. Sisler on kauden parhaita puolustuksen vahvistuksia Vaahtera mukaanlukien.
    Royals sai hyvän opetuksen (positiivisesti ottaen). He ovat kovia tekemään töitä kaikilla tasoilla ja tämä tappio käännetään varmasti voitoksi. Spagettimaljasta tulee mahtava!
    1700 katsojaa divarin runkosarjassa on vaan niin wow…

  • Mahtava peli ja kumarrus siitä Huskiesille.

    Jonesia ei vaan pitänyt mikään. Selvästi Royalssilla paljon painetta otteluun, ja se jotenkin näky sähläämisenä. Muutamia hyviä suorituksia (Rosekat -> Doubitski, Häivälä), mutta joukkueena alkoi homma hajota, ja puolustus ei vaan riittävällä tasolla. Huskiesin puolustus pysty puolestaan syömään hyvin niitä ROY:n eväitä, Alberque oli aika totaalisesti stiigailtu.

    Mutta hienoa viihdettä, joka oli kyllä areenalle tervetullutta. Tällasta tasaisuutta laji on aikalailla parhaimmillaan :)

  • 1700!? Huhhuh. Mites noi lipputulosäännökset menee playoffeissa, saako kotijoukkue pitää kaiken vai meneekö jakoon? Tullee royalsille jokatapauksesssa melkoinen taloudellinen menetys nyt kun maljaottelu lipsahti hämppäriin…

  • 1694 tarkka katsojamäärä -b Huikeaa!

  • Jones oli ylivoimainen. Todella monta kertaa hän omalla panoksellaan hankki uusia yrityksiä ns. pakko-tilanteessa, palautti yhden potkun maaliin asti, ja pystyi wildcatista myös heittämään. Lisäksi kun Jonesin juoksu-uhka oli todella iso, muutaman kerran aukesi todella pitkä heittopeli kuin taikaiskusta. Royals menetti pallon kerran maaliviivalla fumblesta, lisäksi Huskien kerran pystyi tekemään maalinsa lähellä 4-and-out. Kerran Royals otti tyhmän rangaistuksen, kun Huskiesilla oli edessä 4. yritys, ja automaattiset uudet yritykset ja siitä TD.

    Pelinrakentajat oli aika tasaisia. Ei paljoa heittoja, mutta hyvin usein omille. Alussa Carpelan tosin heitti kolme kertaa melkein perätysten suoraan Royalsin puolustukselle, mutta niistä ei interiä Royals saanut. Todella pieniä asioita, mistä pari toisinpäin, olisi tuloskin voinut olla toisinpäin.

    Huskies oli todella tasainen ja monipuolinen.

    Rehti peli, mistä yleisökin varmasti nautti – tappio poislukien.

  • HUS Uitto J, 7 yd pass from Carpelan N, 11 plays, 70 yards, 7-0
    ROY Haivala J, 66 yd pass from Rosekat B, 4 plays, 79 yards, 7-7
    ROY Doubitski D, 39 yd pass from Rosekat B, 6 plays, 55 yards, 7-14
    HUS Jones J, 22 yd pass from Carpelan N, 7 plays, 60 yards, 14-14
    HUS Jones J, 70 yd punt return, 20-14
    ROY Jarvio V, 4 yd run, 5 plays, 66 yards, 20-21
    HUS Jones J, 69 yd run, 5 plays, 94 yards, 26-21
    HUS Jones J, 6 yd run, 9 plays, 81 yards, 32-21
    ROY Alberque K, 28 yd pass from Rosekat B, 4 plays, 60 yards, 32-27
    HUS Jones J 1 yd run 10 plays, 70 yards, 38 – 27

    Hämeenlinnalla näemmä muutama todella hyvä pitkä draivi. Hus 3rd downs 2/10, 4th down 4/4. Jonesilta odotetusti pari pitkää TD:tä. Rosekatilla heitot 7-14-0, 201yd ja 3TD. Kummallakin jengillä hyökkäys tuli kentältä ilman pisteitä vain neljällä hyökkäysvuorolla, Hus 5 TD driveä + 1 puntinpalautus TD, Roy 4 TD driveä. Hyökkäykset siis melko tasaiset, se taisi voittaa jolla oli karvan verran parempi puolustus.

  • Hei ja tärkein tilasto koko ottelusta. Grandi voitti Kähiksen statseissa

  • .. alkaa heti kiinnostaa, kun jossai saadaa porukkaa katsomoon.. Eiköhän ne tulot kuulu sille jengille, joka porukan saa paikalle!

  • Selvästi divarin 2 kovinta joukkuetta kohtasi ja tasainen ottelu, hienoa varmasti oli yleisökin tyytyväinen. Mitäs mieltä jengi on 1 tasosta tänävuonna?

  • Totta kai kiinnostaa. Tässä voi nyt yhden pelin häviäminen kustantaa royalsille jonkun oulun kausibudjetin verran, mikä on suomalaisessa amerikkalaisessa jalkapallossa aika ennenkuulumatonta.

  • Eiköhän Saintsikin voi hyvänä päivänään haastaa nämä molemmat kuten jo aiemmin Saints-Huskies pelissä nähtiin.
    Ja vastauksena edelliseen vaikuttaisi divarin tason olevan selkeästi kovempi tänä vuonna kuin viime vuonna.

  • Ensi viikonloppuna Saints – Royals.

  • royals voittaa huskiesit 38-20

  • Kaikki haukkunu royalssia liian ylivoimaseksi missä on nämä jätkät nyt kun saadaan oikeesti kunnon finaali 1 divariin ? Kertokaa tunteistanne ?

  • “Kotka käy joskus matalalla, mutta kana ei koskaan korkealla.”

  • “Kana munii joka päivä, kotka ehkä kerran vuodessa”

  • muistatteko miten meni viime vuonna? royals hävisi samantyyppisen pelin, ja kaikki tietääkin mitä tapahtui sen jälkeen.

  • …pitäs silti pelata Vaasassa ja vaikka jakaa 50/50 voitot. Vai paljonko Hämeenlinnaan mahtuu porukkaa?

    Kova loppukausi tulossa.

  • On näköjään finaalipaikat jo jaettu ennen lihavan naisen laulua… Ja samalla tavalla laskettiin jo Royalsille puhtaan kauden täysi pistepotti ennenaikojaan. Vielä on kesää jäljellä… Uskon, että yllätykset jatkuvat kun niiden vauhtiin nyt päästiin.

  • Miksi vaasalaisten pitäisi järjestää Huskiesin ja Saintsin välillä pelattava Spagettimalja?

  • Miksi helsinkiläisten pitäisi järjestää Trojansin ja Crocodilesin välillä pelattava Vaahteramalja?

  • Tänä vuonna SAJL:n pysyväispäätös organisoida Vaahteramalja vain ja ainoastaan Helsingissä on jälleen korni, koska helsinkiläisjoukkueita ei ottelussa ole mukana. Kaksi mustapaitaista kohtaa ja se kauempaa tullut voittaa.

  • Vaasassako se vaahteramalja pitäisi pelata sitten?

  • Tuota näkökulmaahan ei ole esiin otettukaan, mutta jos Royalsin runkosarjapeli kertää 1700 katsojaa, joka on käsittääkseni suurempi joukko kuin viime vuosien Vaahteranmaljoissa on ollut, niin olisi varmaankin taloudellisesti kannattavaa viedäs e vikka sinne Vaasaan.

  • Käsitit väärin, viime vuosien Vaahteramaljoissa on ollut 2500 – 3000 katsojaa. Viimeisimmässä oli hieman yli 300 henkeä paikalla.

  • Faktat puuttui, olin väärässä. Myönnetään ja kadutaan.

  • Käsittääkseni Vaahteramaljan järjestelyoikeutta saa anoa liitolta? Jos joku haluaa järjestää matsin 2016, niin anomusta liittoon.

  • @2015: Tilastoista pikaisella vilkaulsellanäkee, et Vaahteramaljaa on ollut seuraamassa pari ihmistä enemmän kuin tuo 1700.

    2012 2552 katsojaa, 2013 2456 katsojaa ja 2014 3015 katsojaa. Aikaisemmista tilastoista ei lukuja ollut merkitty ylös.

    Tosin ei nuo lukemat ole kovin hääppöisiä, enmmänkin voisi tulla.

  • “Tosin ei nuo lukemat ole kovin hääppöisiä, enmmänkin voisi tulla.”

    Mahtaisikohan paikalle tulla enämpi porukkaa vaahteramaljaa katsomaan jos siitä yli miljoonan budjetista raaskittaisi repäistä pari tonnia mainostamiseen? Itse ollut mukana 10 vuotta lajissa ja vviime vuonna en tainnut missään ulkopuolisessa mediasas nähdä yhtään mainosta tapahtumasta vaikka ruuhkasuomesa asunkin.

  • Kova mainosquru oletkin. Viime vuonna oli mainosta pelistä telkkarissa Nelosella ja Jim:llä, lisäksi pääkaupunkiseutua koristi aika monta siltabanderollia ja Metro-lehdessä oli nelisivuinen vaahteramalja liite. Saattoi olla muutakin, mutta noi itse huomasin. Ja tolla sun parin tonnin budjetilla saa kaksi pientä ilmoitusta hesariin, joten taitaa tuo markkinointirahan määrä olla jo nyt huomattavasti enemmän. Ja jos haluaa kunnolla näkyä niin rahaa pitää varata mainostamiseen monikymmenkertainen määrä. Äkkiä menee taloudellisesti perseelleen vaikka väkeä tulisikin enemmän.

  • Maljan lippuhinnoilla tulee persenettoa siitä syystä että nämä nuijat on pistäneet lasten lipun pääkatsomoon saman hintaiseksi kun aikuisilla. NUIJAT !

  • Saattaa olla, että lasten lipun hinnalla ohjataan lapsiperheet mieluummin muuhun kuin ravitolakatsomoon, jossa Glory Days -jenkkifutarit urpoilee jurrissa.

  • Ja taas faktat pielessä, Vaahteramalja on tuottanut viime vuodet mukavat voitot lipputuloillaan.

  • Ei, en ole tuomassa Vaahteramaljaa Vaasaan (ainakaan tänä vuonna), enkä Spagettimaljaakaan, ellei joukkue lunasta tätä oikeutta pelaamalla – mikä nyt vaikuttaa epätodennäköiseltä. Mielestäni divarissa ei ole syytä muuttaa järjestystä pelipaikkakunnan suhteen, eikä tuottojakaan pidä jakaa, ennen kuin jokaisen joukkueen ottelutuotot on kutakuinkin samalla viivalla. Kuitenkin niiden tuottojen eteen joutuu tekemään aika kovan työn. Katsojamäärällä tosiaan on positiivinen taloudellinen vaikutus, eikä pelkästään ottelutuottojen muodossa. Laajaa yleisöä kiinnostavaa tuotetta on myös helpompi myydä yhteistyökumppaneille.

    Spagettimaljan kotiedun ”menettäminen” on toki Vaasalle takaisku, mutta ei kuitenkaan katastrofi. Mahdollisia rahavirtoja enemmän ainakin itseäni jää kismittämään se, ettei päästä tarjoamaan faneille sitä kaikkein parasta. Kauden pelillinen tavoite on edelleen täysin saavutettavissa, eli voittaa Spagettimalja. Toivottavasti Hämeenlinnassa (mikäli malja siellä pelataan) otetaan mallia Vaasasta ja innostutaan järjestämään divarikaudelle arvoisensa päätös myös ottelutapahtuman osalta. Varmasti ainakin Vaasasta saadaan fanibussi liikkeelle jos sinne (Spagettimaljaan) asti joukkue tiensä selvittää.

    Mitä Vaahteramaljaan tulee, ymmärrän ettei sitä voi järjestää ihan missä vaan. Puitteiden tulee luonnollisesti olla kunnossa kuten jonkinlainen varmuus, että yleisöä saadaan paikalle vähintään saman verran kuin Spagettimaljaan :). Väitän, että näitä paikkakuntia Suomesta löytyy ainakin muutama. Vaahteramaljaa Roy-Cro Kaarlenkentällä odotellessa….

  • Tämä on vain mun mielipide eikä siitä tule kenenkään suuttua.
    Kun Divarissa kuitenkin pelataan aika pienillä budjeteilla ja yksi bussireissukin saattaa olla seuralle isoponnistus, (näinhän ei saisi olla) niin näkisin aivan fiksuna jakaa “voittoja” playoff joukkueiden kesken. Tottakai niin että kotijoukkue saisi ensin kulut katettua ja sitten niin että kotijoukkue saisi lopuista 30% ja loput 70% jaettaisiin tekniikalla voittajalle enemmän ja häviäjälle jotain! Tuollaisella mahdollisuudella saada voitosta rahaa takaisinkin päin kiinnostus ottelun voittamiseen kasvaa entisestään (varsinkin siellä taustajoukoissa).
    Tai sitten niin että kaikista playoff lippujen tuloista 50% menee järjestäjälle ja 50% menee kassaan josta sitten maksetaan jollain porrastuksilla neljälle parhaalle.
    Ihan vaan ajatuksena näin heitän, toki Vaasahan tässä häviäisi, paitsi jos jäisi neljänneksi runkosarjassa (jota en usko) ja joutuisi kaksi vieras reissu pelaamaan, omalla kustannuksella.
    Hatun nosto muuten sinne Vaasaan, kovasti on varmasti tehtyt töitä jotta homma on saatu noin upeasti käyntiin!

  • @Hökis Viime vuonna Hämeenlinnassa pelattiin II-divisioonan finaali ja se ottelutapahtuma oli korkeatasoinen, sehän nyt ei ole sanottua vielä missä Spagettimalja pelataan, mutta jos se Hämeenlinnassa on, niin huoli siitä olisiko ottelutapahtuma hyvä vai huono on turha. Katsojan näkökulmasta Kauriala on vielä parempi paikka katsoa ottelua, koska siellä pääsee näkemään ottelua ylempää paremmasta kulmasa kuin Kaarlen kentällä. Kaarlen kentällä “aurinkokatsomo” on aikalailla maan tasalla. ei toki täysin sentään.

  • @Rautamalja: Hienoa jos näin on. Muutenkin Hämeenlinnassa tehty mallikasta työtä viime vuosina.

    @Seuratoimija: Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä että jonkinlaista tasausmekanismia voisi harkita. Tämä kuitenkin edellyttäisi seurojen olevan suurin piirtein samalla tasolla. Jos yhdellä paikkakunnalla paiskotaan hartiavoimin hommia ja saadaan peleihin 2000 katsojaa ja toisella mennään hälläväliä mentaliteetilla (sormea kehenkään osoittamatta) ja saadaan hyvänä päivänä kasaan 200, niin en näe oikein järkevänä, että tuotot jaettaisiin tasan. Tällöinhän jälkimmäinen saisi merkittävän hyödyn siitä, että joutuu/pääsee pelaamaan vieraissa. Miten itse suhtautuisit talkootyöhön tällaisessa tilanteessa?

  • @Hökis: Tuossa ensimmäisessä esittämässäni vaihtoehdossahan järjestävä seura saisi kulujen kattamisen lisäksi tuon pienen extrasiivun potista, samoin kuin oheismyyntitulot.
    Samoin tuossa toisessa vaihtoehdossa oheismyyntitulot jäisi järjestävälle organisaatiolle.
    Näinhän jääkiekossakin toimitaan vaikka siellä voi olla pelaamassa joukkueita joiden katsoja keskiarvoissa voi olla liki 7000 ihmisen ero (johtuen hallien koosta). Eikä kukaan kiukuttele.
    Toinen kannustava tapa tietenkin olisi se että ottelun järjestäjä ottaisi vastuulleen vierasjoukkueen kulut (bussikulut+ mahdollisesti ruokailun). Nythän on niin että toinen saa tuotot ja toinen maksaa, ei sekään ehkä ole aivan reilua, kuten sanoin pienissä budjeteissa ero siitä saatko tuottoa muutaman tonnin tai maksatko pari tonnia on suuri.

  • Tuossa ensimmäisessä esittämässäsi vaihtoehdossahan jäjrestävä seura saisi hävitessään vähemmän kuin vieraileva joukkue. Toisessa vaihtoehdossa sitten ainakin 50% oli taattu. Edelleenkään en näe järkeä sellaisessa järjestelmässä, jossa joku joukkue hyötyisi selvästi (taloudellisesti) siitä, että sijoittuu runkosarjassa huonommin ja täten joutuu pelaamaan vieraissa.

    Tuo viimeinen vaihtoehto on mielestäni nykytilanteessa ainoa toteutuskelpoinen, siis että kotijoukkue osallistuu (tiettyyn rajaan tai vakioitu summa) vierasjoukkueen matkakuluihin. Tämä toimisi jopa kannustimena panostaa ainakin jossain määrin tulopuoleen.

  • Todennäköisesti missään muualla kuin Vaasassa ei jäisi jaettavaa.
    Vaikka paikalle saataisiin 500 katsojaa, niin tuo raha on helppo upottaa, muka ottelun järjestyskuluihin ja vierasjoukkue jäisi tässäkin tapauksessa ilman korvauksia.

  • Tää on kyllä säälittävää, muutamassa paikassa (Vaasa, Hämeenlinna, Turku) ollaan taas alettu saamaan kansaa peleihin niin heti sitä rahaa pitäisi alkaa jakaan? Vetäkää ny V!¤&U päähän. Kuinka olis että muut joukkueet panostaa hiukka siihen omaan ottelutapahtumaan ja koko setin ulkonäköön? Mitä kommunismia kilpaurheilun pitää olla?

    Raha kuuluu sille joka on sen tehnyt PISTE.

  • Voisihan matkaava joukkue järjestää oman fani pisteensä talkoilla pelipaikalle. Ja seurat voisivat kehittää tuotteen (Spagettimalja-pinssi, molemmat OB:t samassa valokuvassa ym) jolloin yleisö vois kannattaa saapunutta joukkuetta peittämään kulunsa. Ja nämä ns. ottelutuotteet vois olla vain vierailevan joukkueen myyntipisteessä.

  • Tulonjakokommunismi ei ainakaan kannustaisi ketään kehittämään ottelutapahtumaa jne. Lätkää nyt ei kannattaisi edes vetää keskusteluun mukaan koska mittasuhteet niin eri, mutta sielläkin on osin luovuttu tuosta yhteiseen pottiin keräämisestä, ja missään muualla ei edes ole tuollaista käytössä Suomessa.

    Kehittäkööt jokainen vain sitä omaa tapahtumaansa, ja voittakoot riittävästi pelejä että saavat enemmän kotipelejä.

  • Miksi tyytyä vain pleijareiden lipputuloihin, Paras ratkaisu olis jakaa Vaasan jokaisen ottelun lipputulot kaikkien divarijengien kanssa, jos muita jengejä ei olisi, ei Vaasalla olisi pelejä.
    eiköhän tällä tapaa saada Vaasakin järkkäämään ottelutapahtumansa edes pikkuisen huonommin, sitte meillä kateellisilla on taas leipää pöydässä.

  • Seurojen sponsorirahat pitää myös jakaa tasan kaikkien kesken ettei kukaan pääse saamaan liikaa etua siitä että tekevät asiat paremmin kuin muut.

  • Tiesin että itku-potkuraivarit tulee kun tätä ehdottaa. Kateus ja oman edunajaminen on vahvoja vaikuttimia lajista riippumatta.
    Mun mielestä voittajat ansaitsevat enemmän kuin häviäjät, liigassahan tuo käytäntö oli joskus että välierät ja finaali olivat liiton järjestämiä ja niistä tuloista maksettiin sitten seuroille palkintorahoja.
    Tärkeämpää kuin se miten olemattomat lipputulot jaetaan olisi saada joka liiga- ja divaripaikkakunnalle toimivat organisaatiot ja sitten alkaa vasta toivoa tapahtumien kehittämistä. Seppo voisi varmasti kertoa miten tuollainen hype on luotu Vaasaan, mutta tuskin tekee sitä koska haluaa pitää seuransa toiminnan parhaana Suomessa.
    Viime kaudella en monessakaan aikuisten ottelussa käynyt, mutta liigapelejä näin Turussa ja Helsingissä. Ei niissä ottelutapahtumissa ollut mitään kovin suurtaeroa, kuuluttajien taso oli Turussa parempi, oheishömpötys oli poissa molemmista. Turussa oli selvästi vain kannattajia enemmän ja näin on aina ollut. Trojans on saanut historiallaan pidettyä katsojat katsomossa ja tietenkin viime kauden upea suorittaminen ei ainakaan niitä pois sieltä aja.

  • Ei Royalsin juttu mikään salaisuus ole. Pääsylipun hinnalla saa aika nopeasti käsityksen siitä, mistä se koostuu. Loppujen lopuksi Vaasassa ei tehdä mitään sellaista mitä ei muualla voitaisi tehdä tai olla jo tehty. Lähtökohtana on tehdä tapahtuma jossa voi viihtyä vaikka ei ymmärtäisi pelistä mitään. Avainsana on markkinointi, se että nöyristelemättä kerrotaan kuinka upea juttu meillä on ja kuinka upea tämä laji on. Kun ihmiset tulee ja viihtyy, tulee ne uudestaan.

    En puhu Sepon puolesta, mutta en usko että ketään vaasalaista harmittaisi kovinkaan paljon jos joku muu seura onnistuisi luomaan hypen samalla reseptillä. Miten se olisi meiltä pois?
    Päinvastoin, jos lajin kiinnostavuus kansallisesti kasvaa, vahvistaa se meidänkin toimintaedellytyksiä.

  • Vaasalainen jefubuumi johtuu osittain myös siitä, että joukkueella on viimeisen kolmen vuoden aikana suhteellisen voittopainoitteinen rekordi. Voittavaa joukkuetta on helpompi fanittaa.

  • Voi sen niinkin nähdä. Toisaalta, ilman panostusta markkinointiin ja tapahtumaan Royalsilla voisi hyvin olla sama rekordi mutta edelleen pelata 50:n katsojan edessä. Jos viisi vuotta sitten olisi tehnyt Vaasan kadulla kyselyä, niin hyvä jos sadasta vastaajasta yksi tiesi, että Vaasassa on jenkkifutisjoukkue. Tänään asiat ovat toisin.

  • Hauska juttu tässä on se että tuo Vaasan “hypetys” vaikuttaa positiivisesti melkein joka paikkakunnalla missä karavaani vaan pysähtyy… Olin itse seuraamassa Bragulla Royals-Wolvot matsia ja voin taata että oli tunnelman puolesta parhaita matseja mitä on koettu. Raahasin jopa perheen paikalle matsia katsomaan yli 100km päästä ja kommentti matsin jälkeen ” Tullaan muuten toistekin”. Toisaalta taas olen ollut todistamassa matseja joissa rosterin koko ylittää yleisömäärän joten ei se kaikilta onnistu.

    Kun ihan oikeasti katsoo vähän pidemmälle kuin “oman” seuran asioita yksi asia on aika selvä. Toiset joukkueet panostavat paljon ja vetävät kivirekeä eteenpäin, muut joko putoavat kyydistä tai sopeutuvat ja pikkuhiljaa helpottavat sekä lajin markkinointia että seurojen toimintaa. Jotta asia olisi vielä entistä vaikeampi lisätään se suurin ongelma tapahtumien rakentamisessa. Jostain pitää nimittäin löytyä henkilö jolla on aikaa ja ennenkaikkea halua uhrata satoja tunteja talkootyötä oman seuran eteen, ei meinaan onnistu ihan kaikilta. Ne seurat mitkä tällähetkellä saavat tapahtumiinsa (huomaa, en tarkoituksella käytä sanaa peli…) reilusti yleisöä ovat varmasti uhranneet seuran eteen enemmän talkootunteja kuin keskimääräinen pelaaja omiin harjoitteisiinsa. Se nyt vaan menee niin että tässä asiassa työ kantaa hedelmää. Ja niin sen kuuluukin olla!

    Sanotaan nyt vielä lopuksi että en ole mikään seura-aktiivi missään olemassa olevassa seurassa, mutta uhrasin 10 vuotta elämästäni vapaaehtoisena talkoolaisena autourheilun parissa, ihan paikallisista jokkis kisoista Helsinki Thunder-DTM kilpailuihin asti. Pohjaan siis mielipiteeni noihin aikoihin. Spagettimaljassa nähdään, ihan sama missä, ketkä ja koska pelataan. Sitä ennen nauttikaa ja fanittakaa!

  • “Hauska Juttu” esitti monta hyvää kommenttia. Itse voin sanoa näin vuosien jälkeen, satoja ja ehkä tuhansia tunteja lajille niin pelaajana, valmentajana, kuin liiton vastuuhenkilönäkin antaneena, että varsinkin noiden vapaaehtoistöiden jälkeen suurin palkinto oli, ettei niistä enää tarvinnut kantaa huolta. Kun näin monen vuoden jälkeen voi katsoa asioita jo objektiivisesti, niin ihmettelen kyllä sitä, ettei koskaan tullut mistään mitään kiitosta. Tämä ei ole mitenkään katkera kommentti, vaan mitä luultavimmin realiteetti kaikkien vapaaehtoisten suhteen. Monissa, ellei sitten kaikissa, seuroissa joku ottaa innokkaana jostain vastuun ja muut katsovat tyytyväisinä sivusta. Kun sitten tuo yksi väsyy, ei seuraajaa löydy ja homma loppuu kuin seinään. Kaiken jefussa nähneenä voin sanoa tämän toistuneen pelottavan monta kertaa. Seurojakin on kaatunut. Juuri nyt näen lajin huipulla pahoja oireita. Royalsin ja miksei Huskiesinkin osalta haluaisin sanoa, että jakakaa vastuuta kaikista asioista vähintään kahdelle ihmiselle joka asiassa niin, että seuraaja on aina olemassa. Muistakaa huomioida kaikkia tekijöitä hommasta riippumatta. Ihminen kaipaa aina kiitosta, vaikkei sitä kerjäisikään tai vaikka vähättelisi sen merkitystä. Ehkä juuri tästä syystä vanhoja pelaajiakaan ei nähdä runsain mitoin katsomoissa. Miettikää, montako pelaaja vuodesta ~76 alkaen on lajia kokeillut… Missä he kaikki ovat finaalien aikaan?

  • Vaasassa Seppo tekee tätä työkseen ja saa siitä palkan. Eli siellä on silläkin saralla panostettu tähän. Ja tänä vuonna liitto/SLU tuki vaasan junioriprojektia 18000e edestä. Kyllä rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

  • @ make: Tarkoitat varmaan OKM:n myöntämää seuratoiminnan kehittämistukea?

  • Lajin ongelmahan on siinä että se vaatii jo hitosti hommia että ylipäänsä saa joukkueen kasaan, puhumattakaan siitä että saa kasaan joukkueen joka edes suunnilleen tietää mitä tekee. Pelkästään tuon tavoitteen täyttymiseen ainakin itse pusken jefun eteen keskiarvolta varmaankin noin 10h työviikkoa ympäri vuoden, tietenkin oikean työn, perhe-elämän sun muun “henkisen palautumisen” lisäksi. Se kaikki on varsin helppo perustella itselleen koska pelaaminen nyt vaan on hauskinta mitä olen tehnyt housut jalassa.

    Se että puskisit 10h työviikkoa siviilikiireiden lisäksi sen takia että joukkueella menisi paremmin ilman pelaamisen tuottamaa tyydytystä (tai pettymystä, miten vaan) … ei läheskään niin helppo perustella. Ymmärrän varsin hyvin niitä lopettaneita jotka eivät halua olla lajin kanssa enää missään tekemisissä: se vaatii aikaa ja vaivaa niin hitosti mutta noissa ei-pelipaikka-rooleissa ei välttämättä saa itselleen oikein mitään.

  • AK, jos seuratyötä tekevät eivät kokisi saavansa itselle hyvänolontuntua tekemisistään ja tuloksistaan ei seuroilla olisi taustahenkilöitä. Itse pelasin vuosia mutta parhaat fiilikset lajista ovat tulleet hommista junnujen parissa eikä kyse ole omista lapsista.

    Ne hangaround ihmiset jotka tekevät seuratyötä isoissa tai pienissä rooleissa kokevat olevansa osa joukkuetta. Jos he eivät saa kokea tuota yhteenkuuluvuuden fiilistä ei ihmisiä löydy. Joissain seuroissa joukkue sulkee nämä “tekijät” tavallaan ulkopiiriin ja ihmiset kaikkoavat pois.

    Laji-burnout on yleistä heti uran lopettamisen jälkeen mutta moneen meistä jää kipinä jonka voi herättää henkiin. Yhteenkuuluvuuden tunnetta kun jää ainakin alitajunnassaan kaipaamaan. Tällä hetkellä on varmaan satoja viiskymppisiä ex-pelureita jotka kaipaisivat elämäänsä virikkeitä jos joku tajuaisi pyytää.

  • Vai oliko se nyt sittenkin OPMn tuki. Yleensä se kyllä kohdistuu nuoriin ja junioreihin. Olen ymmärtänyt että ei niinkään edustusjoukkueiden toimintaan. Kyllähän liitolla on iso osa tuen myöntämisessä, kun se etukäteen rankkaa ehdotukset OPMlle.
    http://www.sajl.fi/?x167512=3704990

  • Nyt kyllä spekuloidaan aika rankasti seuransisäisiä asioita. Mitä/mistä sinulla on tietoa että Sepolle maksetaan lanttiakaan? OKM tuki rajoitetaan aika tarkasti lapsiin ja nuoriin.

    Toinen on myös se että jos/vaikka maksetaan niin mitä se muille kuuluu? Onko asia nyt niin että Vaasan tyyliseen tulokseen päästään vain siten että seurassa pitää olla päätoiminen henkilö? Tuntuu siltä että monessa paikassa spekuloidaan sitä negatiiviseen sävyyn miten Vaasassa ollaan saatu nostetta koko lajille. Fiksuimmat ymmärtää että Vaasan pienimuotoinen ilmiö on pelkkää plussaa kaikinpuolin lajille. Miettikääpä vielä kuinka lyhyessä ajassa muutos on tullut. 2012 Vaasa oli jenkkifutiksen kannalta erämaata, 2013 runkosarjan pelissä 800 katsojaa Huskiessia vastaan, 2013 finaalissa 1400, 2014 runkosarjassa Hyvinkäätä vastaan 1000+, 2014 finaalissa yli 2000+ ja 2015 runkosarjan pelissä lähes 1700 katsojaa… Finaali nähtävästi nyt Vaasalaisilta karkasi mutta uskon silti että tuo 16×× katsojaluku jää kotimaiseksi kärkitulokseksi Vaahteramaljaa lukuunottamatta. Tämä ei ole keltään pois eikä ole tarkoitus Vaasan puolesta rehvastella puhtaasti tuoda esiin kuinka nopeasti muutosta (kerrankin positiivista) voi lajimme sisällä tehdä.

  • Filebacker kiteytti erinomaisesti suomalaisessa urheilussa piilevän ongelman, vähien tekijöiden loppuunpalamisen. Kyseessä on aikapommi, joka odottaa monessa seurassa räjähtämistään. Vaahteraliigatasolla ja divareissakin organisaatioille asetettavat vaatimukset kasvavat vuosi vuodelta. Tekijöiden määrä pysyy usein samana, mutta kuormitus vain kasvaa. Uskon, että monelle ottelutapahtumaan saapuvalle katsojalle tulisi yllätyksenä, miten naurettavan pieni porukka isonkin tapahtuman lopulta järjestää. Homma on usein karmivaa eteenpäin kaatumista ja jatkuvaa tulipalojen sammuttelua, vaikka ulospäin touhu saattaakin näyttää enimmäkseen hallitulta toiminnalta.

    Loppuunpalaminen vaanii Damokleen miekan lailla jokaista seuratoimijaa. Tälläkin palstalla on nähty vähätteleviä kommentteja, joissa seurojen toimihenkilöitä pidetään wannabe- ja hangaround-tyyppeinä tai kynäniskakamreereina, jotka vain hankaloittavat pelaajien toimia. Tosiasia kuitenkin on, että mitään joukkuetta, sarjaa tai liigaa, pelipaitoja, sponsoreita, bussimatkoja, fanituotteita ym. ei olisi edes olemassa, ellei olisi sitä porukkaa, joka siellä taustalla näitä puitteita järjestää. Onkin sinänsä erikoista, että Vaasankin hyvästä työstä satelee kiitosta lähinnä valmentajalle, ikään kuin hän olisi oman valmennustyönsä ohella käynyt puhaltamassa pomppulinnat täyteen, duunannut mainokset ja organisoinut oheistoiminnot. Hän on tehnyt tietysti loistavaa työtä luomalla voittavan joukkueen, mutta kyllä arvon ansaitsevat ne muutkin puurtajat, jotka panevat itsensä likoon, vaikka ainoa kiitos on onnistuneen lopputuloksen näkeminen.

    Vaasan taustatilannetta en kovin hyvin tunne, mutta siitä olen samaa mieltä, että voittavaa joukkuetta on helpompi markkinoida kuin häviävää. Munat punnitaan siinä vaiheessa, kun joukkue kyntää tappioputkessa. Jos silloinkin Kaarlen kentällä on tuhat katsojaa, niin silloin voidaan sanoa jotain pysyvää saavutetun. Suomalainen urheilukansa on tunnetusti julmaa. Penkkiurheilijat ovat pahimman luokan opportunisteja ja ovat valmiita hyppäämään aina voittajan kelkkaan, mutta häviön hetkellä häipyvät katsomoista nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.

  • Seppohan on myös seuran pj, eli varmasti vastuuta ja hommia on keskivertovalmentajaa laajemmalla sektorilla. Mutta toivottavasti ei tosiaan ole liikaa yhden miehen show.

  • Roosters voitti kolme putkeen, katsomo edelleen tyhjä ja pelaajat maksaa 1000€ pelaamisestaan.

    Butchers voitti 6 putkeen, katsomossa 4-500 ja pelaajat edelleen maksoi min 500€.

    Ei sit vissiin osattu markkinoida tai jotain.

  • On todella valtava ero sillä, onko seurassa päätoiminen työntekijä vai tehdäänkö hommia töiden ohessa. Johan sen järkikin sanoo.
    Kumotkaa toki vaasalaiset, jos Sepolla on joku muu päiväduuni, mutta kyllä herran facen mukaan päätyö on Royals. Ja sehän on siis hienoa! Mahtavaa, että seura pystyy palkkaamaan sen aktiivisimman puuhamiehen.
    Monissa seuroissa onkin juuri se ongelma, että sillä rahalla mitä palkkatukien yms. lisäksi voisi maksaa niin ne parhaat tekijät eivät tule, koska tienaavat omassa työssään monta tonnia enemmän. Eli seurat eivät pysty maksamaan kilpailikykyistä palkkaa.
    Olen aivan varma, että iso osa Vaasan hienosta projektista on juuri sen ansiota, että niitä päätoimisesti hoidetaan. Se tarkoittaa, että voidaan soittaa päiväsaikaan sponsoreita ja järjestää tapaamisia yms.

  • Olet aivan oikeassa

  • Ilmeisesti Butchers ja Roosters pelaavat samoja otteluita. Ai niin Butchers ei tee yhtään ulkomaan pelimatkaa. Voi hitto johtuisiko ero kenties siitä?

  • Ehkäpä tässä nyt kuitenkin viitattiin siihen, että Vaasassa divaripeleissä 2-3krt enemmän katsojia vaikka pelaavat divaria kuin näillä Vaahteraliigaa useita peräkkäisiä vuosia hallinneilla joukkueilla Butchersin voittoputkesta jo pidempi aika -ei ollut somea yms. mutta Roostersilla olisi kaikki samat työkalut (paitsi päätoiminen puuhamies)

    Plus Vaasa maksaa ison pennin enemmän pelireissuista ja silti pelaajamaksut kohtuullisia.

  • @cold hard facts: Ihan tuolta ottelutilastoista laskettuna:

    Butchersin katsojakeskiarvo runkosarjassa 2012 261 katsojaa, 2013 300 katsojaa ja 2014 275 katsojaa

    Roostersin katsojakeskiarvo runkosarjassa 2012 323 katsojaa,, 2013 341 katsojaa ja 2014 365 katsojaa

    Tällä kaudella Roostersin katsojakeskiarvo kolmen pelin jälkeen on 484, Butchersin ainoassa kotipelissä Roostersia vastaan oli 375 katsojaa.

    Faktat kannattais tarkistaa, jos nimimerkkinsä mukaan niitä on käyttämässä.

    Ja vielä lopuksi myönnän, että noissa Roostersin katsojamäärissä ei suurta hurraamista ole. Enemmänkin Velolle mahtuis.

  • Tiirapaasi…. on noi vaikka miten kääntäisi todella ankeat lukemat Roosterssilta ja pääkaupunkiseudulta. Kyllä siinä tekemisessä on jotain vikaa jos mestaruuksia tulee ja ketään ei kiinnosta. Eihän Roosters ole minkään mestari jos sitä ei ole todistamassa kukaan.

  • Eiköhän finaaleissa ole ollut ihan tarpeeksi todistajia.

  • @Kunapone: Niin tuossa kommenttini lopussa totesinkin, enkä sitä mihinkään suuntaan yrittänyt kääntää. Ankeat on katsoja määrät.

    Ja tuo katsojien vähyys on tosiaan kaikkien pääkaupunkiseudun joukkueiden ongelma. Ikävä kyllä pääkaupunkiseudun tarjonnan keskellä, jefulle ei ole vähään aikaan löytynyt kovin paljoa uusia katsojia.

    Ja voihan sitä tekemistäkin aina haukkua. Mutta vaikka kuinka netissä ja somessa julkaisisi kuinka hienoja juttuja, niin niitä ei luultavasti seuraa kuin lajista kiinnostuneet. Ja jos muu media ei tee jefusta kuin negatiivisiä juttuja, niin mistä lajista tietämättömät lajin pariin löytävät. Ja vähistä rahoista on aika vaikea irroittaa tarpeeksi isoa summaa sellaiseen markkinointitempaukseen mikä pääkaupunkiseudulla erottuisi.

  • Onko tietoa, montako pelaajaa Roostersissa on pelannut? Somessa voisi saada kerättyä laajankin joukon yhteystiedot ja alkaa kutsua jengiä matseihin henkilökohtaisesti. Muitakin tapahtumia voisi kohdistaa suoraan entisiin pelaajiin ja yrittää sytyttää vanhaa kipinää. Sama koskee tietysti kaikkia seuroja.
    Joo, tiedän pelaajien pelanneen monissa seuroissa, mutta eihän se menoa haittaa. Voihan sitä käydä kaikkien matseissa ja nauttia lajista.

  • Roostersilla oli ennen lista kaikista seuran edustusjoukkueessa pelanneista koko historialta. En tiedä löytyykö enää tuosta kaoottisesta sivustosta joka nykyään tarjolla

  • Löytyy mestaruuden voittaneiden pelaajien nimet vuoteen 2013 saakka.

    http://www.helsinkiroosters.com/vaahteraliiga/historia/mestaruudet/

    Onhan sitä siinäkin nimiä jonkusen verran. Ja näkyy noita entisiä Roosters-pelaajia aina välillä katsomossa. Tiedä sitten onko erikseen kutsuttu, vai ei.

  • Onko Roostersin katsojamäärät ja katsomossa paikallaolijat sama asia?

  • Missä ne katsojat pitisi sitten olla jos ei katsomossa? EIköhän kaikki jotka ovat kastomossa ole katsojia.

  • siinä meni yllättävän kauan, että saatiin tämäkin keskustelu käännettyä Roostersin arvosteluun.

  • Onko totta, että pääsarjatasolla tässä lajissa pelaajat maksaa pelaamisesta 500-1000 euroa/kausi? Aika noloa

  • Miksi se on noloa? Kyse on kaikilla sarjatasoilla viime kädessä harrastetouhusta. Sponsori ja mainostulot ovat sen verran pienet kokonaiskustannuksiin verrattuna, että yhtälö ei muuten toimi.

    Toki, jos sinulla @ummikko on hyviä ajatuksia, niin niitä varmasti otetaan seuroissa vastaan.

  • Tietääkseni muissa ns. marginaalilajeissa pääsarjatason pelaajat saavat vähintään matkakorvaukset, muttei ainakaan jouduta itse maksumiehiksi. Katsojamäärät ovat verrattavissa mm. jääpalloon. Taustatyö sponsorisopimuksiin ei ole riittävää jenkkifutiksessa. Se on ironista, mitä korkeammalla sarjatasolla pelaat= mitä enemmän näet vaivaa, sitä enemmän joudut itse maksamaan. Se on noloa.

  • Katsojamäärät per peli voivat olla verrattavissa, mutta kauden kokonaiskatsojamäärä ja euromäärä eivät, koska jääpallossakin taitaa olla aika paljon enemmän kotipelejä kuin Vaahtiksen viisi.

  • Onko jääpallossa 10 kotipeliä? Ulkomaan leirejä on 1-2 vuodessa ja kotimaan leirit lisäksi. Pelaajamäärät joukkueessa tosin pienemmät kuin toimivassa jefu-joukkueessa, eli pelaajille korvattavat summat pienemmät. Mutta silti… lajin on oltava hieno, että tällä medianäkyvyydellä ja pelaajien maksettavaksi tulevilla kokonaiskustannuksilla saadaan silti pidettyä pääsarjatasolla huippu-urheilijoita.

  • @katsoja. Ite kun kattelin yleisömäärää paikanpäällä ei kyllä 500henkeä ollu. Ja kuitenkin sen verran oli ilmoitettu

  • Jos Roosters pelaisi Vaasaa vastaan Vaasassa, niin katsojia olisi enemmän kuin koskaan ennen Roostersin matsissa.

  • Roosterssin katsojamäärät Velolla on ihan okei. Tottahan se on, että katsomossa istuu pääosin sen hetkisen pelaajarosterin ja organisaation jäsenten lähiomaisia, sukulaisia ja ystäviä. Mut mitä sitten ? So what ! Katsomossa on aina reilusti tilaa ja hyvän paikan voi valita ihan vapaasti. Voit valloittaa vaikka kokonaisen katsomolohkon itsellesi. Roostersin peleihin ei tulla “viihtymään” (niinkuin kuulemma Vaasassa tehdään) vaan tiukasti ja asiantuntevasti seuraamaan peliä. Peli otetaan pelinä ja siten mitään pomppulinnoja tahi muuta oheistoimintaahömppää ei tarvita.

    Vieraspeleihin Roosterssin ei tarvitse järjestellä mitään fanibusseja koska mitään faneja ei siis ole. …. Ei ku, on niillä tietty yks : Tiirapaasi :-)

  • Roostersin peleihin ei tulla ”viihtymään” (niinkuin kuulemma Vaasassa tehdään) vaan tiukasti ja asiantuntevasti seuraamaan peliä.

    Eli siis nuo sulkevat toisensa ulos? Henkilökohtaisesti ainakin mielummin viihdyn niin hyvin että pyydän kavereitakin mukaan. Pitäisi varmaan lopettaa moinen toiminta jos kerran noin paheksutaan. Mutta krakaa en kaulaan laita vaikka kuinka tosissaan pitäisi olla.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *