Crocodiles – Butchers

Viimeksi muokattu 21.4.2018 15:43 104

(2-5)

23

(2-5)

17
1 2  
0 23 23
3 14 17

21.7.2018 klo 15:30 Seinäjoki

Kaari

Crocodiles jatkoi hyviä esityksiään

Gridiron Staff 23. heinäkuuta 2018 13:28

Seinäjokelaisten kauden toinen voitto syntyi tiukan kamppailun päätteeksi.

Lue lisää

Kommentoi

  • Taitaa pukata toista voittoa Crocoille?

  • Ja vielä helposti! Vastakkain liigan paras juoksuhyökkäys ja liigan huonoin juoksupuolustus

  • Ja varsinkin kun Crocojen heikoin kohta on heittopuolustus ja Porvoon heittohyökkäys ei ole kummoinen, niin veikkaan, että Porvoo ei pysy pisteidentekokilvassa kyydissä.

  • Kun en jaksa näin kuumalla googlettaa, niin miten tasapisteissä olevien joukkueiden järjestys tänä vuonna määräytyy? Maju-tauolle lähdettäessä saattaa 3 joukkuetta olla 4 pisteessä. Missä vaiheessa kolikko?

  • Ensin katsotaan keskinäisiä otteluita, sitten heitetään kolikkoa. Piste-eroilla ei ole enää merkitystä.

  • II.B.5. Joukkueiden keskinäinen järjestys
    Jos joukkueet ovat pelanneet sarjassa saman määrän otteluita, sarjan on voittanut joukkue, joka
    on saanut eniten sarjapisteitä.
    Jos kahdella joukkueella on yhtä paljon sarjapisteitä, ratkaisee niiden keskinäisen sijoittumisen
    sarjassa:
    1. Keskinäisten otteluiden sarjapisteet
    2. Voittojen vahvuus (joukkueen voittamien vastustajien voittoprosentti)
    3. Otteluohjelman vahvuus (kaikkien otteluiden vastustajien voittoprosentti, huom, jos
    joitain joukkueita vastaan on pelattu useammin huomioidaan nämä niin monta kertaa
    kuin vastustajaa vastaan on pelattu)
    4. Vierasvoittojen lukumäärä sarjassa
    Jos kolmella tai useammalla joukkueella on yhtä paljon sarjapisteitä ratkaisee niiden keskinäisen
    sijoittumisen sarjassa:
    1. Keskinäisten otteluiden voittoprosentti
    2. Voittojen vahvuus (joukkueen voittamien vastustajien voittoprosentti)
    3. Otteluohjelman vahvuus (kaikkien otteluiden vastustajien voittoprosentti,
    huom. jos joitain joukkueita vastaan on pelattu useammin huomioidaan nämä
    niin monta kertaa kuin vastustajaa vastaan on pelattu)
    4. Vierasvoittojen lukumäärä sarjassa
    Kun kolmea tai useampaa tasapisteissä olevaa joukkuetta asetetaan paremmuusjärjestykseen
    edellä mainituin tavoin poistetaan tarkastelusta aina jokaisen tason jälkeen ne joukkueet, joiden
    sijoitus on selvinnyt tarkastelussa. Jäljelle jäävien joukkueiden osalta tarkastelu aloitetaan
    uudestaan kohdasta 1. eikä tällöin enää huomioida edellisessä tarkastelussa poistettuja
    joukkueita.

  • Tilastojen valossa ne on molemmat liigan tyvessä.

  • Toi järjestelmä tarvis kyllä päivityksen.
    Voittojen vahvuutta tai vierasvoittoja arvostetaan korkeammalle kuin keskinäisten otteluiden pistesuorituksia.
    Eli jos ollaan loppukaudesta tilanteessa missä Kuopio tai Roosters pelaa kakkosmiehistöllä ja ottaa turpaan sille merkityksettämässä ottelussa, niin kysymys kuuluukin onko tuo voitto niin vahva että sen pitäisi ratkaista pleijaripaikka.

  • Jos Roosters ja Steelers olisivat tasapisteissä, niin Roosters olisi jo ensimmäisen kohdan mukaan ykkönen voitettuaan molemmat keskinäiset ottelut. Ja mun ymmärryksen mukaan Steelers ei voi pisteissä enää ohittaa Roostersia, vaan päästä ainoastaan tasoihin 16 pisteeseen.

  • toi ei ollutkaan se pointti, jos vaiikka Kuopio huilauttaa vipalla kiekalla kaikkia avainpelaajia Saintsia vastaan, niin tuo saattaa ratkaista pleijaripaikan, koska se voi tuoda heille voiton runkosarjan kakkosjoukkueesta.
    voittojen vahvuus on kopioitu suoraan nfl.stä missä kaikki joukkueet eivät kohtaa toisiaan runkosarjassa, myös voittamisen kulttuuri on hieman toisenlainen, Vaahterassa häviäminen tietyissä tilanteissä on hyväksyttyä toimintaa.
    jos kaikki joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti, nii kyseisen systeemi saattaa olla epäreilu juuri yllä mainutuissa tapauksissa.
    oikeastaan sama juttu vierasvoittojen kanssa.

  • Kai liitto antaa penaltia Ahon facemaskin väristä?

  • toimi krokojen hyökkäys, ei sitten yhtään

  • Tasaista on. Puoliaika ja Porvoo johtaa 0-3. Paljon Crocot ottaa taas rangaistuksia ja samoin kukaan ei saa mitään kiinni. Toki vesisadekin vaikuttaa mutta silti.

  • tuomaripeliä ollut tällä viikolla. Oikeastaan koko kausi ollut tuomarien osalta huono, mikähän syynä?

  • Varmaan siksi, kun itse et ole tuomari, ja saat televisiosta katsella hidastuksia eri kuvakulmista.

  • Miksi tuomarit käy palaveria porvoon sivurajan kanssa? Naurettavaa toimintaa taas vaihteeksi tuomariryhmältä. Pysyisivät edes kiinni omissa vihellyksissään vaikka vetää nekin vituiks.

  • Kyllä Porvoo kärsii nyt pahasti tuomarityöskentelystä. Todella heikkoa tuomarointia

  • turiset. Itsestä vain tuntuu että aiempina vuosina on ollut vähemmän tuomarivirheitä. Ja viimeiseen pariin peliin nyt vain sattunut useampi virheen

  • EI OLLU LATERAL !

  • Aivan turhaa vikinää Porvoolaisilta. Heittoa ei saatu kiinni, se suuntautui eteenpäin ( tosin vain vähän, mutta kuitenkin) ja Crocot nappasi karkin ja teki TD:n.

    Ihan hyvin selvitetty tuomariston puolesta tuo Porvoon valmennuksen ininä. Toki lipun olisi voinut heittää, mutta parempi oli varmasti hoitaa puhumalla ja antaa ylimääräisten höyryjen pihistä taivaalle.

  • Mietin kans samaa, joskus 10 vuotta sitten tuomarit tulivat sanomaan kyseisestä asiasta. Nyt ketään ei kiinnosta, vmp

  • Miten olisi näin tv lähetysten kultaisena aikakautena, että nämä epäselvät tilanteet voisi tuomaristo tarkastaa myös hidastuksista? Voisi esim tabletti olla sivurajalla valmiudessa. Typerää kun puitteet olisi tällaisten asioiden kannalta kunnossa, mutta niitä ei hyödynnetä.

  • Kaveri on kyllä parantanut otteita huimasti kauden edetessä päästyään aloittavaksi. Helposti joukkueensa paras kotimainen CB. Vielä kun viihtyisi kuntosalilla enemmän ja nappaisi offarilla vähän lihaa luidensa ympärille

  • Pasi on paras <3

  • Crocodiles ilmottautui juuri mukaan playoff taistoon. Hieno peli ja tämä nykyinen Croco joukkue on aivan eri mitä alkukaudesta. Pystyy kyllä voittamaan kaikki muut joukkueet paitsi Roostersin. Bakerin tulo muutti kaiken ja Junior Aho on myös loistava täsmähankinta. Mutta ennen kaikkea Crocojen omat nuoret pelaajat ovat nostaneet tasoa. Kaleva ja Ristolainen pelasivat loistavan pelin. Myös Iiro Huhtala ja Saidou Jallow täytyy mainita!

  • Crocot on tällähetkellä sarjan kakkosjoukkue!

  • :D crokoilta hieno tason nosto mutta ei nyt sentään 2 joukkue.. kyllä se steelers on kakkonen vaikka mistä suunnasta asiaa kahtoo..

  • Samaa mieltä @Kyä näin on kanssa. Jo Cro vs Ste peli näytti suuntaa ja Crocot on mennyt tästä vielä isosti eteenpäin. Jo Vaasaa vastaan pelatulla esityksillä olisi Steelers jäänyt jalkoihin.

  • Rauhoittukaa siellä pohjammaalla, te saitte voiton Waasasta joka ampui itseään jalkaan ja on hajalla, sekä säkävoiton Butchersista, jossa Lehtinen nakkeli miten sattui ja on avainpelaajiltaan vajavainen.

    Turha noilla esityksillä nostaa vielä Sjokea kakkoseksi tai junnuja staroiksi. Teillä on vielä pitkä matka…

    Hienoa että QB:n vaihto toi ryhtiä ja rytmiä peliin mutta työtä vielä tehtävänä

  • Kannattaa muistaa, että kuopiolaisilta puuttui Wort ja tänään porvoolaisilta Runner. Muistaakseni myös vaasalaisilta puuttui/loukkaantui pelin aikana avainpelaajia Crocodilesia vastaan. Vaikka Seinäjoki onkin vahvasti pelannut, ei siitä Vaahteramaljaan ole tänä vuonna.

  • Että pelin henkeen kuuluu ettei aina kaikki pelaajat ole pelikuntoisia. Niillä mennään mitä on ja se riittää mihin riittää. Toisilla on joskus tuuria, toisilla epäonnea. Sekin kuuluu pelin henkeen. Eiköhän sitten kauden lopussa sarjataulukko näytä mikä kenenkin sijoitus on. Seinäjoki oli tänään parempi, vaikka satoi välillä kovastikin, siellä heitettiinkin, ainakin Seinäjoen toimesta. Joskus saatiin kiinnikin.

  • Viihdyttävä peli parhaillaan Itävallan finaali. Siellä ei kyllä puolustukset pysäytä mitään.

  • Olipahan matsi. Tosiaan helpon oloisesti tuntui hyökkäykset rullaavan. Itävallassa ei taida tällä hetkellä olla muita Raidersin ja Vikingsin tasoisia joukkueita?

  • Eipä siellä ole. Ja yksi joukkue sarjassa on myös Sloveniasta. Mutta samaa ilotulitustahan se oli Roosters – Vikings -pelikin.

  • Sekä AFL:ssä että GFL:ssä on paljon hyvin korkeanumeroisia pelejä. Panostus ja fokus hyökkäyksissä?

  • Yleisö viihtyy. Suomessa se tosin on hieman yksipuolista, vaikka Roo toki sillä kakkosmiehistön peluuttamisella numeroita tasaakin.

  • Niin onko se Vaasa nyt jumboporukka?

  • Missäköhän vihreässä kuplassa crokojen raporttien laatija elää? Narsismi luokka todella korkea, ehkä pelottavankin korkealla kun miettii että on tommosii hommiin päässyt. Ja ei muuten ollut eka, eikä varmasti vika kerta, kun sieltä suoltaa tuollaista p*skaa ulos viralliselta sivustolta! Hävetkää! Olette voittanut yhden mestaruuden varmaan 50v sisään, jäitä hattuun.

  • Aikamoista tykitystä Seinäjoen rapsa taas https://crocodiles.fi/uutiset/orastava-voittoputki-ennen-taukoa

    Crocodilesin facebook sivu myös lähettää terkkuja tälle palstalle kehuun vastaamisen ohessa: Seinäjoki Crocodiles:”Varovasti Riku, voit joutua Grid Ironin kaikkien aikojen suurimpien kävelevien mulk*ujen listalle jos sanoit moista ;-)”
    <3 Niin ihanan asiallista että Seinäjoen mediavastaava sopeutusi persujen listoille kuin pukama pyllyyn!

  • Roostersin ja Crocodilesin raportit ovat ainoat, joita jaksaa lukea. Roostersilla raporteissa pelaajien ja valmentajien kommentteja, Crocodilesin teksti puolestaan on värikästä. Ei sen aina niin totista tarvitse olla.

  • Jos nyt tässä vaiheessa kumminki intoilijat kävisivät tarkastamassa tilastoja tältä kaudelta ennenkun rupeevat keulimaan…. mm. vähiten päästettyjen pisteiden taulukkoa. Ja video tarkistuksien lisäksi ihan kentän laidalla oli havaittavissa selvästi tämä 3 jaardinen taaksepäin lähtenyt heitto. Toisin sanoen oli kyllä tänään suuri rooli myös seeprapaidoilla pelin ratkaisussa. Jos tuomareita on 7 kpl ja heistä lähes jokainen jo aikansa toiminut ja vielä vaahteraliigassa, joten en pidä hirveän ihmeellisenä että tältä porukalta jo voi odottaakkin jonkin sortin ammattilais tason toimintaa. Ja tilanteessa kun tuomaristo on keskenäänkin eri mieltä tilanteesta, on mielestäni erittäin mielenkiintoista että tehdään ratkaisu vähän kuin arpalappua vedettäisiin kun osa näki mitä näki ja osa toista. Haluisin myös muistuttaa että pelaajien ja valmentajien lisäksi ei kukaan, ei siis yksikään muu elävä ihminen tiedä mitä siellä sivurajan ja kentän välillä tapahtuu pelaajien ja valmentajien kesken, jonka takia tietämättömänä ja ulkopuolisenahan se on ns. Huudella ja latoa kaikennäköistä sontaa koti sohvalta telkkarin äärestä. Kävi miten kävi mutta tuomarit voisi olla ”hieman” tarkempia monissakin saman kaltaisisissa tilanteissa kun tänään nähtiin useaan otteeseen. Ottakaa ihmiset selvää asioista ennen turhanpäiväistä spekulointia ja arvuuttelua. Nauttikaa loppukaudesta ennen kaikkea!

  • nyt Jimi rauhassa :D

  • ns. Helppoa*

  • Kyseessä ei ole todellakaan Jimi Roiko, päinvastoin

  • Tänne jos ei olisi noita raportteja.
    Seinäjoen raportissa oli taasen värikästä kirjotusta, mutta asiaakin ja kehuttiin vastustajaa.

    Mitenkäs ne muiden raportit on niin paljon parempia tms.

  • Siis mitä jengi itkee tosta krokojen raportista? Okei kirjoitusvihre tai pari mutta erittäin eläväistä tekstiä ja muutenkin tulee mieleen että toivoisin että olisin ollut paikalla.

    Lisää tätä!

  • Kyllä, ottelussa taisi olla pari heittoa jotka tuomittiin väärin, mutta mitkä nyt ovat nämä muut koko kauden jatkuneet tuomarivirheet? Minun mielestä tuomaritaso on noussut viime vuosina ja lopulta on saatu 7 tuomaria edes yhteen meidän sarjoista…

    Nuo ihmiset kuitenkin jaksavat tehdä tuota hommaa vain rakkaudesta lajiin ja kuuntelevat sitä pään aukomista pelistä toiseen… tuskin koskaan he paljon kiitosta saavat. Virheitä varmasti tulee kaikille joskus mutta niin tulee pelaajillekin, huudellaan vaikka ensi kerralla jokaisesta linjan missatusta blokista, koska niitä on paljon…

    Crokot taitaa sittenkin olla yksi pudotuspelijoukkue, hienosti ovat nostaneet tasoa alun konttaamisen jälkeen!

  • Taas tuota rakkaudesta lajiin saissea, joku raja tuomari tunaroinnissakin täytyisi olla. Eihän tuohon edes tarvittu mitään hidastuksia, havaitakseen syötön olevan eteenpäin. Ihan normaali näkö riittää. Ei ollut ns.nopea tilanne, vaikea katsekulma, kasa tai vastaava. Epäonnistuneen heiton sijaan vastustajalle maali, niin onhan tuo nyt melkoista munarointia. Pelit pitäisi voittaa kuitenkin pelaamalla.

  • Harvoin käy niin että tuomarivirhe ratkaisee pelin mutta nyt näin kävi. Todellakin! Crocojen selkeän lateraaliheiton sama hemmo näki menevän eteenpäin ja tämän Lehtisen vähintään puolitoistajaardia eteenpäin meneen heiton hän näki menevän taakse päin. Kyllä tuosta pitäisi pari peliä tulla penkitystä tälle tuomarille

  • Kukaan ei voi varmuudella sanoa ratkaisiko tuo 3.neljänneksen lopun TD pelin. Siinä oli viimeinen vartti vielä peliaikaa, olisi vain pitänyt pelata se tehokkaammin kuin Crocot ja ottaa se voitto. Tällasta sattuu.

  • Joo tapahtui pelissä pikkuisen aiemmin, Baker heitti selkeästi Powelille taaksepäin ja liukas pallo putosi häneltä käsistä maahan. Tais Pennanen peittää ja tuomittiin epäonnistuneeksi heitoksi.

    Ratkaisee mitä ratkaisee, mutta ei näin selviä virheitä saisi enää vaahteratasolla kuitenkaan, eivät nämä ole enää mitään tulkintoja ja näkemyksiä vaan selvää munarointia, jotka vaikuttavat mahdollisten pistesuoritusten lisäksi pääkoppaan pidemmän aikaan sekä kentällä ja sivurajalla…katsomosta puhumattakaan.

  • Ja tuli se virhe missä kohtaa peliä tahansa, tiukassa pelissä pelisysteemiä muutetaan sitten sen mukaan joko kelloa lututtavaksi tai säästäväksi. Ihan turha huudella ettei sillä mitään vaikutusta ole, pelatkaa kovempaa.

  • Sen verran aikanaan itsekin tullut aikanaan tuolla rajalla seisottua, että väkisinkin jäin miettimään sitä miksi tuo Lehtisen heitto noin tuomittiin? Etualalla seisova rajatuomarihan on sijoittunut aivan oikein ja hänen vastuullaanhan päätös heiton eteen, tai taaksepäin menosta ensisijaisesti tuomarimekaniikan mukaan on. Pallo ei koskaan ollut kiinniottajan hallussa, ei voitu tulita rähmäykseksi. Jos siitä TD tuomittiin, niin silloin se on täytynyt olla rajatuomarin mielestä lateraali. Videon perusteella se ei kuitenkaan ollut edes lähellä sitä, vaan palloa heitettiin ainakin jaardin verran eteenpäin. Luulisin, että vastakkaaisella puolella ollut linjatuomarikin olisi nähnyt pallon kulkeneen heiton aikan eteenpäin. Päätuomarihan tehtävähän on heittoissa seurata pelinrakentajaa, joten hänen on vain luotettava siihen, että nämä rajalla seisseet ovat tilanteen nähneet ja tuomion tekevät. Selvä oikeusmurha Butchersien kannalta ja ikävä tilanne sinänsä joka varmaan jäi vaikuttamaan loppuajaksi. Eteenpäin sano mummo lumessa, toivottavasti tästä tuomarit ottavat opikseen ettei vastaavia tällä kaudella enää nähdä.

  • Ruudusta näkee, että kukaan tuomareista ei näytä merkkiä taaksepäin syötöstä, joten se on silloin eteenpäin, joka olisi tässä tapauksessa ollut helposti tuomittavissa epäonnistuneeksi eteenpäin heitoksi vielä tapahtuneen jälkeenkin.

  • Tälläsillä paska tuomioilla ei ole ainoastaan tuohon peliin vaikutusta vaan koko kauteen voi vaikuttaa.Nythän ei kukaan putoa,mutta kun marginaalit on pienet voi noi kaksi,senäjoen lateraaliheitto jonka Butchers sai haltuun ja Butcherssin eteenpäin heitto jonka kaikki näki olevan eteenpäin(paitsi tuomarit)ratkaista jopa finaalipaikan tai jopa sen ettei joukkue pääse edes pudotuspeleihin.Samat tuomarit pilaa näitä pelejä vuodesta toiseen.SÄÄLITTÄVÄÄ!!!

  • Joskus tuomarin päätöksellä on iso vaikutus peliin. Toisaalta, se on yksi downi. Joukkueella on sen lisäksi muutama kymmenen downia tehdä pisteitä ja voittaa peli. Toki se hatuttaa jos tuomari tekee virheen jolla on iso vaikutus, mutta ei se peli yksistään siihen ratkea.

    On oman vastuun paikoilua syyttää tappiosta tuomareita, varsinkin jos kyseessä on pari hieman epäselvempää tilannetta. Jos tekee enemmän pisteitä, ei se tuomarin yksi virhe ratkaise ottelua.

    Toki katsojilla ja gridironisteilla on oikeus arvostella tuomareita, mutta onko se fiksua? Jokaisella sarjatasolla ollaan enemmän tai vähemmän tuomarikriisissä, kun ei meinaa löytyä tuomareita peleihin. Silloin on päivänselvää että kaikki tuomarit eivät ole niitä ihan parhaimpia (vielä). Ja niille hyvillekin tuomareille tulee virheitä. Joskus isompia ja joskus pienempiä. Kuten eräs koomikkolinjamies sanoi, “mä lopetin tuomareista mussuttamisen siihen kun kävin itse tuomaroimassa”.

    Ei täällä pelinrakentajiakaan haukuta säälittäviksi ja sysätä pelin tappioita heidän niskaan, jos heittävät pelissä yhden interin. Yleensä kommentti on “sattuuhan sitä, muuten se pelasi hyvin”. Miksi tuomarit ovat niin erilaisessa asemassa odotusten suhteen?

    P.S. Jos tätä sattuu lukemaan joku tuomari-henkinen, niin kannattaa kurkata tämä 4 vuotta vanha ajatuksenvirta tuomareista: http://kyyberi.blogspot.com/2014/11/saatanan-mulkku.html

  • Kyyberille…”oman vastuun pakoilua”…Kyllä kait sen jokainen tajuaa, että virheitä tulee jokaiselle ja niihin on tyytyminen ilman ainaista mussutusta, mutta minun mielestä tuon tapaiset virheet kertovat jostain muusta (huono fysiikka kuumassa keskitymisvaikeuksineen, sääntötietous tai vastaava ). Kuten aiemmin sanoin, on vähän eri asia puhutaanko 10 y kiinnipidosta vai la kaltaisesta tapahtumasta, mutta jos sinä haluat omiin peleihisi tuollaisia kömmähdyksiä niin ole tyytyväinen ja nauti näkemästäsi.

    Tuo ainainen jankutus tuomareiden vähyydestä ja osaamattomuudesta ottaa myös pannuun. Minun mielestä sanonta, olet niin hyvä kuin huonoin lenkki pätee myös tähän lajiin. Joukkueita tippuu joukosta liian suurella nopeudella ja jos tuomaritoiminta ei kestä päivän valoa tai niitä ei ole niin laji ei ole elinkelpoinen. Minkäs sille sitten voi.

    Sanktioita sataa joukkueille jos jonkinlaisista rikkomuksista ja on vaateita siihen ja tähän ja sinun mielestä tuomarit saa tuomita niinkuin niitä kulloisenakin päivänä huvittaa ja pystyy. Tyydy sinä siihen.

    Mä en ole väittänyt, että peli ratkesi tuomari virheeseen. Mutta olen nyt ja aina ollut sitämieltä, että pelit ja maalit olisi tehtävä pelaamalla. Ja sen kanssa hyvä tuomarointi ei koskaan ole ristiriidassa.

    Ja sotkemalla pelinrakentajat inttereineen tähän ja pelaajat muine pelivirheineen osoittaa, että olet sekoittanut ja tehnyt komboa lajiominaisuudesta sekä sääntökirjasta, mutta eikös ne tuomarit ole juuri ratkomassa peliä, niin että sääntöjä noudatetaan ja paremmuus löytyy pelamalla oikein.

    Mikä meitä suomalaisia vaivaa, tyydytään aina asiaan kuin asiaan, vaikka millaista moskaa tarjoillaan ja vielä perustellaan päälle miksi meitä pitää kurmuuttaa ja miten hyvää se on.

  • Tai yhtä hyvin tekee mieli kysyä, että mikä meitä suomalaisia vaivaa kun pitää nillittää asioista jotka oli ja meni. Varmasti tämä keskustelu tuomarien virheistä riittää, ihan varmasti joku ainakin nämä lukee ja ihan varmasti ovat jatkossa tarkempia. No, saattaahan siitä jatkossa seurata niitä ennen aikaisia vihellyksiä joilla myös on ollut isoja merkityksiä pelien kulkuun ja ehkä jopa lopputulokseen. Mutta ainakin sittem saadaan tämänkaltaiset väärät TD:t pois.

  • Kaikella kunnioituksella kaikkia tuomareita kohtaan jotka raatavat vaahteraliiga ja divaripelejä ilman mitään korvauksia, pelkästään heidän rakkaudesta lajiin. Toki kun pelataan SM tasoista peliä kuten Crocs vs. Butchers niin samalle tuomarille ei voi sattua kahta noin suurta heitontulkintavirhettä samassa ottelussa. Tuomari #16 pitäsi saada jonkilainen sanktio tälläisesta toiminnasta. Esim, siirto divariin tuomitsemaan

  • Nilittämällä ja rumalla kielenkäytöllä ei saa muuta kuin lisää pahaa oloa ja se ei ole järkevä lähestymistapa koskaan.

    Eikä tässä olla rangaistuksia hakemassa vaan parempaa motivaatiota ihan kaikille.

    Nyt kun kamerat on kaikissa vaahtera peleissä paikalla niin miksi ei anneta mahdollisuutta joukkueelle esim. kerran pelissä tarkistaa epäselvä maali tai turnover. Sieltä näkyy tai ei näy, mutta mitään hävittävää ei ole. Ja parannus saattaa olla kuitenkin huomattava.

  • nykypäivänä jopa pesäpallossa on tuomarilla mahdollisuus käydä tarkistamassa tilanne kuvausryhmän autossa, meillä kaikki ottelut kuvataan eli olisi helposti toteutettavissa meilläkin.
    moni tuntui olevan huojentunut kun otteluihin saatin 7 tuomaria tänä vuonna, mutta mikä oikeasti on muuttunut?
    samat perusvirheet jää edelleen näkemättä tacklen holdingit yms. lippujen määrä ainoastaan lisääntyy ja silti tulee näitä kardinaaliluokan munauksia kuten lauantaina pariin otteeseen.
    jos liigakoutseilta kysyttäisiin, niin väitän et jokainen olisi valmis jättämään yhden tuomarin kuvausautoon tarkastamaan lauantain tapaiset tilanteet ja vetämään matsin kuudella tuomarilla.

  • tulee pystyä luottamaan siihen, että tuomaritoiminta on riittävän tasokasta. Tällöin voi keskittyä pelaamaan täysillä sääntöjen puitteissa. Mikäli tiukat pelit kaatuu/alkaa kaatumaan tuomarivirheisiin katoaa pelistä hauskuus kun ei voi luottaa voittavansa vaikka pelaisikin voittavasti. Ja tosiaan momentum tai miksi kukakin haluaa henkisen puolen yliotetta kutsua kääntyy ratkaisevasti näissä hetkissä ja se on väärin. Lisäksi voiko luottaa enää siihen, että tuomarit pitävät huolta muiden sääntöjen noudattamisesta…. vaarallista! Kyllä tuomaritoimintaa pitää saada arvostella ja pelaajat ansaitsevat kunnon tuomarit. Osa onkin hyviä, osa täysin turhanpäiväisiä…. Lisää laadukkaita tuomareita kiitos! Ps. itse en mene tuomarikurssille, koska pelaan ja harjoittelen. Sen lisäksi itselläni ei ole aikaa muuhun lajitoimintaan.

  • Moniko teistä tuomaritoimintaa kommentoineista on toiminut tuomarina?

  • Tuomarivirheet taisi mennä kuitenkin 1-1 maalien osalta. Tämä eteenpäin heitto Porvoolta ja Syötönvastaanoton häirintä Seinäjoelta missä Porvoolainen heittäytyi puolustajan syliin, jälkitilanteesta maali Porvoolle. Kumpikaan selvä virhe ei olisi saanut mennä läpi tuomariryhmältä, niin selviä tapauksia.

  • Mitä merkitystä sillä on, ovatko kommentoijat toimineet tuomarina? Kaikki tietävät, että ei se homma välttämättä helppoa ole, mutta mikäli on tuomarikurssin käynyt ja tuomarina toimii tulee tuomaroinnin olla hyvin hallussa. Eihän kukaan pääse töihinkään jos ei ole pätevä? Etkä pääse aloittavaan kokoonpanoon jos et ole riittävän hyvä? Joten miksi epäpätevät tuomarit voivat toimia tuomareina, varsinkaan pääsarjatasolla? Onko tuomarikurssit huonoja jos ei siellä opi? Vaaditaanko jotain 10 tms matsia 2-3divari tuomarointia kokemukseksi? Mikäli vaaditaan riittääkö se? Perkele, yksinkertaisesti tuomaritoiminnan taso tulee saada paremmaksi!

  • Lisätään, että kyseinen kommentti on kirjoitettu täysin rauhassa, ilman öyhötystä tai muutakaan vihaa tms. Olen vain 100% sitä mieltä, että tuomaritoiminnan tulee olla laadukkaampaa. Se ei tarkoita, etteikö tuomaritoiminta olisi jo parempaa kuin aikaisemmin, mutta kyllä parannettavaa löytyy vielä reeeeiippaasti! :)

  • Eiköhän tuo tuomariongelmakin ratkeaisi kun liitto saisi enemmän rahaa, jotta tuomareille voitaisiin maksaa palkkaakin. Rahaa liitto saisi harrastajamäärän kasvulla, eli jokainen ongelman kanssa tuskaileva voi kantaa kortensa kekoon ja puhua lajin hienoudesta kuntosaleilla, festareilla, kouluissa jne jotta harrastajamäärät saataisiin hiljalleen nousuun.

  • Sanon vaan, että tuomaritoiminta ei ole kehittynny ,vaan menny paljon huonomoasn suuntaan kuin glorydays aikoina.Ja mikä 1-1 tuomiot oli ottelussa kun 2 lateraali ongelmaa meni Porvoota vastaan.Ja Pohjanmaan silmin tätä katsellaan.

  • seuraavan kerran kun pelissä sinä pelaaja tai valmentaja valitat joka jumalan asiasta niille raitapaitaisille tyypeille, muistathan että kaikki ylimääräinen länkytys korvanjuuressa vaikeuttaa keskittymistä itse asiaan, eli siihen että pelin pystyisi tuomitsemaan mahdollisimman hyvin. Koita itse pelata tai valmentaa niin että joku lässyttää lakkaamatta jotain siinä vieressä

    Jos sinulla on sääntöjenmukainen puheoikeus tuomareille ja kysyttävää jostain yksittäisestä tilanteesta, pyydä puheenvuoro, sen todennäköisesti saat, kunhan tuomari on hoitanut sillä hetkellä keskittymistä vaativat tuomarivelvollisuudet loppuun, esimerkiksi seuraavan downin tuomitsemisen.

    Jos et vielä tiennyt niin jokaisella tuomarilla on oma vastuunsa mitä hän katsoo. Turha huutaa takatuomarille siitä että ei nähnyt jotain mikä on aputuomarin vastuulla. Älä siis turhaan rupea sekottamaan pakkaa, voi helposti käydä niin että sekoitat tuomariparan pään ja tekee virheen joka haittaa just sun joukkuetta.

    Jos toiveena on että saadaan parempia tuomareita, niin anna tuomarille työrauha, niin sillä on siellä mukavaa ja haluaa tulla toistekin. Ehkä jopa kokee, että tässä mulle kiva harrastus johon haluan panostaa joten opiskelen vähän lisää itsekseni, jotta tulen paremmaksi.

    Anna sä mulle reilu mahdollisuus tuomarina, niin mä oon mukana mahdollistamassa sun pelaamisen / valmentamisen. Ellet sitten ajatellut, että jefusta tulee ultimaten kaltainen laji, jossa pelaajat tuomitsevat itse omat pelinsä.

  • Jokaisen valmentajan ja pelaajan tehtävä on saada kentälle parempi pelaaja, kuin siellä on. Kentällä oleva pelaajan on paikkansa voittanut penkillä olevaa vastaan. Valmentaja pyrkii valmentamaan kaikkia siten, että jokainen joutuu kilpailemaan pelipaikastaan.

    Menkää siis itse tuomarikurssille, ja tuomitkaa niin hyvin että nykytuomarit joutuu penkille. Ei kukaan pääse pelaamaankaan, jos vikisee vaihtopenkillä.

  • Ennen kuin peli alkaa…Kentällä ei tarvi olla tuomarina kuin eräs P .Hautala(nimen sanon koska täällä nimillä puhutaan myös valmentajista ja pelaajista)silloin tietää jo ettei siitä pelistä voi tulla mitään. Hänellä on tiettyjä henkilöitä vastaan asenne mikä voi muuttaa pelin kulun alotuspotkusta alkaen.Vaikka hänet on pudotettu pois päätuomarin paikalta,voin sanoo että vitutuskäyrä nousee kun hän on kentällä.En sano että hän olisi tehnyt kyseisessä ottelussa näitä karmaisevia virheitä ,mutta kun päävalmentaja “juttelee”päätuomarin kanssa,hän on myös siellä,minkä takia????Kiska haluaa olla mukana sekottamassa pakkaa.SÄÄLITTÄVÄÄ EDELLEEN!!!

  • “Moniko teistä tuomaritoimintaa kommentoineista on toiminut tuomarina?”

    Voisin heittää ihan kuriositeettina kysymyksen että kuinka moni metroissa liian kuumaa vaunua kommentoineet ovat olleet metrokuskeina.

    Huomaatko analogiassasi jotain ongelmaa?

  • Tuntuu että tämän päivän erotuomarit kiinnittävät kaikenlaiseen haista-paskaan huomionsa mielummin kuin siihen itsensä kehittämiseen, kunnossa pitämiseen, osaamiseen ja jaksamiseen.

    Ihan äkkiseltään en tiedä kovinkaan monta sellaista lajia, jossa rapakuntoiset, taitamattomat ja epäasialliset erotuomarit viitsivät narista ppienistä liksoista ja huonoista eduista.

    Joo, erotuomareilla on paskat korvaukset ja siihen sitten vedotaan ettei saada kunnon porukkaa viheltämään, mutta niillä 90:llä pelaajalla huonot palkat vasta onkin, jotka maksavaa yleisöä viihdyttävät ja joutuvat suorastaan maksamaan tuhansia euroja kaudessa siitä.

    Erotuomarit keskittyvät pleksien väreihin ja valonläpäisykykyyn, lonkkasuohien tehdasvalmisteisuuden varmistamiseen sekä sukkien ja hihojen pituuksiin ja väreihin.

    Eikö sinne saada erikseen jotain tekstiili- ja varustepoliisia joka hoitaisi nämä asiat, niin että tuomarit voivat sitten keskittyä niiden sääntöjen noudattamisen seuraamiseen.

  • jamo@
    aputuomari on aina mukana päävalmentajan neuvotellessa koutsien kanssa.

  • Ok

  • Aika pitkälle vietyjä tulkintoja yksinkertaisesta kysymyksestä.

    Sillä kysyin kun en ole itse koskaan pelannut. Olen toiminut vain tuomarina. Viimeisen kymmenen vuoden aikana pelaajien taso on laskenut kuin lehmän häntä. Ennen sentään ymmärrettiin jotain pelistä ja viitsittiin treenata. Kyllä yleisö on ansainnut nähdäksensä kunnon peliä kun kerran on lipun ostanut. Jos tätä lajia alkaa harrastamaan niin sitten pitäisi tehdä parhaansa niin kentällä kuin treeneissä. Valitettavasti isolle osalle näyttää riittävän se, että ilmestyy peliin. Rostereiden ohuus takaa että pelipaikka löytyy jokaiselle joka osaa laittaa varusteet päällensä ilman suurempia apuja.

  • Ja ne jotka ei saa niitä varusteita,edes avulla päälle,niistä tulee tuomareita.Aika yhtä yksinkertaiselta vaikutat kuten kalluppisikin.Ja väität että pelaajien taso on laskennut?Voimatasot voi olla laskennu mutta pelaajien nopeus ja peliäly on menny huimasti eteenpäin.Aino mikä on lajin ongelma on se että tuomarointi on menny totaaliseti alaspäin sitten Hämäläisen ja Linqwistin ajan!

  • Siitä voi kysyä kokeneemmilta pelaajilta. Jokainen joka on harrastanut lajia pidempään kuin viisi vuotta tietää mistä puhun. Nopeus on lisääntynyt mutta peliäly ei samaa tahtia. Tämä on helppo todeta jo menestyksestä kansainvälisillä kentillä. Milloin sitä on viimeksi tullut?

  • Ootko ihan simppeli?Vaikuttaa juttujen perusteella ,että oot joku junnu.Ensinnäkin sanoit ettet ole ikinä pelannu,silloin jo pitäis tajuta olla puhumatta mistään harjottelusta.Keski-Euroopassa menee juna niin kovaa ,ettei Suomalaiset pärjää jo pelkästään sen takia ,olosuhteet ulkonatreenaamiseen ei ole samalla viivalla.Euroopassa on enemmän rahaa mikä mahdollistaa jenkkin valmentajien/pelaajien olemisen lähes ympärivuotisesti maassa.Eli vaikka Suomessa peli ja pelaajat kehittyy ,kehittyy Eurooppalaiset pelaajat massallisesti(pelaaja määrällisesti) enemmän,ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.

  • Tässä on muutaman viimeisen vuoden aikana tuota tuomatrointia katsoessa tullut ikävä jopa Eric Pollockia.

  • Jos meillä olisi tuomareita enemmän kuin tarvetta, eli joka kierroksella osalle halukkaista tuomareista sanottaisiin että nyt ei ole pelejä tarjolla, niin varmasti tuomareiden taso kehittyisi. Sisäinen kilpailu kun pistää treenaamaan ja kehittymään. Mutta kun ei ole.

    Vähän sama kun lähdette peliin jengillä, missä on juuri ja juuri saatu 11 pelaajaa kasaan kun naapurikunnan junnujengistä lainattiin pari poikaa, ja sitten haukutaan että miksi siellä peluutetaan niitä paskoja junnuja.

    Kyllä se vituttaa aika paljonkin jos pelissä on paskat tuomarit. Mutta jos tilannetta halutaan parantaa, niin minkäänlainen päänaukominen kentällä, sen laidalla tai netissä ei sitä paranna. Päinvastoin. Mitä enemmän tuomareista nillitetään ja valitetaan, sitä vähemmän niillä vähilläkään tuomareilla on halua uhrata omaa vapaa-aikaansa tuomarointiin.

    Jos mietitte miksi joku ylipäätään on tuomarina, niin siihen ei löydy kuin oikeastaan yksi syy: se on hauskaa. Onko se enää hauskaa, jos kaikki vittuilevat ja valittavat?

    Vähän samanlaisessa tilanteessa olevassa lajissa toimin itse tuomarina. Ja esitin valtakunnallisessa lajilehdessä tuomarointia koskevassa artikkelissa haasteen, missä haastan urheilijat ja valmentajat antamaan seuraavissa kisoissa jollekin tuomarille positiivista palautetta. Valitettavasti en kuullut niitä yhtään. Laitetaan sama haaste kaikille jefun pelaajille ja valmentajille: seuraavassa pelissä, antakaa edes yhdelle tuomari edes yksi positiivinen palaute.

    Sanokaa vaikka pelin jälkeen kiitos jos ette muuta pysty sieltä löytämään.

    P.S. Monella seuralla on vaikea löytää tuomareita peleihin. Onko oikeasti hyvä ratkaisu se, missä virheitä tekevät tuomarit pistetään syrjään kun tilalle ei tule ketään? Jokin muu ratkaisu pitää löytyä, aloittakaa vaikka positiivisesta palautteesta.

  • En tiedä pitääkö joku oikeasti tuomaroinnista, itse en pidä ainakaan. Syitä miksi olen ollut otteluissa tuomarina on ollut lähinnä kaksi: joko on ollut pakko laittaa sinne joku että ottelu saadaan pelattua tai ei ole ollut ketään parempaakaan sinne laittaa. En keksi yhtään ainutta syytä miksi kukaan vapaaehtoisesti menisi sinne vittuilua kuuntelemaan.

  • Itse olin ensimmäisen kerran jefu-tuomarina jo 80-luvulla. En pitänyt siitä, pelasin samaan aikaan ja pelaaminen oli paljon hauskempaa. Mutta.

    Jos kerran puheenjophtajan puheiden mukaan tällähetkellä jenkkifutis voi paremmin kuin koskaan, niin miten ihmeessä se voi olal niin että 1985 perustettu AJEK ei ole pysynyt kehityksessä mukana, vaan maristaan jatkuvasti resurssipulasta ja milloin mistäkin.

    Munatonta sakkia hilautuu aina järjestötoimintaan mukaan saadakseen jonkun puheenjohtaja- tai muun statuksen ja sitten se kehittyminen loppuu siihen tytyväisyyteen.

    Pitäisiköhän siellä jenkkifutiksen erotuomariyhdistyksessä ihan oikeasti kaivaa se peili esille, vähän aikaa katsella siihen ja miettiä että mikähän oikeasti on mennyt perseelleen. Ei siellä kentän reunalla, katsomossa tai somessa ihan turhaan narista.

    Joo, tee itse paremmin… vitut teen, ei minua kiinnosta egoisteille tarkoitettu erotuomarihomma, missä pääsee kemeroiden eteen silloin kun niitä lippuja heitellään päin persettä tai halutaan muuten vain osoittaa sitä valtaa kentällä. Tein sitä pari kertaa ja vaikka minulel ei vittuiltukaan, niin silti se ei ole minun hommani.

    Tänäänkin televisiosta katselin kun sellainen lihava, itsensä ylisyöttänyt ja lähes liikuntakyvytön #22 tuomari käveli käsi ojossa virne naamalla TD:n jälkeen pelaajan perässä “ai sulla ei olekaan enää sitä palloa, heitänpä lipun”. Ja sitten 15yd pistettiin tulemaan. Sorry, no bonus.

    Jumalauta, nyt mietintämyssy päähän ja miettikää oikeasti mistä tämä tuomaroinnin alemmuustila johtuu. Se ei johdu ainakaan pelaajista, pelit mahdollistavista sponsoreista, euroja pelitapahtumiin kiikuttavista katsojista tai somessa kritisoivista kirjoittajista.

    Se perinteinen sananparsi että kun ollaan tyytyväisiä omaan suoritukseen, niin siihen loppuu kehitys, pitää täysin paikkansa. Vittuilu ja terve kritiikki pitää osata ottaa oikein ja alkaa kehittää itseään, mutta jos jokainen kritiikki menee ihon alle ja aletaan sitten potkimaan metsässä käpyjä sen takia, niin on aika ripustaa se pilli naulaan.

  • Onkohan kyyberi huomannut, että elämä ylipäätään menee samaa rataa, kun teet hommasi hyvin, kaikki ovat hiljaa (osa valittaa toki aina) ja muuten valitetaan joka asiassa. Tämä on kyllä realiteetti todellisuus eikä mikää kupla. Tuo että kehutaan vaikka homma ei toimi on idiotismia, millä ei kyllä saa muuta aikaiseksi kuin että kupla ei puhkea koskaan, kuvitelmat elävät todellisuutta ja vain kuplassa on hauskaa.

    Ja jos taas tietää tekevänsä hyvin niin ihan sama mitä ympärillä lässytetään, jokainen kyllä sisimmässään tietää onko sitä arvostusta vai ei ja se määrää onko sitä hauskaa oikeasti ja todellisuudessa.

    Onnea vaan valitsemallasi tiellä.

  • “Vittuilu ja terve kritiikki pitää osata ottaa oikein ja alkaa kehittää itseään, mutta jos jokainen kritiikki menee ihon alle ja aletaan sitten potkimaan metsässä käpyjä sen takia, niin on aika ripustaa se pilli naulaan.”

    Terveen kritiikin kanssa ei 99% näistä kirjoituksista ole mitään tekemistä. Vittuilun kanssa sitäkin enemmän. Sama pätee suurimpaan osaan valmentajista ja pelaajista jotka nielurisat täristen huutavat mitä sylki suuhun tuo.

    ja jos tässä vaiheessa kesää valmentajat eivät ole saaneet pelaajia ymmärtämään miksi polvisuojat pitää olla, niin sitten kannattaa valmentajan ja etenkin pelaajan ottaa peili kauniiseen käteen, syypää löytyy sieltä eikä tuomareista.

    täällä haukutaan koko raitapaitaporukka muutaman tyypin takia. Kyyberin kirjoitus on virkistävä poikkeus. Harmi että osalla täällä ei ole kykyä / halua edes yrittää ymmärtää sen sanomaa.

  • Eikös tähän ”tuomariongelmaan” kelpaa sama ratkaisu kuin siihen, että suomalaisia Vaahteraliiga tasoisia pelaajia ei ole riittävästi. Otetaan päätuomari jenkeistä ja puolet tuomareista muualta Euroopasta.

  • Tuo ei oikeasti olisi välttämättä ihan huono idea.

  • Alustavan huhun mukaan kouvolalaiset olisivat kiinnostuneita tuosta järjestelystä. Kuulemma voivat ottaa ihan kaksikerroksisen bussin niin mahtuu paremmin ens vuonna kun kiertävät euroopan halki poimimassa pelaajia ja tuomareita.

  • Joo hyvä idea, Otetaan samantien NFL tuomarit, nehän on kesän vapaalla. Kyllähän kaikki maailman parhaat jonottaa tuolla Suomen rajoilla josko pääsisivät tuomitsemaan tätä itkevien möhömahojen halailua sillä 9e varustekorvauksella ja puolipäivärahalla.. Sääli ettei vaan oo onnistunu vielä koska rajat kiinni…

  • Asiallinen keskustelu aiheesta muuttui aika nopeasti nimittelyyn. Tästä samasta syystä lopetin tuomaroinnin kuusi vuotta sitten. Toistakymmentä vuotta tuli kierrettyä mutta on nämä kesäviikonloput paljon mukavampia vapaalla. Pitäisikö alkaa käydä peleissä antamassa “tervettä kritiikkiä” pelaajille ja valmentajille?

  • katsomassa jääkiekkoa tai jalkapalloa. Vaahteraliigan tuomarit pääsevät helpolla siihen verrattuna, mitä esimerkiksi jääkiekkotuomarit joutuu kuuntelemaan. Pelaajat ja valmentajat jäkättää, katsojat huutaa yhteen ääneen “nuija” ym. tuomiosta riippumatta, kaikki hallissa huutelee henkilökohtaisuuksia ja käyttää tuomareista heidän omia nimiään (pilkkanimien kera). Tuomareille nillitys on osa jokaista joukkueurheilulajia ja urheilukulttuuria, oikeastaan se vain näyttää, että laji herättää tunteita.

  • Erona on huipulla se, että jalkapallossa Veikkausliigatuomarit lentävät liiton piikkiin pelipaikalle, ja saavat korvauksia useita satasia per ottelu, ja usein vielä liiton piikkiin seuraava yö pelipaikkakunnalla hotellissa. Sekään ei ole paljon verrattuna muualle maailmaan, mutta korvaukset on sillä tasolla pikkaisen eri luokkaa kuin Vaahterassa.

  • Jos ainoa syy toimia tuomarina on pakko, niin onko ihme ettei siellä ole kauhean pätevää ja motivoitunutta porukkaa tuomaroimassa?

    Jääkiekon ja jalkapallon kautta meille on iskostunut tuo ajatusmalli että tuomarille voi sanoa mitä tahansa, koska hän on tuomari.

    Ongelmana ei ole ne rautaiset huipputuomarit jotka tietävät olevansa hyviä tuomareita ja nauttivat pelaajien sanatonta kunnioitusta. Ongelmaksi muodustuvat ne kokemattomammat ja vasta kehittyvät tuomarit.

    Ne, jotka kritisoivat tuomareiden tasoa, voisivat ehdottaa realistista ratkaisua ongelmaan. Kritiikki ilman kehitysehdotusta on pelkkää päänaukomista.

    Tuomarikoulutuksessa on varmasti paljonkin kehitettävää. Mutta jos suurin osa tuomareista ei ole motivoituneita ja tavoitteellisia, niin vaikea siinä on kauheasti saada kehitystä aikaan. Siksi oma kehitysehdotukseni lähtisi siitä, että tehdään tuomaroinnista hieman houkuttelevampaa. Raha ei ole ratkaisu, vaan puitteet missä toimitaan.

  • Tuomarit osaltaan omalla toiminnallaan aiheuttavat tuon että siellä sivurajalla vittuillaa. Jos niille itkeville valmentajille ja pelaajille alettaisi heittelemään lippuja ahkerammin siitä sivurajahäirinnästä ja tuomareille huutelusta, niin se kyllä loppuisi kun puolet seuran porukasta istuu katsomossa peliä seuraamassa.

    Nykyisinhän siellä vaan jaksetaan kuunelle sitä suunsoittoa ja huutamista. Yksi karmeimmista esimerkeistä tässä on eräs punaiseen peliasuun pukeutuva joukkue, jonka sivurajalle on pesiytynyt oikea itkupillirypäs. Ihan jokaisesta tapauksesta kentällä mikä ei miellytä, alkaa karmea poru sille rajatuomarille joka sitten tyytyy kohtaloonsa korvat punasena.

    Lippua ilmaan vaan niin loppuu se lässyttäminen. Sillä se Leivojakin aikoinaan saatiin kuriin. Vai onko niin että joidenkin joukkueiden kohdalta se itkeminen ja huutelu on sallittavampaa kuin toisten. Miten monta mestaruutta pitää voittaa putkeen että saa sitten huudella esimerkiksi 50% enemmän sivurjajalla. Kasvaako toleranssi aina uuden mestaruuden jälkeen?

  • Kyllä raha ratkaisee. Jos nyky systeemillä saat muutaman kympin siitä että pahimmassa tapauksessa kulutat 13 tuntia päivästäsi yhteen peliin niin ei se ihan hirveästi motivoi ihmisiä hakeutumaan tuomarin tehtäviin. Raha ei toki saa olla se ainoa motivaattori asiassa mutta jos Suomen lyhyessä kesässä pitää valita et kuluttaako yhden aurinkoisen päivän matkaamiseen/tuomarointiin(vielä pahimmillaan maksaen siitä kun ruuat ottaa huomioon) vai mökillä kaljaa juoden niin aika moni taitaa päätyä siihen kaljaan.

    Mutta ettei jäisi vain huuteluksi niin tässä konkreettiset kehitysehdotukset:
    1.) Palkkioita ylös esim. 100€ pt ja 80€ muulle laumalle
    2.) Tuomari iPad-kentälle josta mahdollisuus tarkistaa tilanne
    3.) Ennen kauden alkua pakollinen koulutus joka joukkueelle muutaman tuomarin toimesta jossa käydään läpi sääntömuutokset ja linjaukset

  • Kerrankin joku puhuu järkeä. Liitonkin vuosibudjetti noussut 2 milj. Euroon eli varmasti on rahaa tuohon.

  • Ei sillä liikevaihdolla mitään osteta vaan tuloksella. Jos jäsenmaksuja kerätään 100.000 ja televisiointi maksaa 100.000, niin liikevaihto on 100.000, mutta ei sillä jäännöksellä vielä mitään ostella.

  • Saisko Tuomo tänne asiantuntijoiden keskusteltavaksi oman ketjun Vantaalla pelattavaville EM-kisoille? Hyvät kisat ja pelit varmasti tulossa. AFI nosti ennakossaan Itävallan ja Ranskan ennakkosuosikeiksi https://www.americanfootballinternational.com/2018-ifaf-european-championships-set-to-kick-off/ mutta antoivat Suomelle kotikisajoukkueena yllätysmahdollisuuden.

  • Tuleekohan noita EM kisoja mistään telkkarista tai edes striiminä jostain.. Ainakaan Ruudun kautta ei näyttänyt olevan.
    Olis mukava katsoa pelejä vaikka ei paikanpäälle pääsekään

  • YLE Areena näyttäisi lähettävän pelit suorina lähetyksinä.

  • Erittäin hyvää vastinetta yle-verolle! kiitos tästä!

  • Samaan aikaan kun Laurila TeeDeessä toivoi tätä uutista Seinjoelta niin lauantaina videoitu sopimus julkaistiin Crocojen facessa. https://crocodiles.fi/uutiset/mattingly-jatkaa-ensi-kaudellakin

  • Erittäin positiivinen uutinen! Crocojen edelliskauteen verrattuna Mattingly on saanut tuotua joukkuetta huimasti eteenpäin. Veikkaan, että jos syksyksi ja talveksi saa pohjustettua joukkueen hyvin, voi Seinäjoki hyvinkin olla ensikauden finaalisuosikki.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *