Vaahteraliiga.fi: Crusaders tavoittelee menestystä Tuomas Heikkisen johdolla

Vaahteraliiga.fi 23.10.2020 14:05 269 kommenttia

Tuoppi-Maajoukkue-2018-1024x503

Tämä artikkeli on tuotu Vaahteraliiga.fi-sivustolta. Lue koko juttu (vaahteraliiga.fi)

Kommentoi

  • Sieltä hieman puheenaihetta pimenevään syksyyn.

  • Voisi sanoa korkean profiilin värväykseksi UNC:lta. Nyt on neljän Vaahteraliiga-seuran päävalkut tiedossa ens kaudeks. Jatkaako Utriainen Steelersissä ja Ahonen Porvoossa? Kuka tulee käskyttämään Vaasassa? Ja eipä tässä ole kauaa ensimmäisiin rosterijulkaisuihin.

  • Ahonen ei jatka porvoossa

  • Jaa-a, minkälaista puhetta toivoisit?

  • Mitä näitä nyt oli ilmassa spagettimaljan jälkeen: ei tule menestymään, turha mennä vaahteraan, missä junnut, ostojoukkue jne.

  • No, siinähän ne tärkeimmät tulikin. Mutta oliko jotain konkretiaa esittää ettei noin tapahdu?

    Onko junioreita?
    Onko (muita kuin osto-) pelaajia?

  • nyt sit vaan Gridironin osaajat ja valittajat hakemuksia MJ:n päävalkuksi. Saatais kerrankin kunnon päävalmentaja kun kaikki aiemmat ollut ihan p….a

  • Ja päävalmentajahan valitsee joukkueen, jolloin kaikki paskat pelaajat pois ja ne huikeat parhaat tilalle.

  • …Auki ja ostamaan pääkaupunkiseutulaisia pelaamaan läntiseen lähiöön nimeltä Lohja.

  • Mielenkiintoista, että Heikkinen vetäytyy maajoukkueen päävalmentajan pestistä nyt tässä vaiheessa, kun elokuussa pelataan EM-finaaliin pääsystä. Niinpä veikkaan, että Heikkinen jatkaa kuitenkin maajoukkueen valmennuksessa, joku muu ottaa vain tilapäisesti päävalmentajan tittelin. Liitto ilmoittaa, taas kerran, että päävalmentajan pesti tulee hakuun marraskuussa, mutta eiköhän tässäkin tapauksessa siellä ole jo valmiiksi mietitty kenet “kutsutaan” tehtävään. En jaksa uskoa, että kukaan nykyisistä Vaahteraliigan valmentajista luopuisi seuravalmennuksesta joten yksi hyvä ehdokas olisi nykyinen nuorten maajoukkueen päävalmentaja. Lappeenranta, Kouvola, Hämeenlinna, UNC, kaikkia näitä yhdistää se, että nopeasti vaan liigaan miettimättä jatkuvuutta yhtään sen enempää.

  • Listalle vielä Steelers ja 69ers, ainakin.

  • Eiku siis Kuopio ja Helsinki (listauksen paikkakuntakohtaisuuden mukaan).

  • Minusta luonnollinen jatkaja maajoukkueen johdossa olisi Hakala, vaikka hyviä on muitakin. Tämän turnauksen valmennus on ollut hyvin Roosters-painotteinen, kuten myös pelaajisto, joten turvallisinta ja luonnollisinta olisi jatkaa samalla linjalla. Liitollehan käy, että valmentaja toimii myös seuravalmentajana. Haluuko Hakala puikkoihin, on sitten eri kysymys. Omasta mielestäni jatkossa joku voisi seuraaviin kisoihin siirtyä täysipainoiseksi valmentajaksi rakentamaan uuden sukupolven joukkuetta samalla tavalla, kuin Tuoppi kokosi pitkän päälle nykyisen rungon ja systeemin.

  • No kun ei näköjään voi:

    “Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liiton periaatteiden mukaisesti maajoukkueen päävalmentaja ei voi toimia Vaahteraliiga joukkueen valmentajana. Heikkinen väistyy miesten päävalmentajan paikalta tämän vuoden lopussa”

  • UNC maksaa siis enemmän kuin liitto.

  • Tarkoittaako sitä että Powell pelaa Crocoissa myös ensi kaudella? Uutisessa ei sitä mainita. https://crocodiles.fi/uutiset/christian-powell-tutustuu-suomen-talveen

  • Halutessaan pelaa. Nyt taitaa olla jo elämän rakentaminen pohjanmaalle ekana mielessä. Eihän noita joukkueiden rostereita muutenkaan oo vielä paljoa esitelty

  • Eiköhän me nähdä Powell Crocoissa… #15

  • “Listalle vielä Steelers ja 69ers”.

    Eivät mielestäni kuulu kuitenkaan tälle listalle. 69ers ei mielestäni kuitenkaan ollut yhtä vauhtisokea kuin nämä listalla olevat joukkueet eikä myöskään koskaan noussut Vaahteraliigaan.

    Ja vaikka Steelers on panostanut ainoastaan edustukseen tässä vaiheessa, niin he ovat kuitenkin menestyneet. Listallani olevista kaupungeistahan jenkkifutis on joko hävinnyt, tai kuihtunut lähes olemattomiin.

  • 69ers ei koskaan noussut Vaahteraliigaan? Miten oli 2013-2015?

  • Noissa muissa seuroissa on edelleenkin toimintaa (no Huskies = Tigers), mutta sixtarit kuihtui pois. Todellakin pitkäjänteistä toimintaa.

    Steelers – no ensi ja seuraava vuosi näyttää.

  • Voisihan sitä ajatella, että jos toiminta kuihtuu pois Vaahterassa niin se olisi kuihtunut myös divarissa.

  • Kokkolassa on meneillään mielenkiintoinen projekti, kun jalkapallo- ja salibandyseura Karleby Goats aloitti jefun. Se mitä haen takaa, on ajatus siitä, että milloin vastaavat yleisseurat innostuvat vastaavasta. Toki se vaatii henkilön tai porukan, joka ottaa asian seurassa pöydälle ja vie sitä visiota eteenpäin. Yleensä sellainen ihminen on jossain vaiheessa pelannut amerikkalaista jalkapalloa, ja hänellä on halu viedä lajia eteenpäin. Eli rohkeita liikkeitä, villejä visioita ja eteenpäin. Karavaani kulkee ja Gridiron haukkuu.

  • Tampereella oli hetken jefuseura Ilves. Ei ollut kauaa

  • Ensi kaudella kakkosessa on tungosta kun Gosts, Farmers ja Roosters-farmi Blaze pelaa oikeaa 11vs11 jefua.

  • Muistin mukaan Ilves oli Rocksin viimeinen hengenveto. (Eli Rocks liittyi Ilvekseen, kun omat voimavarat loppuivat.)

  • Leikitäänpä ajatuksella, Tampere. Otetaan vaikka hyvin perinteinen seura nimeltä Pyrintö, jo vuodesta 1896. Sieltä koripallosta miehiä ja sitten yleisurheilupuolelta nopeat juoksijat ja kuula- ja kiekkomiehet. Kamat päälle, treenaamaan ja veikkaan, että mielenkiintoista jälkeä tulisi nopealla aikataululla.

  • Pyrintö-esimerkin kirjoittaja on oikeassa. Laite entry värjäykseen täytyisi laittaa paljon paukkuja lisää. Hyvä Urheilija oppii tekniikat ja taktiikat nopeasti. Koko kentällisen hahmottamiseen menee pari kautta. Ja kaiken tämän edellytyksenä hyvä valmennus.

    Toivottavasti Goats ilmoittautuu kakkoseen 2021

  • Lajinvaihtaja voi omaksua jefun hyvin, huonosti tai hyvin huonosti…

  • Kyllä, Late entry – myöhäinen siirtyminen lajiin – sitä on hyvä harjoittaa nykyisissä seuroissa yhä entistä enemmän. Rohkeaa ja miksei jopa röyhkeää, aktiivista rekrytointia vain peliin! Onnistuneita esimerkkejä, niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia, löytyy henkilöistä jotka ovat siirtyneet jefuun myöhemmällä urheilijan poluillaan muista lajeista on useita, yksilöitä, jotka ovat sittemmin menestyneet amerikkalaisessa jalkapallossa niin Suomessa kuin jopa lajin emämaassa, Yhdysvalloissa. Mutta vielä tarkennan näkökulmaani. Aika, jolloin vanhat urheiluseurat heräävät amerikkalaisen jalkapallon monipuoliseen maailmaan, joka tarjoaa lajin niin monenlaiselle eri urheiljatyypille, kooltaan ja ominaisuuksiltaan, niin se tilanne luo puitteet jefun kasvuun lajina Suomessa. Siksi Kokkolan esimerkki. Entäs Helsinki. HIFK? Huomasitteko, tänä kesänä Tapparan liigapelaajat kävivät Saintsin ohjaamissa treeneissä, kokeilumielessä. Kovasti videolta näki, että lätkäjätkillä oli hauskaa Pyynikillä. Löytynee Tapparan Facesta kesäkuukausilta tuo video. Lajimme kiinnostaa urheiluväkeä Suomessa, erityisesti NFL, sen on aistinut. Onko se edelleen se yksi puute, suomalaisen ammattilaisen puuttuminen NFL:stä, suuren kasvun esteenä? Sitä odotellessa. Kyllä se kuulkaas tästä, hiljalleen. Tsemppiä Kokkolaan!

  • Hakala? Ei morjens. Hakalan valmennustaidot nähtiin Italiassa kun ensimmäistä kertaa joutui valmentamaan. Ryysterissä hänen tärkein tehtävänsä on ollut kameralle hymistely kun rosteri pursuaa glory-hunter miehiä muutamilla importeilla höystettynä. Valmennuksesta Roostersissakin vastannut ihan muut miehet kuin Hakala.
    Olisi suoraan sanottuna erittäin virkistävää nähdä maajoukkueen vetäjänä joku ihan muu kuin Roostersin mies. Mutta tosiaan täällä se sanottiin, eiköhän siellä ole jo mies katsottuna joten odotellaan tuloksia.

  • Sun Hakala-arvion kriteereillä (paska kun ei voittanut Italiassa mestaruutta) maailma on täynnä surkeita jefupäävalmentajia (ei oo voittanu Italian tai muutakaan mestaruutta) NFL:ää myöten…

  • @@Filebacker En tosiaankaan osaa arvioida Hakalan pätevyyttä operatiivisena valmentajana, mutta Roostersissa meriitit päävalmentajana ovat erinomaiset. Tutut miehet hyökkäyksen ja puolustuksen kahvoissa.
    Kuten avauksessani kuvailinkin, näihin loppupeleihin kannattaisi mennä Roosters-kuvioilla, kun niiden varaan on rakennettu tähänkin saakka. Ei taatusti ole pelillisestikään huono valinta.

    Seuraavissa kisoissa sitten uudet kuviot.

  • Mielenkiintoinen tilanne kyllä maajoukkueella. Oikeasti tilanne, että on mahdollisuus jopa kultaan. Ruotsia vastaan ollaan pelattu hyvin viime vuosina. Suomella on pitkästä aikaa QB, joka saa oikeasti vastuuta ja paljon.

    Liiton uutisessa mainittiin, että muu valmennus todennäköisesti jatkamassa. Pelien kannalta oleellisimmat varmaan koordinaattorit, jolloin sekä hyökkäys että puolustus pelaisivat tutulla kaavalla eikä tarvitsisi ajaa uusia systeemejä sisään ennen Ruotsi-matsia. Heikkinen on ollut vetovastuussa niin pitkään, että joukkueella on varmasti aika selvät tavat toimia. Lähteekö uusi HC vaatimaan omien tahtotilojensa läpiajamista tilanteessa, missä yhteinen aika ennen matsia on todennäköisesti aika vähäistä?

    Sääntö, että HC ei saa olla seuratoiminnassa mukana tekee valinnasta hyvin mielenkiintoisen. Ei ihan hirveästi löydy tekijöitä tästä maasta.

  • Hyvää pohdintaa. Ymmärtääkseni HC vastaa pääosin joukkueen valinnasta/kokoamisesta? Siis iso vastuu parhaan mahdollisen rosterin jalkeille saamisen. Ei ole sanottu, että kaikki pelipaikan ansaitsevat, olisivat automaattisesti mukaan tulemassa. Varsinkin kun kustannukset jalkautuvat, ainakin, osaksi pelaajien omille kustannuspaikoille. Eli aina parempi, jos uusi HC olisi varustettu laajalla kontaktiverkolla ja karismalla.

  • Tästä: “Sääntö, että HC ei saa olla seuratoiminnassa mukana tekee valinnasta hyvin mielenkiintoisen. Ei ihan hirveästi löydy tekijöitä tästä maasta.” Että olisiko Sepon paikka?

  • Vilkko olis kanssa vapaana.

  • Säännöllä ilmeisesti halutaan pitää toiminta läpinäkyvänä ilman seurakytköksiä. Toisaalta tuntuu kovinkin hassulta, että pienessä lajissa ammutaan omaan nilkkaan tällaisella säännöllä. Toisaalta onhan meillä paljonkin sääntöjä, joiden olemassaoloa ei oikein kukaan voi järjellä perustella. Esimerkiksi piste-eron korvaaminen arpomalla tasatilanteessa.

  • Toi on peruja ajalta, jolloin HC kertoi pelaajilla olevan paremmat mahdollisuudet päästä mj:n kokoonpanoon, jos ymmärtävät siirtyä HC:n helsinkiläiseen seurajoukkueeseen. Maajoukkue on historiassa ollut usein monenlaisen kähminnän tyyssija. Ihan hyvä sääntö.

  • Aamen!! Se oli aika härskiä aikoinaan

  • Kuitenkin kaikki apuvalmentajat ja koordinaattorit voivat olla seuravalmentajia.

  • Uudeksi päävalmentajaksi on kristallipalloni mukaan tulossa joko se Royalsit jättänyt tai sitten U19 mj:n nykyinen päävalmentaja. En edelleenkään jaksa uskoa, että joku seuravalmentaja lähtisi siihen hommaan. Mustana hevosena kaikki viime vuosituhannella valmentaneet.

  • Niin siis Seppo ei jättänyt pelkästään Royalsia vaan koko lajin. Tuskin on tässä kisassa mukana.

  • Väärin. Seppo E on sekä U15 kehitysmaajoukkueen että U17 maajoukkueen päävalmentaja. Joten lajia ei varmastikaan ole jättänyt.

  • Voihan se myös olla ETI .

  • Tänä vuonnahan ei ollut toimintaa koronan vuoksi ja pestit katkolla ensi vuonna niin eikö tarkoita ettei ole missään mukana?

  • Ehkä päävalmentaja onkin Filebacker! Palkattu suoraan Gridiron-palstalta.

  • Tänä vuonna oli U15/U17 leiri Pajulahdessa, ei toki pelejä ollut. Seuraava ko. ikäluokkien leiri on heti alkuvuodesta. Liiton sivuiltahan nuo löytyy.

  • @JAMI
    Eti on jo napattu Idän Jättiläisen toimesta.

  • … maajoukkueiden sisältä löydy se seuraaja. Esim. U19 vetäjä.

  • Vaasalaiset näyttävät julkaiseen jo ens kauden ekan rosterin:

    https://royals.fi/joukkue-2021/

    Ja Kuopiossa edessä uuden QB:n värvääminen:

    https://steelers.fi/seth-peters-ei-jatka-kuopio-steelersissa/

    Muita uutisisa odotellessa…

  • Tero, sun halut miesten majun HC:ksi on kyllä huomattu, kiitos vaan.

  • Yksi erinomainen vaihtoehto voisi olla Kari Ketonen. Tehtävä on enemmän valmennuksen johtamista kuin joukkueen valmentamista. Siihen tarvitaan leadershiptaitoja ja kokemusta. DC ja OC omaavat sitten oman erikoisosaamisensa.

  • Kuka ihme tohon paikkaan haluaa lähteä, kun staffi on jo uutisen mukaan olemassa ja ihan varmasti nykyinen-entinen-tuleva HC häärii kulisseissa? Ei ainakaan hetkeen pääse mitään omaa rakentamaan, se on varma.

  • Hyökkäyksen linjaa Crocodiles vahvistaa kaudella 2020 Wolverinesin hopeajoukkueessa pelanneella Mikko Rajalalla. Myös Rajalan tausta löytyy Korpelan ja Toivolan lailla Turku Trojansista. Rajala on innoissaan sopimuksestaan ja pelikavereistaan:

    – Crocoille on tulossa vahva ja monipuolinen hyökkäyksen linja. Itse tiedän, miten Tuomas Hvitfelt pelaa vieressäni, en tiedä ketään muuta, jonka kanssa pelaisin paremmin yhteen. Tiedän täysin, mitä hän ajattelee.

  • Hyvä, linjat edellä ei mene joukkueen rakentaminen ikinä pieleen.Toivotaan, että hommaavat myös ensi kaudelle pelinrakentajan.

  • taida jäädä Rajalaan wolverines pako

  • https://crocodiles.fi/uutiset/samu-juppo-jatkaa-crocodilesin-miesten-paavalmentajana

    Seinäjoella lähdetään kauteen 2021 sillä asenteella, että päämääränä on miesten
    edustusjoukkueen vieminen Suomen mestaruusotteluun, eli Vaahteramaljaan.
    – Mitään muuta ei kannata lähteä tavoittelemaan, pelaamme finaalipaikasta, ja se on sitten se yksi
    peli, joka ratkaisee, Juppo näkee.
    Ensi kausi rakennetaan palaajarungolta vahvaksi sekä kotimaiselta että ulkolaiselta suunnalta.
    – Joukkueessamme tulee olemaan kolme yhdysvaltalaispelaajaa, se on ihan selvä. Siihen
    katsotaan täydennykset Euroopan suunnalta.
    Crocodiles onkin nyt kiinnostanut kansainvälisiä urheilijoita, ja Seinäjoelle on saatu runsaasti
    yhteydenottoja amerikkalaisen jalkapallon pelaajilta, jotka haluavat pukea ylleen krokotiililogon.

  • Ohi… 😆

  • Just joo. Niinpä niin. Mut iskee kuitenkin…

  • Roosters nykyään pilleribisneksessä?

  • Anteeksi, nyt en kuullut. Mikä bisnes?

  • Porvoo ja Roosters julkaissut ekat nimilistat ens kaudelle:

    https://www.porvoonbutchers.com/news-cnf2/kgw3nd4v51/Kauden-2021-alustava-rosteri

    https://www.helsinkiroosters.com/vaahteraliiga-joukkueen-rosteri-kaudelle-2021/

    Kadmiryn Wolvo-pelin loukkaantuminen ei näköjään lopettanut uraa.

  • Sivusta seuranneena entisenä seuratoimijana minua ihmetyttää moni asia, mutta yksi erityisesti! Onko seuroilla enää tahtoa kehittää omia junioreita! Tuntuu, että sen sijaan, että omasta lupauksesta kasvatettaisiin ja VALMENNETTAISIIN seuraavaa tähteä, niin yritetään vimmatusti saada toisen joukkueen lahjakas pelaaja omaan joukkueeseen, vaikka ero oman lahjakkaan pelaajan ja naapurijoukkueen lahjakkaan pelaajan välillä olisi marginaalinen! Tuntuu, että enemmän panostetaan ajallisesti ja rahallisesti siihen muualta tulevaan mieheen. Toisaalta se naapurijoukkueen pelaaja on sitten pois sieltä sen toisen joukkueen rosterista, ehkä nerokasta! Yksikin valmennuskaksikko tarjoaa rahaa/ilmaisia kausia lähijoukkueen nuorille lupauksille, mutta omat pelaajat maksaa kyllä pelaamisesta… ja ilmeisesti myös muiden pelaamisesta! toisaalta voihan se olla Ok osalle, ettei pääse hirveästi kentälle mutta sijoittajan ominaisuudessa maksaa jonkun toisesta joukkueesta tulleen pelaamisen!
    Pliis! Antakaa omille junioreille mahdollisuus!

  • Tää on selvä peli taas, jos ei korona sotke.

    Porvoolla näköjään täytenimiä listalla, mutta sehän taitaa kuulua tähän vuodenaikaan asiaan

  • Kuopiolaiset:

    https://steelers.fi/miehet/ (onkohan joukossa veljmiehiä?)

    Ja Wolvot:

    http://helsinkiwolverines.com/joukkueet-miehet/ (On todella sekava esillepano.)

  • Steelers voittaa mestaruuden….

  • Mihin?

    “ennen vuodenvaihdetta Seinäjoella on kasassa vähintään 40 pelaajaan kotimainen rosteri”

    Siis vielä reilu kymmenen kotimaista pelaajaa pitäis löytää lakeuksille. Vai onko toi vaan peripohojalaasta uhoa? 😂

  • Ei kukaan tässä vaiheessa kerro kaikkea. Aina on julkaistu juuri se tarvittava määrä mitä tähän kohtaan vaaditaan. Puuttuuhan tuolta vielä nimiä.

  • Ilman pohjalaista uhoa Suomessa puhuttaisiin venäjää.

  • Christian Powell, Crocodiles, RB. Tämä on kova!!!

  • Jep! Taas takuuvarma 4.sija woohoo!

  • Sen kesä näyttää, kun se sieltä saapuu.

  • Enää ei taida puuttua kuin UNC:n eka rosteri?

  • Kyllä niitä kotimaisia pitää löytyä jouluun mennessä parikymentä lisää, jos tuo 40 kotimaista halutaan saavuttaa

  • UNC:llä tehdä jo tämä tiukkaa saavuttaa, jos edes onnistuukaan. Taitavat vielä juhlia mennyttä kautta…

  • Hienoa on se, että United Newland Crusaders tuo etelään lisää seuramahdollisuuksia pelaajille. Kun vielä East City Giants saataisiin liigaan, niin hyvä olisi. Ja Turku. On jo ikävä teitä, tsemppiä sinne täältä Pohjanmaan naapurimaakunnasta.

  • Tämä hyppäs silmille. “Kuntosalilla myös varmasti tulee tehoja niin nuorille kuin vanhemmille pelaajille, kun Christian Powell ihan (työnpuolesta) potkii miehiä eteenpäin,”
    Powell ilmeisesti jääny Suomeen?

  • Robert Johnsonilla näköjään jatketaan. Jättää kolme jenkki paikkaa auki.

  • https://crocodiles.fi/uutiset/christian-powell-tutustuu-suomen-talveen
    Kyllä tämän uutisen mukaan Powell jää talven yli Suomeen. Työ on näköjään löytynyt kuntosalin suunnasta.

  • Vähän yllätyksiä rostereissa. Powellin jatko hieno uutinen ja Tennbergin puuttuminen Porvoon rosterista osui silmään, mutta muuten varmaan melko odotettua.

  • Nyt vaan tekemään ”aivan liian aikaisia” ennustuksia kauden 2021 sarjamenestyksistä. 😄

  • “Nyt vaan tekemään ”aivan liian aikaisia” ennustuksia kauden 2021 sarjamenestyksistä. 😄”

    Roostersilla ja Steelersillä näyttäisi olevan laadultaan ehkä parhaiten peruspakka kasassa. Mielnkiintoista nähdä minkälaisilla pelaajakaupilla joukkueita talven aikana täydennetään. Oma arvaus on ettei viime kevään kaltaista tarjontaa Vaahteraliigan suuntaan oo tarjolla.

    Ja sitten liian aikainen ennustus:

    1. Porvoo
    2. UNC
    3. Vaasa
    4. Wolvot
    5. Crocot
    6 Steeler & Roosters

    😜😆

  • Tennberg jatkaa Porvoossa kun Pääkkösen Väinö palasi jenkeistä.Porvoolla on kokoajan viimevuosina puuttunut hyökkäyksen linjasta ainakin yksi mies.Olisi hienoo nähdä hyökkäystä “täydellä” linjalla.

  • Mitens Suomi -jenkki status menee?

  • Ei ole kelvollinen statuksensaajaksi kolmeen vuoteen

  • Sen sijaan olisi korkealla todennäköisyydellä saanut statuksen mutta päätti jäädä sapattivapaalle

  • Miksi powell ei olisi kelvollinen eu statuksen saajaksi?

  • Viikon ollut salilla ptnä ja idiootit kyselee joko saisi suomenpassin ja kelan tuet. Ehkä se vaatii vähän enemmän kuin odotatte et pelaaja voidaan lukea tähän eeeuuu staatukseen

  • Kilpailusäännöt sivu 15:

    IV.C.2. Suomalaisstatus
    Liittohallituksen valtuuttama taho voi myöntää pelaajalle, joka ei ole EU:n jäsenmaiden kansalainen EU-statuksen, jolloin häntä ei lasketa EU:n ulkopuoliseksi pelaajaksi. Lupa voidaan myöntää, jos:

    1) Pelaajan Suomeen tulo ja oleskelu Suomessa johtuu muusta kuin amerikkalaisen jalkapalloon liittyvästä syystä, eikä pelaaja saa tai ole saanut aiemmin seuralta sellaisia etuja, joita ei tarjota kaikille pelaajille; tai
    2) Pelaaja on asunut Suomessa ja häneen sovelletaan ja on sovellettu Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä yhtäjaksoisesti 3 vuotta ennen sen kalenterivuoden alkua, jolle lupaa haetaan.

    Kirjallinen hakemus on toimitettava liiton toimistolle ja sen tulee sisältää tarpeelliset todisteet asian ratkaisemiseksi. Liitto perii asian käsittelystä toimistomaksun. Lupa on voimassa kyseisen kalenterivuoden loppuun.

  • ei täyty kumpikaan

  • Noi säännöthän oli ilmeisesti muuttumassa, nykyistä sääntöä liian helppo kiertää.

  • Mielenkiintoinen tilanne on Brexit ja brittipelaajat. Miten heihin suhtaudutaan kaudella 2021?

  • Britit ovat EU:n ulkopuolisia pelaajia kuten serbit ja jenkit.

  • Miten noita sääntöjä voi kiertää?
    Onko jo kierretty, kun noin sanot?

  • On vaikea todistaa saako kotijenkki sellaista etua mitä ei tarjota kaikille, esim jos palkka maksetaan käteen.
    Viime vuonna yksi suomeen tullut kotijenkki kyseli palkkaa monelta joukkueelta ja on vaikea kuvitella hänen pelanneen ilmaiseksi valitsemassaan joukkueessa.

  • -> @eli
    Viime vuonna yksi suomeen tullut kotijenkki

    Ei ole olemassa “viime vuonna Suomeen tulleitta” kotijenkkejä. Taitaa poika nyt sekoittaa puurot ja vellit keskenään.

  • Mielenkiintoista nähdä aletaanko joukkuetta rakentamaan ylivertaiseen valmennusosaamiseen pohjautuen, vai otetaanko kaikki mitä rahalla saa….? Lajin puolesta toivotaan ensimmäistä vaihtoehtoa ja pitkäjänteisyyttä. Vuoden-parin tähdenlentoja on lajissa nähty ihan tarpeeksi ja niistä ei ole ollut muille seuroille kuin haittaa.

  • Esimerkiksi vaahteramaljan voittaneessa joukkueessa oli ensimmäistä vuotta suomessa oleva koti”jenkki”

  • Tarkoitatteko 2019 Jyväskylään opiskelemaan tullutta kanadalaista Vandeweerdia?

  • Tarkoitetaan vuonna 2019 Jyväskylään opiskelemaan tullutta kanukkia joka kauppasi palveluitaan liiga ja divarijoukkueille.

  • Ok, sama ukko. Kova pelimies tai kotikanadalainen.

  • Tärkein kysymys kuuluu, miksi meidän pitää yleensä tarjota eu statusta muusta kuin jefun pelaamisesta johtuvista syistä maahan tulleelle jenkille tai kanukille?
    Tämmöinen johtaa väistämättä väärinkäytöksiin, kuten j-kylän kotikanukin tapaus osoittaa.
    Jos joku haluaisi palkata muista syistä tulleen niin siitä vaan, taloudellinen säästöhän tuosta tulee ilman muuta, kun ei tarvi lentoja, ruokia tai kämppää maksaa.
    Mutta kyseisen pelaajan pitäisi olla jenkkikiintiössä, jos ei kelpaa kellekään niin sitten pelaa ihan keskenään.
    Eri asia on maassa oleskelevat tai vuosia liigassa pelanneet jenkit, on se sitten kolme tai viisi vuotta putkeen suomensarjoja tahkonneet jenkki, niin tämmöiselle eu status voitaisiin myöntää.
    Kokemus on osoittanut että taso laskee tasaisen varmasti joka vuosi.

  • Eli tässä on siis todistettu, että Kuopion mestaruus perustui kusetukseen jolla muutoinkin jenkkiniukalla kaudella savolaiset sai yhden extra-jenkin kentälle kolmen kiintiöjenkin ja yhden tuplapassikikkailun rinnalle.

  • Sieltä vaan Serbian jefuseuroista haku päälle ja kotiserbit kehiin. Kovia poikia.

  • Eräs helsinkiläinen seura takavuosina signasi ihan lupaavan oloisen nuoren serbin. Eivät vaan olleet lukeneet läksyjään maantiedosta ja joutuivat purkamaan sopimuksen ettei mennyt kiintiöpaikkaa. Taisi maantiedon opetus tulla lopulta tämän palstan kautta tolle seuralle.

  • Pitääkö paikkansa että wolvoilla on rahat loppu eivätkä saa tuotua importteja ensikaudella maahan tai maksamaan kotijenkeille ja Valastille korvauksia. Tätä tukee huippujen ja kotijenkkien puuttuminen wolvojen rosterista sekä armoton värväys muista seuroista. Ne onnettomat jotka nyt menevät wolvoihin pääsevät maksamaan viimekauden laskuja ja pelaamaan putoamisesta.

  • Ei pidä

  • Keitä kotijenkkejä sinne odotit? Eihän siellä ollut viime kaudella kuin Cede.

  • Volvoilla yli 70 maksajaa, siis pelaajaa treeneissä. Et revi siitä

  • kyllä pitää paikkansa wolvot ovat tyhjentäneet jo taftin ja aloittaneet ecg tyhjennystä. Pääsevät mopopojat maksamaan velkoja

  • Taft panostaa tulevaisuuteen, uutta valmentajaa ja muuta tulossa. Kukaan ole mihinkään menossa. Varma tieto.

  • Jos tuosta halutaan todellinen ammattilaisliiga (missä pelaajille, valmentajille ja muulle henkilöstölle maksetaan kunnollinen korvaus), kuten jutussa hehkutetaan, ei yhdelläkään suomalaisella joukkueella ole realistisesti ajatellen talaoudellisia mahdollisuuksia lähteä tuohon leikkiin. Katsojamäärät eivät riitä alkuunkaan, enkä luule että fanituotemyynnistäkään irtoaa Suomessa kovin suuria summia. Ainoksi rahoitustahoksi jäisi näin ollen sponsorointi, mutta tuskin täältä löytyy sellaisia sponsoreita joilla pystytään pyörittämään n. 60 henkilön jefujoukkuetta taloudellisesti terveellä pohjalla. Jos Roosters tai joku muu suomalainen joukkue haluaisi lähteä tuohon leikkiin mukaan, pitäisi tuon liigan suunnasta tulla suuri rahoituspotti tänne päin.

    Eli en ihan heti odota suomalaista joukkuetta tuolla näkyvän ja muutenkin suhtaudun koko liigan tulevaisuuteen pidemmällä aikavälillä aika skeptisesti.

  • Hatullisen paskaa voi syödä jos tuo sarja käynnistyy

  • GFL:ssä on edelleen Saksan kovimmat joukkueet eli jos ELF:n omistajat eivät laita miljoonia omaa rahaa peliin, niin ei pääse edes GFL:n tasolle. Jos joukkueelle maksetaan tavallista duunaripalkkaa, niin kotiotteluiden lipun hinnalla 50€ jokaiseen kotiotteluun pitäisi saada n. 20000 katsojaa. Jefussa ei vain yhtälö toimi: matseja auttamattoman vähän, pelaajia ihan liikaa ja katsojia ei edes Saksassa riitä. NFL toimii TV-sopimuksilla ja CFL huomattavasti niukemmin Eurooppaan nähden isoilla määrillä katsomoissa.

  • Taitaa tossa liigassa pisin välimatka olla samaa luokkaa kuin Helsingistä Ouluun.

  • Se on mukavaa että maksavia pelureita wolvoilla riittää. Määrä korvaa laadun. Noilla parilla tulleella pelurilla saadaan äijäliigaa pelattua eivät kyllä kelpaa omien junnujen kanssa liigaan. Jos on noin paljon maksavia pelureita ei ole hätää saadaan importteja kyllä ostettua liigaan

  • “…In the meantime, the GFL sees the ELF as a competitor for players, sponsors, fans and venues who would like to act outside of the sport organized in clubs and associations…”

    Eli GFL on julistanut ELF:n kilpailijakseen. Olisi kiva tietää mitä tästä touhusta sanoo IFAF. Ja jännä katsoa että jos GFL katsoo ELF:n pelaajarekrytoinnin kilpailuksi kanssa niin en näe syytä etteikö vaahteraliigakin katso samalla tavalla. Tostahan saattaa tulla uusi kansainvälinen soppa juuri kun tilanteen piti selkeytyä IFAF:n ruotsalaissekoilijan jäljiltä.

    https://www.americanfootballinternational.com/german-football-league-responds-to-launch-of-european-league-of-football/

  • Eipä IFAF tuohon liigaan mitään tuu sanomaan. IFAF koostuu kansallisista liitoista, ei liigoista. (Poikkeuksena Football Canada ja USA Football, jotka eivät taida olla ihan samanlaisia kansallisia liittoja kuten SAJL ja SAFF.) Tietenkin GFL katsoo tuon kilpailijakseen, kun joukossa on GFL-joukkueita.

    Vaahteraliigalla ei taida olla valtuuksia ottaa aiheeseen kantaa. Jos joku kantaa ottaa niin SAJL, ja senkin luultavasti vain siinä tapauksessa että joku suomalainen seura haluaisi tuohon liigaan liittyä. Liittymistä liitto ei voine kieltää, mutta liiton jäsenyydestä mahdollisesti seuran erottaa. Suomalaisten pelaajien siirtymistä tuohon EFL-liigaan ei liitto voi kieltää.

    Tuskinpa tuosta mitään kansainvälistä kähinää tulee, vaan ne jää Saksan ja Puolan sisäisiksi. Saksalaisten joukkueiden lähtöä EFL:ään en juuri ihmettele. Luultavasti siellä suunnalla on jonkun verran kyllästymistä herr Huberin vahvaan otteeseen saksalaisesta jefusta ja sen rahavirroista. Puolan suunnallahan oli vielä hetki sitten kaksi kilpailevaa liittoa, eli ei ehkä suuri ihme että sieltäkin on liittymishalukkaita joukkueita löytynyt.

  • Wolverinesille uusi Pocket QB ilman pockettia.. uhka vai mahdollisuus?

  • Turun miesten jenkkifutiksen herääminen olisi lajille iso asia. Täällä asuu kuitenkin niin paljon potentiaalista pelaajamateriaalia. Jos haluttaisiin pysyvyyttä kannattaisi varnaan konsultoida Kuusankoskea miten siellä on rakennettu kahdessa vuodessa II-div joukkue tyhjästä. Tai ääritilanteessa Kiuruveden Milkyä miten siellä joukkue jauhaa vaikka kyseessä pieni kylä.

  • Tai konsultoikaa vaikka Pirkkalaa. Siellä on mukava pöhinä ja uutta alkua. Tsemppiä Turkuun.

  • Crocot laittoi 126 ottelua nettiin eikä ollut kallista. Aika paljon historiaa nähtävänä.

  • No paremmin tuo kaveri juoksee kuin rojo juoksi yhtenäkään wolvo vuonna

  • Mukavampaa olisi ollut jos olisi ollut siitäkin uudemmat nähtävillä.

  • Ensi kauden aikuisten sarjat alkavat muotoutumaan. Miesten I divariin ei suurta tunkua.

    https://www.sajl.fi/?x167512=28184529

  • Eikö noi uudemmat löydy hudlesta

  • Miesten 1-divarin ja naisten liigan joukkuemäärät lähinnä surullista katsottavaa.. Jotain pitäisi tehdä uusiksi jos kuitenkin alemmissa sarjoissa joukkueita on huomattavasti enemmän..

  • Meillähän on syksyn liittokokous tulossa ennen vuodenvaihdetta. Muutoksia ei tapahdu, jos muutoksia ei esitä. Seuroilla tai seuralla pitäisi olla esitys siitä, miten asiaa pitäisi muuttaa. Ei ne asiat täällä parjaamalla parane ja kyse on seurojen toiminnasta. Itse odotin, että Kokkola ja Kiuruvesi/Kajaani olisi ilmoittautuneet oikeaan sarjaan kun toiminta alkaa olla hyvällä tasolla.

  • Kysehän on siitä että sarjaa on haluttu viedä ammattimaisempaan suuntaan lyömällä seuroille suoraan sanottuna melkoinen määrä velvoitteita korkeimmilla sarjatasoilla. Jos näitä velvoitteita ei ole rahkeita täyttää, on järkevää pysyä alemmilla sarjatasoilla.

    Kysymyshän on siitä pitääkö seurojen mukautua liiton toimintaan vai liiton seurojen toimintaan. Nyt näkemys näyttää olevan että paras lopputulos saadaan sillä että liitto sanelee ja seurat yrittävät raapia kasaan riittävät resurssit. Jos resursseja ei ole, pelataan alhaalla. Näen että nykytilanne on vain ja ainoastaan liiton (liittokokousten) tekemien päätösten johdonmukainen lopputulos.

    Ratkaisu? Keventäkää nyt helvetti niitä sarjamääräyksiä.

  • @AK – “Nyt näkemys näyttää olevan että paras lopputulos saadaan sillä että liitto sanelee ja seurat yrittävät raapia kasaan riittävät resurssit. ”

    Tää on aina häkellyttävää miten liitto sitä ja tätä ja ei muisteta että seurat muodostavat liiton ja valitsevat sinne hallituksen joka suunnittelee, päättää ja hyväksyy jutut. Minkä tahansa asian voi esittää ja äänestää enemmistön halun mukaiseksi niissä kuuluisissa liittokokouksissa. Mutta kun sieltä saadaan päätökset niin sen jälkeen niiden mukaan mennään. Urputuksen paikka on kokouksissa ja seuraava on juuri huulilla. Ikävä kyllä Gridiron-gängillä ei ole siellä äänivaltaa.

  • Jostain syystä kokoukset ovat kumileimasimia, ja epäkohtiin ei puutua. Arvonta tasapisteissä pysyy vuodesta toiseen, vaikka juuri kukaan ei pidä sitä hyvänä. Sarjakriteeteihin ei kukaan esitä muutoksia, joten ilmeisesti kaikki seurat ovat niihin tyytyväisiä. Paitsi kun asiasta keskustelee, juuri kukaan ei ole tyytyväinen.

    Kuten sanottu, liitto on yhdistys jossa ylintä päätäntävaltaa käyttää jäsenistö, eli seurat. Hallituksen tehtävä on toteuttaa jäsenien tahtoa. Jos jäsenet (seurat) haluavat muutosta niin ei muuta kuin ehdotus menemään ja tarvittaessa äänestetään. Mutta koska kukaan jäsenistä (seuroista) ei tätä koskaan tee, on kaksi vaihtoehtoa:
    – Seurat ovat tyytyväisiä nykytilanteeseen
    – Seurat eivät ymmärrä, miten yhdistys toimii

    Äkkiseltään näistä kumpikaan ei kuulosta hyvältä.

  • Pari tarkennusta. Ensinnäkin tiedät varmasti itsekin miten asiat ilmoitetaan kokouksissa ilman että niistä juurikaan keskustellaan tai vaihtoehtoja pallotellaan. Toisekseen isommat muutokset vaativat yksimielisen päätöksen, jonka johdosta muutoksia on todella vaikea saada aikaan. Lopputulemana ensi vuonnakin jatkuu kilpavarustelu Euroopan mittakaavassa erittäin epämääräisine kotijenkkisääntöineen. Vuosi vuodelta kotimaisia, varsinkin laatupelaajia on yhä vähemmän.

  • Esitykset yms. pitäisi toimittaa hallituksen ja jäsenistön tietoon hyvissä ajoin ennen kokousta, päivämäärä on mainittu kokouskutsussa. Epäilen vahvasti, että mihinkään vaaditaan yksimielistä päätöstä. Enemmistö riittää, ainakin normaalin yhdistyskäytännön perusteella. Jos SAJL:llä on joku erikoisklausuuli, missä muutokset tarvitsevat yksimielisen päätöksen, tulisi myös kaikkien hyväksymisien vaatia yksimielisyyden. Ja silloin ei yhdistys pystyisi toimimaan. Jos asiasta on asianosaisilla epäselvyyttä, yhdistyksen säännöt pitäisi olla julkista tavaraa.

    Jos jäsenistön (seurojen) enemmistö haluaa muutosta, sen aikaan saaminen on helppoa. Se, onko sitä halua muualla kuin Gridironissa, onkin sitten eri asia. Mutta ihan turha on selittää, miten muutosta ei pysty tekemään koska Noronen ja liitto ja lässyn lää. Jos enemmistö jäsenistä haluaa vaihtaa puheenjohtajan, puheenjohtaja vaihtuu. Niin simppeliä se on. Jos enemmistö haluaa muuttaa yhdistyksen toimintatavoissa jotain, se muuttuu. Niin simppeliä se on.

  • Liiton toimintasäännöissä mainitaan, että ylimääräinen liittokokous järjestetään, jos vähintään 1/10 jäsenistä on jonkin määrätyn asian johdosta tehnyt siitä hallitukselle kirjallisen esityksen.

    Kokouksissa käsiteltäviksi tarkoitetut asiat on jätettävä hallitukselle kirjallisesti viimeistään 21 päivää ennen kokousta.

    Äänestyksissä kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä.

  • Onko laji kriisissä, kun täällä taas meuhkataan? Tai onko kysymys nyt kuitenkin siitä, että miesten ykkös- ja kakkosdivarien kesken olisi paikallaan pohtia, miten ykköseen saataisiin enemmän joukkueita.

    Kaudella 2021 upeat 27 joukkuetta pelaa oikeaa 11vs11 jefua miesten sarjoissa. Kausilla 2020 ja 2019 lukumäärä oli 22 ja kaudella 2018 vain 21 (mukaan lukien tuolloin III-divari). Kehitys näyttää hyvältä.

    Joku syy kakkosen paisumiseen on olemassa ja siihen pitäisi löytää rakentavalla tavalla ratkaisu. Mikä ykkösen kriteereistä on liian kova? Kahden jenkin kiintiö, vai tilastointivelvoite, vai mikä??? Ykköstä ei tosin voi voittaa ilman noita importteja, mutta siellä voi pärjätä ihan kohtuullisesti samalla kehittyen. Ton todisti muutama vuosi sitten Steelers.

    Jos jollain on hyvä ratkaisu tähän ja tuo sen liittokokoukseen valmisteltuna ja ajoissa sisään jätettynä käsittelyyn, miksi ei sitä otettaisi vakavasti. Niin kuin Kyyberi oli googlaillut sääntöjä, minkään muutoksen läpi vieminen ei ole mahdotonta.

  • “Liiton toimintasäännöissä mainitaan, että ylimääräinen liittokokous järjestetään, jos vähintään 1/10 jäsenistä on jonkin määrätyn asian johdosta tehnyt siitä hallitukselle kirjallisen esityksen.”

    Kyllä se on ihan yhdistyslain mukaan järjestettävä tuolla kymmenen prosentin ehdotuksella, vaikka lukisi sitten toimintasäännöissä mitä tahansa.

    “Yhdistyksen ylimääräinen kokous on pidettävä, kun yhdistyksen kokous niin päättää tai hallitus katsoo siihen olevan aihetta taikka vähintään yksi kymmenesosa yhdistyksen äänioikeutetuista jäsenistä sitä ilmoittamansa asian käsittelyä varten vaatii.”

  • Jenkithän sen ykkösen kynnyksen tosiaan tekee. Se on useamman tonnin kakku per pelaaja ellei jotenkin onnistu kikkailemaan. Ja vaikka on totta että ykkösessä on mahdollista saavuttaa kohtuullista menestystä ihan kotimaisin voimin ei siihen lerssien jälkeen kellään ole ollut joko rohkeutta tai miehistöä.

    Onko tähän ratkaisuna jenkkien kieltäminen ykkösessä? En oikein tiedä. Mutta jostainhan se kertoo ettei 1-divariin ole tunkua. On tietysti myös sanottava että on vuosi poikineen siitä kun viimeksi olen liittokokouksessa ollut mutta näin puskista huutelijana näyttää siltä ettei asia ketään häiritse. Ehkei se siis ole mikään ongelma?

  • On aika luonnollista, että SAJL toimii kuten yhdistyksen kuuluukin toimia. :)

    Kriisistä en tiedä, kunhan vain vastailin että muutosten saaminen on ihan yhtä helppoa/vaikeaa kuin muissakin yhdistyksissä. Eikä vaadi mitään yksimielistä halua. Se, että liittokokouksissa asiat esitetään valmiina ja vain nuijitaan läpi, on aika normaalia yhdistyksissä. Mikäli osa jäsenistä on eri mieltä asioista, se keskustelu olisi hyvä käydä ennen kokousta. Siksi kokouskutsussa onkin esityslista. Se, että jäsenistä kukaan ei koskaan mitään nosta tapetille, ei ole liiton, hallituksen tai edes Norosen vika. Jokainen seura, joka kitisee kriteereistä, arvonnoista tai mistä tahansa, mutta ei ole asiaa nostanut esille kokouksiin tai niiden ulkopuolella liittotasolla, voi katsoa peiliin ja lopettaa kitisemisen.

    Sarjojen hyvinvoinnista oli Gridironissa keskustelua aika lailla vuosi sitten, samasta teemasta. Tasapaino puuttuu divareiden väliltä. Ja tästä päästäänkin siihen, kenen mielestä tilanne on hyvä/paha/eos? Meikäläisen mielipiteellä ei kauheasti ole väliä, kun en seuraa pyöritä. Ilmeisesti myös jokaisen 1- ja 2-divisioonan miesten joukkueen mielestä nykytilanne on hyvä, koska asiasta ei haluta keskutella seurojen välillä ja sitä kautta kenties viedä sitä liittokokouksiin.

    Naisissa on myös epätasapainoa, vaahterassa 4 joukkuetta ja divarissa 10. Veikkaan, että vaahterassa pelaavat 4 joukkuetta ottaisivat sinne mielellään pari lisää.

    Kuten AK tuossa aiemmin nosti esille, miehissä 1-divisioonasta on tehty kilpasarja ja kakkonen on harrastesarja. Tällöin herää kysymys, miten moni kakkosen joukkue edes haluaa nousta ykköseen? Ja toisaalta, miten moni ykkösen joukkue edes haluaa nousta vaahteraan? Jos ongelma on siinä, että suurin osa joukkueista ei ole niin isoja, että voisi pyörittää kilpajoukkuetta (importit, riittävä rosteri ja resurssit) 1-divarissa/vaahterassa, kriteerien löysentäminen ei poista tätä ongelmaa. Se vain siirtää sitä. Toisaalta, jos 1-divarin kilpailullisuudella tavoitellaan liikennettä vaahteraan ja takaisin (olettaisin, että tämä on ollut visiona), toimiiko se tällä hetkellä? Onko toiminut hyvin viime vuosina, ja näyttääkö siltä että se toimisi tulevina vuosina? Mielestäni ei, viime kaudella kukaan ei ykkösestä noussut vaahteraan ja tällä kaudella monen mielestä UNC:n ei olisi pitänyt lähteä vaahteraan. Ensi vuonna tuskin ykkösen voittaja vaahteraan on menossa.

    Jos aitoa nousua ja laskua ei urheilullisesti tapahdu (koska vaahterassa pelaaminen vaatii resursseja, joita suurimmalla osalla sen ulkopuolisista joukkueista ei ole), onko nykyinen sarjajärjestelmä tarkoituksenmukainen? Itse nostaisin pöydälle ajatusmallin, missä vaahtera on suljettu (nousut ja laskut arvioidaan tapauskohtaisesti, ajatuksella että mikäli resurssit ovat ok niin sinne pääsee ne joukkueet, jotka sinne haluavat) ja 1-divisioonan kriteereitä hieman helpotetaan. Tällöin saataisiin parempi tasapaino 1- ja 2-divareihin, ja halukkaille nousu vaahteraan olisi mahdollista.

    Poissa ovat ne ajat, jolloin sarjan voittajat automaattisesti nousivat ylemmäs ja sarjan häviäjät alemmas.

  • Tai kaksi vaihtoehtoa lisää, jotka vielä huolestuttavampia
    – eivät ymmärrä päätettävää asiaa, mutteivat kehtaa tuoda julki ymmärtämättömyyttään, ettei pidetä tyhmänä
    – eivät välitä.

  • Ykkösen ongelma lienee, että joukkueet pelaa eri resursseilla ja eri ideologioilla. moni joukkue, jolla ei ole varaa tai halua tuoda reilusti importteja pelaa mielummin kakkosessa ja samalla viivalla muiden kanssa. ykkösestä löytyy aina se yksi tai kaksi jengiä jotka tuovat ison määrän vahvistuksia, kuten viime vuonna UNC. ja se on näiden joukkueiden oikeus ja ei siinä ole mitään väärää kun nykysäännöt sen tietysti sallivat. hyvä että UNC panosti viime kauteen, sillä nyt saatiin vaahteraan sitten uusi joukkue.
    mutta tämä yksi syy miksi moni valitsee kakkosen. suomalaisella rosterilla ei ole tullut usein menestystä siellä. 2016 Steelers jäi pahasti jalkoihin wolverines ja huskisille ja sai 4-4 record aikaiseksi ilman importeja vaikka oli hyvä kotimainen runko. Lähimpänä voittoa hyvällä kotimaisella rungolla on ollut viime vuonna fiinaalissa hävinnyt Kotka, mutta heilläkin oli rosterissa yksi suomessa asuva jenkki joten ei ollut ihan 100% kotimainen rosteri kuitenkaan.

    Importtien kulujen lisäksi, ykkösessä on isommat sarjamaksut, tilastointi pitää olla hoidettu parissa tunnissa nettiin, ottelut kuvattu hudliin ja paljon ottelujärjestelyihin liittyviä määräyksiä. sakkoja myös lentelee herkästi seuroille. mielestäni joukkueiden pitäisi kuitenkin pelata aina itselleen haastavalla ja sopivalla sarjatasolla. kotimaiset pelaajatkin kehittyy paremmin kun pelaavat hyviä jengejä vastaan. ehdottomasti muutama joukkue 2-divarista voisi pelata ykkösessä, mutta moni edellä mainituista syistä valitsee sen helpoimman reitin. jos joitain määräyksiä kevennettäisiin niin varmasti halua ylös olisi enemmän. nyt kuilu 2 divisioonan ja ykkösen välillä on ilmeisesti liian suuri määräyksien ja velvollisuuksien osalta. Myös joukkueiden tasoerot kasvavat paljon etenkin 2 divisioonassa. siellä on mukana nyt joukkueita jotka voisivat pelata ykkösessä ja sitten niitä jotka todellakin ovat oikealla tasolla siellä ja nämä tasoerot ei palvele sitten ketään.

  • Itse ajattelin aiemmin, että ykkösdivaria pitäisi keventää vaatimuksiltaan tai jopa yhdistää divarit alueellisiksi sarjoiksi. Nyt olen alkanut kääntyä nykyisen kannalle varsinkin, kun 2-divarissa voidaan toteuttaa jonkin asteista aluejakoa. Ykkönen on selvästi kilpasarja ja siellä voi pelata myös vähemmillä panoksilla, jos pelkkä kehittyminen on tavoitteena. Nuo muut vaatimukset ovat ihan hyviä organisaation ja ammattimaisuuden kehittämisessä, mikä on välttämätöntä nousukynnyksen alentamiseksi ja muutenkin. Liigasta pudottautuminenkin on helpompaa, jos on kuitenkin aito kilpasarja vaihtoehtona. Muuten on suurena uhkana pelaajakato ja mahdollisesti koko seuran kaatuminen.

    Nousijoita divarista on ollut monia ja varmasti Tamperekin pyrkii siihen. UNC:n rohkaisemana Kotka tai joku muukin voi siihen jatkossa pyrkiä. Toivon mukaan Trojans palaa myös divariin ja siitä liigaan. Kyllä kakkosesta saattaa kehittyä muitakin ajan kanssa tai joskus jopa ihan yllättäin.

  • Nyt kun itseltä on jäänyt pari vaahteraliiga kautta kokonaan seuraamatta syystä sun toisesta, niin keitä nuoria kannattaa seuraa nyt tulevalla kaudella tai ketkä nuoret ovat todistaneet pystyvänsä pelaamaan vaahteraliigaa?

  • On varmaan paljon muitakin mutta laitan tähän joka joukkueesta yhden.
    Steelers, wr Tino Ndongo
    Wolverines, s Arttu Ketonen
    Royals , rb Nico Barrow
    Roosters, cb Viljo Lempinen
    Crocodiles, lb Jaska Värinen
    Butchers, ot Väinö Pääkkönen
    Crusaders, wr Julius Sarimo

  • Ouluun ja Pirkkalaan hieman kiviä taskuun ja tuossa olisi hyvät sarjat. Tietysti koronaepidemia helvettiin ennen kaikkea!

  • Tietysti merkkaa kuka lasketaan nuoreksi.
    Itse en 25v. Pelaajaa enää tähän kategoriaan laittaisi.

  • Värinen 27 v ens vuonna, se on vaan niin nuorekas :)

  • “Se, että liittokokouksissa asiat esitetään valmiina ja vain nuijitaan läpi, on aika normaalia yhdistyksissä. Mikäli osa jäsenistä on eri mieltä asioista, se keskustelu olisi hyvä käydä ennen kokousta.”

    Kyllä keskustellaan ennen liittokokousta, useampaankin kertaan. VL ja I-div palavereissa seurat käy keskustelut syyskokouksen osalta.

    Kolmen vuoden välein seurat kutsutaan suunnittelemaan kilpailujärjestelmiä.

    Alemmille divareille on pidetty myös palavereja, mutta ne varmaan lopetettu koska seuroja ei ilmestynyt paikalle.

    Koko paketti nuijitaan liittokokouksessa läpi, mutta taustalla ennen ennen sitä keskusteltu ja kehitetty paljon.

  • Taitaa Värinen kuitenkin vuonna 2021 täyttää vasta 26. Mutt nuori mies edelleen.

  • Niin, seuran sivuilla on väärä vuosi. 😉

  • Make Porvoo Great again! Hyvinpähän alkoi tämä Porvoon uudelleenrakentamiskampanja. N

    https://www.sajl.fi/?x167512=28225092

  • Eiköhän tuo sama riski ole jokaisella jefu- (tai muullakin palloilu-) joukkueella että suraan kokeilemaan tuleva urheilija kärähtää dopingista. Ikävä juttu, mutta aika turha vinoilla Porvoon suuntaan.

  • Eihän Aalto mikään uusi kokeilija ollut vaan pelannut aiemminkin?

  • Vaikka ois pelannut aikaisemmin, niin ei anna yhtään sen enempää aihetta vinoilla porvoon suuntaan. Loppujen lopuks ei taida yhdelläkään suomalaisella urheiluseuralla olla kovinkaan suuria mahdollisuuksia estää tai ehkäistä urheilijan dopingia, jos urheilija sen avulla yrittää tuloksiaan parantaa.

  • Aika raju maineen lokaan vieminen liiton suunnalta.

  • Voisitko edes vähän perustella…

  • Miten niin lokaan veto?
    Urheilija kärähtää, todetaan syylliseksi ja saa rangaistuksen. Näiden ilmoittaminen normi käytäntö.

    Jos taas Porvoon osuutta mietit niin tottakai tämä tulee kertoa uutisessa, koska testi tapahtunut Porvoon harjoituksissa. Myös sanktio on normi, seurat pelaajasopimuksissa varmasti siirtää nämä kulut pelaajille.

  • Juuripa noin. Jos joku idiootti käyttää ton tason kamoja niin koko laji lokaantuu, seuran maine menee ja kaikkien sponssihankinta vaikeutuu. Kaveri oon ITSE maineensa loannut ja voisi pyytää edes anteeksi julkisesti.

  • Eiköhän tämänkin ikusen vaihtomiehen roinaaminen liity muutenkin ihan muuhun kuin jenkkifutikseen tai Butchersiin..

  • Tietääkö joku kuinka paljon eri seuroihin tehdään otteluissa tai harjoituksissa doping testejä. Itse ollut mukana 20 vuotta lajissa enkä ole törmännyt testaajiin. Jos harjoituksiin tai otteluun tulee testaajat miten valitaan testiin joutuva. Katsotaanko ulkonäön mukaan todennäköinen käyttäjä.

  • Liigajoukkue pohjanmaalla.
    Testejä 2-4 kertaa vuosi.
    Periaatteessa arvalla valitaan testattavat. Huomattavan usein arpa osuu ulkomaalaiseen.
    Ei katsota ulkonäön perusteella

  • Nimimerkki Doping syytti liittoa tän mömmömiehen “Rajusta lokaan viemisestä”. kaikki odottavat jännityksellä nimimerkin perusteluja tai jääkö ilmaan kellumaan, että kommentti on miehen itsensä laittama. Mitenköhän ensikertalaisen maksimirangaistuksen eli neljän vuoden pelikiellon saaneet kuvittelevat ADT:n ja lajiliiton ja median kohtelevan? Nyt tämä pelle on päässyt helvetin vähällä ja Butchers näköjään vaikenee douppausta kuoliaaksi. Olisi hyvä tietää millaista kohtelua steroidipelle kuvittelee saavansa?

  • RIP

    https://www.sajl.fi/?x167512=28237644

    Nyt seurat ja liitto hattu kiertämään tämä mies antoi ison elämästään jefulle olisi hienoa jos nyt kaikki voisi osallistua hänen hautajaiskulujensa kattamiseen ja muistamiseen. Näiden ihmisten avulla tätä hommaa tehdään iso kiitos ja voimia omaisille

  • On kyllä aikamoista tekopyhyyttä antaa sakko seuralle siitä, että joku yksilö roinaa. Mistä ihmeestä kukaan seurassa voisi tietää, ellei sitten aleta sulkea pois pelaajia oletettujen tunnusmerkkien perusteella: finnejä, suurta lihaskasvua jne. Miksei muuten SAJL:ää sakoteta, kun ovat ottaneet suojiinsa moisen kaverin?

    On aivan eri asia, jos pelissä joku kärähtää. Silloin seuralle voidaan tuomita pisteiden menetys, mikä sekin on seuran kannalta liioittelua, mutta perustuu sentään johonkin.

  • Sähän voit Filebacker lähteä kampanjoimaan seuraavaan liittokokoukseen sääntömuutosta doping rangaistuksiin kun pidät sääntöjen mukaista toimintaa tekopyhänä. Saatat missiollasi tosin ylittää uutiskynnyksen paremmin kuin toi säälittävä reppana pillereineen.

  • Tällaisia tapauksia varten seurat allekirjoituttavat pelaajilla ENNEN ensimmäisiä treeniä tämän ja perivät sakon pelaajalta:

    https://www.sajl.fi/@Bin/326482/antidopingsitoumus.pdf

  • Suomen antidopingsäännöstö uudistetaan vuoden 2020 aikana vastaamaan 1.1.2021 voimaan tulevaa Maailman antidopingsäännöstöä ja kansainvälisiä standardeja. Kannattaa seurata tätä uudistusta.

  • 4.-5. sija taattu Seinäjoelle!

  • Olet tämän aiemminkin todennut. Ensi kesä sen näyttää. Hyvää talvea sinne myös. Missä sitten elämääsi kulutat. Tsemppiä.

  • Eikö teidän ole pitänyt näyttää joka kesä viimeisen kymmenenvuoden aikana siellä pohjanmaalla?

  • On täällä jotain näytetty. Ja näytetään jatkossakin. Nuorissa on tulevaisuus.

  • Ja maakuntamme on Etelä-Pohjanmaa, ei Pohjanmaa.

  • Pohjanmaalla sijaitsee muun muassa Vaasa.

  • Samapa tuo. Puukot kuitenkin heiluu ja kirkkaimmat mitallit matkaa muualle finaalin jälkeen. Perinteeksi muodostunut.

  • Kauhava on puukkopitäjä. Ja sitten kun Kauhavalla pelatahan ameriikkalaista jalkapallua, niin on tämä marginaalilaji lyöny ittensä Suomes läpitte. Notta, sano Kauhavan ruma vallesmanni.

  • Kauhava Knives. Se olis komia nimi. Ottakaa härmäs koppi!!!

  • Woohoo!

  • Onnittelut Seinäjoki! Hienoa duunia lasten ja nuorten kanssa jefussa. Tästä on hyvä jatkaa. Onnea myös muille palkituille.

  • Woooohoooo!

  • AFI uutisoi miehen WR:nä, samoin miehen omat highlightit Italiasta esittelee hänet yhtenä Italian parhaista laitahyökkääjistä. Varmaan tulee häärimään molemmilla puolilla palloa. Onko Stephen Paytonin jälkeen Roosterilla ollut vastaavaa tyyppiä? Aika puhtaasti omien pelipaikkojen importeja aikaisempina vuosina tuoneet.

  • Voitto ei ole tärkein. No siltähän se kesällä kyllä näyttikin.

    ”– Viime vuonna teimme täyskäännöksen ja palasimme juurillemme. Emme tavoittele voittoa, vaan hyvää yhteishenkeä, Falcons-henkeä. Taidollisesti ei suuria eroja tänä päivänä eri joukkueiden välillä ole. Se kumpi joukkue kilpailun voittaa, ratkaistaan henkisellä puolella.”

    https://www.aamuposti.fi/paikalliset/3163175

  • Kiitos paljon tuosta lisäarvoa tuovasta kommentista. Kaltaisiasi tarvitaan lisää lajin pariin että saadaan jenkkifutis uuteen nousuun. On arvokasta, että keskustelupalstalle saadaan laadukasta sisältöä, joka kannustaa arvokkaaseen ja asialliseen debattiin.

  • Juuri sun laisia huumorivajakkeja varsinkin tää laji tarviikin

  • Hyvinkäälle, kattokaa tuo video :

    https://www.youtube.com/watch?v=6uTLtBGgSAM

  • Näkyy tuo sleitteri olevan taas suomessa.eikös sillä banni kohta lopu?missäs jengissä tullaan se seuraavaksi näkemään?

  • Eikös se ole ollut koko ajan… Taitaa asua täällä.

  • https://www.suek.fi/documents/10162/264434/Urheilun+toimintakiellot+17.11.2020

    Näyttäisi helmikuussa 2021 loppuvan Curtis Slaterin piristeistä saatu kahden vuoden rankku. Eli on pian rangaistuksensa kärsinyt.

  • Näköjään lyhyin toimintakielto Slaterillä tuosta joukosta. Eiköhän siin ois aika kovan luokan pelaaja tarjolla, kun panna loppuu.

    Mielenkiintoista että puolet rangaistuksista kohdistuu fitness-urheiluun. Ei kyllä hajuakaan mitä se pitää sisällään, vai onko uus nimi kehonrakennuksella?

  • Huhun mukaan arttu tennberg on siirtymässä pois porvoosta vahvistamaan kuopion hyökkäyksenlinjaa rahan ja maineen perässä

  • Porvoosta kuultuna ottavat mahdollisuuden ja Leivoja jr on siirtymässä hyökkäyksen vetovastuuseen edellisten epäonnistuttua. Mielenkiintoista nähdä miten poika pärjää kun ei lajista mitään ymmärrä

  • Halpa valinta. Palkaksi riittää pino nakkisämpylöitä ja pari litraa kokista pelien puoliajalla.

  • En kyllä usko mutta on toisaalta porvoossa tehty älyttömämpiä juttujakin

  • Devonte Cross on Porvoon alottava kuupee.

  • Huhun mukaan Porvoon avainpelaajat pelaavat ensi kesänä Porvoossa.

  • Huhun mukaan Porvoossa pelataan ensi kesänäkin, avainpelaajien kera tai ilman heitä. Nää höpö höpö jutut alkoivat näköjään tosi aikaisin taas Porvoon kohdalla.

  • Huhut alkaa kiertämään kun jengi on saamatonta kun ei ole tiedotettu yhtikäs mitään ensi vuodesta porvoossa

  • Sopii myös koittaa katsoa muualtakin kuin gridiron24 sivustolta.

  • Porvoolle käy Huskiet. Velat kastuu niskaan ja viime kesän puuhamiehet kerää äkkiä omansa pois alta

  • Konkurssihakemukseen sekin tarina päättyi…..
    https://maksukyvyttomyysrekisteri.om.fi/

  • Kyllä on pahasti vaarassa uudelleen yritys hämees jos huhut pitää kutinsa. Tigers on uusi huskies vai oliko se nyt toisinpäin

  • Mikähän tavoite näillä Butchers huhuilla oli. Oon Pohjanmaalta ja sinällään asia ei paljon kosketa, mutta tulee mieleen, että onko pääkaupunkiseudulla oikeasti niin kova pula pelaajista että on aloitettu toisten mollaamiskampanjat jo nyt täällä.

  • Varmaan iha saman totuuden esiintuominen kuten tässä Huskies tilanteessa. Olisi tärkeää ettei pelaajat sitoudu näihin nähtiin omeniin ja ole pelastamassa näiden konkurssikypsien seurojen nokkamiesten töppäyksiä ja omien rahojen kotouttamista ennen kuin konkurssi tulee. Tällä totuuden kertomisella saadaan estettyä monen pelaajan pelaamisen lopettaminen ennen kuin sitoutuvat seuraan joka ei pelaa ja pelaajat joutuvat etsimään keväällä uuden seuran pettyneinä ja rahansa menettäneinä. Moni on siinä tilanteessa niin kyllästynyt ettei jaksa uutta seuraa etsiä ja jättää kauden väliin ja monessa tapauksessa lopettaa pelaamisen. Näinhän nyt viime vuosina on käynyt esim. 69esissa, Trojansissa, Hyvinkäällä ja Huskiessa. Hyvinkää ja Trojans nousseet jaloilleen, mutta monet pelaajat lajin piiristä menetty lopullisesti.

  • Oot kyllä tosi pihalla @Homgrow. Noista mainitsemistasi joukkueista Huskies kaatui liialliseen rahan käyttöön. Muissa joukkueissa syynä enneminkin pelaajien sitoutumattomuuden puute siinä vaiheessa kun pitää tehdä päätöksiä seuraavaan kauteen ilmoittautumisessa. Toinen yleinen syy on myös taustalla seuroja pyörittävien ihmisten väsyminen ja luopuminen seuratoiminnasta. Sen sijaan että täällä väität seuratoimijoita mädiksi, voisit vaihtoehtoisesti itse liittyä mieleiseesi seuraan auttamaan sen toiminnan ylläpitämisessä.

  • Sun tuulisten pellejen takia joukkueet juuri joutuu vaikeuksiin kun kukaan ei halua tulla pelaamaan niihin tälläisten paskapuheiden takia. Porvoon treeneissä on ollut 40-50 pelaajaa tänä syksynä ja muualta tulijat ovat seurojensa kärkikaartia. Kannattaisi katsoa joskus peiliin ennen kun levittää tollasta paskaa

  • Toiset ovat kusipäitä ihan vaan perusluonteeltaan. Kiva heittää sontaa naapuriseurasta joko huvikseen, tai tavoitteellisesti. Vaikka laji voi paremmin ilman näitä idiootteja, niitä vaan sikiää uusia kun vanhat luopuu paskanjauhannastaan. Ilmiö kuuluu someen ja sitä on vaan kestettävä niin kauan kun pysytään raameissa. Ikävä kyllä tässäkin keskustelussa on jo se kierre, joka johtaa lopulta toimiin moderaattorin puolelta. Lopetetaan nyt skeidan louskuttaminen ettei tämä tarpeellinen paineenpoistoputki mene kiinni.

  • Näi se o. Totuden kertomisen poistaminen on aina se oikea keino. Nää nimimerkit Paskanpuhujia riittää; @@Homogrow; Pihalla taitaa olla juuri noita hölmöjä joita sixtareissa ja Huskiesessa viilattiin linssiin ja nyt viitataan butserssissa

  • Meille porvooseen on tullut jo kuitenkin roostersista suuret nuoret lupaukset ja wolvoista saatu monta liigassa rutinoitunutta startteria jotka nostavat teurastajat takaisin playoffglooriaan. Nämä + jenkkipäävalmentaja voivat olla avain menestykseem

  • Jos kerran jabari on kuuppana niin porvoo ei jälleen kerran voita yhtääkään peliä. Varmaan raahaavat vielä kurvisenkin takaisin pelaamaan että olisi mahdollisuuksia voittaa edes vaasa

  • Miksi porvoo haluaisi jabarin takaisin?

  • No siellähän Jabari pyörii treeneissä. Eihän se Jabarin vika ole, jos nää Porvoon nokkamiehet ei tajuu, että QB ei ole hyvä sillä että pyörii ympäri kenttää ja juoksentelee minne sattuu. Sillä tavalla ei vaan mestaruuksia voiteta ja ei edes pelejä. No UNC:n ehkä

  • Eli todella naapuriseurojen toimijat syytää skeidaa Butchersista, jotta sais pidettyä pelaajia omassa joukkueessa.
    Amen

  • Hyvinkääläisten on pakko tehä tätä että seura pysyy kasassa eikä kaikki katoa teurastajiin.

  • Ymmärtäähän ton kun Porvoossa kuitenkn pelataan voitosta toisin kuin Hyvinkäällä jo puheenjohtajan suusta ilmoitetaan että pelien voitto ei tavoite

  • No porvoossa tärkeintä on säästää rahaa ei voittaa vaikka sitä ei julkisesti sanotakkaan

  • Niin…Hämeenlinnassa tehtiin toisinpäin…

  • Kylla hämeenlinnassa osataan edelleen!!!

  • K8hta rytisee kunnolla

  • K8hta rytisee kunnolla

  • Kyl tässä on ainekset Porvoossa vaikka mihin, mutta ei taida tästä sopasta kyllä mestaruuksia tai edes voittoja tulla. Ulosottomies taitaa olla ainoa ulkopuolinen joka lopulta Porvoon vahvuuteen liittyy…….:

  • näköjään heränny. Menkää takasin suoli24:ään!

  • Kylillä liikkuvissa jutuissa kuultua… Kimmo korpinoro siirtyy porvooseen vahvistamaan linjaa. Syynä taitaa olla se että wolvoissa ei pääse aloittamaan jos ei käy reeneissä. Samassa junassa kuulemma tempparit ande joka tuo teurastajille hyvää julkisuutta suurena naistenteurastajana.

  • “selkäranka kuin puutarhaletkulla”, onkohan on Borgås satama jo tyhjennetty, huhun mukaan jahti on liikkumassa #WEBLEEDKALLIO

  • Tempparit on mennee talven juttuja kuka niit ees jaksaa seuraa

  • Eiks tää noro ollut myös viime kaudella aloittava?

  • soitellut koko Suomen läpi pelaajien toivossa ku materiaali on omasta takaa volvoilla sekundaa. Korpinorot sun muut kuuluu kasvatt3ihin mitään ylihypetystä tästä kaverista ei saa aikaiseksi

  • Kuten kaikki muut kilpailukykyiset joukkueet jotka tähtää mestaruuteen? Ennenkuulumatonta, että yritetään tehdä joukkueesta parempi? Voi luoja anna mun kaikki kestää. Ehkä kilpaurheilu ei taida olla sua varten, voi joutua kilpailemaan. Pelipaikoista voi joutua kilpailemaan. Mene kiven alle oikeesti.

  • Raamattua vaan sitten esille

  • Jos wolvoissa olisi oikeasti vetovoimaa ei se tarvitsisin ruikuttaa b tason pelaajia pelamaan/maksamaan. Roostersin ei tarvitse ruikuttaa vaan se saa yhteydenottoja huipuilta. Wolvoilla tulee mielenkiintoinen kevät kun se palkkaa importteja. Sieltä taitaa nyt puuttua kummatkin linjat, nimiä on kyllä mutta ovat joko nuoria tai kehäraakkeja.

  • uskoo vakaasti että nelos divarin jätkät pärjää tulevana kautena mut kyl palautuu tasapainoon sopivalla impotent armeijalla

  • Onko hämeestä tulossa joukkuetta vai mäkä toi tigers o???

  • Enpä tiedä, kun toi Huskies Keisari Teemu Lahti oli nähty Lohjalla UNCn pelaajia villsevissä treeneissä. Onkohan uusi OL koutsi vai ottaako vastuulleen varainhankinnan, kun näyttöjä Hamevöen touhuista riittää

  • Voisitteko nyt jo lopettaa ton Huskiesin mollaamisen. Kannattaa varmaan katsoa rinne Länsi Uudenmaan toivoon UNCseehen jos haluatte huonosta taloudenpidossa jauhaa paskaa

  • Onhan ahmaboksin oltava kunnossa kun puolustukseen otetaan marraskuussa pikkumies takakentälle.

  • Täällähän alkaa olla tuttua pöhinää, hetken jo epäilin että onko Gridiron siistiytynyt ja sivistynyt. Huoli oli tällä kertaa aiheeton. Kevääseen on vielä pitkä matka, säästelkää paukkuja sinnekin.

    Vaahteraliigan pelaajaongelma tiivistettynä:
    Junnumylly ei tuota itse kasvatettuja pelaajia tarpeeksi pyörittämään vaahteraseuraa. Importteja pitää hankkia, tosin pienillä rajoitteilla ja koronan takia tämäkin on haastavaa. Jos hommaa huonon, kaikki nauravat ja ilkkuvat. Jos hommaa hyvän, se on merkki että muuten ei pärjää. Ja koska oletettavasti hyvät pelaajat maksavat, on taloudessa jotain hämärää. Tai ainakaan se ei ole kestävää.

    Kotimaassa huippupelaajia on vähän. Jos sellainen on jo joukkueessa, kaikki on hyvin. Jos taas koitat värvätä sellaista pelaajaa, joka on edellisellä kaudella pelannut jossain muualla, se on merkki siitä että et pärjää omilla pelaajilla. Ja on kaiken lisäksi väärin. Ja jos värvätty ei ole ykköskorin pelaaja, hänet on värvätty vain maksamaan niiden ykköskorin pelaajien kustannukset.

    Eli ainoa tapa enemmistögridironin mielestä pyörittää joukkuetta on joko tuottaa omia junioreita (ja pitää huoli, etteivät sitten missään vaiheessa muuta työn, perheen tai opiskeluiden johdosta muualle) tai pelata niillä pelaajilla mitä on.

    Mutta jos taas ei hommaa importteja eikä hanki kotimaisia pelaajia tarpeisiin, ei ole kilpailullinen joukkue ja sietäisi takaisin divareihin.

    Välikysymys näin joulukuun tienoilla, onko viime vuosien aikana Gridironin raati ollut enemmissä määrin tyytyväinen minkään vaahterajoukkueen toimintaan?

  • Asiaa. Arvon jefukansa. Odottakaa nyt maltilla vielä 20 vuotta, kyllä amerikkalainen jalkapallo hiljalleen kasvaa ja kehittyy urheilulajina Suomessa. Jos ei nyt seuraavan 20 vuoden aikana, niin vuoteen 2050 mennessä on jo päästy hyvään alkuun. Hiljaa hyvä tulee. Kyllä se siitä. Mukavaa joulun odotusta, muistakaa, että tontut ovat liikkeellä. Kiltit saavat lahjoja, tuhmat risuja.

  • Hei Kyyberi. Se että muutama äänekäs ääliö öyhöttää täällä asiallisuuden rajamailla ei tarkoita, että kyseessä “enemmistögridiron”.

  • Kuopion uus quuppa

  • Tykkään tästä kehityksestä, että pidetään kunniasiana voittaa mestaruus ilman jenkkejä.

  • Tarkoitatko tota Hyvinkään ensi kesänä voittamaa 2 Divisioonan Suomen Mestaruutta vai missä miesten sarjassa uskot jonkun pelaavan kokonaan kotimaisella joulkueella?

  • Ensi kesänä tullaan vihdoin näkemään joukkue Vaahteraliigassa, jossa kokoonpanossa enemmän Suomen ulkopuolella syntyneitä pelaajia kuin Suomessa syntyneitä. Nää kaikki Suomi-Status kehäraakit suuntaa UNC:hen sankoin joukoin ja se määrä Europelaajia joka UNC:hen virtaa nostavat balanssin toiseen suuntaan + jenkit tietenkin. Onnea ensi kauteen

  • Siis vittu vieläkö ne 90 luvu falconsit jaksaa tätä touhua! Ostetaan bussia, hankitaan ties mitä ja sitten niillä ajellaan häviö silmissä koko kesä pelist pelii

  • Todella ikävästi sanottu. Hyvinkää ei vain pelaa voittaakseen ja se on kunnioitettava, heille suotu, seuran tahto

  • Ohhoh miksi unctä pitää haukkua siellä on kuitenkin suomen nro 2 dc titola joka saa minkä vain kokoonpanon sulamaan liigan huonoimmaksi puolustukseksi

  • Eihän tässä ole UNCetä kukaan haukkunut. Eiks toss jutus puhuttu Suomalaisten pelureiden määrästä

  • Kyl titola saa rahaa taakseen ja puolustuksessa nähään 9 ulkolaista.. mutta onhan toi unkki nyt kuiteki liigassa tervetullut lisä ja saisi se kotka nousta myös

  • Kotka ei voi nousta, kun Nesin psyyke ei kestä häviämistä eli Kotka jatkaa pelleilyä 1 Divisioonassa niin kauan kuin pääsemme eroon Nesistä

  • Eikö tuo ole se joka kävi Vaasassa kokeilemassa toissa kesänä?

  • Kyllä. 😂

  • UNC:llä ei ole noita mainitsemiaan “ongelmia” vaan:

    junnumylly tuottaa pelaajia taukoamatta ja nousu on rakennettu huolella ja pitkäjänteisesti.

    UNC:llä on kotimaisia huippupelaajia (kolme uutisoitu oikein haastattelun kera)

    Pelaajien hankintaa ei ole pakko tehdä, mutta tekevät koska muutkin tekevät.

  • Kerropa kuinka monta junnua unc tuottaa, Ei YHTÄÄN. Unc edellisessäkin postauksessa näkyy noin 14 pelaajaa, ei maarittele. Kotimaisia huippuja, ei ole.

  • Niitä on kymmenen, jos siis tarkoitat sitä testikuvaa… :)

  • 10 + 12-14 imponttia/Suomi-Status pelaajaa niin kyllä tolla porukalla Vaasan ja Porvoon voittaa. Voidaan sitten kauden jälkeen hekumoida julkisuudessa kuinka hyvä kausi pelattiin ja seura kehittyy

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *