Roosters ja Steelers – kyselyn tulokset

Tuomo Tomperi 4.3.2020 22:18 366 kommenttia

Kuva: Jari Turunen

Gridiron kysyi muutama päivä sitten odotuksianne tulevasta kaudesta Helsinki Roostersin ja Kuopio Steelersin osalta. Vastauksia kyselyyn kertyi viitisenkymmentä.

Lähes kaikki vastanneet uskoivat kahdeksankertaisen puolustavan mestarin selviytyvän tänäkin vuonna Vaahteramaljaan. Yhdeksättä mestaruutta vastanneet povasivat Roostersille 65 prosentin todennäköisyydellä. Tämä siitäkin huolimatta, että yli liki 60 prosenttina vastanneista uskoo Roostersin heittohyökkäyksen ottavan tulevalla kaudella askeleen taaksepäin. Toisaalta heittopuolustuksen parantumista pidettiin varsin todennäköisenä (43 % vastanneista) ja 41 prosenttia vastanneista arvioi valmennustiimin kehittyvän tulevalle kaudelle, mahdollisesti Juha Hakalan paluun siivittämänä.

Nnamdi Aguden korvaamista kotimaisilla vaihtoehdoilla vastaajat tuntuivat pitävän vaikeana, ellei jopa mahdottomana tehtävänä. 38 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Aguden menetys heikentää Roostersin hyökkäystä jonkin verran, 24 prosentin uskoessa merkittävään pudotukseen. Uudet signaukset Arttu Erkkilä ja Johannes Jauhiainen vilahtelivat vastauksissa tiheään, mutta joidenkin mielestä aliarvostettu Alexander Wasiljeff nousi myös vahvasti esiin. Adam Connetten jatko tuo joka tapauksessa maajoukkuepelinrakentaja Miro Kadmirylle kaivattua jatkuvuutta. Keskushyökkääjä Karri Pajarisen tilanne mietitytti useita vastaajia.

 (Odotan suurinta panosta slottirissuilta) Mirolla tulee olemaan hankalaa heittää laidalle ilman Agudea

Jauhiainen. Pääsee vähemmällä huomiolla monen rissun joukossa ja tekee isoja pelejä.

Wasiljeff tai Pajarinen jos pelaa, Pajarisesta kuulunut huhuja

Roostersin erilainen painotus jenkkivahvistusten valinnassa ei vastaajien mielestä kuitenkaan muuta joukkueen hyökkäyksen ajattelutapaa olennaisesti, koska Roostersin nähdään ottavan jaardit fiksusti sieltä, mistä niitä on saatavilla. Vastustajien uskotaan tosin puolustavan Roostersia hieman eri tavalla. Osa vastaajista pyrkisi siihen, että Kadmiryn olisi heitettävä enemmän, kun viime kaudella juoksu- ja heittoyritykset jakaantuivat kutakuinkin tasan.

Mikään ei muutu, koska Roon pelivalinta perustuu enemmän siihen, mitä vastustaja antaa.

Aguden puuttuminen on suurempi juttu Miron onnistumisiin kuin porukka tajuakkaan.

Puolustuksen puolella kulmapuolustaja Viljo Lempinen nousi esille todella voimakkaasti. Ville-Valtteri Suojasen liittyminen joukkueeseen Saksan GFL:sta näkyi vastauksissa, ja moni uskookin Roostersin laittavan tällä kaudella vastustajien heittohyökkäykset koville. Vastaajat nostivat kokeneet Okko Outisen ja Santtu Äyräväisen myös jälleen suureen rooliin.

Akseli Olin ja Viljo Lempinen – molemmilla on tärkeimmät roolit laitahyökkääjien puolustamisessa ja ovat tällä hetkellä Suomen parhaat ja käytännössä lähes ainoat kulmapuolustajat jotka voivat puolustaa parhaita laitahyökkääjiä 1v1

Kuva: Jari Turunen
Kuva: Jari Turunen

Steelersin osalta erilaisia ajatuksia

Steelersin osalta arviot heittelivät huomattavasti enemmän. Viimeisen kahden kauden hopeamitalistia on luontevaa pitää Roostersin ykköshaastajana, mutta monen mielestä savolaisten kausi voi hyvin päättyä myös välierävaiheeseen, tai jopa runkosarjaan. Maljavoittoa povasi 27 % vastanneista, maljatappiota 37 % ja välierätappiota 29% vastanneista. Viime kaudella ehkä hieman vaisusti toimineelta juoksuhyökkäykseltä liki puolet vastanneista odottaa tulevalla kaudella enemmän, mutta toisaalta Donavan Haydenin ja Mattias Erikssonin puuttumisen uskottiin näkyvän vahvasti joukkueen juoksupuolustuksessa. Steelers-valmennukselta 28 % odottaa tulevalla kaudella kehitystä, heittopuolustukselta 26 prosenttia.

Steelersin tulevaisuuden näkymistä ei löytynyt selkeää yhteisymmärrystä. Mielestäni jopa yllättävän suuri prosentti (41 %) uskoo Steelersin ottavan ison askeleen taaksepäin kauden 2020 jälkeen, mutta toisaalta 53 prosenttia vastanneista on sitä mieltä, että Steelers pystyy jatkamaan Roostersin haastamista vähintään seuraavat kaksi kautta.

Mielenkiintoisesti jo vuosia Steelersin pelinrakentajana nähdyn Seth Petersin kehityskäyrä nousi esiin osassa kommentteja. Osa vastaajista piti kautta 2019 pelinrakentajan tähän asti heikoimpana kautena Suomessa. Toisaalta Peters nostettiin esiin myös potentiaalisena yllättäjänä. Joidenkin mielissä hänet nähdään siis jonkinlaisena villinä korttina.

Roostersiin siirtyneen Johannes Jauhiaisen puuttumisen vaikutukset kiinnostavat vastaajia, mutta suurin osa uskoo Steelersin kuitenkin korvaavan miehen ja jatkavan hyökkäyksessään pitkälti samoilla linjoilla, kuin aikaisemminkin. Toisaalta jopa kaksi kolmesta vastaajista on sitä mieltä, että Steelersin tulisi hyökätä pääasiassa kahden keskushyökkääjän muodosta.

Kyselyyn vastanneiden konsensus voidaan tulkita siis siten, että Steelersin tulisi uhata vastustajiaan vahvalla juoksupelillä ja luottaa samalla laitahyökkääjiensä kykyyn voittaa 1vs1-tilanteita. Jää nähtäväksi, miten tämä onnistuu ilman Johannes Jauhiaista, ja muuttuuko esimerkiksi maajoukkuelaituri Tino Ndongon rooli Jauhiaisen lähdön myötä. Nuorista laitureista Petteri Vilpposta ja Jaakko Paanasta pidettiin potentiaalisina manttelinperijöinä, mutta myös kanadalaislähtöinen Josh Vandeweerd keräsi mainintoja mahdollisena yllättäjänä. Nuorelta Iiro Pekkariselta odotetaan jälleen paljon.

Kiitokset puolestani kaikille vastanneille! Muiden joukkueiden osalta asiaan palataan pian.

Kommentoi

  • Aku Uotila tulee korvaamaan WR Jauhiaisen täysin! Sekä betoniporsas tekee uuden TD ennätyksensä!

  • Joko roolla on rasvanpolttajat tilattu

  • Roosters on jälleen alkuasetelmissa kovin. Mestari kunnes toisin todistetaan. Steelers näyttää vahvistuneen osin ja heikentyneen saman verran muualta. OL ja LB suurimmat huolenaiheet itsellä. WR syvyyttä löytyy Jauhiaisen poistuttuakin. Ojansivun puuttuminen sentterin paikalta näkyi selvästi jo viime vuonna. Haydenin puuttuminen madaltaa auttamatta Steelersin (ja koko Vaahteraliigan, on vain niin kova äijä) tasoa, ellei ole samanlainen maailmaa järisyttävä talentti tuo uusi signaus Wynne.

  • Kyllä se näyttää siltä, että ykkösdivari kannattais näyttää ruudussa. Todennäköisesti tiukempia matseja ja enemmän tv ja live katsojia. Ykkösessä ei se pelin laatukaan ole niin paljon huonompi kuin vaahterassa.
    Olettaen, että esim porvoo tai vaasa fanit ei osta ruutu palvelua(hardcore fanit katsoo paikan päällä) Ei satunnaiskatsojaa innosta katsoa jatkuvaa turpaanvetoa.

    Toivotaan silti sitä epätodennäköistä tasaista vaahteraliigaa😁

  • Ihan tasaisellehan tuo vaikuttaa sijojen 2-6 osalta.

  • Divarifutis on tasoltaan todella paljon liigaa perässä! Minä katson liigaa sen vuoksi, että kannatan jotain joukkuetta, en siksi että se olisi tasainen. Tottakai kaikki toivoo, että sarja olisi tiukka ja pelit menisivät ristiin (niinkuin viime vuonna), mutta se ei ole se tärkein juttu. Mulle on tärkeintä se, että voin katsoa fanittamani joukkueen pelit, silloin kun ne pelaa vieraissa.

  • Miksi Suomessa maahan jääneet tai muusta syystä tulleet jenkit ym. lasketaan suomalaisiksi vaikka muiden maiden liigoissa ei? Olematta kenenkään puolella tai vastaan eihän Pineda 2-divarissa tai Johnsonin veljekset divarissa ole kovin järkevää, ja sama pätee liigaankin. Samaan aikaan venäläinen tai norjalainen lasketaan meillä jenkiksi.. uskoisin ettei Iljan tai Björnin peluuttaminen vaikuta yhtä paljon tulokseen kuin ”oikeasti jenkki”. Lopettamalla muutenkin kahden passin pelleilyn säästäisi seurat todennäköisesti rahaakin. Yksinkertainen päätös: X määrä ei Suomessa tai Euroopassa lajin aloittaneet collegepojat ovat importteja riippumatta passista. Jos tuntuu aluksi pahalta niin pelataan pari kautta kaksi jenkkiä kentällä ja niitä saa olla vaikka neljä per joukkue. Uskoisin että parin kauden jälkeen ei ole kuin kolme, kuten ennnenkin, suurimmalla osalla joukkueista.

  • Kysymys:
    Esittämäsi skenaario toimii niin kauan kun noilla ko jenkkipojilla ei ole Suomen tai jonkun muun EU maan kansalaisuutta. Sen jälkeen kielto muuttuu työvoiman vapaata liikkumista rajoittavaksi ja EU säädöksien vastaiseksi.

  • Ruotsissa, Italiassa, Itävallassa, kaikissa muissa IFAFin alaisissa sarjoissa tuo sääntö on, joten toi on ihan paskaa. Roosters esim on joutunut kaikissa europeleissään pelaamaan vain kahdella jenkillä.

  • Voiko rajoittaa niille maksamista.. Ei jaksais aina tätä Bosnania joka ei kuulu taskurahapuuhasteluun muutenkaan.

  • Joka kevät tulee kaksi asiaa joissa ei ole mitään tolkkua – EU työntekijät Vaahterassa ja kypärän pintajännitys 😂

  • Se avainsana on just tossa “kahdella jenkillä”. Kyllä niitä saa rajoittaa, mutta EU jäsenvaltion kansalaisia ei. Ei saa Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa jne. Eli jos näissä olisi vaikkapa kiintiö joka estäisi Yhdysvalloissa syntyneen, mutta nyt Suomen kansalaisuuden saaneiden pelaajien joukkueeseen ottoa, tuomio tulisi jos asiaa riitauttaisi.

    Mutta se mitä voidaan rajoittaa, on se miten pelaajia saa peluuttaa. Eli periaatteessa ns home grown säännöt onnistuu kyllä, mutta rajoitin pitää olla montako mitäkin saa olla kentällä.

  • Älä jaksa. Aletaanko vaikka työsopimuksesta.. tai siitä kuinka monelle seura saa maksaa lisenssin. Ei tarvitse rajoittaa jos sovitaan ettei tarjota etuja.
    Ja todellakin rajoitetaan muualla.

  • Miksi venäläinen pelaa Saksassa ja Ruotsissa EU-statuksella, tai Serbi?

  • Niin kauan kun tästäkin asiat päättävät, eli seurat ovat nykytilaan tyytyväisiä tai sitten vaihtoehtoisesti niin saamattomia ei asia muutu.
    Tämä on ihan kansallisella tasolla päätettävä, siihen ei mitkään bosmannit tai työvoiman vapaa liikkuvuus tuo rajoitteita.

  • Kun sääntöihin laitetaan, että kentällä pitää olla yhtäaikaa 9 Suomenpassin omaavaa pelaajaa,voi jokainen joukkue ottaa vaikka 24 jenkkiä ja 41 EU miestä.Tällainen sääntö tuli aikanaan Eurooppalaisiin maihin,että oman maan passillisia 9 kentällä koko ajan.Kyllä säännöt voi näin laatia.Jokainen joukkue voi ottaa ulkkareita kuinka paljon haluaa.KAIKKI VOITTAA!!!

  • RUFA is back in VASA ! Wellcome back ! Rufa menee muuten heittämällä takaisin myös maajoukkueen alottavaksi defensive bäckiksi. Eli puheet siitä, että Roosterssin takakenttä olisi yhtä kuin maajoukkueen takakenttä on fuulaa – Roosters sucks, big time ! On tulossa hieno jefu -kesä …

  • @JAMI, Rufa on pelkkää Vaasalaista hypetystä. Poika ei pärjännyt Ruotsissa, eikä pärjää Vaahterassakaan. Voitte siellä raukkojen rannikkokaupungissa ihan rauhassa hypettää, mutta ette tule pärjäämään tälläkään kaudella.

    Mutta onhan se kiva hypettää, vai??

  • Niin siis olisi varmaan pitänyt jättää tiedottamatta? Pelaaja kelpaisi jokaiselle joukkueelle Suomessa. Aivan turhaa lässytystä taas. Taitaa olla teini trolli päivä.

  • Onhan se ihan ok, ja varmaan maajoukkueessakin, mutta ei ole maajoukkueessa aloittava.
    Varmasti joka joukkueeseen mahtuisi. Kuitenkin viimeiset pari kautta on näyttänyt menevän kehitys takapakkia, onko syynä vammat vai asenne?

  • CFL combimen tulokset oli säälittäviä tuon tasoiselle pelaajalle. Mahdollisuudet olisi olla suomen ykkös-DB mutta ilmeisesti ei ole haluja olla muuta kuin hyvä vaahtera-cb.

  • Kenellä jengillä on kovin takakenttä jos jätetään tässä vaiheessa jenkki vahvistukset pois laskuista? Rufan paluu Vaasaan nostaa heidän tasoa huomattavasti. MJ pelaaminen hänen kohdallaan varmasti edessä, mutta roolin päättää joku muu.

  • Roostersilla. Toki aina on puutoksia, mutta näköjään Maajoukkueen tanska-pelin rosterista kuus DB:tä Roostersin rosterissa.

  • 1.Royals
    2.roosters
    3. Steelers
    4. Wolvot
    5. Crocot
    6. Porvoo

  • 5.
    6. Porvoo
    7. Kotka
    8. Rovaniemi
    9. Lohja
    10. Wolverines

  • Nyt on lajin huippuhetket. Pelit voi järjestää normaalisti, kun muutenkaan ei ole 500 katsojaa ollut. Muut lajit tuskissaan rajoituksista.

  • 😂😂😂

  • Roosters tarjoaa nyt sitten muille mahdollisuuden, kun on pannut harjoitukset jäihin. Vähän tuntuu liioitellulta tässä vaiheessa, kun esimerkiksi kiekossa pelit ja varmaan treenitkin jatkuvat, vain katsomot pidetään tyhjinä.

  • Miksi pidät treenien perumista liiotteluna, kun tällä hetkellä tuntuu virustartuntoja löytyvän Suomessakin kiihtyvään tahtiin? Eikö nyt ole parempi katsoa kuin katua?

  • @@Filebacker Ensinnäkään en tuomitse vastuussa olevien päätöksiä. Se on heidän arvionsa ja vastuussa olevina täysin oikeutettuja. Oma arvioni olisi toinen. Tauti ei ole kovinkaan vaarallinen terveille nuorille, joita pelaajat varmaankin ovat. Oireettomana tautia ei kovinkaan helposti tartuta THL:n mukaan eli ohjeistaisin vain vähänkin oireilevat pelaajat pysymään kotona. Kaiken kaikkiaan pidän maailman reagointia liioiteltuna, mutta se ole tässä perusteluna.

  • Roosters ei ole ainoa seura, ei edes ainoa jenkkifutisjoukkue joka laittaa harjoitukset jäihin.

  • Roon mestaruus on treenaamattakin varma. Jos Korona olis pysäyttänyt jenkkien matkustuksen viime vuonna, Wol kotijenkki posse juhlis kannun kanssa vieläkin.

  • @Filebacker

    Omituinen ajatteluketju sinulla. Lähes jokaisen nuoren sukulaisista löytyy riskiryhmään kuuluvia henkilöitä jotka lapset, nuoret ja aikuiset voivat sairastuttaa.

    Roostersilta vastuullista toimintaa, kuten heiltä odottaa saattaakin.

  • aika monet seurat (jefu- ja muutkin) laittaneet treenit jäihin jo ennen Roostersin ilmoitusta. Heillä vaan ei ole tarvetta populistityyliin nostaa itseään esiin asian tiimoilta. Heille riittää kun tieto kulkee jäsenille.

  • @JefUMaisterI Ajatteluketjusta puheenollen, niin pointtini oli, ettei jefutreenit ole montaa muuta asiaa vaarallisempi. Jos pelko on riskiryhmien puolesta, niin on parempi laittaa itsensä karanteeniin. Julkinen liikenne on luultavasti jefutreeniä vaarallisempi, kun kontrollia muista ihmisistä ei ole. Työpaikat vastaavat jotensakin treenejä ja tarhat/koulut ovat varmaan vaarallisempia. Riski tartuttaa ilman oireita on hyvin pieni, eikä oireettomana tarvitse pelätä omaa vaarallisuuttaan.

    Mutta kuten sanoin, mitä vastuussa olevat päättävät, niillä eväillä mennään. Lopulta suurempi vaara ihmisten hyvinvoinnille saattavat hyvinkin olla toteutettujen toimenpiteiden seuraukset. Mutta niiden kanssa kamppaillaan sitten, kun niiden aika on. Nyt on turha enää rimpuilla tai keskustella siitä, olivatko päätökset oikeita. Nyt tärkeintä on nopeuttaa taudin poistumista, jotta päästään mahdollisimman nopeasti takaisin normaaliin elämään.

  • Eka valitetaan kun ei tiedoteta, ja kun tiedotetaan syytetään populismista… hohhoijaa… 🙄

  • Roosters sai kivan ja helpon poistumisen kovasta nöyryytyksestä, kun eivät “pääse” Saksaan. No, Kuopio hoitaa kesällä tuon järjestykseen.

  • Ottamalla taas perssiiseensä maljassa? xD

  • Nimimerkki hohhoijaan ajatusmaailma on jenkkifutiksen syöpä. Niin kauan kun käperrytään omaan pieneen piiriin ja kommunikoidaan juttuja vaan “jäsenille” tää laji ei kasva yhtään mihinkään.

  • Itse pidän omituisina seuroja, jotka eivät ole viestineet koronan vaikutuksista omaan toimintaan.

  • Paljonko pitää porvoonjoessa virrata vesi, että sateentekijät löytää takaisin kotiin

  • “Roosters sai kivan ja helpon poistumisen kovasta nöyryytyksestä, kun eivät “pääse” Saksaan. No, Kuopio hoitaa kesällä tuon järjestykseen”

    Kyseessä olisi nyt kuitenkin ollut harjoitusottelu, jonka häviäminen/voittaminen ei ole ei mun mielestä järkyttävä nöyryytys.

  • Noi kateellisten kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Sääli ettei tuo matsi toteudu. Roostersin kansainväliset pelit on ollut kuitenkin ainoa mutua parempi tapa yrittää jotenkin verrata Suomen seurajoukkueiden tasoa muun Euroopan tasoon.

  • vaahtera ja muut sarjat oo tältä vuodelta taputeltu.

  • Ei ole

  • Aika monessa maassa laitettu jo pillit pussiin tai ainaki pitkä tauko ennenkuin aletaan uudestaan hommiin. Kokeillaan EM-kisoja uudelleen ensi vuonna.

  • Aika monessa maassa sarjat on jo menossa tai alkamassa. Täällä vielä pari kuukautta sarjojen alkuun, niin ihan turha vielä maalailla piruja kentille. Toukokuussahan tuo nähdään mikä tilanne on. EM-välieräkin vasta elokuussa. Tietenkin jos haluaa rypeä kurassa, niin ihan vapaasti…

  • Ongelmia luetun ymmärtämisessä? Suomen sarjan myöhäinen aloitus ei EM-pelejä auta.

  • Euroopassa useimmat sarjat on siirretty tai peruttu kokonaan.

  • Sveitsi löi jo pillit pussiin tän kauden osalta, varmaan italia, espanja, ranska, itävalta, belgia ja jopa saksa seuraavat kohta perässä.
    Nähdäänkö kuopiossa ensimmäistä kertaa liigassa yli 20 importtia yhdessä joukkueessa.

  • Niin siis Sveitsi ilmoitti, että sarja on peruutettu ja samassa viestissä, että on mahdollista, että sarja pelataan jossain muodossa myöhemmin, mutta ilman importteja.

  • Htm: Kaikki mainitut ovat siirtäneet sarjojen alkua.

  • Kuinka siirretään sarjan alkua, jos sarja on jo alkanut?

  • Erittäin epätodennäköistä että missään maassa pelataan yhtään jenkkifudis ottelua ennen suunniteltua Vaahtera-avausta 23.5. Suomen ja Ruotsin lisäksi noin myöhäinen aloitus onnistuu varmaan vain Saksassa.

  • Jos Vaahteraliiga jätetään väliin tänä vuonna niin se menee tähän kategoriaan myös:
    “Roosters sai kivan ja helpon poistumisen kovasta nöyryytyksestä, kun eivät “pääse” Saksaan. No, Kuopio hoitaa kesällä tuon järjestykseen”
    Kyseessä olisi nyt kuitenkin ollut harjoitusottelu, jonka häviäminen/voittaminen ei ole ei mun mielestä järkyttävä nöyryytys.

    Näihin peleihin ja sarjoihinhan lähdetään pakosta ja yritetään vain kesiä tapoja millä ei tarvitse osallistua.

  • …ulkkarii on jo tuotu Suomeen?…Taitaa niistä olla vaan kuluja jos rajat kiinni eikä voi lähettää pois….palkka juoksee sopparin mukaan.

  • Montako ulkkaria tulee Suomeen jos sarja pelataan ja sarja pelataan?

  • Montako ulkkaria tulee Suomeen jos sarja pelataan?

  • …PELATA!!!!

  • Kyllähän se pelataan. Mieti nyt vähä itse

  • https://thl.fi/fi/-/koronaepidemian-mallinnus-ihmiskontaktien-rajoittaminen-vaikuttaa-epidemian-kestoon-ja-paivittaisten-tartuntojen-maaraan
    Jos tuota lukee, niin kestoa tulee lisää ja homma tulee venymään. Järjellä ajateltuna en usko, että kautta tullaan pelaamaan.

  • Hmmm. Lykätäkkö kauden aloitusta esim. kuukaudella (jos tilanne vaatii) ja tiivistää vähän aikataulua.
    Vai perua suoraan koko kausi.
    Siinä sajl päättäjille pohdittavaa

  • Jos Vaahteraliigan alkua lykätään, niin voidaan pelata esim. 1 1/2:kertainen sarja tai yksinkertainen sarja. Aikahan tuon näyttää.

  • Ensimmäisenä kaikki maaottelutoiminta, niin junnuissa kuin aikuisissa pitäis siirtää ensi vuodelle, tuo mahdollistais elokuun alun mj. vkl.n liigan käyttöön.
    Se taas tarkoittais et liigan alku voitais siirtää kesäkuun vipalle viikonlopulle.
    Noi muutamaa alkuun siirretty ottelu takaisin omille paikoilleen.

  • Jos kausi alkaisi heinäkuun alusta ja pelataan siitä joka viikonloppu, olisi kausi paketissa lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna. Näin ajateltuna ihan mahdollista että Suomessa vielä pelataan ihan kunnon sarja, jopa myöhäisemmälläkin aloituksella. Ja U20 voidaan ottaa turnausmuodossa sisällä sen jälkeen. Maajoukkuetoiminnassa ei tänä vuonna ole järjen hiventäkään.

  • Kun ei ole niin yksinkertaista. Miettikää nyt vähän kuinka helppoa se kenttävuorojen anominen tulee olemaan mikäli tämä pandemia joskus hellittää. Kun sielä nurmikentällä aika harvoin pelataan pelkästään jenkkifudista. Toiseksi ulkomaalaisten kuljettaminen maksaa aina osansa ja palkoille on tehty jonkinmoinen hintalappu. Yksi vaihtoehto olis pelata pelkästään kotimaan pelaajilla mutta tähän touhuun en usko että kukaan lähtee mukaan muu kuin roosters. Ainoaksi vaihtoehdoksi näin ollen jää sarjan skippaaminen tän vuoden osalta.

  • Ja tähän kaikkeen lisätään vielä tv sopimus niin en usko että tällä reseptillä tullaan kesällä jefua näkemään

  • “Jos kausi alkaisi heinäkuun alusta ja pelataan siitä joka viikonloppu, olisi kausi paketissa lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna”

    Finaali olisi täsmälleen samana ajankohtana, jos skipataan mj ja aloitetaan 28.6.
    Nuo kolme ensimmäistä kierrosta ovat kaikki siirrettyjä otteluita.

  • Kenttävuorot on jo siirrettäviä pelejä lukuunottamatta anottu ja saatu.
    TV-sopimus, josta siis maksetaan ei ole ongelma, jos ei onnistu niin säästyy rahaa.
    Ulkomaalaisten kuskaamisesta ja palkoista sama hinta tuleeko ne huhti- vai heinäkuussa.
    Eikä kausi olisi edellä ehdotetuissa ratkaisuissa pitenemässä juurikaan.

  • Toivottavasti vaan ei ole TV-sopimus laadittu niin, että pääsee maksamaan vaikka pelejä ei pelattaisikaan.

  • NFL Game Pass will be offered free of charge until May 31 to fans within the U.S., and starting Thursday until July 31 to fans outside the U.S. and Canada* with the following features:​

  • Vilkko veti treenit wolwoille?……Karanteeni iskee koko jengiin….

  • Wilkko on vastuullinen, ja ilmoitti varmasti jokaiselle olleensa testattavana lasaretissa, vai menikö se nyt näin, täh.. Wilkko?

  • Näyttää tilanne joukkueissa nyt kun kauden alkuun on enää…..reilu vuosi?

  • Josko sittenkin pelattaisiin:

    https://www.sajl.fi/?x167512=19040302

  • Edelleen pidän noita suunnitelmia turhina haihatteluina tällä hetkellä. Toimet taudin hillitsemiseksi pidentävät sen kokonaiskestoa ja vielä on mahdotonta sanoa voidaanko juhannuksena pelata. Seurojen talouden kannalta tarvitaan tiukkoja toimia ja johtamista. Nyt on vältettävä turhia toiveita importtien tänne tuomisesta niin pitkään ennen kuin on oikeasti tietoa, että heitä voi myös kentällä käyttää. Taloudellisia tappioita on joka tapauksessa tulossa, niin edes kahden kuukauden turhana täällä olo toisi aivan valtavia kustannuksia.

    Ja ei, en ole Roostersista.

  • Jesuksen aasi.
    Importien tuonnin hyvänä esteenä toimii rajakontrolli.
    Kun tuo raja kotrolli ja muut toimet rauhoittuvat, sekä tietoa lisää niin kausi tullaan pelaamaan.
    Jos isot toimet jatkuu yli toukokuun, niin silloin kausi on järkevä jättää pelaamatta.

  • No tarkoitin tässä lähinnä sitä, jos jonkinlainen matkustus esim työnmatkat sallitaan kuukauden päästä, mutta muuten edelleen kielletään julkiset kokoontumiset.

  • Mikähän mahtaa olla tilanne varainhankinnan suhteen? Kuinka moni yritys uskaltaa lähteä tukemaan yhtään mitään urheilua. Ja kuinka moni jo lupautuneista vetää lupauksen pois? Ja kuinka moni pelaaja uskaltaa sitoutua taloudellisten uhkakuvien edessä maksamaan jäsen – ja kausimaksuja.

    Ja ei, en ole Roostersista.

  • Kausi pitää jossain muodossa vetää läpi kaikissa sarjoissa, vaikka sitten yksinkertaisena sarjana pleijarien kera.

  • Taudin huippu alkaa juhannuksena ei pelit!!!

  • Taudin huippu tulee kyllä nopeammin, huhtikuussa.
    Nyt vois olla hyvä vuosi pelata ilman importteja liiga. Kun saadaan pelata.
    Importtien maahan saaminen voi olla haastavaa ja kallista, kun rajat ja lentoliikenne aukeaa.
    Sarja pelattaisiin ilman importteja yksinkertaisena ja kustannukset olisi järkevät, mutta sponsoreita ei unohdettaisi, eli taloudellisesti järkevämpi.
    Omat pojat pelaa

  • Meinaat että Bedwell, Morovick ja muut jo maassa olevat seisoskelee sivurajalla? Euroopassa on aika monta jenkkiä tarjolla maissa, joiden sarjat on jo peruttu tai perutaan. Sieltä niitä saa sitten kun rajat availlaan. Pitää kans muistaa että koronan huippu ei tarkoita samaa kuin vaara ohi.

  • Onko Bedwell pelaamassa suomessa? Missä?

  • taas maailmalopun ennustajia ja kaikkitietäviä asiantuntijoita palsta pullollaan. 🙄

  • Toivon, että huippu on huhtikuussa, vaikka THL arvio toukokuussa. Huippuhan tarkoittaa, että taudin loppuun on sama aika kun alkuun. Eli vuonna 2021 nähdään jefua seuraavan kerran (ilman rahaa).

  • Hyvännäköistä treeniä Wolvojen instassa. Hatunnosto että edes yksi seura on aktiivinen somessa näinä haastavina aikoina.

  • No se Kuopion pikkujenkki, nehän on kuin Ilvekset.

  • Ainut jengi joka on liian aktiivinen…Kuulemna Morovich lähdössä….

  • Huippu ei kylläkään tarkoita sitä että taudin loppuun on samanverran aikaa kuin alusta. Huippu tarkoittaa sitä hetkeä kun suurin määrä ihmisiä sairastaa kyseistä tautia sillä hetkellä, tautihan ei itsessään välttämättä häviä enää ikinä vaikka tartuntamäärät huipun jälkeen laskevatkin. Muuten olet kyllä ihan oikeassa, koska ihmiset ovat noudattaneet suosituksia todella paskasti on rajoituksia tulossa vaan enemmän ja enemmän ja loppua ei näy.

  • Luin SAJL uutisen https://www.sajl.fi/?x167512=19040302 uudestaan ja nyt tarttui alla oleva osuus tarkemmin mieleen…

    Talousvaikutukset tarkassa seurannassa

    SAJL:n hallitus seuraa nykytilanteen talousvaikutuksia tarkasti ja on jo selvittänyt liiton taloudellista tilaa Olympiakomitealle yhdessä muiden lajiliittojen kanssa. Juuri nyt ei ole tarvetta tehdä välittömiä laajempia toimenpiteitä talouden osalta. Tilanteen pitkittyessä tarve muutoksiin kasvaa merkittävästi. Toimintakatkos osuu jo nyt kahdelle keskeisimmälle lisenssimaksukuukaudelle. Mikäli sarjatoimintojen käynnistyminen viivästyy lisää, ovat sopeutustoimet väistämättömiä myös meidän lajissamme.

    Ja nyt kun lukee uusimmankin uutisen, niin hmmmm….

  • Nyt olisi peliliike kaikkien skarpata taudin suhteen suvivirteen saakka ja sen jälkeen jatkaa elämää niin kuin ennenkin niin ei tule lamaa. Osanottoni 1. tautiin kuolleelle Suomessa.

  • jos liitto on tehnyt viimeisellä kolmella toiminta vuodella tappiota , niin tämänhän pitäisi olla vaan hyvä juttu . kun ei tee mitään niin ei pääse munaamaan mitään eikä tekemään tappiota !

  • ….loppu kausi peruttu!

  • Hyvä pointti. Jos eivät tee mitään niin eivät pääse munaamaankaan lisää.
    … Tosin siellähän on nyt kuitenkin ihmisiä nostamassa palkkaa ja pyörittämässä harvinaisen raskasta ja kallista taustakoneistoa jossa kiinteät kulut pyörivät taustalla.
    – Palkat
    – Kulukorvaukset eri vastuuhenkilöille
    – Uuden toimiston vuokrakulut
    – Kaikki muut kiinteät

    … Miten on seurojen laita? En ainakaan uskoisi että yhdessäkään seurassa nyt kovin isot kiinteät kulut kuitenkaan on. Vai millainen on Suomen jenkkifutisseurojen stressinkesto tämmösenä aikana? Kassassa varaa?

  • Seurat pyörittelevät Suomessa parhaillaan eri skenarioita sarjojen läpiviemiseksi. Yksi, joka on tullut esiin on aloitus vasta heinäkuun alussa ja siitä joka viikonloppu pelaten niin Vaahtera kuin divaritkin. Tässä hyötynä lyhyt kompakti kausi ja halvemmat ulkkien kulut, kune i tarvi ottaa Suomeen kuin makx 3 viikkoa ennen.

    Tosin yksi, jonka olen nähnyt on aloitus vasta heinäkuun lopulla…

  • Heinäkuun alku ei juurikaan muuta tilannetta. Kausi alkaa muutenkin vasta 12-14/6 ja sitä ennen on neljä peliä, jotka siirtämällä ei ero heinäkuuhun ole kuin kaksi kierrosta. Lisäksi Juhannuksen ympärillä pelivalmiuteen treenaaminen ei ole helppoa. Pelataan 12/6 alkaen jos mahdollista, muuten vasta elokuussa, jolloin kausi saadaan päätökseen lokakuun lopulla muutamalla huiliviikollakin.

  • Jos kausi 2020 pelataan vielä jossain muodossa, toivottavasti mahdollisimman moni joukkue ymmärtää säästää resursseja 2021 kesälle ja uskaltaa jättää ylimääräiset import pelaajat tuomatta tynkäsarjaan. Suositaan suomalaista ja matala kuluisempaa suomalaistunutta USA pelaajaa.

  • Ilman importteja tarkoittaa niitä, jotka ei olleet 18.43. maassa sekä jenkit.

  • 18.3. ennen lockoutin alku

  • Ei tarvi katella Perttuu dumaamassa!!!

  • Ei tarviis vaikka pelejä pelattais. Perttu lopetti dumaamisen jo Tanska matsiin viime syksynä. (Jos Hautalaa tarkoitit.)

  • “Tosin siellähän on nyt kuitenkin ihmisiä nostamassa palkkaa ja pyörittämässä harvinaisen raskasta ja kallista taustakoneistoa jossa kiinteät kulut pyörivät taustalla.”

    volvot lomautti ainoan palkallisen työn tekijän , varmaan liitossa pysytttäis kanssa siihen samaan jos halua on ?! tilillä lienee sen verran rahaa että vuokrat saa maksettua jospalkat pudotetaan pois ??

  • Liiton menot:
    – palkat ja sivukulut
    – toimitilavuokrat
    – sähkö, (vesi)
    – tietotekniikka ja yhteydet
    – pankkipalvelut, jne. tukipalvelut

    Kukaan ei juuri nyt osta lisenssejä joten rahaa ei tule sisään -> likviditeettitilanne heikkenee huomattavasti ja henkilöstö pyörittelee peukaloita. Saa nähdä kuinka monta viikkoa hallitukselta kestää lomauttaa henkilöstö.

  • Kolmen hengen liksa sivukuluineen on kuussa helposti kymppitonnin luokkaa. Kannattaisiko ne lomauttaa mahdollisimman pian.

  • pikavippi firmasta saa pikaluottoa niin saa palkat maksettua !

  • Jos kausi pelattais ilman importteja, niin ketkä olisi voittajia kuka häviäis eniten.
    Roostershan olisi todennäköisesti mestari, mutta Kuopion kakkosija ei olisi enää kirkossa kuulutettu.

  • Mikä ihmeen järki olisi kieltää importit? Tottakai kaikki halukkaat saavat pelata ja kenet vaan saa palkata kuten ennenkin. Kuopiossa ollaan varmasti todella innoissaan jos Peters ei saisi pelata vaikka asuu kalakukkojen maassa. Voimassaolevia sopimuksia on varmaan jo kaikilla seuroilla

  • Raha

  • Siellä on neljä kokopäiväistä työntekijää:
    – toiminnanjohtaja
    – sihteeri
    – koulutuspäällikkö
    – viestintäpäällikkö

  • Kuvitelkaahan tilanne missä suomen korona on saatu jotakuinkin kuriin ja tänne tuodaan jenkki tai eu pelaaja millä todetaan korona, ihan sama tartuttaako muita niin silti liigan julkisuuskuva on mennyttä ja aika harva sponssi ulkaltaa rahojansa siihen laittaa.
    Nyt leikitään niin isojen asioiden, ihan jopa ihmisten elämän tai tulevaisuuden kanssa, että yksi kausi ilman importteja tai jopa pelaamatta on aika pikku juttu.

  • Meinaat että korona kuolee Suomen rajojen sisällä sukupuuttoon heinäkuuhun tai marraskuuhun mennessä? Ookei. Jotakuinkin kuriin ei riitä mihinkään ja silloin on hankala osoittaa syyllisiä. Jos kausi pelataan siellä tulee olemaan kolmenlaisia pelaajia. Ne joilla on ollut korona, joilla voi olla ja ne joilla ei ainakaan vielä ole ollut.

  • Vaikka me saatas tuo virushomma jotenkin aisoihin täälä, on jenkit sen verran perässä, että siellä tuo riehuu vielä kauemman. Joten en näe jenkkejä järkevästi tuotavan eurooppaan tänä kesänä.
    Toinen asia on taloudelliset kysymykset omassa maassamme. Voi olla yrityksiltä haastavaa saada tukea, kun yritys kamppailee olemassaolsta itsekin.
    Ainahan voi luottaa siihen että katsojat ryntää kotiotteluihin sankoin joukuin ja talous seuroilla pelastuu;)

  • Jenkkejä on Euroopassa valmiina vaikka kuinka kun sarjoja perutaan.

  • kun katsoo millaista porukkaa on hallituksessa päättämässä niin luuletteko tosiaan että osaavat lomauttaa tai tehdä mitään muutakaan ohjaus liikkeitä että rahaa säästyisi ??

  • No onhan siellä juristi puheenjohtajana. Jos rahaa ei tule sisään ja kenelläkään ei ole mitään tekemistä (=mitään toimintaa ei ole) mahdollisesti viikkoihin tai kuukausiin niin vaikea nähdä että tilanne jatkuisi tällaisena.

  • Noi jenkit taitaa vaan olla sellaisissa maissa, mistä suomeen ei aivan helposti pääse ja Meinaatko että seurat pitävät jenkit täällä mahdollista suomen komennusta varten.

  • Meinaatko ettei tilanne muutu muissa maissa jos Suomessa aletaan treenaamaan ja kausi pelataan? Aika monta liigaa vielä epäselvässä tilanteessa ja jenkit maassa.

  • joo just , meinaatko että jos on koulutukseltaan juristi niin osaa samalla myös bisneksen , anna mun nauraa . johan se on nähty tv sopimuksista ettei siellä hissi mene ihan ylös asti !!

  • Onko wolvojen qb lähtenyt jo maasta, kuulemma nähty laukkujen kanssa lentokentällä. Tulikohan koti ikävä?

  • Jos importit kielletään ja vedetään vaan tynkäsarja suomalaisilla pitäisi joukkueille mun mielestä antaa mahdollisuus jättää kausi väliin kokonaan ilman mitään sanktioita.
    Ja turha huudella liiton lomautuksien perään, lajihan on ikuisella kasvukäyrällä.

  • Volvoilla hyvää reagointia! Varmasti ovat hereillä rahan kanssa.
    Muistan että joku aika luin Saintsista myös jonkun positiivisen jutun että sielläkin on alkanut olemaan järki rahan käytössä ja homma ok. Mites muut seurat? Onko muilla palkallista porukaa? Miten on kassan tilanne ja miten tämä tilanne vaikuttaa sponsoreihin? Olettaisin että lyhyempi kausi tuo vähemmän rahaa otteluista, ja kiinnostaako sponsseja heittää rahaa urheiluun nyt tässä tilanteessa?

  • Seurojen kannalta olennaisinta olisi saada liiton henkilökunta lomautettua kunnes selviää milloin pelataan vai pelataanko ollenkaan. Jos pelataan vasta syksyllä ja lomautus Juhannukseen puhutaan kymppitonnien säästöstä joka on pikkulajissa aika paljon rahaa.

  • Nyt kun Uusimaa eristetään, niin voidaan sittenkin pitää kausi. Ilman uusmaalaisia!

  • Tai sitten täällä pelataan Vaahteraliigaa ja muut voi pelata keskenään Suomi-Sarjaa 🖕

  • Porvookin näköjään tiputtanut mainostoimistonsa, harmi oli hyvä meisinki. Ymmärrettävää koska kuluja pitää tiputtaa koska tilanne tämä.

  • Jos itse olisin nyt liigajoukkueen manakeri laittelisin fakseja kaikille kotimaisille pelinrakentajille joilla ei vielä ykkös-kuupeen roolia joukkueessaan. Ei mulla muuta.

  • Voithan sä laittaa vaikka et oliskaan manageri

  • Jos olisin manageri keskittyisin kauteen 2021, tynkäsarjaa suomalaisilla voi pelata ne ketä kiinnostaa.

  • Voi olla ettei kovinkaan montaa vastausta tule. Kellä helkkarilla on faksi vuonna 2020?

  • Suomi suljettu ja ryhmäkokoontumiset kieletty. Ja sitten painetaan käsikädessä tehtyä treenivideota someen. Kiva juttu että olette päässeet tälle vuosituhannelle siinä, mitä treenaatte, mutta nyt valot päälle.

  • Käsikädessä

  • a) Missä kohtaa mennään käsi kädessä?
    b) Mistä päättelet milloin ja minkä kokoontumisrajoituksen aikana videot on kuvattu?
    Olisiko videot tehty nimenomaan sillä ajatuksella että treenata voi tehokkaasti myös yksin ja sallitun/järkevän kokoisissa pienryhmissä..
    j.

  • On se Vilkko aika velho, keksi polkupyörän uudelleen. Ihminen voi harrastaa liikuntaa.

  • Ei taideta koskaan saada tietää, ketkä kaikki olisi pelannut III-divisioonassa.

  • Tässä suht alkuvuodesta tullut lista

    POHJOIS-LOHKO
    Joensuu Wolves
    Seinäjoki Gators
    Kiuruvesi Milky City Farmers
    Karleby Goats
    Vaasa Vikings
    Meri-Lappi Nordmen

    ETELÄ-LOHKO
    Mikkeli Bouncers
    Rusko Mayhem
    Malmi Blaze
    Sipoo Bulldogs
    Hämeenlinna Tigers
    Tallinn Kings

  • Pelataankohan tänä kesänä ja millä formaatilla? Ei hyvältä näytä.

  • https://www.sajl.fi/?x167512=19584896
    “SAJL:n tavoitteena on edelleen toteuttaa sarjatoimintaa kaudella 2020. Lisätietoja suunnitelmista ja mahdollista aikatauluista kerrotaan myöhemmin.”

  • yrittänee pysytellä pinnalla, vaikka nilkat jo valettu betonin sisälle. Kuinkahan paljon autokauppiaat yrittävät kerätä lisenssi maksuja, ja jos tynkä sarjoina pelataan, onko lisenssit samanhintaisia. Veikkaan että koijarit pitää tai jopa tuplaa hinnan. Jos näin käy, 2019 oli viimeinen kesäni katsomossa.

  • Konkurssiin vain

  • Aika moni maksanut liiton lisenssi+vakuutuskombon ihan vaan että vakuutusturva voimassa. Sen ymmärrän että OP ei maksa vakuutuksen osuutta takaisin mutta jos sarjoja ei pelata ja lisenssin osuutta ei makseta takaisin on Per-C:stä.

    Hienoa että liittohallitus ei tämän pidemmäksi alkanut odottelemaan jotain valtion tukipakettia urheilujärjestöille vaan teki päätökset. Tosin lomautukset olisi voitu hoitaa nopeamminkin kuin 1.5. alkaen. Toivottavasti polttavat nyt noi lomat oikeasti eivätkä pyörittele peukaloita.

  • https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/fc16dfbc-af9f-48b8-9bab-a3c88bbf4a73

    Iltalehti löytää positiiviset uutiset lajista. Eipä tuo tietty ylläri oo

  • Sporttiturvan voi irtisanoa 16€ kuluilla koska vaan ja kannattaakin ilman muuta! Jos U17 pelattaisiin syksyllä ja uudelleen alkukesästä saat yhdellä vakuutusmaksulla kaksi kautta ottamalla sen uudelleen vasta syksymmällä.
    Tietenkin liiton tulisi maksaa lisenssit takaisin jos syksyn mahdollinen puuhasarja ei kiinnosta. Ja antaa huomattava alennus siellä pelaaville, muuten 2021 on vielä vähemmän harrastajia.

  • ” yhdellä vakuutusmaksulla kaksi kautta ottamalla sen uudelleen vasta syksymmällä.” Tämä sinun kannattaa tarkistaa, sillä taitaa olla tuo vakuutus kalenterivuosittain menevä.

  • Voit olla oikeassa. Edullisempaa olisi todennäköisesti lopettaa lisenssi syksyn kauden jälkeen ja ottaa uusi sitten kuin sitä tarvitaan.

  • Lisenssi ja siihen kuuluva vakuutus on tosiaan kalenterivuoden mukaan menevä, eli samalla lisenssillä ei voi pelata syksyllä ja sitten seuraavana keväänä. Moni ainakin itse tuntemistani pelaajista myöskään ei edes osta liiton kautta saatavaa lisenssiin kytkettyä vakuutusta, vaan hommaa vakuutuksensa suoraan joltain vakuutusyhtiöltä, tarjouksia kyselemällä saa yleensä paremman diilin ja säästää rahaa. Monet pelaajat myös peruvat vakuutuksensa off-seasonin ajaksi ja maksavat vakuutusta ainoastaan pelikauden ja ehkä preseasonin ajalta, ja lisenssit ostetaan usein vasta viime tingassa ennen ensimmäistä peliä ettei rahaa mene hukkaan esim jos loukkaantuu juuri ennen kauden alkua eikä pystykään pelaamaan.

  • Liiton vakuutus on kehitetty että jokaisen pelaajan on mahdollisuus saada se loukkihistoriasta riippumatta. Hintakin on sen mukainen. Jos itse on säästynyt isommilta leikkauksilta saa varmasti edullisemmin muualta.

  • Mihis piikkiin se loukkaantuminen hoidetaan jos loukkaantuu just ennen kauden alkua mutta kuitenkin ennenkuin on ottanut vakuutuksen kun yrittää säästää jotain pennejä? Ei se fiksulta kuulosta tuokaan toiminta…

  • Oletkos ostanut lisenssin katsomossa istumista varten aikaisempina vuosina? Katsomosta pois pysyminen vaikuttaa seurojen kassavirtaan, ei liiton lisensseistä tulevaan rahavirtaan.

    ”Veikkaan että koijarit pitää tai jopa tuplaa hinnan. Jos näin käy, 2019 oli viimeinen kesäni katsomossa”

  • Onko se nyt väliä ostaako lisensin katsomoon tai niin kuin jossakin joukkueessa penkille mutta saapa mestaruuden varmasti

  • Isojen päätösten aika. Pelataanko tynkäsarja miljoonalla vahvistuksella vai olisiko nyt mahdollisuus tehdä historiaa ja tulla samalla vastaan seuroja jotka varmasti kärsivät tilanteessa talousvaikeuksista ja pelata ilman vahvistuksia. Olisi mielenkiintoista nähdä miten tapahtuisi.

  • Sillä ei ole lopputuloksen kannalta merkitystä, että pelataanko sarja ulkolaisilla vahvistuksilla tai ilman. Roosters vie mestaruuden, se mikä muuttuu on joukkue, joka saa kyytiä finaalissa.

  • Eiköhän toi ole aika selvä ceissi että sarjojen HC:t voivat sopia mitä tahansa keskenään esim että kukaan ei tuo jenkkejä jos sarja pelataan. Tosin se ei vaadi kuin yhden joka ei ole mukana niin homma menee persiilleen.

  • Se aika kun vaahtisjengien HCt pystyvät sopimaan yhtään mistään on suunnilleen silloin kun helvetti jäätyy.

  • Totta! Vaikea uskoa vaikka Steelersin suostuvan siihen että Peters olisi valmentaja tulevalla kaudella.

  • Kuopio ei todellakaan suostu. Näkee varmaan ainoan mahiksensa voittaa Malja niin nyt vedetään velkaa velan päälle ja pannaan kaikki mahdolliset kaverit koneeseen.

  • vaikea nähdä että kuopiossa näin toimittaisiin kun jokainen sponssieuro on tiukassa niin tuotaisiin vie 10 ulkomaalaista pelaajaa aiheuttamaan lisäkustannuksia

  • Juuri näin, eli joukkueet tuo pelaajia ja tuhlaa vanhaan malliin ja korona tulee kenelle tulee. Kannattaisi ehkä perua koko kausi suosiolla eikä päästää hölmöläisiä vauhtiin.

  • Totta, ECG ei saa enään siis roposiani. Parasta paikanpäällä vai miten se oli

  • Ketkä junnut tulee teidän mielestänne nousemaan seuraavalla kaudella avainpelaajiksi?

  • Riippuu tietysti milloin seuraava kausi pelataan… Jos tällä kaudella pelataan, aika monelle voi tulla näytön paikka, koska ilmasilta on kiinni.

  • Mitä jengi mieltä All-decade valinnoista?

  • Eiköhän sen listan uskottavuus mennyt Mikko Toimisen myötä.

  • Ja tuon porukan uskottavuus meni jo siinä edellisessä listassa jossa Siiskonen oli kakkosena. Ei noille jaksa paljoa korvaa lotkauttaa.

  • Seuroille vinkiksi, että nyt kun muuten on hiljaista, ei tiedotusosastolla pitäisi nukkua koronaunta. Jefukansa janoaa uutisia ja jos sellaisia ei ole, vajoavat hekin samaan uneen. Siitä herääminen tähän kauteen voi olla vaikeaa.

    Nyt voisi kertoa pelaajien treeneistä ja muista kuvioista, valmentajat voisivat avata omaa valmistautumistaan ja mahdollisista importeista tai niistä luopumisestakin voisi kertoa. Vanhoista videomateriaaleista voisi kasata tarinoita ja kertoa ylipäätänsä tarinoita seurojen taipaleelta. Ehkä tässä pysähtyneisyydessä voisi suunnata katseensa tätä kautta kauemmaksikin ja avata kaikille kehityssuunnitelmia ja -strategioita. Se ei suinkaan ole vahingoittavaa, vaan niin pelaajat kuin fanitkin kaipaavat uskoa tulevaisuuteen. Sellainen tahtoo lisätä molempien määrää.

    Jossain yhteydessä kantautui korviin, että Steelers oli menossa Italiaan pelaamaan jenkkiyliopistoa vastaan. Se tietenkin meni sattuneista syistä mönkään, mutta ajatus on niin villi, että sitä kannattaisi avata silti vähän. Jos tuollaisia juttuja keksitään, vastaavia voi odottaa jatkossakin. Ne ruokkivat mainetta.

  • Järkyttävää butchers hehkutusta, yksikään noista ei ansaitse paikkaansa missään decadessa!

  • Olipa huono baitti

  • Tehkää parempia listauksia perusteluineen jos pystytte?

  • missä tälläisen all-decade listauksen näkee?

  • Kenet olisit laittanut Toimisen tilalle?

  • @americanfootballinfinland instagramista

  • missä vaiheessa tosta harva hampaasta on tullut joku virallinen suomen jenkkifudiksen tietäjä ?!

  • Sarven olisin nostanut DL mukaan ja Seppäsen WR. Toimisen tilalle vaikea keksiä parempaa. Hyviä pelaajia olisi monta, mutta kyllä tuossa taitaa olla se Suomen kärki?

  • Karri Pajarinen on hyvä pelaaja ja tämän hetken paras suomalainen bäkki mutta näin vähillä liigakausilla herää kysymys että mitä ”valintakomitea” on miettinyt..

  • Niin, Pajarisella neljä liigakautta ja 6,6 jaardin keskiarvolla. Kuka tilalle?

  • Ei muuta kun oma palsta pystyyn ja tekemään juttuja. Ei silloin tartte olla katkera muille.

  • Liitto voisi tehdä vähän työtä ja määritellä eri aikakausien parhaat pelaajat hyvin yksinkertaisella, mutta työläällä menetelmällä. Valitaan ensin vuosittain 20 parasta eri pelipaikkojen pelaajaa lähinnä tilastojen perusteella, mutta esimerkiksi hyökkäyksen linjan osalta pitäisi käyttää muita perusteita. Joka tapauksessa 20 on niin iso luku, että siihen pitäisi mahtua parhaat, vaikka kriteerit olisivatkin puutteelliset.

    Sen jälkeen nämä valitut pelaajat antavat pisteet vastapuolelleen (esim. hyökkäyksen linja puolustuksen linjalle ja tukimiehille, joita vastaan on pelannut). Parhaat valikoituvat äänien perusteella. Jos päädytään tasapisteisiin, valmentajat ratkaisevat valinnan. Lisäksi maajoukkueen valmentajat voisivat avata pelaajien parhaita puolia ja mahdollisia puutteita.

  • Nyt kun Liiton porukka on lomilla ja lomautettuna, ja urheiluseurat köysissä niin ehdottamasi juttu ei ehkä hirveästi auta lajia. Nyt niitä ideoita jolla porukka pysyy mukana ja seuroille näkyvyys ja talous kestävälle pohjalle ja niin edelleen. Vanhoja tilastoja voi nysvätä sitten talvella.

  • wr seppäsen puuttuminen on vääryys. mutta pitää muistaa että listakin on lähinnä yhden henkilön mielipide. Pajarinen kuuluu listalle tai no jos ura vaahteraliigan ulkopuolella lasketaan, niin kuin varmaan lasketaan, koska ei esim. sagnella ole kuin 2 kautta siellä niin Henri Jussila voisi olla yksi vaihtoehto RB paikalle. yhdenmukaisuus listasta puuttui esim. ol pelaajia siellä taisi olla 7 ja dl pelaajia vain 4 jne.

  • Samaa mieltä, mutta ihan ok listan on mun mielestä saanut aikaiseksi. Koivumäki voisi olla yksi DB tai Rufa? Pelasiko Ehlert 2010 luvulla Suomessa? Suojanen voisi olla ehkä myös DB:nä sisällä.

  • Hei!

    Olemme koostamassa tuollaista objektiivisempaa listaa. Haluaisitko osallistua tähän artikkelin kirjoittamiseen? Jos kyllä niin kerro miten saamme sinuun yhteyttä!

    Pelaaja -92

  • Voisin kyllä olla yhtenä äänenä monien joukossa ja auttaa tekstin tuottamisessakin. Katsotaan ensin, mitä olette pohtineet. Yhteystietoni pitäisi saada Tomperin kautta.

  • Ei ole olemassa objektiivisia listoja. Aina ne perustuvat tekijänsä/tekijöidensä subjektiivisiin näkemyksiin ja tilastotulkintoihin. 😉Mutta hienoa, jos jotkut omia listoja tekevät pelkän inisemisen sijaan. 😀

  • Mielnkiintoista nähdä mitä hallistuksen päätös yli 500 hengen tilaisuuksien kiellon jatkosta heinäkuun loppuun tietää urheilussa. Ainakin jefussa aika harvojen otteluiden yleisömäärä on ylittänyt 500 Vaahteraliigassakaan Maljaa lukuunottamatta. Muillakin pienemmillä lajeilla ja pyöreän pallon alasarjoissakaan ei varmaankaan tee tiukkaa tuon rajan alle jääminen.

  • Siis yleisölle jäisi noin 350-400 paikkaa, jotka tovat pääsylipuilla, kahveilla ja makkaroilla viitisen tonnia. Toinen vitonen jäisi monessa pelissä myymättä.

  • Pikaisella vilkaisulla viime kauden Vaahteraliigan tilastoihin näyttäisi katsojamäärät suuressa osassa otteluita jääneen alle 400. Yli 500 katsojaa taitaa löytyä useimmin Kuopiossa ja Vaasassa. Jossain välissä tulee varmaan pohdintaan esim. Veikkausliigassa ja pesäpallossa voidaanko katsomokohtaisilla rajoilla ja ihmisten kulunohjauksella vaikuttaa sallittuun yleisömäärään.

    http://www.sajl.org/selaus/otteluohjelma.php?sarja=1&kausi=2019

    Mikäli Vaahteraliigan aikataulu halutaan ankkuroida 12.9. pelattavaan Vaahteramaljaan, ehditään koronakesän vaadittavat viisi sarjakierrosta ja välierät pelaamaan elokuussa. Tosin vielä on epäselvää koska joukkueet pääsevaät aloittamaan yhteistreenit.

  • Elokuun alku on joka tapauksessa fiksumpi aika aloittaa lyhennetty kausi kuin heinäkuu, silloin paikalle voi uskaltaa muutama maksava katsojakin. Sallittu harjoittelu ei välttämättä poista heti turvavälivaatimuksia, jolloin kontaktit ovat poissa harjoittelusta.

  • Pesäpalloilijat suunnittelevat kauden aloittamista jo kesäkuussa, jos yli kymmenen hengen kokoontumisrajoitusta ei jatketa 3. toukokuuta jälkeen.

    https://www.iltalehti.fi/pesapallo/a/5424182c-ee3b-4b16-b392-ea50686e8129

  • erittäin surkeatasoinen kausi kaikilla sarjatasoilla. Tietysti liigaan ja ykköseen vaikuttaa eniten kun jenkkejä ja muita vahvistuksia ei saada maahan ja treenejä rullaamaan…

  • Kaikenlaiset huijarifirmat saavat nyt valtion tukea satoja tuhansia euroja, missä urheiluseurojen vastaava?
    Koko viime kesän katsomot täynnä 1000 katsojaa à 15€, tänä kesänä konkurssi monella edessä… Myös junnuilta pois.
    #eikökukaanajattelelapsia

  • Ensinnäkin sitä pitää hakea, jotta voi saada.
    Ja toiseksi ei sitä sinun esittämillä täysin valheellisilla luvuilla saa, kellään ei tässä lajissa oikeasti ole moisia katsojalukuja ollut, saati maksaneita. Joka muuta väittää pissii eniten omille silmilleen.

  • Kuinka monella seuralla on palkattuja työntekijöitä? Ei juuri kellään.
    Tuleeko kustannuksia jos ei ole harjoitusvuoroja ja sitä kautta menoja? Ei.
    Seurojen kustannukset tässä lajissa tässä maassa ovat aika minimaaliset jos ei ole toimintaa.
    Eikö kukaan ajattele lapsia? Ajattelee ja aika monessa seurassa treenit pidetäänkin virtuaalisesti. Ei toiminta ole pysähtynyt.
    Seriously tässä kukaan konkurssiin mene, toivottavasti seurat ovat tajunneet jäädyttää korvausten maksun kotijenkeille. En näe ainakaan jefussa mitään syytä antaa mitään tukea jos ei ole juuri menojakaan koronan aikana. Liitto on oma lukunsa ja varmaan jotain tuleekin Olympiakomitean kautta.

    Jos olen väärässä niin anna esimerkki.

  • Seurojen ja sitä kautta pelaajien kulut liittyy tällä hetkellä täysin Liiton hengissäpitämiseen kun rahat on vuosia törsätty Ruutuhölmöilyyn.

  • Ne piirtää, jolla on liitua.

  • Seurat ovat maksaneet sarjailmoittautumisien yhteydessä sarjamaksunsa. Ei sinne mikään seura mitään rahaa pumppaa. Eikä sinne rahaa tule pelaajiltakaan kun kukaan ei maksa kauden 2020 lisenssejä. Taitaa olla liiton kassa hyvin tyhjä kun henkilöästöäkään ei saatu lomautettua kuin vasta nyt toukokuussa.

  • Koko tynkäkausi on Liiton taloudellista tekohengitystä. Vaahteran taso tulee olemaan niin heikko että viime kauden Saints voittaisi mestaruuden.

  • Liiton tehtävä on organisoida kilpailutoimintaa Suomessa. Eiköhän ole päivän selvää, että jos maa avautuu tästä, tavoitteena on että sarjat pelataan.

  • Vaahteran tasosta en tiedä ,mutta Saints ei siellä ole!!!

  • Jos ja kun EM-kisat luultavasti siirtyvät, niin villinä ajatuksena voisi kokeilla jotain mielenkiintoa lisäävää ja rahaa säästävää. Pelataan kausi 2020 ilman yhtään importia ja poikkeuksellisesti yhdistetään täksi kaudeksi liiga ja divari. Liigajoukkueet eivät voisi pudota, eikä sarjaan olisi pakko osallistua. Mestaruus jaetaan normaaliin tapaan ja divarijoukkueet voisivat tietyillä kriteereillä ansaita liigapaikan. Sarja tuottaisi luultavasti joitain murskaavia lukemia, mutta toisaalta myös positiivisia yllätyksiä. Liigajoukkueen huono menestys ei veisi uskoa, koska kyseessä olisi poikkeussarja. Vanhoilla säännöillä pelaaminen voisi sen sijaan käydä monelle raskaaksi, erot liigan sisällä valtaviksi ja saattaisi riskeerata jopa monen jatkon. Sarjojen yhdistäminen sen sijaan voisi keventää tunnelmaa ja antaa uudenlaista mielenkiintoa. Pelin taso ei olisi aivan samaa, mutta kiinnostus tulisikin pelien arvaamattomuudesta.

    Sarja pelattaisiin luonnollisesti yksinkertaisena ja pelien määrää voisi vähentää pelaamalla alkusarja kahdessa lohkossa 2019 -rankingin perusteella.

  • Jos Vaahteramalja halutaan pelata aikataulun mukaan 12.9. ja pelikausi saadaan käyntiin vasta heinä-elokuun vaihteessa, niin ei kovin realistinen ehdotus aikatauluttaa. Loppuu viikonloput kesken.

  • Mikäli kotijenkkejä ei sallittaisi niin tuo olisi mahtava ajatus, mutta valitettavasti kotijenkit toisivat tuollaisessa sarjassa jo aivan ylivoimaista etua kun muut eivät voisi edes ulkomailta shoppailla omia pelitekijöitään. Kotijenkkien kieltäminen ei sitten liene edes mahdollista.

  • Ihan hyviä kysymyksiä. Vaahteramalja olisi varmaan siirrettävissä ja kotijenkkienkin voisi sallia pelata. Lähinnä kai kysymys on pelinrakentajista, joilla olisi pelillistä merkitystä. Se vain pitäisi hyväksyä osaksi kokeilukautta. Vastaavasti kotimaiset lupaukset saisivat varmaan tarjouksia ja mahdollisuuksia näyttää kykynsä. Ehdotus on villi, ymmärrän, mutta niin on tilannekin urheilun osalta tällä kaudella.

  • Rollo ilman Pinedaa vastaan vaahtisjengit? Ei ehkä kuitenkaan…

  • 1 jenkkipassin omaava/joukkue saisi olla. Ja suomessa ennen 18.3. Olleet EU pelaajat. Tällä olisi annettu suomipojille enempi peliaikaa ja seurojen taloutta vakautettu. Nythän import ralli alkaa heti kun vaan mahdollista. Sääntöjä ei ilmeisesti haluta muuttaa ja herrasmies sopimukset tässä lajissa on…..

  • @Ennen kaikki oli paremmin Onhan se upeaa, että YLE on taltioinut ja arkistoinut näitä. Tästä on jo 32 vuotta eli siihen nähden ihan kelpo peliä. Molemmilla Suomi-QB:t, joilla ei siihen aikaan paljon heitelty. Toisaalta Roostersin mutterihyökkäystä ei voita mikään! Ari Tuulen parhaat vuodet osuivat tähän eli 87-88.

  • En tiedä miksei pelata niillä mitä on? Rajat ei aukene välttämättä siirtopelaajille, jos he eivät maassa jo ole. Sarjoja ei varmasti ruveta sekottamaan. Vaahterassa Roo selkeä ykkönen, Steelers ja Wolvot kisaa hopeasta lähinnä Ceden QB taidoilla. 4-5 on Porvoo ja Vaasa koska siellä on hieman suomalaista QB osaamista. Seinäjoella ei hyökkäys kulje , jos ei ulkomaan miehiä ole ollut jo maassa, ovat kuudes. Menisin katsomaan suomalaisia pelaajia. Heittämisen lisäksi tai sen puutteen vuoksi, hyökkäyksen linjan toiminta kasvattaisi merkitystään entisestään. Toivotaan että Juhannuksen jälkeen pelataan!

  • Nyt voi hankkia etäharjoittelulisenssin että voi treenata etänä. Jos ei tämän parempia ideoita ole varainhankintaan niin huonosti menee. https://www.sajl.fi/?x167512=20535762

  • Ja eVaahteraliiga käynnistyy jossain vaiheessa. Voi vattu mitä pelleilyä, niinkuin seurat nyt riemurinnoin alkaisivat jotain helkkarin e-liigaa pelaamaan.

    Nyt on Roopen ideariihi seurojen kanssa poikinut täysin pöllöjä ajatuksia.

    Parasta olisi liiton ilmoittaa, että pelataan kaudella 2021 ja sillä selvä.

  • Onko kellään kokouksissa paikalla olleella mitään tarkempaa tietoa tästä ejefuilusta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? En ole seuran jäsen, en voi kysyä joukkueen kokousedustajalta.

  • Melkoisen typerä idea, myisivät vaikka Vaahteramaljaan lippuja ennemmin.

  • Itse tuolloin Roostersissa pelanneena, niin pakko muistella sen verran, että tuota OC Don Markhamin peluuttamaa double wing -hyökkäystä ei pelattu kuin yksi kausi. Sen myötä tosin iskostui kuva 80-luvun Roosterisista tylsänä juoksujoukkueena. Markhamista tuli sitten legendaarinen high school -valmentaja. Kertoi myöhemmin, että nimenomaan kausi Suomessa todisti hänelle double wing -hyökkäyksen erinomaisuuden. Hän huomasi, että taitamattomampikin ja fyysisesti altavastaava joukkue pystyy pelaamaan ylivoimaisen voittavaa jenkkifutista tuolla systeemillä. Markhamilla on ennätys eniten voittoja kahmineena high school -valmentajana.

  • Täytyyhän liiton työntekijöiden palkat maksaa :)

  • Yleensä tällaisten varainhankintojen yhteydessä kerrotaan miten rahat ajatellaan käyttää.
    Muitakin kulurakenteita voisi vähän avata…

  • Erittäin mielenkiintoinen idea tuo sarjojen yhdistäminen. Tasoeroja tosin varmasti syntyisi. Mielestäni ottelut, joissa piste-ero nousee 40 pisteeseen pitäisi keskeyttää “knockout” -säännön perusteella. Täten ei tuhottaisi täysin pelaajien ja katsojien mielenkiintoa.

  • Ei ole mitään urheilullista syytä yhdistää sarjoja.

  • @@Filebacker Ilman jenkkejä Roosters on joka tapauksessa ylivoimainen ja jos Peters saa pelata, Kuopio selvä kakkonen. Wolvoillakin on vahva QB, jos CJ pelaa. Ykkösestä Kotka ja UNC olisivat vahvoja juuri pelinrakentajiensa takia, ja haastaisivat varmasti liigaa kahden kärjen ulkopuolelta. Importtien puuttuminen tasaa kummasti tasoja, minkä puolesta puhuu kaikkien liiganousijoiden pärjääminen liigassa heti ensimmäisellä kaudella jo ties kuinka monen nousijan osalta. Jokaiselle joukkueelle pitäisi löytyä pelikelpoinen QB ja se vaatisi vähän seurojen välistä yhteistyötä. Ainakin saataisiin suomalaisille pelinrakentajille kunnon peliaikaa.

    Mutta kuten sanoin, tämä sarja ei olisi mikään ryppyotsainen puristus muuten kuin mestaruuden osalta ja mahdollisesti ykkösestä nousua havitteleville. Pelit pelattaisiin varmasti tosissaan, mutta tappioita ei tarvitsisi surra samalla tavalla kuin normikaudella.

    Mutten tosiaankaan usko tällaiseen ryhdyttyvän, sillä se olisi aika rohkea veto. Toisaalta päättäjien on syytä miettiä ja keskustella seurojen kanssa, miten hankalassa tilanteessa liigaseurat ovat perussäännöillä pelattavan sarjan suhteen. Yksi vaihtoehto olisi antaa lupa pitää välivuosi ilman sanktioita ja loput pelaisivat mestaruudesta. Jos pelit jäisivät vähiin, voisi Ruotsin, tai miksei Tanska/Norja myös, kanssa jonkinlainen skandinaavinen lopputurnaus. Heillä on varmasti sama tilanne. Vastaavasti Vaahterasta ulos jäävät voisivat pelata jotain vastaavaa divarin kanssa, mutta sihen pitäisi keksiä jotain motivaatiota liigajoukkueille.

  • Mitään estettä jenkeille ei Liiton tai sarjan osalta ole, toinen asia on kuinka järkevää se on lyhyeksi aikaa tai milloin jenkit saavat Eurooppaan tulla.

  • En nyt ihan äkkiseltään Markhamia tuoltalistalta löytänyt. Lista vuodelta 2018:
    https://www.footballfridaynight.com/RecordsCoachWins.php?qState=US

  • Taitaa olla näitä samoja elämään jääneitä myyttejä kuin ”viimeinen nfl-leiriltä pudonnut”.

  • Don Markham ei ole 300 voiton listoilla uskoakseni siitä syystä, että hän hankki ne kahdessa eri osavaltiossa. Hänen valmentamilla high school joukkueilla on Kaliforniassa 265 ja Oregonissa 47, eli yhteensä 312 voittoa yhteensä kymmenessä eri koulussa 45 vuoden valmentajauran aikana.

    Markhamin tunnetuimmat meriitit ovat kai ne, että Bandon HS:ssa (Oregon) valmentaessaan säädettiin ”Bandon (Markham) Rule” joka tarkoitti sitä, että kun toinen joukkue johtaa vähintään 45 pisteellä, tuomarit eivät enää pysäytä pelikelloa, vaan loppuajan pelataan juoksevaa aikaa.
    Kun Markham Oregonista meni takaisin Kaliforniaan ja alkoi valmentamaan Bloomingtonissa syksyllä 1994, joukkue teki kauden aikana 14 ottelussa 880 pistettä joka oli aikanaan yhden kauden tehtyjen pisteiden ennätys koko maassa high school-tasolla. Bloomingtonin record oli muuten edellisellä kaudella ollut 1 voitto ja 9 häviötä.

    Donin menestys herätti tietenkin huomiota ja välillä häntä syytettiin mm. siitä, että hänen joukkueensa teki liikaa pisteitä ja ettei hän käyttänyt vaihtopelaajia. Donin vastaus syytöksiin oli se, että ”minkä hän sille voi jos jokainen juoksu menee pohjiin”. Bloomingtonissa hänellä oli ensimmäisenä kautena käytössä vain 21 pelaajaa eikä vaihtopelaajia siis pahemmin ollut.

    Don Markham oli, paitsi tiukka valmentaja, myös hieno mies. Hänestä riittää niiltä kahdelta kesältä Suomessakin monta tarinaa. Olen kirjoittamassa kirjaa Roosterssien ensimmäisestä vuosikymmenestä ja siinä tulen avaamaan lisää Doninkin tarinaa.

    Terveisin,
    Kalle #21

  • Kukaan Suomessa ei tunne paremmin mutteria kuin Kalle, koska hän juuri sitä pyöritti, eikä varmaan kukaan muu tuntenut Markhamiakaan paremmin. Itsellänikin on herkullinen, omakohtainen kokemus, kun olin kuuntelemassa Motts Thomasin ja Hugh Mendezin, maajoukkuevalmentajien, luottamuksellista keskustelua mutterin torjumisesta. Oli hyvä suunnitelma, lopputulos ei niin toivottu.

  • Luulin että Lou Holtz kuuluisi tähän 300 ryhmään mutta ei lähellekkään…

  • Voittiko Butchers mutterilla Roostersin joskus mestaruusvuosinaan 7-6 kun pelasivat ilman oikeaa Quuppaa? Voi olla että muistan väärin.

  • Pakko kysyä, mutta kuinka avuton voi ihminen olla? Don Markham Googleen ja ensimmäinen artikkeli. “He complied 312 victories at highschool level”

  • Ihan sama, ei silti lähelläkään ” ennätys eniten voittoja kahmineena valmentajana”. Mutta sselvästkin kova valmentaja siitä huolimatta..

  • Viikon tauon jälkeen onpahahan tullut jäätävä määrä ideoita kauden, liiton ja lajin pelastamiseen..

  • Vähän suhteellisuuden tajua harrastamiseen:

    Noin 20-30% lapsista/nuorista liikkuu urheiluseuroissa, loput liikkuu omatoimisesti, eli vähintään 70% alle 18v on edelleen urheiluseurojen saavuttamattomissa, joten sitä työsarjaa on ollut ennen koronaa ja sen jälkeenkin.

    Ainoastaan täällä nillittävät näkevät peikkoja harrastajien loppumisesta (ja ehkä märkiä päiväunia) jenkkifudiksessa; kun yksi lopettaa, tilalle tulee toinen. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.

  • Kausi on lyhyt ja intensiivinen, ilman mitään rajoituksia Noronen suunnalta. Kuopio panostanee kauteen mielestään riittävästi Petersin johdolla, mutta riittääkö Roostersin kotimaisten taso ilman paniikkinappulaa? Montako kotijenkkiä ikuinen häviäjä Wolverines tuo remmiin, pysyykö Butchers pystyssä ja kuka räksyttää tänä vuonna kovempaa, vai Crocodiles?

  • Roosterssin paniikkinappulan? Voitko vähän avautua.

  • Anna kuopiolaisen länkyttää rauhassa

  • Mitä varten DB tuotiin viime kaudella?

  • Ai se oli paniikkinappula? Paniikki oli ihan muissa joukkueissa. Hyvä kundi vapaana! Ilmankin olis Malja hoidettu himaan kuten nähtiin! Oliko se jotain 100-6?

  • Ok, ei paniikkia, hyvä ettei tuotakaan rahaa käytetty junnupuolelle.

  • Mua kiinnostaa tää ajatus “rahan käyttämisestä junnupuolelle”. Vedän hatusta summan jonka Roo käytti loppukauden DBhen: 2000e. Mitä ajattelit junnupuolella tehdä 2000ella? Okei, sillä saa muutamat varusteet (epäilen että Roo omistaa näitä omiksi tarpeiksi), sillä voi ostaa muutaman harjoitusavun (donitsit on mitä, pari sataa siivu, patjat vajaan satkun jne) joita myös epäilen Roolla olevan omasta takaa … niin mitä hyödyllistä tuolla rahalla saat jota joko ei jo ole tai ei ole jo “junnujen selkänahasta” revitty?

    Kahdella tonnilla ei paljoa valmentajia/muita työntekijöitä palkata ja olen käsityksessä että siinä on paikka jossa kaikki joukkueet ovat ongelmissa.

  • Olet oikeasssa. Parempi laittaaa varman mestaruuden tilanteessa rahat DB kuin junnuihin, koska siellä on jo kaikki hyvin.. hetkinen! Taitavat pelata 7-pelleilyä U20?

  • Niin että olisi ollut järkevää ostaa parilla tonnilla junnuja(ko)?

  • Olet oikeassa, ei kannata panostaa junnuihin. Nehän ovat vain lajin tulevaisuus.

  • No jospa kertoisit mitä mielestäsi tuo “panostaa” junnuihin mielestäsi pitäisi olla, 2000€ edestä, jotain sellaista mitä ei jo jokaisessa seurassa tehdä?

  • Jengillä on ihme käsitys että jos junnuille antaa 2ke, se muuttuu automaattisesti pelaajiksi ja valmentajiksi joista molemmista luultavasti jokaisessa joukkueessa Suomessa on huomattavaa pulaa. Vähäisellä kokemuksellani asian tiimoilta sanoisin ettei se nyt kuitenkaan ole niin.

    Voin tietysti olla väärässä.

  • “Jengin” kysymys miksi laittaa pari tonnia jenkkiin varman mestaruuden vuotena, seura kuitenkin kertoo toimivansa junnut ja naiset edellä.

  • Ongelma on, että lajin pariin ei ylipäätään saada houkuteltua tarpeeksi nuoria. Ja jos saadaan juunuja, niin monilta loppuu into kun pelejä on tyyliin se kuusi kappaletta kesässä. Kyllä siinä motivaatio loppuu hyvin nopeasti juniorilta, kun treenien ja pelien suhde on mitä on. Olen tämän monen junnun kohdalla omin silmin todennut. Ei siinä 2000€ auta.

  • Totuuden Torvelle ja miksei muille.

    Mainitsit, että pelejä on tyyliin se kuusi kesässä, montako niitä pitäisi olla?
    Ja otitko huomioon luvussasi, että moni pelaa niitä todennäköisesti enemmän, sillä todella monessa seurassa pelataan kahta ikäluokkaa, sitä omaa ja yleensä siitä vanhempaa ikäluokkaa jolloin niitä pelejä tulee enemmän.
    Osittain tuo on pakon sanelemaa, koska niitä junnuja ei vaan ole riittävästi ja siksi samoja pelaajia pitää käyttää kahdessa joukkueessa. Lisäksi junnujen sarjatoiminta oli rakennettu tuon ajatuksen pohjalta, että pelataan niitä kahta ikäluokkaa kerralla. Tälle vuodelle niitä pelejä olisi ilmeisesti tullut joka ikäluokalle enemmän, mutta se jää nyt siinä muodossa tältä kesältä väliin, ensi kesänä sitten, toivottavasti.
    Ja miksei lajin pariin saada houkuteltua tarpeeksi pelaajia oli kyse sitten aikuisista tai varsinkin nuorista? Pelien määrä on varmasti yksi tekijä, mutta voisko vikaa olla myös siinä paikallisessa toiminnassa? Miten niitä pelaajia etsitään/huokutellaan lajin pariin, minkälaista se paikallisen seuran toiminta on ja varsinkin miltä se näyttää ulospäin, entäs se joukkueen toiminta tai sitten joukkueen valmennus, onko valmentajia riittävästi ja onko niiden osaaminen riittävällä tasolla? Erityisesti lajin vaihtajat jääkiekon/jalkapallon puolelta ovat tottuneet siihen, että harjoitukset ovat organisoituja ja niissä on riittävästi valmentajia ja toimintaa ja että treenaamalla kehittyy paremmaksi. Valtakunnan tasollakin riittää työtä näkyvyyden saamisessa ja toiminnan parantamisessa ja muussa sellaisessa.

    Minä en vastauksia tai ratkaisuja tiedä ja enää niitä ei minun tarvikkaan tietää, sillä en ole enää kuin pääsylipunmaksajan roolissa ja tänä kesänä en edes siinä.

    Nyt vaan kehitysehdotuksia kehiin, niin ne jotka asioita oikeasti tekevät saavat varmasti hyviä vinkkejä.

  • Pohjakosketus porvoon facesivustolla. Kaveri editoinu toisen artistin audion oman äänen päälle ja juntit uskoo kaiken :DDDDD

  • Onko kuulunut vielä uutisia liiton päätöksestä pelataanko tätä kautta ja miten pelataan jos pelataan?

  • Yksi ainakin mitä joissain seuroissa on kokeiltu, niin laajamittainen lajiesittely kouluissa 7-9 luokat, sekä lukiot. Jos hartiavoimia riittää, niin soittoa niihin ja varmasti pääsee liikkatunneilla pitämään pieniä esittelyjä joissa sitten oppilaat pääsee kokeilemaan ihan perusasioita.

  • Mietin tässä sellaista, että jos nyt on välivuosi jefusta tulossa, niin olisikohan siinä mahdollisuutta ja motivaatiota uusille joukkueille lähteä mukaan ? Itse kun tuossa kävelin bragun ohi eräs päivä, niin näin vähän alle kymmenen ukkelin joukon treenailemassa jefua vaaleansinimustissa paidoissa, ja löytyi wolvokypärää sekä luultavasti UNC, sekä pari punakypärää ja valmennuspuuhissa näytti toimivan joku tumma rastapäinen aika osaavan näköinen kundi. En niin paljoa tiedä noista äijäliigan joukkueiden väreistä, mutta ei itselläni ainakaan muistunut mieleen mikä joukkue kyseessä?

  • Älä jaksa. Kaikki tietää ettei Bragulla treenaa kukaan.

  • Eiku seurat ota minkäänlaista vastuuta että vaikka ei ohjattuja treenejä ole niin kuitenkin se vastuu pitäisi olla?!? Eikö liitolta tullut just treenilisenssi mikä pitäisi ostaa jos haluaa etätreenata? En usko että nämä kaverukset on tän ostanut!
    Se että alkaa kasamaan jengiä kolmosdivariin näköjää liiga ja divaripelaajista, niin eikö se vie tuota harrastesarjan uskottavuutta pois?

  • Pitihän se taas arvata kun tänne yrittää jotain asiallista kirjoittaa, niin vastaanotto on mitä on. Lähinnä nyt vaan kiinnosti tuo, että onko kyseessä jokin joukkueiden oma pienryhmäharjoittelu näin koronan aikana tietyille pelipaikoille, vaiko onko äijäliigaan tulossa uusia joukkueita. Pelaajia en nimeltä tunnista muutenkaan, enkä nyt niin lähellä ollut että tietäisin vaikka tunnistaisinkin. Onko pk seudun joukkueilla tällaisia pienryhmäharjoituksia ns. salassa?

  • Tuo liiton etäharjoittelulisenssihän on nyt ihan huuhaata! Etkai edes sinä ole niin tyhmä uskoaksesi sen. Mitä tuohon vastuullisuuteen tulee, niin kyllä tuolla velolla melkein päivittäin roosters ukot juoksee formijuoksua rivissä. Lisäksi wolvoilla taisi olla sisävelolla ihan ohjatutkin treenit.

  • Uskon että jos ei sarja läge pyörimään niin luulen että syntyy uusia joukkueita. Ihan vaa sen takia että pääsee kasaamaan omat ”dream teamit”. Tulee suomi-jefusta hauskempaa!

  • Kuka mitää dream teamei haluaa, ku voi mennä pelaamaan ryystersiin joka jo itsessään on dream team!!!

  • Listatkaapa tähän alle kovanluokan kotijenkkejä ketkä on tällä hetkellä maassa, ja veikkauksia mihin signataan jos se sallitaan?

  • Eikös nuo maassa olevat ole jo suurin osa signattu? Johnsonit, pineda, harris, irvin ja ketäs muita näitä nyt olikaan?
    ECG:ssa taisi pari tummaa olla viimekaudella myös?

  • Johnsonit, Harrisit, Irwin ja Thompshon nähty Wolvojen treeneissä.

  • Kuka on Thompson ?

  • Noniin nyt kun hallitus linjannut että urheilusarjat voidaan käynnistää 1.6 alkaen ja samoin ulkoharrastetoiminta 50 henkilön rajalla on ok niin treenit käyntiin kesäkuusta ja sarjat alkamaan heinä- elokuun vaihteessa!

  • Tuoltahan noita uutisia aiheesta löytyy:

    https://www.sajl.fi/

    Täältä löytyy vain HMTT:n uutisia ja paskanjauhantaa.

  • Kappas! Paljon kiitoksia

  • Taitaa olla Jason Thomas? Tosin taitaa olla myös trolli tuo kommentti, kun ei tässä mitään olla treenailtu vähään aikaan.

  • Tää on kova juttu! Ehkäpä tämä kausi vielä pelataan.

  • Toukokuun puolivälissä voidaan aloittaa pelipaikkakohtaiset harjoitukset ja kesäkuun alusta koko joukkueen treeni. Sarja voisi alkaa juhannuksen jälkeen, mutta import-säännöt pitäisi kirjoittaa tälle kaudelle uusiksi. Matseihin tulisi 500:n katsojaraja, joka ei vaikuttaisi käytännössä mihinkään (paitsi ehkä Vaasassa). Vaahteramaljan aikoihin rajoitukset voisivat olla jo ohi. Maajoukkuekin voisi pelata semin Ruotsia vastaan mahdollisesti kauden jälkeen, jos siitä vain päästäisiin yhteisymmärrykseen. EM-finaalikin olisi mahdollinen, jos Ranska ja Italia olisivat saaneet kautensa edes osittain pelattua. Eteläisessä Euroopassa se voitaisiin pelata jopa marraskuussa.

  • Et tainnut snaijata että 500 hengen tapahtumassa on yleisön lisäksi lukemassa mukana pelaajat ja staff.

  • Varmaan jokainen muu ymmärsi AP:n pointin tästä

  • Mitenhän tuon karanteenin kanssa? Pelataan matsi, jonka jälkeen yksi pelaaja saa positiivisen Korona-testin – > kaks jengiä, staff ja yleisö kaks viikkoa karanteenissa. Molemmille jengeille kaks luovutusta ko eivät saa pelata?

  • mitenkäy kesän sarjojen ?!

    “SAJL:n koko henkilöstö on lomautettuna 1.5. – 29.7.2020 välisen ajan.”

  • Liiton palkatun henkilöstön panos sarojen läpiviemisessä on minimaalinen. Päätökset sarjaohjelmista ym. tehdään sarjapalavereissa ja seurat huolehtivat niiden läpiviemisestä. (Liiton palkatun henkilöstön määräkin on minimaalinen.)

  • Mikä on ylipäänsä palkatun henkiöstön funktio liitossa jos heidän panos sarjoihin eli ydinasiaan on minimaalinen?

  • Panostaa siihen että saavat tukia jotka kattavat pääosan heidän palkoista.

  • Vähäistä on teidän työelämäkokemus. Lomautuksen voi lopettaa ennen määräpäivää tontut.

  • Ei taida tulla kaudesta mitään, jos maks 50 hlö saa kokoontua. Ei pääse edes Roostersin pelipäivän rosteri samaan aikaan paikalle.

  • Mutta katsojat mahtuu ihan hyvin ei sielä sen enempää koskaan olekkaan. Ja pitäähän roostersilla olla sen verran penkilämmittäjiä (maksajia) että kausi voidaan mennä läpi

  • Miksei kauden alkua voi myöhäistää? Elokuu-Lokakuu?
    Tai Heinäkuun puolivälistä syyskuun puoliväliin.
    Junnusarjat taitaa mahtua alle 50 pelaajan ainakin nuoremmissa ikäluokissa ja varmaan alimmat divarit, entä naisten sarjat. Ne heti käyntiin ja “isojen joukkueiden” kaudet eli 1-divari, Vaahteraliiga jne joissa oikeasti on pelaajia joukkueissa sitten heinäkuussa käyntiin. Tai elokuussa.
    Nythän joukkueet eivät ole päässeet harjoittelemaan ollenkaan, joten varmaan ihan tervetullutta saada kesä-heinäkuu treeniaikaa miesten sarjoihin. 50 hengen treenit riittänee kaikille joukkueille Suomessa.

  • Eikös Vaahterakauden alkua päätetty jo monta viikkoa sitten siirtää alkamaan elokuun alussa?

  • Keskustelun määrästä päätellen katseet on jo siirretty kauteen 2021?

  • Säilyykö rasvanpolttajat vuoden kylmässä?

  • Ei pelata Englannissa tai Saksassakaan tänä vuonna. Paukut van kauteen 2021 Suomessakin.

  • Miksi ihmeessä? Pienryhmissä harjoittelu kuntien ulkoliikuntapaikoilla saa alkaa tänään. 1.6. alkaen on mahdollista treenata koko joukkueella. Lyhennetty kausi käyntiin heinä-elokuussa. En ymmärrä miksi kausi pitäisi skipata jos siihen valtiovalta mahdollisuuden antaa. Aika paljon tulee drop outtia ihan kaikilla tasoilla ja ikäluokissa mikäli tänä vuonna ei pelata. Henkilökohtaisesti itselleni ei tule ikävä jenkkejä, jos sellaisia ei seuroissa tänä vuonna ole. Vähän jotain uutta kun suomipoika pääsee näyttämään.

  • Mutta milloin saa alkaa harjoittelemaan kontaktin kanssa? Sellaista treeniä on ainakin saatava 4-5 viikkoa ennen kuin kausi voi alkaa. Ainakaan vielä ei ole selvää kenellekään, miten ja milloin saa treenata.

  • Viimeksi kuulin, että Saksassa kausi alkaa syyskuussa. Onko tullut uudempaa tietoa?

  • Ei kai Saksassa enää tapella kuin siitä miten German Bowliin sijoitettu 350,000€ ja maksetut lisenssit hoidetaan.
    https://www.sueddeutsche.de/sport/american-football-kontaktloser-kollisionskurs-1.4906770

  • Tämä kausi kannattaisi reilusti unohtaa ja focus vuoteen 2021, on vähän tärkeämpi tuo terveys kuin muutama jenkkifudis tai pesisottelu. Todennäköisesti monet yksittäiset pelaajat tulevat jättämään kauden väliin terveydellisistä syistä. Tämä aiheuttaa vääränlaista valmistautumista kauteen (siis vääristää kilpailua).

  • Sitten ei taida olla Liittoakaan tai ainakaan ketään palkkaa saavaa.

  • …että liitto saa lisenssirahat. Muuta “järkevää” syytä ei oikein ole tai löydy. JefUMaisterin kanssa täysin samaa mieltä.

  • Jos se nyt ketään lohduttaa, niin ei taida olla kovinkaan monta muutakaan liittoa tai niissä työntekijöitä. Lähes kaikki ovat siis samalla viivalla.

    Ikään kuin jaetaan kortit uudestaan, aloitetaan alusta.

  • Eikös tuo tsekkeihin vihjaa olevansa menossa?

  • But….

  • Millos tulee seuroille ohjeita kesäkuun harjoitteluun? Vai onks noi pienryhmäjutut kans kesäkuulle?

  • Kenen sä odotat ne tekevän?

  • Hallitus? THL? OKT? SAJL?

  • Jos nyt jätettäisiin kausi kokonaan pelaamatta niin ensi kaudella ei paljon 11vs11 pelejä tarvitsekaan sitten ainakaan junnuissa pelata. Junnujen luonto kun on sellainen että kun harrastaminen on liian kauan tauolla niin siihen se loppuu. Ei kaikilla tokikaan, mutta riittävän monella kuitenkin.

  • Höpö löpö. Ei ne junnut mitään idiootteja ole, ymmärtävät kyllä tilanteen ja miksi ei voi/saa lupaa pelata.

  • Ja sen takiahan ei olla saatu viikoittain uutisia nuorten kokoontumisrajoitusten rikkomisista.
    Ei junnut ole idiootteja, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy.
    Eikä me junnuiän ohittaneet olla tuossa yhtään sen fiksumpia.

  • Junnupuolella tilanne on jo valmiiksi aika kammottava. Kaksi vaahterajoukkuetta ja yksi muu saa kasaan 11vs11 jengit U20 sarjaa koko maassa.

  • On niitä junnujoukkueita muissakin ikäluokissa. U20 sarja tänä vuonna onkin turnauspohjainen what ever that means ja pelataan miesten sarjojen jälkeen.

    Jo nyt on nähtävissä että joukkuemäärät eri junnusarjoissa on laskussa, luovuttamisia tulee varmasti jos sarjat pelataan kun joukkueet huomaavat että pelaajia kadonnut. Ja se isoin ongelma. Moni kahden lajin pelaaja lopettaa kuten moni lahjakas/ei lahjakas 14-16 vuotias jolla pitkä tauko tarkoittanut sitä että monet muut asiat alkaneet kiinnostamaan. Jos kausi pelataan niin varmasti iso droppi junioreiden lisenssimäärässä kaudesta 2019.

  • On muitakin, lajin lähitulevaisuuden kannalta noi 16-20 Vuotiaat jotka U20 sarjaa pelaa avainasemassa.

  • Nyt alkaa olemaan Wolvoilla puolustuksen frontti kohdillaan Valasti-Nousiainen-Lindholm-Egbudiwe.

  • Olisko liikaa vaadittu, että seurat siistisivät nettisivuilla olevat rosterinsa ajantasaisiksi. Jos tässä aletaan vielä seuraamaan jefua tällä kaudella niin olisi meinaan perkeleen hienoa tietää vähän kokoonpanoista.

  • Katsotaanko ensin ketkä tulee ensi kuussa alkaviin treeneihin?

  • Ollaanko niit nyt tuomas vai ei? Useammalla jengillä peli tulee kyl olemaan ihan hirveetä ilman vahvistuksia, pitääki maksaa et laji pääsee ruutuun.

  • …ensin otteluohjelma…taitaa olla Roosters painoitteinen…

  • Ihan noin mielenkiinosta voitko kertoa millainen on Roosters painoitteinen sarjaohjelma?

  • Roosterssin vieraspelit Helsinki porvoo,kotipelit kaukojengejä vastaan.

  • Eiköhän se kuitenkin mene sen mukaan kuinka jälkimmäinen puolisko sarjaohjelmasta olisi normaalisti mennyt.

  • Niin että olisi parempi ettei viimekauden menestys näy joukkueen sarjaohjelmassa? Roolle kaksi kotipeliä ja vieraspelit Kuopioon, Vaasaan ja Seinäjoelle?

  • Eiks viime kauden top3 vois pelata vaan himassa niin 4-6 ei varmasti nouse haastamaan?

  • Yksinkertaisessa sarjassa tulee Vaahteraliigassa viisi peliä per joukkue, niin oletettavaa on että viimekauden sijat 1 – 3 saavat 3 kotiottelua ja muut 2. Saako Roosters vieraspeleiksi Wolvot ja Porvoon? No varmaan heille kelpais, mut seurathan tuon päättää, enkä ihan tuohon odota muiden seurojen suostuvan. Riippuu varmaan myös vapaista kenttävuoroista, kohtahan tuo nähdään.

  • Miksi on oletettavaa, että viimevuoden sijoitukset vaikuttaa tänä vuonna.Oliko viimevuosi runkosarja ja tämä vuosi pleijarit?No ei todellakaan!

    viime

  • Yleensä kaikissa amatööripalloilusarjoissa edellisen kauden järjestys vaikuttaa seuraavan vuoden sarjoihin. Useimmiten etu menee paremmuus järjestyksessä. Vaahteraliigassa määritettiin ekat kaksi sijaa ja loput runkosarjan perusteella, koska runkosarjan ykkönen ja kakkonen kohtasi Maljassa. Näin mun oletus on että Roostersilla, Steelersillä ja Wolvoilla on kolme kotipeliä, muilla kaksi. No, parin viikon sisällä tuo selviää.

  • Yleensähän seuraavan vuoden “lohkojako” menee 1,3,5,7 ja 2,4,6,8…..joo tiedän ettei ole noin montaa jengii enää.

  • “lohkojako” oli ainakin ennen 1,4,5,8 ja 2,3,6,7 siis silloin kun 1,5 kertaista sarjaa pelattiin.

  • Tai mitä jos vaan lukisi suoraan miesten sarjajärjestelmästä, jenkkifudiksessa ei tehdä sarjoja mutu-pohjalta:

    https://sajl-fi-bin.directo.fi/@Bin/1a36a04191ea5ac249ffac6e9e6f2724/1590305336/application/pdf/9623515/Miesten%20kilpailujärjestelmä%202020-2022.pdf

  • Korjaus, kyseessä siis miesten kilpailujärjestelmä, vuosille 2020-2022.

    Etusivulta näkee, että hyväksytty vuonna 2018, ennustettavaa ja ennalta tiedossa kaikille.

  • Muuten hyvä, mut tänä kesänä joutuu sovittamaan, kun pelataan vain yksinkertainen sarja. Eli ei mee yks-yhteen toi dokumentti.

  • Villi arvaus: dokkaria käytetään soveltuvin osin, esim kun pelaan puolikas sarja, käytetään otteluohjelman ensimmäistä kierrosta. Tosin tähän tietysti päälle seurojen esteet esim. kenttien suhteen joudutaan kierroksen pelejä muuttamaan.

  • Sarjaohjelmaan voitaisi sovittaa esimerkiksi vierasottelujen kilometrimäärää.Kyllä jonkinlainen sopivuus saataisiin tällälailla.Ettei mene juuri kuten tuossa aikaisemmin sanottiin. Eli meinaan ettei pohjanmaalta lähdetä 2 kertaa Helsinkiin kerran Porvooseen ja juuri niin ettei esimerkiksi Roosters pelaa vieraspelit Helsingissä ja Porvoossa.

  • Ei noin voi tehdä! Silloin ei jäisi mitään kitistävää Gridironin palstoille…😆

  • Totta helkkarissa edellisen kauden sarjasijoitus merkitsee seuraavaa kautta rakennettessa. Vai olisiko aakkosjärjestys parempi? Ja pääsarjatasolla jos kitistään kilometreistä kannattaa pohtia sarjan vaihtoa.

  • Taitaa olla Euroopassa talvehtivat jenkit arvossaan koronakesänä. Mielenkiintoista nähdä kenet Wolvot saa QB:n paikalle. Cedric kai kuitenkin pelaa WR paikalla.
    http://helsinkiwolverines.com/2020/05/24/will-young-takaisin-wolverines-paitaan/

  • Miten tällä kaudella saataisiin kilometrejä tasattua ja sijoitus huomioitua?

  • “Sarjaohjelmaan voitaisi sovittaa esimerkiksi vierasottelujen kilometrimäärää.Kyllä jonkinlainen sopivuus saataisiin tällälailla.Ettei mene juuri kuten tuossa aikaisemmin sanottiin. Eli meinaan ettei pohjanmaalta lähdetä 2 kertaa Helsinkiin kerran Porvooseen ja juuri niin ettei esimerkiksi Roosters pelaa vieraspelit Helsingissä ja Porvoossa”

    Ja tilannehan muuttuu ratkaisevasti jos pohjanmaalta lähdetäänkin helsingin sijaan kuopioon, matkana lähes identtinen.
    Homma nyt vaan on niin et puolet liigajengeistä on pääkaupunkiseudulta, joten väkisin joku tuosta kolmikosta hyötyy kilometreissä.
    Niinkuin jm kirjoitti niin kaikki perustuu kilpailujärjestelmään, joka on tehty pari vuotta sitten, silloin en kuullu kenenkään valittavan asiasta.
    Tän vuoden ohjelma on tehty, deal with it tai painukaa divariin ja hyvää rovaniemen matkaa.

  • Roosters: Kadmiry
    Steelers: Peters
    Wolverines: ?
    Crocodiles: ?
    Royals: ?
    Butchers: ?

  • Kilpailujärjestelmä joka tehtiin pari vuotta sitten etkä kuullu kenenkään valittavan….hetkinen….kaksinkertainen sarja—>vieraspelien kilometrin tasan kaikilla—>yksinkertainen sarja….???…..Herää puufillari!!!

  • Niinkö ne kilometrit menee tasan?

  • Ei sarjajärjestelmää ole tehty ajatuksella “kilometrit menee tasan”.

  • Mulle on jäänyt epäselväksi, kummasta toi kilometrivollotus kuuluu, Vaasasta vaiko Seinäjoelta. Kuopiosta ei ainakaan. Spekuloidaanpas tätä hiukkasen.

  • Ja kuka sanoo et se kuuluu pohjanmaalta.

  • Ei oo tehtykkään,mut ei nyt mennä normaalilla sarjajärjestelmällä.Ei voi olettaa että kaikkien sponsorit on ilomielin mukana “koronasarjassa” .Varat taitaa olla kaikilla yhtä vähissä,niin miksei vois olla tolla kilometritaulukolla otteluohjelma.Ja meneehän kilometrit ainakin vastustajan kanssa tasan kaksinkertaisessa sarjassa.

  • Palkkakatto olis toinen yhtä hyvä idis kuin kilometrisarjaohjelma.

  • Sarjajärjestelmät on tehty jo 20 vuotta sitten, ja niihin on hyvin vähän muutoksia tehty. Pohjanmaalla on totuttu matkustamaan aina, joten tuskin se valitus sieltä tulee. On ihan selvää, että joku hiukan kokee sarjaohjelman huonommaksi omalle joukkueelleen ja ehkä toivoo saavansa sympatiia siitä täälä avautumalla.
    Jos kustannuksista on kyse, yhden koti/vierasottelun merkitys on aika pieni kokonaisuudessa. Isompi säästö olisi saatu rajoittamalla ulkomaalaiset minimiin.

  • Kuopio vieraissa 3 kertaa ja kaikki pelit yli 4 h takana.

  • Eikö Kuopio saa sijoituksensa johdosta 3 kotipeliä samoin kuin Roo ja Wol? Ja siis 2 reissupeliä.

  • Miksi kärkikolmikon pitäisi saada kolme kotiottelua, mihin tälläinen perustuu.
    Minne liigakaupunkiin kuopiosta matkustaa alle 4h?

  • @Jeesus: Sitä kutsutaan rankingiksi poikaseni.

  • Taitaa marina tulla savosta, kun näitä lukee. Menikö kaikki rahat importteihin ja nyt pitäs vielä lähteä maantielle 3 kertaa. Tiukilla mennään.

  • Sawossa taitaa olla liigan kovin marinakeisari, joten saatat olla oikeassa…

  • …toi meriitti menee kyllä stadin punaisille.

  • Eikös viime kaudella kaikki joukkueet pelanneet 6 vierasottelua? Nyt 3 vierasottelua on liikaa?

  • Ei kolme ole kenelleekään liikaa. Mutta se tunne, kun toiselle tulee vain kaksi. Se on liikaa.

  • Ja vieraspelien lukumäärästä niinkään, mutta ne kilometrit, jos niitä mitenkään saisi viilattua niin että itsellä niitä ei olisi lainkaan, tai ainakin niin että PK-seudun joukkueet matkustaa eniten, tai ainakin enemmän kuin muut.

  • Koska kotonariski Uudellamaalla on edelleen 20 kertainen muuhun maahan verrattuna voisi Uudenmaan liigajoukkueet pelata pelinsä vaikka Pohjois-Karjalassa, jossa epidemiariski pienin.

  • Rajat kiinni ja Uudenmaan joukkueet pois sarjoista.

  • Eli sun ainoa vaihto ehto siihen et Roosters ei voita tänäkin vuonna on et rajat kiinni. Ei se niitä estä, kaikki teko syyt on jo nähty tässä viime vuosina!

  • Kun selvästi suurin osa epidemian tartunnoista on Uudellamaalla, niin suljetaan se alue pois. Turvallisuus edellä!

  • @No Influenssa A-version tartuntoja on kolminkertaisesti tällä kaudella koronaan verrattuna ja siihen kuolleita melkein tuplat koronaan nähden tänä kriisiaikana, niin miten on sen turvallisuushakuisuuden kanssa? Jos nämä poikkeustoimenpiteet ovat toimineet koronaan, niin niin ovat toimineet samalla myös influenssa-A:n kanssa. Olisikohan meitä kusetettu? Hirveät kuolinlukemat muualla… Niiden tilastojen taustoja ruoditaan varmaan paljonkin jälkikäteen ja herää vielä enemmän kysymyksiä. Nyt on aika ryhdistäytyä ja palata normaaliin elämään.

  • No, kun ihmisen päähän mahtuu vain yksi joukkohysterian aihe kerralla.
    Ennen koronaa se oli ilmaston muutos, nyt se on korona.

  • Välillä tankkaukset kehiin
    1. Roosters – taso riittää ilman jenkkejä.
    2. Steelers – ei voittoa edes tynkäkauden panostuksella.
    3. Crocodiles – Powell jos tulee maahan niin riittää mitaliin tynkäkaudella.
    4. Wolverines – Sekavaa menoa mutta pleijjareihin.
    5. Royals – Säästövuosi.
    6. Butchers – Katse kohti 2021.

  • @Filebacker,: influenssa A-viruksen tartuntoja on 30.9.2019-30.5.2020 yhteensä 10217 kpl. Koronatartuntoja vahvistettu 31.5 tilanteen mukaan 6826 kpl. Jos ihmiset ottaisivat paremmalla kattavuudella jokavuotisen influenssarokotuksen, olisi influenssatapauksia vähemmän.

    Mutta huomionarvoista on, että iso osa influenssaan kuolleista itse asiassa kuolee taudin jölkitauteihin, joista vaikea keuhkokuume on yleisin. Korona taas aiheuttaa kuoleman ihan itse, kun elintoiminnot kärsivät ja lopulta pettävät.

    Mutta kanna koronan suhteen foliohattua rauhassa….

  • Tämä ei ole koronaväittelyn alusta, mutta kun kutsuit foliohatuksi, niin taidat sitten itse olla maskinaama. B-tyypin viruksia oli yli 2000 eli influenssaa yli 12000. Eikä virus tapa vaan kehon oman immuunijärjestelmän ylireagointi. Eikä influenssarokotukset ole toimineet ja itse asiassa lääketeollisuudesta vapaat huippuimmunologit ovat esittäneet epäilyjä, että influenssarokotteet ovat altistaneet koronavirukset fataaliin viimeiseen vaiheeseen. Mutta pelkää ihan rauhassa, jos se helpottaa. Ps. jefukypärän facemask on itse asiassa turvallisempi käyttäjälleen kuin vaikka kirurgiset sellaiset. Tartunnan ehkäisyssä ja immuunijärjestelmän mahdollisuuksien lisäämisessä keuhkoja pitää tuulettaa. Tiivis maski vain haittaa. Mutta tämä oli tässä. Harkkarit ja kypärä päähän facemaskilla ja kentälle kaikki.

  • Ei tarvi enää arvuutella. Sarjaohjelman löytää tuolta
    http://www.sajl.org/selaus/otteluohjelma.php?sarja=1&kausi=2020

  • Roostersin Hakala kertoo, että pelaavat kauden suomalaisella joukkueella. Tuo on iso uutinen.

  • Tässähän jo toivoo oikeasti sarjojen alkamista, että täällä olevat kaikentietäjät saavat suunnattua energiansa ja tarmonsa taas kokonaan pelkkään jenkkifutikseen. Niitä spekulaatioita on oikeasti huvittavampi lukea, kuin näitä epidemiologeja täällä.

  • Kuten aiemmin todettu, Kuopiota vietiin otteluiden osalta 6-0. Ei ollut kalakukon pojat hereillä.

  • Missä Hakala tuollaista sanoo?

  • sivulla

  • Ei ole tottunut siihen että sieltä kannattaa mitään etsiä :)

  • Miten niin vietiin tuo järjestelmä miten nuo ottelut on tehty on ollut käytössä vuosia ja sen vaihtaminen vaatii isomman kokouksen. Paskaa tuuria tai olisitte voittaneet yhden ottelun enemmän ;)

  • Kohta saadaan taas halailla niin kentällä, kentän laidalla ja katsomoissakin. Voidaan näyttää muille ettei tätä lajia “heinänuha” haittaa. Ei muuta kun harttarit niskaan, kypärä päähän ja menoksi!

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *