Kaikki sarjat, kaikki mestarit 2019

jefumaster 23.12.2019 14:42 196 kommenttia

dec1

Vuoden lähestyessä loppuaan on tullut aika katsoa vielä kerran taaksepäin menneeseen kauteen. Vuoden aikana Suomen mestaruuksista taisteltiin kahdeksassa eri sarjassa. Lisäksi alempien sarjojen mestaruuksista taisteltiin 11:lla eri sarja- ja ikäluokkatasolla.

Kauden ensimmäinen mestaruus jaettiin maaliskuussa naisten lippupallosarjassa ja kausi huipentui Ratinan liigafinaaliin. Lajin valtakunnallisesta jalansijasta huolimatta kaikki SM-tittelit jakaantuivat viidelle pääkaupunkiseudun seuralle. Pirteä poikkeus etelän ylivoimaan koettiin SAJL:n Korkeakoulusarjassa, jossa Lappeenrannan WIldmen aloitti oman dynastiansa rakentamisen. Eniten seuroista eniten Suomen mestaruuksia kaappasi itselle Helsinki Wolverines neljällä ykkössijallaan.

Koska lajin kokonaisuuden hahmottaminen on edelleen haastavaa, kokosin jefu-kansalle Gridironiin kompaktin paketin kaikista kotimaisista sarjoista mitalisteineen. Ohessa yhteenveto sarjoittain, sukupuolittain ja ikäluokittain.

Vaahteraliigoissa mestaruudet jälleen Helsinkiin

Vaahteraliiga 1. sija 2. sija 3. sija
Miehet Helsinki Roosters Kuopio Steelers Helsinki Wolverines
Naiset Helsinki Wolverines Pietari Valkyries Turku Trojans

Miesten Vaahteraliigassa Helsinki Roosters kaappasi seuralleen jo kahdeksannen perättäisen SM-tittelin. Tampereen Ratinassa pelatussa finaalissa Roosters kukisti Kuopio Steelersin ylivoimaisen esityksen jälkeen 50-6. Kaudesta ja mestaruudesta tekee poikkeuksellisen se, että mestarijoukkueen pelinrakentajana pelasi suomalainen pelinrakentaja, Miro Kadmiry. Edellisen kerran Vaahteramalja on voitettu kotimaisen QB:n toimesta vuonna 2006 jolloin Petrus Penkki johdatti Butchersin mestaruuteen. Steelers joutui toistamiseen tyytymään hopeisiin mitaleihin ja pronssille ylsi runkosarjan kolmonen, sarjanousija Helsinki Wolverines. Roostersin Kadmiry valittiin SAJL:n päätöksellä vuoden 2019 parhaaksi pelaajaksi varsin oikeutetusti.

Myös naisten Vaahteraliigassa rakennetaan dynastiaa. Helsinki Wolverines oli sarjassa murskaavan ylivoimainen voittaen lopulta Pietari Valkyriesin finaalissa 47-8. Ahmattaret ovat hävinneet liigassa viimeksi elokuussa 2017. Sarjan pronssimitalit menivät Turkuun, jossa Roostersin pelaajilla vahvistettu sarjanousija taipui niukasti pietarilaisille omassa välieräpelissään. Naisten Vaahteraliigan vuoden pelaajaksi valittiin Wolverines-keskushyökkääjä Tytti Kuusinen.

Kuva: Jari Turunen

Nuorten SM-tittelit pääkaupunkiseudulle

Nuorten SM 1. sija 2. sija 3. sija
U19 SM Helsinki Wolverines Wasa Royals Helsinki Roosters
U19 SM tytöt Helsinki Wolverines Helsinki Roosters
U17 SM Vantaa Taft Helsinki Roosters Hyvinkää Falcons
U15 SM Espoo Devils Seinäjoki Crocodiles Helsinki ECG
U13 SM Helsinki ECG Seinäjoki Crocodiles Wasa Royals

Vaikka nuorten sarjojen mestaruudet jaettiin jälleen pääkaupunkiseudun joukkueille, hengittävät pohjalaiset jo tiukasti niskan takana.

U19-sarjan mestaruuden voitti Helsinki Wolverines. Nuoret ahmat kukistivat Vaasassa pelatussa ottelussa ennakkosuosikkina peliin lähteneen Royalsin lukemin 17-34. SM-sarjaan osallistui tänä vuonna viisi joukkuetta ja sarjan pronssin nappasi itselle Helsinki Roosters. Maininnan ansaitsee Wolverinesin pitkäaikainen juniorivalmentaja Robert Johnson, joka valittiin kauden päätteeksi vuoden juniorivalmentajaksi SAJL:n toimesta.

Vuonna 2019 pelattiin ensimmäistä kertaa myös tyttöjen U20-mestaruudesta. Vaikka vaatimattomaan sarjaan osallistui ainoastaan kaksi joukkuetta, olisi lajin kannalta erinomaisen tärkeää saada myös tyttöjen puolella nuorisotoiminta ryhdikkäästi toimintaan. Kaikkien aikojen ensimmäisen juniorimestaruuden tässä sarjassa voitti naissarjojen mahtijoukkue Helsinki Wolverines, joka kukisti naapuriseura Roostersin tytöt kahteen otteeseen.

U17-sarja kutistui tälle kaudelle kolmen joukkueen tantereeksi, kun vielä edellisellä kaudella tässä kehityksen kannalta merkittävässä sarjassa pelasi kuusi joukkuetta. Vuoden 2019 mestaruuden nappasi Vantaan TAFT. Himmeämmät mitalit jaettiin Roostersille ja Hyvinkää Falconsille. Sarjan finaalissa TAFT juhli mestaruuttaan murskalukemin 52-0.

U15-sarjan mestaruus meni Espooseen. Uuden oman identiteettinsä rakentanut Devils kukisti sarjan loppuottelussa Seinäjoki Crocodilesin lukemin 28-6. Edellisen kauden mestarijoukkue ECG:n mitali himmeni tällä kaudella pronssiseksi.

Nuorin ikäluokka, jossa pelataan SM-statuksella jenkkifutista, on U13. Kauden peleihin osallistui tänä vuonna peräti yhdeksän joukkuetta tehden sarjasta joukkuemäärältään suurimman SM-tasoisen juniorisarjan. Mestariksi ylsi toistamiseen East City Giants, joka kukisti vieraskentällä Crocodilesin 6-30. Toinen pohjalainen mitalijoukkue U15-sarjassa oli Wasa Royals pronssimitaleineen.

Kuva: Mikko Mäkelä

Miesten divareiden määrä putosi kolmeen

Miesten divisioonat 1. sija 2. sija 3. sija
I-divisioona Kotka Eagles Pori Bears Mikkeli Bouncers
II-divisioona Rovaniemi Nordmen Porvoo Teurastajat Oulu Northern Lights
III-divisioona Kuusankoski Cowboys Joensuu Wolves Pirkkala Spartans

Miesten divisioonia tiivistettiin kaudelle 2019 kolmelle tasolle. I- ja II-divisioonissa pelattiin jenkkifutista 11vs11-muotoisena ja III-divisioonassa – eli äijäliigassa – tahkottiin 7vs7.

Kovaa tungosta kovana kilpasarjana tunnistettuun I-divisioonaan ei ollut tälläkään kaudella. Edelleen viiden joukkueen sarjana pelatun ykkösen voitti puhtaasti Kotka Eagles. Nesi Carpelanin johtamat kotkalaiset voittivat Spagettimaljassa Pori Bearsin lukemin 30-20. Sarjan erikoisuutena oli tänä vuonna kahden välieräjoukkueen arvonta UNC:n, Bouncersin ja ECG:n yllettyä tasapisteisiin runkosarjassa. Korttipelillä välieriin yltänyt Mikkeli Bouncers jää tilastoihin sarjan pronssijoukkueena ja kolmikosta selvästi parhaan runkosarjan piste-eron omannut UNC jäi tylysti sarjan jumboksi. Sarjan parhaana pelaajana palkittiin SAJL:n toimesta Eagles-puolustaja Veikko Kallio.

Sarjatasojen tiivistämisen ansiosta vuoden 2019 II-divisioona pelattiin kymmenen joukkueen ja kahden maantieteellisen lohkon sarjana. Kakkosen yhdeksästä joukkueesta peräti kolme, oli liigassa pelaavan seuran kakkosjoukkueita (Butchers, Wolverines, Steelers). Kakkosen mestaruuden voitti Suomen pohjoisin jenkifutisjoukkue Rovaniemi Nordmen, joka kukisti Porvoon Teurastajat Rovaniemen keskuskentällä pelatussa Rautamaljassa lukemin 28-6. Sarjan kolmannelle sijalle nousi maamme toiseksi pohjoisin joukkue, Oulu Northern Lights. Sarjan arvokkaimpana pelaajana palkittiin Nordmenin Juhana Pelkonen.

III-divisioonan mestaruuden nappasi Kuusankoski Cowboys. Kymenlaakson länkkärit voittivat sarjan Final Four -turnauksen finaalissa Joensuun Wolvesin 50-18. Taistelun kolmannesta sijasta voitti Pirkkala Spartans kukistettuaan miesten sarjojen ainoassa pronssiottelussa Seinäjoki Gatorsin 44-6. Äijäliigan 7vs7-pelimuoto mahdollisti jälleen uusien joukkueiden osallistumisen kolmosen turnauksiin. Kolmosen parhaana pelaajana SAJL palkitsi Cowboysin Jukka Lautamatin.

Kuva: Jari Turunen

Naisten divisioonissa yhteensä 12 joukkuetta

Naisten divisioonat 1. sija 2. sija 3. sija
I-divisioona Mikkeli Bouncers West Coast Phoenix Kotka Eagles
II-divisioona Lohja Lionesses Hyvinkää Falcons Joensuu Wolves
Lippupallo (SM) Helsinki Wolverines Kouvola Indians Mikkeli Bouncers

Naisten I-divisioonaan osallistui kaudella 2019 kahdeksan joukkuetta. Lukumäärä on kahta pienempi kuin edellisellä kaudella. Sarjan mestaruuden voitti Mikkeli Bouncers, joka kukisti West Coast Phoenixin tiukassa finaalipelissä lukemin 8-6. Sarjassa kolmanneksi ylsi Kotka Eagles. Naisten divarin parhaana pelaajana palkittiin Bouncersin Emilia Kemppi.

Naisten II-divisioonan mestariksi ylsi Lohja Lionesses. Hopeamitalit jaettiin Hyvinkään Falconsille ja pronssit Joensuun Wolvesille. Lohjalaiset voittivat Falconsin sarjan loppuottelussa 44-24.

Korkeakoulusarjan mestaruus toistamiseen Lappeenrantaan

Tämän vuoden korkeakoulusarja pelattiin seitsemän joukkueen voimin. Mestaruuden nappasi Lappeenrannan Wildmen voittamalla NDU Black Knightsit sarjan loppuottelussa lukemin 20-14. Lajille poikkeavasti sarjassa pelattiin myös pronssisesta mitalista. Aalto Predators voitti TUAS Tornadoesin 24-8.

Juniorisarjoissa divisioonapelejä kaikissa ikäluokissa

Nuorten divisioonat 1. sija 2. sija 3. sija
U20 1 div Tampere Saints Kuopio Steelers
U17 I-div Tampere Saints Wasa Royals Helsinki Wolverines
U17 II-div Hämeenlinna Tigers Sipoo Bulldogs Turku Trojans
U15 I-div Tampere Saints Porvoo Butchers Wasa Royals
U15 II-div Helsinki Roosters Turku Trojans Sipoo Bulldos
U13 I-div Sipoo Bulldogs Turku Trojans Kuopio Steelers

Vanhimpien junioreiden U20 I-divisioonassa pelasi ainoastaan kaksi joukkuetta. Tampere Saintsin ja Kuopio Steelersin joukkueiden kahdessa kohtaamisessa tamperelaiset olivat parempia yhteistuloksella 114-0 ja voittivat suvereenisti oman sarjatasonsa.

U17-pelejä pelattiin kahdella sarjatasolla. I-divisioonassa mestariksi ylsi Tampere Saints. Sarjan finaalissa Saints voitti Wasa Royalsin lukemin 28-14. Pronssimitalit jaettiin Helsinki Wolverinesille. Ikäluokan II-divisioonassa mitalit jaettiin Hämeenlinna Tigersille, Sipoo Bulldogsille sekä Turku Trojansille.

Poikien U15-ikäluokan I-divisioonassa pelasi kuusi joukkuetta. Loppuottelussa hyvin junioridivareissa pärjännyt Tampere Saints otti voiton Porvoon Butchersista 29-20. Pronssille ylsi Wasa Royals. Ikäluokassa pelattiin myös II-divisioonan pelejä. Sarjan mestaruuden voitti Helsinki Roosters. Muut mitalistit olivat Turku Trojans ja Sipoo Bulldogs.

Niinkin nuorissa, kuin U13-ikäisissä, joukkueita oli saatu mukavasti kasaan divisioonaksi asti. Kuuden joukkueen sarjan voitti vuoden 2019 SAJL:n parhaana nuorisoseurana palkittu Sipoo Bulldogs. Turnausmuotoisen sarja hopea meni Turkuun Trojansille ja pronssit Kuopio Steelersille.

Avatar

jefumaster

Yli kolmekymmentä vuotta suomalaisen jenkkifutiksen äärellä, sisällä ja ulkona, sisäpiirissä ja oppositiossa, kentällä, laidalla ja raitapaidassa. Tuolla perspektiivillä tarkastelen kotimaisen jenkkifutiksen ilmiöitä.

Muita kirjoituksia samalta kirjoittajalta:

Kommentoi

  • korjata vaikka ei väliä olekkaan: ykkösessä Mikkeli Bouncers olisi päässyt välieriin myös ilman korttitemppuja sijoittuen neljänneksi ja olisi pelannut Kotkaa vastaan ja tippunut silloinkin jarkosta. ECG olisi jäänyt jumboksi ja UNC-Pori olisi ollut toinen välierä pari.

  • En nyt ihan ymmärrä.mitä korjasit kun ei ole mitään korjattavaa?

    Mutta kiitos kirjoituksesta pitkästä aikaan.

  • “Korttipelillä välieriin yltänyt Mikkeli Bouncers jää tilastoihin sarjan pronssijoukkueena ja kolmikosta selvästi parhaan runkosarjan piste-eron omannut UNC jäi tylysti sarjan jumboksi.”
    Tuohon viittasin ja olet oikeassa. Varsinaisesti korjattavaa ei ole. Itse pidän tuota korttipeliä suurena hölmöytenä enkä minkään mittarina joten tavallaan katsoin siitä ohi jotta näkisi jotain todellisempaa tai enemmän pelilliseen menestykseen liittyvää…

  • Hauskaa nähdä kuinka Saintsin junnut pärjää mutta miehet ottaa turpaan senkin edestä

  • Eihän noi junnut pärjää missään merkityksellisessä junnu sarjassa, kun pelailevat jotain höpö höpö divaria

  • roosters vie junnut heti kun ne on siinä iässä että saavat pelata liigaa !!

  • Siinä kun on alle 20 pelaajaa rosterissa niin ei sm sarjaan mennä pelaamaan :D

  • Et tainnut olla katsomassa yhtään tampereen u17 ottelua. Peleissä oli yli 30 pelaajaa taitaa enemmän kertoa pelaajien tasosta jos tuon kokoisella joukkueella ei uskalla pelata 11 vs 11 sarjaa.

  • Nyt kun Roosters pelaa taas ensi vuonna divareissa niin saataisiinko niillekin jälleen SM-status?

  • Ei ollut liitolta lupaa vaihtaa sarjaa enään maaliskuussa kun joukkueesta tuli tuon kokoinen, joulukuussa oli 12 äijää rosterissa ja sitten tuli Porista ja Jyväskylästä pelaajia

  • Devilsin junnut voitti u15 11vs11 sarjan 15.sta pelaajalls.

  • Oliko tämä se sama joukkue joka pelasi käytännössä samoilla pelaajilla ensimmäisen kierroksen U17 SM-sarjaa ja luovutti kun pelaajia oli liian vähän. Huhujen mukaan Devilsillä vaikea saada ensi kaudella kasaan U15 tai U17 joukkueita kun pelaajat siirtyneet PK-seudun muihin joukkueisiin pelaamaan.

  • M

  • Mites sit royals, butchers, steelers ja wolverines ku ei ne pärjää edes höpö höpö divareissa

  • Mites Jepjep, eikös toi Wolvot voittanu sen tärkeimmän eli vanhimpien junnujen SM:n ja taisi Royals olla kakkonen.

  • En oikein tiedä millä perusteella yksi ikäkausi on muka tärkeämpi kuin toinen? Mutta totta, volvot voittivat U19 junnujen mestaruuden. Siitä kun katsellaan nuorempiin … kovia aikoja luvassa.

  • https://www.europlayers.com/ViewProfilePlayer.aspx?ProfileId=55670 Onnea Kuopio loistavasta sainauksesta👍

  • ?????…Hyvä sainaus???

  • Asiasta kukkaruukkuun mutta minkä takia roostersilla ei oo farmijengiä? Jos on nii mikä?

  • Mitä roo tekisi farmijengillä? Nehän farmaavat jo nyt kaiken talentin Suomesta, erillinen jengi teettäisi vain lisää työtä.

  • Ilmeisesti Roosters on ainakin muutaman pelaajan saanut tuolta riveihinsä. Yhdistelmäjoukkueethan ovat aina yksi vaihtoehto mikäli pelaajat käyvät vähiin ja huhujen mukaan U17 SM-Sarjassa yhdistelmäjoukkueita tuleekin olemaan ennätysmäärä.

  • Pitää ollakin kova jotta kuittaa Haydenin menetyksen. Rahaa laitetaan Kuopiossa haisemaan, mutta niin pitääkin. Tänä vuonna jos ei mestaruutta tule niin uhkana Vaasan kaltainen alamäki.

  • @@Steelers Vaasan alamäkeä on ennustettu joka vuosi, mutta ovat kuitenkin olleet keskimäärin hyvillä sijoituksilla. Viimekin kaudella peli parani loppua kohden niin, että loppukauden tasolla olisi ollut vakavasti otettava haastaja loppupeleissä. Royals on jotenkin kaudesta toiseen epäonnistunut amerikkalaisten osalta, mutta pystyneet sitten korjaamaan tilanteen. Kaiken keskellä joukkueen rosteri on uudistunut lähes täysin.

    Kuopio taas on nuori joukkue ja olisi heidän kannaltaan ehkä ollut parempi, jos menestys olisi tullut hitaammin. Kun on kerran voittanut hopeaa, on sitä vaikea kutsua toisella kertaa voitoksi. Uskon silti Steelersin kehittyvän ja haastavan Roostersia vuosi vuodelta enemmän. Lisäksi varmaan hakevat kansainvälisiä pelejä, jotka antavat uutta inspiraatiota. Kuopion etu Vaasan alkuperäiseen rosteriin nähden on juuri sen nuoruudessa, joka mahdollistaa kehittymisen vielä pitkään. Toki intoa pitää pystyä pitämään yllä.

  • Kuopiosta ensikaudelle aiempaakin vahvempi joukkue💪🏻 Vaasa toinen, nuoria lupauksia molemmista joukkueesta nousemassa

  • Vaasan ero kuopioon, siellä nuoret lupaukset on omia kasvatteja.

  • Ketkä Kuopion nuorista lupauksista on muualta? esim. Ndongo, Vilpponen, Paananen, Keränen, Pekkarinen, Tuppurainen?

  • Siinä ne sitten olikin =)

  • Uusi vuosi, mutta sama Gridiron. Sanotaan positiivista jostain joukkueesta, niin heti on joku paskomassa niskaan.

    Kyllä jokaiselta joukkueelta löytyy edes joitain omia kasvattamia nuoria lupauksia. Tietysti, joillain joukkueilla niitä on enemmän kuin toisilla. Mielestäni on myös hienoa, että alempien divarien lupauksia siirtyy vaahterajoukkueisiin kovemmalle tasolleen hakemaan todellista potentiaaliaan. Vaahteraliigajengien välistäkään nuorten liikettä en paheksu yhtään. Ehkä jollain junnulla löytyy opiskelupaikka, jostain muualta kuin omalta kasvattajaseuran alueelta. Ehkäpä joku valmistuu ammattiin ja saa töitä muualta. Ehkä joku on gloryhunter. Ehkä joku etsii peliaikaa toisesta joukkueesta, kun oman seuran kyseisellä pelipaikalla on liikaa tunkua.

    Kaiken kaikkiaan, jokainen uusi lupaus mistä tahansa Suomesta on kova juttu. Toivotaan että kaudella 2020 niitä nähdään kentillä mahdollisimman paljon.

  • Täyttä asiaa. Kaikkien joukkueiden tiedotustaso kun saataisiin vielä Roosters/Steelers tasolle niin olisi mukava seurailla joukkueiden rakentumista offseasonilla.

  • Korhonen, Laitinen, Lindqvist, Sinkkonen, Lindroos, Ojainväli, Hartikainen, Eskelinen. Näistä Lindqvist ja Hartikainen taitaa olla just yli 30w eli ei mene enää tuohon nuoriin. Kaikki muut kummiskin joko aloittavia/saavat hyvin peliaikaa. Että kyllä sitä kuopiolaista verta löytyy aika hyvin tuosta Steelersin joukkueesta.

  • Ojansivu ja tulokas Kaapo Keränen ei ole omia vaan jyväskylän kasvatteja ja muutenkin Kuopio hankkii ja yrittää houkutella pelaajia jopa kesken kauden siirtymään sinne pelaamaan vaikka siellä tehdäänkin ihan hyvää työtä mutta se alkaa muistuttumaan wolvojen kaltaista osto jengiä

  • Kuka puhuu Ojansivusta? Keränen on itseasiassa Farmersista. Menee taas sivut ja välit sekasin. Ja jos houkuttelee nii entä sitte? Tämä on kilpaurheilua eikä mitään kaikki pelaa junnupalloa.

  • Tossa viitattiin varmaan nuorin ja ketä ei ole Kuopion kasvatteja ja Kaapolla tarkoitettiin varmaan peurakumpua ja huokutelulla viitattiin varmaan siihen että kesken kauden soitellaan ja luvataan sitä ja tätä vaikka onkin kilpaurheilua ja osto jengin kasaamista

  • Kuinka kauan kolmekymppiset lasketaan nuoriksi? Osa tuntuu pysyvän vuodesta toiseen nuorena joukkueena vaikka pelaajat vanhenevat joka vuosi.

  • Peurakumpu juurikin Jyväskylästä… Vetovoimaa näyttää olevan vahvasti mitä seurailut että lappeenranta/kouvola yms akselilta pelaajat mielummin Kuopioon kun esim. tänne meille Helsinkiin päin minne lyhyempi matka kumminkin. Kouvolastakin taisi olla jo 2 vai 3 pelaajaa lähtenyt Kuopioon. En tiedä onko menestyksen perässä lähtenyt gloryhunterina vai mikä vie vetää sinne Savvoon päin…

  • https://www.sajl.fi/?x167512=16125341
    Milena ollut saints u13 hc 2 kautta eikä oo tainnu tulla yhtään voittoa, olikohan hyvä valinta

  • Ilmeisesti siellä oli tarjolla joku pätevämpi hakija kuin Milena mutta jätettiin valitsematta?

  • Ei siitä tule mitään ja syy on se että ei ole mitään maajoukkuetta. On vain kourallinen pelaajia jotka pelaavat eri poikien U15 joukkueissa tai naisten joukkueissa ja leireilevät pari kertaa yhdessä muiden pohjoismaiden vastaavien kanssa.

  • Voi voi nyt jo ja ei edes ensimmäinen viikko vuotta -20 ole takana

    https://www.sajl.fi/?x167512=16242425

  • Hyvä et tulee niitä oikeita uutisia tälläkin sivulla pelkän vittuilun lisäksi.
    Se mikä mennyt itseltäni ohi kun tätä palstaa jaksa edes enään tosissaan lukea niin Saints 1. Divisioonassa?

  • Bouncers luopunut sarjasta… Kiva kiva…

  • Arzzi joo Saints ykkösessä.

  • Jos vain mentäisiin ilman liian tiukkoja sarjamääräyksiä ja tavoitteita, varsinkin kun kyseessä on täysin harrastelaji. Mukaan lukien seurojen hallitukset Roosta alkaen, pelaajista puhumattakaan. Vain kourallinen ihmisiä oikeasti satsaa tosissaan tähän ja on tavoite. Muut tuntuu elävän pumpulissa ja olevansa ammattisarjoissa pelaamassa tai valmentamassa. Herätkää pikkuhiljaa.

  • Sitten vielä pelaajat jotka haluaa kaiken mutta eivät ole valmiita maksamaan mistään mitään. Kaikki pitäisi saada mutta treeneihin ei tarvitse ilmaantua ennen kevättä. Jos haluaa jotain tässä marginaalilajissa pitää olla valmis uhraamaan jotain myös.

  • Sitä mä aina mietin, ku tääl käyn kurkkaas, et millä vitun meriiteillä toi nimimerkki AK aina naukuu tääl. Toinen yhtä väsynyt nillittäjä on Filebacker. Hommatkaa päivätyö ja harrastuksia.

  • @jos
    Tarkoitat siis, että jalkapallosta ja jääkiekosta tuttu puulaakitoiminta olisi amerikkalaisen harrastamiseen Vaahteraliigassa sopiva malli?

    Suomessa suurin osa pääsarjoissa pelaavien joukkueiden pelaajista
    a)maksaa pelaamisestaan
    b)hallituksessa toimii amatöörejä jotka tekevät seuratyötä rakkaudesta lajiin.

    Varsinkin kohta b) ansaitsee syvän kumarruksen ja hatunnoston. Ilman heitä ei olisi myöskään suuria tunteita herättävää amerikkalaista jalkapalloa ja sen lajiliittoa SAJL:ää.

  • Eivätpähän jättäneet edelliselle viikolle ennen kauden alkua ja tekivät päätöksen edes näin ajoissa, vaikka sakothan tästäkin varmaan räpsähtää pienelle seuralle. Sääli.

  • On kyllä erittäin harmillista tuo Mikkelin luopuminen sarjapaikasta. Kyseinen seura oli kuitenkin alasarjojen kestomenestyjä ja yllättävän vähän puhuttu jengi. Ei ollut montaa sellaista kautta jolloin portsarit ei ollu pleijareista. Toivottavasti vielä päästään vääntää!

  • Mielenkiintoinen signaus tämä Roostersin viimeisin US importti. Korkealla tasolla ollut mutta ei vissiin missään vaiheessa yliopistourallaan saanut stipendiä ja tilastojen mukaan peliaika spessujen ulkopuolella muodostui kovin vähäiseksi. Onkohan tullut toisen kaverin kyytipoikana vaikko todella halvalla mutta kunnes näkee miehen pelaavaan niin on kyllä hienoinen kysymysmerkki.

  • @Asteekki Voisi kysyä, kuinka monta epäonnistunutta importtia Roostersilla on ollut historiansa aikana? Helmien löytäminen jenkeistä on todella haastavaa, sillä terävin kärki menee NFL:ään, CFL:ään ja nykyisin myös XFL:ään. Näiden ulko-ovelle päässeet taas tuntevat arvonsa ja joko maksavat paljon tai lopettavat uransa. Helmiä ovat ne, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet tästä putkesta pois, vaikka lahjoja olisi ollut. Nyt, kun kovasta yliopistosta on jo tulossa pelaaja, niin onko parempaa sisäpiirin tuntijaa? Tuskin tuo mukanaan huonoa pelaajaa ja Roosters varmaan tietää ne vahvuudet, mitä statseissa ei näy.

    Itse muuten muistan lähihistoriasta yhden epäonnistuneen jenkki-importin, mutta siinäkin oli jokin muu syy kuin pelaajan taso. Nimittäin Sean Shelton epäonnistui Roostersin hankalan kauden keskellä, mutta päätyi sitten Swarco Raidersiin ja on menestynyt siellä vuosikaudet.

  • En ala väittämään vastaan, Roostersilla hyvä track record importeissa, mutta myös yksi todella musta hetki. Se QB joka heillä oli sinä vuonna kun menestyivät surkeasti (2011) oli kyllä yksi Vaahteraliigahistorian huonoimmista pelinrakentajista. Taisivat tuoda sen jostain Sveitsin 3. divisioonasta tai vastaavasta. mutta tämä nyt vain tällainen poikkeus vahvistaa säännön tyylinen juttu.

  • “Itse muuten muistan lähihistoriasta yhden epäonnistuneen jenkki-importin”

    Kavin Williams lukeutui mielestäsi myös näihin onnistujiin?
    Ei se tarkoita että jos sinä et jotain muista, etteikö sellaisia olisi ollut.

  • “Itse muuten muistan lähihistoriasta yhden epäonnistuneen jenkki-importin, mutta siinäkin oli jokin muu syy kuin pelaajan taso. Nimittäin Sean Shelton epäonnistui Roostersin hankalan kauden keskellä, mutta päätyi sitten Swarco Raidersiin ja on menestynyt siellä vuosikaudet.”

    En ihan ymmärrä tätä. Eikös Shelton korvannut kesken kauden hajonneen RoJon? Ja Roosters voitti kaikki muut pelit paitsi Croco-matsin, missä Matikainen pelasi plus eurohommat tuona vuonna. Tilastoissa näkyy, että Shelton pelasi viidessä pelissä ja total offensen ykkönen tuolla kaudella.

  • @@filebacker En väitä vastaan, sillä muistikuvilla menin. Tilastoissa heitto-% oli 54 eli ei ihan vahvistukselta odotettavaa tasoa, mutta kuten sanoin, ei johtunut niinkään taidoista. Iso syy oli varmaan kesken kauden tuleminen, mutta voihan siinä olla ollut muutakin yhteensopivuuden kanssa. Pointtini oli kuitenkin, ettei vikatikkejä ole juuri tullut. 2011 oli varmaan opettavainen poikkeus.

  • Kaudella 2015 Roo aloitti Josh Hollingsworthilla QBna joka sai monoa muistaakseni 4-5 pelin jälkeen ja tilalle tuli Mic Brown. Ainoa todellinen floppi 2012 jälkeen.

  • Millä tavalla Shelton epäonnistui? Johti joukkueen maljaan ja mestaruuteen jossa heitti kaksi maalia ilman syötönkatkoja ja samalla juoksi yli 100y. Nopeasti en muista montaa import QB:ta joka on tullut kesken kauden Sheltonin ja Micah Brownin lisäksi ketkä olisi pystyneet samaan.

  • Taitaa moni sekoittaa sheltonin trojans ja roosters kauden keskenään.

  • Eihän se nyt ion huonosti mennyt: Coming to Helsinki midway through the Roosters season to replaced the injured Robert Johnson, Shelton completed 126 of his 227 passes (55.5%) for 1,442 yards in only seven games. He threw for 16 touchdowns with only two interceptions. He also rushed 83 times for 530 yards and five more scores.

  • Tietoa tuosta Suomessa asuvasta espanjalaisesta RB:stä, joka oli wolvoilla testissä joulukuussa? Tekikö sopparin?

  • Eikö tuosta Combinesta olisi voinut tehdä ihan kunnollisen tapahtuman? Aika väsyneen oloista ja paikalla kourallinen katsojia. Osallistujia olisi myös voitu haalia enemmän ja sitä kautta Liitolle tuloja.

  • Miten tosta ois pitäny tehdä “kunnon tapahtuma”? Raahata väkisin kadulta jengiä katsomoihin huutamaan? Vai jotain valoshowta ja puoliaikaohjelmaa järjestää?
    Olutteltta olisi ollut plussaa myyrmäkeen
    Ei se CFL varsinainen combinekaan mikään show spektaakkeeli ole. Toki, on sielä vissiin pari juontajaa ruudulla aina sillointällöin.
    Kirjoittamasi kommentin arvo millekkään oli nolla. Voisipa tuon poistaa. Oli niin typerä.

  • Ei SAJL osaa hyödyntää näitä tilaisuuksia. Kun aina mennään sieltä missä aita on matalin eli tehdään vasurilla / halvimmalla mahdollisella tavalla eli haalitaan kummin kaimat hommiin.
    Live-videoiden laatu on hirveetä kuraa ja kuvaus pomppii miten sattuu.

    Tämä menee taas sarjaan ”hukatut mahdollisuudet” saada lajia esille.

  • Markkinoimalla tilaisuutta aktiivisesti seuroille. Sata tai edes 20 testattava lisää olisi tehnyt tapahtumasta aika erilaisen, samalla Liiton kassaan olisi tippunut ainakin yhden henkilön kuukausipalkka. Kuinka aktiivisesti tilaisuutta tarjottiin tai markkinoitiin ja miten näissä onnistuttiin? Testaus olisi voinut kiinnostaa myös lajin ulkopuolisia urheilijoita. Laadukas tapahtuma ei tarkoita aina oluttelttaa.

  • Aika kummallista tuo linjapelaajien huonot penkkitulokset. Ei sitä linjaa penkkillä pelata, mutta luulisi että kohtuu helposti pitäisi se n 30toistoa tehdä. Jos rissut ja bäckit tekee samoja tuloksia, ei se anna kovin hyvää vaikutelmaa.

  • Kyllähän juu helpostihan sen 30 toistoo nakuttaa. Viime NFL combinessakin 5 OL:ää rikko 30 rajan, ihme ku nekin on semmosia vätyksiä.

  • … opetella kirjoittaa Micky / Mickey / Mickein nimen oikein noihin SAJL uutisiin

  • Sebu ja Mickey Torontoon jatkoon! Hienoa äijät!

  • Turha noihin testeihin on ottaa yhtään enempää, kun ei näytä nykyinenkään määrä olevan tarpeeksi pieni karsiakseen kaiken maailman hupiukot. Miksi edes mennä tuonne, jos ei ole ollenkaan valmistautunut/tietää jo ennakkoon ettei rahkeet riitä. Jos ei tätä oteta Suomessa tosissaan, niin ei tätä oteta Kanadassakaan. Ja ainoa häviäjä on Suomen jefuskene.

  • 21-22 toistoa 220 paunalla ennustaa penkkimaksimia 160 kg, mikä on kova Karrin ja Mickyn kokoisilta kavereilta ja varsinkin, kun kumpikaan ei keskity siihen omana lajinaan. Kumpikaan sen sijaan ei nähdyn perusteella ole pahemmin treenannut 40 jaardia tai ovat tehneet sen väärin. Noilla nopeusvoimaominaisuuksilla pitäisi pystyä todella koviin kiihdytyksiin. Pikajuoksuun kannattaisi ottaa siihen erikoistunut valmentaja antamaan oppia, sillä kaikesta vähättelystä huolimatta testituloksena se herättää aina kunnioitusta ja lajissakin on yksi tärkeä elementti. Ja kun penkkiäkin aina vähätellään, niin todellisuudessa se vaikuttaa moniin yllättäviinkin asioihin, kuten juoksunopeuteen. Ei ole sattumaa, että Ben Johnson nosti vinopenkistä 165 kg, mikä vastaa 180 kg penkkitulosta. Aina voi väittää, että pelinopeus ja -voima ovat eri asia, mikä on kuitenkin vain osatotuus. Mitä jos penkkaa 20 x 200 kg, kuten Riku Kiri tai juoksee, kuten Reijo Ståhlberg ,30 m 3.75 130 kiloisena? Se vastaisi 40 jaardilla aikaa n. 4.40 – tosin radalla juostuna. Jos näillä ominaisuuksilla varustettu olisi panostanut lajiin, niin olisivathan ne vaikuttaneet aika lailla tosi toimissa lajissakin. Pointtini on se, että 40 jaardin ja penkin tulosten parantaminen edistävät suorituksia pelissä, vaikka tarvitaan monia muitakin lahjoja. Vielä tärkeämpiä ne ovat testeissä herättämään värvääjien huomion.

  • Millaista vetovoimaa kommentoija Haloo kuvittelee saavansa testitilaisuuteen jos verrokkina vaikka tärkeä Suomi-Tanska maaottelu jossa värjötteli enimmillään pari sataa sierainparia katsomossa. Typerintä koskaan luulla, että joku Suomessa olisi vielä maksanut lipusta combineen. Liitto varmaan myy tällaisten järjestelyoikeudet jollekkin halukkaalle jolla kuningas ajatus siitä miten kansa kohisee tammikuussa myrtsin katsomontäyteeksi

  • Maksetut liput? Olutteltat?
    CFL tuli Eurooppaan ja Suomeen näkyvyyden takia, saatiinko sitä mitä haettiin? Toteutettiinko livetilakuvaus ja tulospalvelu ammattimaisesti? Taloudellisesti kriteerit täyttävät testattavat olisi voitu lennättää Torontoonkin.

  • Combine oli onnistunut tapahtuma. Siis erityisesti niille 15 pelaajille, jotka testeihin osallistuivat. Laji-ihmisiä ja -niiloja oli paikalla seuraamassa testejä ihan kohtuullisesti, noin kourallinen. Eipähän tästä tilaisuudesta mitään yleisötapahtumaa koskaan kukaan suunnitellut ja ihan hyvä niin. Tämä oli pelaajille suunniteltu juttu. Kiitokset Liitolle ja CFL :lle onnistuneista järjestelyistä.

  • Meneekö mahdollisuus Yliopistoon menoon tai siellä jatkamiseen jos käy testeissä kokeilemassa?

  • Oliko missään mediassa juttua combinesta vai onko liiton tiedotus nukkunut?

  • Jos mediassa ei ole näkynyt juttua combinesta, se ei merkitse etteikö liiton tiedotus ole yrittänyt saada tietoa läpi. Se merkitsee vain ettei mediaa ole aihe kiinnostanut. Täällä inisemisen sijaan voisit suunnata kysymyksesi seuraamallesi mediataholle: Miksi ette ole kiinnostuneen jefusta?

  • Mitäköhän Seinäjoelle, Vaasaan ja Porvooseen kuuluu. Aika hiljaista on pitänyt.

  • Penkillä ei ole mitään tekemistä juoksunopeuden kanssa. Se, että ben johnson on penkannut alle 80 kilosena yli 200 ei tarkoita sitä, että penkkaamalla tulet nopeaksi, tai että jos et ole hyvä penkissä, et voi olla hyvä juoksussa. asafa powellin (kohtuu nopea sälli) 1rm on jotain 130 kilon luokkaa. aivan surkea siis. mutta jostain syystä hän on kuitenkin kaikkien aikojen tilastoissa neljäntenä.

    se että ben johnson on penkannut yli 200 alle 80 kiloisena tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että hän on geneettisesti erittäin lahjakas voimantuotossa ja eritoten penkissä. thats fucking it. sitä paitsi mitä suurempiin rautoihin mennään sitä parempi tulee tekniikan olla. eli rautojen kasvaessa myös loukkaantumisriski kasvaa. minkä kustannuksella?? juoksun. eli ei mitään tolkkua tavoitella 200 penkkiä jos lajina on pikajuoksu.

    peli ja yleiseen nopeuteen vaikuttavat seuraavat asiat
    – onko urheilija “riittävän vahva” eli onko absoluuttisesti riittävän vahva elopainoonsa nähden (esim sinclairin kerroin)
    – onko urheilijalla “ylimääräistä” rasvaa
    – onko urheilijan liilkkuvuus riittävä
    – onko urheilijan tekniikka, kiihtyvyys sekä voimatuotto riittävällä tasolla

    ihan oikeassa maailmassa (ei ben johnson, riki kiri tai reijo stålhberg maailmassa) kaikista tärkeintä olisi keskittyä seuraaviin asioihin

    – tule vahvaksi elopainoosi nähden
    – taitopelipaikoilla ei liikaa rasvaa, muilla pelipaikoilla ei niin väliä kunhan on riittävän vahva kts ylös
    – ylläpidä riittävää liikkuvuutta
    – harjoittele juoksu, voimantuotto, kiihtyvyys sekä liikkuuvuutta teknisestä näkökulmasta
    – yksittäisillä tuloksilla ei ole mitään merkitystä, kokonaisuus ratkaisee. se missä suomessa mennään metsään on fysiikan harjoittamisen aliarvostus. fysiikan ei tarvitse olla “penkkaan 20 kertaa 225 paunalla” luokkaa. eikä ajatusmaailma voi olla “pelaan jenkkifutista ja käyn salilla jos/kun ehdin”. vaan fysiikan tulee olla tasoa “olen elopainooni nähden riittävän vahva ja käyn salilla jotta voin pelata jenkkifutista”

  • Mielenkiintoista keskustelua, kiitos siitä! Edelliselle kirjoittajalle erityispeukku.

  • @@filebacker Irrotit kommenttini kokonaisuudesta. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä supervoimista ole haittaa jefussa. En myöskään väitä, että ne tekisivät kenestäkään hyvää futaria, mutta hyvälle futarille niistä on hyötyä. Ja ihan vain tiedoksi, että pikajuoksussa tarvitaan voimia myös yläkropassa, sillä se tuottaa jaloille vastavoiman. Kyse ei ole penkkituloksesta, mutta kun yläkropan voimaa treenatessa esim. penkkikin kehittyy. Eikä keihäänheitossakaan tarvita penkkiä, mutta niin vain kovat heittäjät ovat kovia myös penkkaamaan.

  • Hupiukolle huutista. Lopeta

  • Kukkakepit kitisee

  • onko hesassa missään baarissa virallisia super bowl valvojaisia ?

  • Antti martikka on porvoon uusi oc! Kaikki rissut tänä kesänä ei heitetä ;)

  • O`Learys Bakersissä, tietääkseni nyt viimeistä kertaa.

  • Mistä sait tän tietoon? Butchersin nettisivut on alhaalla tällä hetkellä :D

  • Urheilutoimittajat valitsivat Miro Kadmiryn vuoden parhaaksi jefupelaajaksi.

    Oma Top3:

    1. Kimi Linnainmaa, harjoitusleirin kautta sopimus 2. kovimpaan ammattilaissarjaan
    2. Miro Kadmiry, loistava kausi Vaahteraliigassa ja maajoukkueessa
    3. Chris Mulumba, sitkeällä yrityksellä kolkuttelemaan NFL:n portteja

  • Kimi ois ollut kyllä oikea valinta. Tässä näkyy SAJL tiedottajan puuttuminen Laurilan lähdön jälkeen. Vuoden 2019 yksilöiden (Kimi , Martin Veinberg, E.Vestarinen) eikä joukkueiden (naisten em-kulta) menestystä ei ole saatu hyödynnettyä julkisuuden kasvattamiseksi mitenkään.

    sääli.

  • Turha valinnasta on liittoa syyttää. Kyse on enemmän urheilutoimittajien ja -toimitusten ammattitaidosta ja varsinkin mielenkiinnon puutteesta. Jo Laurilan aikana on nähty ettei jefu kiinnosta urheilutoimittajia tai -toimituksia. Siinä ei paljoa auta vaikka kuinka lähettelisi tiedotteita ja yrittäisi olla muutenkin aktiivinen.

    Liiton haukkumisen sijaan olisi mukavampi lukea muiden Top3-valintoja.

  • marginaalilajissa meidän pitää tehdä sitkeästi töitä sen eteen että toimittajia rupee kinnostamaan. Jo aikaisempien vuosien valinnat ovat osoittaneet että valittu on usein se pelaaja joka on ollut mediassa paljon esillä . Jos me ei nosteta näitä “kimejä” jatkuvasti esille, ei noi toimittajat niistä tiedä.
    Laurilan aloittamat ponnistelut kiinnostuksen lisäämiseksi meni kuin vesi hanhen selästä siinä kohti kun hänen seuraajakseen valittiin tytöntyllerö joka ei tiedä lajista mitään.
    Seuraus oli sama kuin pelissä menettäisi momentumin.

    nyt on uusi pätevä mies puikoissa, mutta hän saa aloittaa työn lähes nollista uudestaan. Toivottavasti jaksaa pysyä hommassa useamman vuoden.

  • Mulumba pelasi 0 peliä vuonna 2019, eli ei kuulukaan tulla valituksi. Linnainmaa ei juurikaan päässyt kentälle ja oli joukkueessa global-kiintiöpaikalla. Miro rikkoi ennätyksiä ja voitti mestaruuden, eli ihan perusteltu valinta.

  • Kyllä olisi ollut toimittajien ammattitaidottomuutta valita joku muu kuin Miro. Mulumba oli saanut jo kaksi peräkkäistä valintaa, eikä loukkaantumisen takia pelannut viime kaudella. Muutenkaan ei pelkkä paikka isossa yliopistossa saisi olla automaattisen valinnan paikka, vaan täytyy myös olla näyttöjä kentällä. Sama koskee Linnainmaata. Jos nyt joku draftataan ihan oikeasti NFL:n lopulliseen rosteriin, niin silloin se olisi meriitti ilman peliaikaakin. Toivottavasti Mulumba onnistuu siinä, jolloin kolmas valinta olisi ihan paikallaan.

    Miron suoritus sen sijaan on historiallinen ja sen palkitseminen antaa arvoa myös Vaahteraliigalle ja suomijefulle.

  • Ja se Mulumban viimeinen kausikin oli 2018 puolella, ja näissä kai katsotaan kalenterivuotta.

  • Mitäs se Veinberg on tehnyt kun on päässyt sun top kolmoseen? Matkustellut maitojunalla edes takasin?

  • mistä sä sait Veinbergin top-3 listalle? se on mainittuna tossa esimerkkinä pelaajasta kenen tekemisiä pitäis ammattimaisen viestintähenkilön toimesta nostaa mediaan uudestaan uudestaan uudestaan ja uudestaan, että laji joskus saisi enemmän medianäkyvyyttä. Ihan samoin kun pitäisi tunkea törkesti esille ketä tahansa joka onnistuu pääsemään jenkkeihin näytille tai pelaamaan. Jokainen tällänen stoori pitää hyödyntää.

  • Nyt kun alkaa viimeinen kausi nykyistä TV-sopparia, niin saataisiinkohan sen kunniaksi kohtuullista kuvaa. Tyhmää että lajin kehittämisestä puhutaan jatkuvana prosessina, mutta sitten TV-lähetyksien kameratyöskentely on heikkoa vuodesta toiseen. Jos ei muuten, niin iskisivät vaikka 1.5x pakollisen zoomin sivukameraan, jotta puolet ruudusta ei olisi metsää. Ei me tarvita toista hudlia.

  • Jännityksellä odotetaan miten uusi, venäläinen tuotantoryhmä ottaa homman haltuun. Onkohan heillä paljonkin kokemusta lajista??

  • Venäläinen? Mielestäni aiemmin kuvaus on ollut jo kehittynyt siedettävälle tasolle, mutta nyt jos kuvaajat ja muu ryhmä vaihtuu niin ei kuulosta hyvältä. Paitsi jos ovat kuvanneet jenkkifutista aiemmin mutta epäilen.

  • Kovin tuntui kuvausryhmä puhuvan venäjää jo CFL Combinessa…

  • Pakkohan tässä on jotenkin reagoida koska mahtavaksi kehuttu tv-näkyvyys ei kuitenkaan kiinnosta sponsoreita ja joka segmentissä harrastajamäärät ja joukkueet vähenee. Ei lajiliitto voi elää velaksi montaa vuotta peräkkäin.

  • Alta linkistä Suomen 2019 palloilusarjojen yleisökeskiarvot. Takapakkia tuli VaahteraLiigassa mutta ihan kohtuullisesti kuitenkin meni. Porukka oli kaiketi Ruudun ääressä …

    https://ainoamittari.wordpress.com/

  • Ok Mirolla oli erinomainen kausi. Mutta olen myös sitä mieltä että kukatahansa suomalainen joka pääsee jenkkeihin pelaamaan on aivan erinomainen suoritus. Usassa High schoolissa on 1,000,730 futisharrastajaa joista vain 6.8% menee NCAA hin pelaamaan stipendillä. Jos siihen lisätään muutama ulkomaalainen pelaaja niin puhutaan promilleista jotka sinne pääsee pelaamaan NCAA kouluihin tai ylemmäs. Ja prosentit ovat vielä pienemmät taitopelipaikoilla. Joten Kimin valinta olis musta olisi ollut oikeutettu. Mutta eihän toimittajat tätä ymmärrä.

  • Ottamatta mitään Kimiltä pois, CFL-valinta liittyi kuitenkin kansainväliseen kiintiöön ja vertailukohtana ovat samassa draftissä olleet kansainväliset pelaajat. Jos siltä paikalta saa todellista peliaikaa edes kohtuullisesti, voidaan tasoa pitää CFL-veroisena. NCAA-pelipaikka stipendillä on kova juttu, mutta silloinkin pitää pelata ja toivottavasti vähän menestyäkin. Vaikka joku siinä onnistuisikin, ei silti ole hyvä valita samaa nimeä joka vuosi, jos huomioitavia saavutuksia on muuallakin. Kyse on kuitenkin vuoden pelaajasta, ei absoluuttisesti parhaasta jenkkifutarista. Miten verrata pelinrakentajaa ja linjamiestä keskenään ja sitä paitsi, Suomessa on muitakin kovatasoisia linjamiehiä, jotka eivät ole koskaan hakeutuneetkaan jenkkeihin.

    Sitä paitsi, miksi kummastella Miron valintaa, kun toimittajat ovat oikeasti huomioineet liigapelaajan, eikä millään ihan hasardiansioilla?

  • Eli
    – Vaahteran yleisömäärä tippui
    – nuorten pelaajien lisenssimäärä tippui (mites miehet ja naiset)
    – ennätysmonta joukkuetta luovutti sarjan
    + naisten EM-kulta
    + miesten eteneminen EM-välierään

    Musta tosta kalliista TV-sopparista voisi luopua ja sijoittaa senkin rahan paremmin.

  • Tv soppari ei ole kallis, ohjelman tuottaminen on, juntti

  • Ainoamittari on kyllä jefulle erittäin huono mainos.
    Ruutu on vienyt jefulta katsojia.
    Ja jos joku muuta väittää ei vaan usko faktoja

  • “Ja jos joku muuta väittää ei vaan usko faktoja”

    Niin pitkään kun sinulla ei ole mitään numeroita esittää siitä että kuinka paljon ihmiset Ruudusta jenkkifudista katseli, ei kannata mistään uskonnoista alkaa täällä huutelemaan.

  • Niinkuin aikaisemmin mainitsin Mirolla oli todella hieno kausi ja tämän perustella oli hyvä ehdokas/valinnalle tällevuodelle. Kimi toistaalta on ollut harrastajaliigamme parhaita urheilijoita monien vuosien takaa. Jo tämä pitäisi olla tarpeeksi hänen valinnalle. Samoin hänen taustansa US/Kanadan pelivuosista on vakuuttava että on edes päässyt rostereihin taikka pelaisi siellä tai ei. Nyt kuitenkin puhutaan aivan eri kalibeerin saavutuksista kuin pelaaminen suomessa. Niinkuin aikaisemmin mainitsin niistä pienistä prosenteista jotka pääsevät NCAA tai ylemmäs on hirmu saavutus suomalaisilta. Tästä kv. menestymisestä liigamme pitäisi tiedottaa ja hehkuttaa paremmin jotta ymmärrys lajista ja saavutuksista saavuttaisi kansallisen ymmärryksen tason

  • Linnainmaata ja muita lajin tähtiä pitäisi hehkuttaa enemmän, mutta näissä valinnoissa täytyy olla myös faktat mukana. Linnainmaa pääsi Cfl:ään ulkomaalaisten kiintiöpaikalla, joten millään jenkkien NCAA:sta eteenpäin pääsyn prosenteilla ei ole tässä mitåän merkitystä koska on Linnainmaa ei heidän kanssaan kilpaillut rosteripaikasta.

  • …katella koti/lähipelit paikan päällä….ja vieras/kaukopelit neloselta….ei pysty käsittää kuka edes viitsii valittaa tosta telkkari hommasta…sehän on huippu juttu!!!…Taitaa nää valittajat olla just sellasii urpoja ,jotka omilla kylillä valittaa kun ei siellä järkätä mitään tapahtumia….ja sitten kun järkätään nää hemmot loistaa siellä poissaolollaan!

  • Totta että osana Linnainmaan pääsyä CFL:n on ollut globaalipelaajien kiintiöt ja CFL:n pyrkimys laajentaa toimintaansa (eli kasvattaa fanimyyntiään) ulkomailla. Kiintiöt eivät ole kuitenkaan olleet mikään automaatio jolla on oiomittu yksi Linnainmaa Supomesta sinne pelaamaan, vaan Kimiltä on vaadittu myös huippusuoritusta harjoituleirillä sopimuksen saadakseen. Eli globaalipelaajien kiintiöistä huolimatta huippusuoritus Kimi Linnainmaalta!

  • Linnainmaa on Suomen tasolla niin ylivertainen pelaaja ollut että lähinnä Roosters valmennuksen huonoutta että sitä ei nähty ennen kuin connetten aikana.

  • Linnainmaalla eniten catcheja/matsi liigassa 2015. Muutenkin hyvin tilastoissa jo ennen Connettea. Että tais olla taas vaihteeks täyttä sontaa toi yllä oleva viesti. Yllätys.

  • 2017 Vaahteraliigan yleisökeskiarvo oli 482 katsojaa, paras seura Royals jolla ka 906 katsojaa.
    2018 Vaahteraliiga 473, parhaat Steelers (597), Royals (544) ja Roosters (502)
    2019 Vaahteraliiga 392, millään seuralla ei ollut 500 katsojaa.

  • Eikö kaikki pelit ole tulleet Ruudusta myös 2017 ja 2018, joten ei tuota viime kauden pudotusta voi vain tv:n syyksi pistää? Jo Vaasan buumin laantuminen tuntuu keskiarvossa.

    Mutta tottakai suunta pitää pystyä kääntämään ja seurojen ja liitonkin on panostettava markkinointiin ja viestintään ja otteluiden palveluihin.

  • Niin pitkään kun sinulla ei ole mitään numeroita esittää siitä että kuinka paljon ihmiset Ruudusta jenkkifudista katseli, ei kannata mistään uskonnoista alkaa täällä huutelemaan.

    Sinänsä on sama kuinka ne katsojat on kadonnut, kun huonompaan suuntaan on menty 3 vuotta. Mitään muuta järkevää syytä ei ole esitetty.
    Ruudun katsojaluvut ei kovin kummosia ehkä ole, mutta sekin vähä vie katsojia katsomoista.
    2017 Vaahteraliigan yleisökeskiarvo oli 482 katsojaa,
    2018 Vaahteraliiga 473,
    2019 Vaahteraliiga 392,

    Minä vuonna aloitettiin kaikkien oteluiden telivisiointi?

  • En tiedä mistä tuon blogin tilastot on peräisin, mutta olen itsekin seurannut Vaahteraliigan katsojakeskimäärien muutosta ja omat lukuni poikkeavat noista hieman:

    2016: ka 588 (neljällä yli 500 katsojan ka)
    2017: ka 479 (yhdellä yli 500 katsojan ka)
    2018: ka 417 (kolmella yli 500 katsojan ka)
    2019: ka 400 (yhdellä yli 500 katsojan ka)

    Sajl:n tilastojen mukaan Vaasan yleisökeskiarvo oli myös kaudella 2019 yli 500 (534), tosin kauden ensimmäisestä ottelusta ei ole yleisömäärää tiedossa. Eli liekkö blogin kirjoittaja antanut siitä ottelulle arvoksi 0, ja näin omassa taulukossaan tipputanut Vaasan yleisökeskiarvon alle 500:n. Tai sitten laskenut myös vierasotteluiden keskiarvot sekaan, missä ei kylläkään ole mitään pointtia?

    Viime kauden joukkueista ainoastaan Crocot onnistuivat kasvattamaan yleisökeskiarvoaan kauteen 2018 verrattuna (425 -> 457). Tekivät sen myös toistamiseen putkeen, vaikkakin matkaa kauden 2016 yleisökeskiarvoon on vielä pitkälti (Crocodiles 2016 ka 635).

    Saa nähdä mitä kevään aikana tapahtuu, mutta ainakin tähän mennessä seurojen suunnalta ollut sen verran hiljaista, että pahalta näyttää tulevankin kauden puolesta. Valitettavasti jenkkifutis on kesälaji, jolloin sen ympärille on vaikea luoda Amerikan tapaista college- ja opiskelijaharjoittelijakulttuuria. Näkyvyyden lisäksi kun aina tarvitaan innokkaita ja useita käsipareja, sekä vähintään yhtä innokkaita ja omistautuneita silmäpareja, joita Suomen kesässä on vaikea löytää.

  • Joku fiksumpi voisi vertailla kuinka paljon pelipäivällä on joukkuekohtaisesti ollut vaikutusta katsojamääriin. Paikanpäälle saapumisessa kun ainakin joukkueiden väittämän mukaan on viikon päivälläkin merkitystä.
    Ja toki jos se myytävä tuote, ei ole kunnossa, niin ei ole ihme jos ei väkeä katsomoihin ilmesty. Ja tässä tarkoitan sitä ottelutapahtumaa kokonaisuutena, eli
    – onko ihmisillä ollut tietoa ottelusta etukäteen (sori vaan pelkkä facebook ja/tai seuran nettisivut ei riitä),
    – onko itse ottelupaikalla järjestelyt kunnossa (käsiohjelma, kuulutus, viihtyisyys, tarjoilut),
    – onko se kotijoukkue kunnossa (onko riittävän hyvällä tasolla),
    – onko se vierasjoukkue kunnossa (onko riittävän hyvällä tasolla) ja
    – onko odotettavissa hyvä tasoinen kamppailu (siis onko luvassa hyvä ottelu vai turhanpäiväinen kohtaaminen jossa voittaja on tiedossa jo ennen ottelun alkua).
    Valitettavasti en usko Ruudun vieneen niin paljoa katsojia kuin osa kuvittelee, kyllä siihen vaikuttaa muutkin asiat, jo sekin kuinka nuo katsojat lasketaan, siis lasketaanko oikeasti paikalla olevat, vai esim. kausikorttilaiset myytyjen kausikorttien mukaan aina paikalla oleviksi.
    Toki niin kauan kuin nuo Ruudun katsojamäärät on salaisuus joudumme vain arvailemaan, toivottavasti edes Vaahteraliigan joukkueet sen tietää tai tajuaisivat/uskaltaisivat sitä kysyä.

  • Samaa mieltä. Monen seuran esim. viestintä oli viime kaudellakin heikolla tasolla. Ei lisää kiinnostusta jos seura ei kerro tekemisistään ja nosta tähtiä ja persoonia esille. Ruutu on helppo syntipukki jonka piikkiin on helppo pistää asioita jotka on itse jätetty tekemättä.

  • Juuri näin. Ruutu lisää lajin ja seurojen näkyvyyttä, ei vähennä sitä. Jos seuroissa tehdään asioita samalla kaavalla vuodesta toiseen, ja katsojamäärät laskevat vuodesta toiseen, olisi ehkä syytä miettiä, voisiko ottelutapahtumia/viestintää/markkinointia kehittää jollakin tavalla. Omien havaintojen mukaan katsomoissa on aivan liian vähän nuoria, mikä ehkä on se kaikista huolestuttavin asia lajin kehittymisen kannalta.

  • Ruutu on helppo syntipukki koska se on kallis. 6 numeroa eikä ensimmäinen taida edes olla ykkönen? Katson itse mielelläni palloa telkkarista enkä usko että se vaikuttaa mitenkään yhdenkään joukkueen saamiin lipputuloihin mutta se että maksetaan isoja summia siitä että menetetään katsojia? Ei kuullosta hyvältä diililtä.

  • Ruutu ei ole kasvattanut pelaajamääriä/yleistä huomiota medioissa/katsojamääriä katsomoissa/seurojen mainostuloja.

    Ei jatkoon tämän sopimuskauden jälkeen.

  • Milloin alko tämä 12-17 importin aikakausi?Onkohan siitä tilastoja miten katsojaluvut on sen kohdalta onnistunut?.Turha alkaa selittelee ettei se ole vaikuttannu negatiivisesti..Itse lähdin nimen omaan tämän kehityksen takia katsomosta.

  • No käännetäänpä vielä toisinpäin, niinkuin tuossa yllä.
    Paljonko tuo Ruutu on tuonut meille Suomijefu sceneen?

  • Toisi paljon enemmän jos ei olisi maksumuurin takana. Miksi me maksamme isoja summia lähetyksistä, joita pääsee näkemään vain sellaiset jotka laittaa ruudun pussiin vielä enemmän rahaa? Ensin seurat maksaa ja sit fanit vielä toiseen otteeseen

  • Täysin samaa mieltä. Nyt jokainen liiton saama lisenssieuro menee siihen että laji näkyy maksumuurin takana. Kysytään näinpäin, miten muuten voisi sijoittaa 200000 euroa vuodessa jotta laji kehittyisi? Jos tuon tv-kuvion voisi rakentaa toisin, niin viikon peli IS-TVn kautta ja muut ottelut kotijoukkueen voimin striimaten jolloin hyväksytään ettei tulos ole aivan priimaa.

  • Siis lippu.fi ottaa vaahteraliigan ja maaotteluiden lippumyynnit? :D
    Miten tää vaikuttaa kausikortteihin ja seurojen saamiin tuloihin nyt esmes?

    http://vaahteraliiga.fi/lippupiste-kumppaniksi-vaahteraliigan-lipunmyyntiin/?fbclid=IwAR1O7HTMZ-zOA9C7ygO_WMaXKt33Wvh9zAQ2IA2rLvmxTnXWYaRUmuyy3MA

  • Eikös tämä vain lisää sitä paljon puhuttua lajin näkyvyyttä kun lippu.fi voi mainostaa otteluita. Mahdollisesti helpottaa myös erilaisten kulttuuriseteleiden käyttöä. Toki vetävät varmasti osansa välistä, mutta kukapa palveluita ilmaiseksi tarjoaisi.

  • Tuosta uutisesta poimittuja:
    “SAJL:n ja Lippupisteen yhteistyösopimus kattaa mahdollisuuden markkinoida otteluita Lippupisteen medioissa.”
    Ja mitähän tuo mahdollisuus kustantaa, tuskin ilmaista?
    ” Sopimus tuo liigapelien porteille yleisölle muista tapahtumista jo ennalta tutut kulunvalvontalaitteet sekä lipputulostimet.”
    Kaikissa paikoissa noita ei varmaan vielä ole, joten hankintaan menee, mitähän nuokin maksaa?
    Ajatuksena toki ihan hyvä asia ja toivottavasti lisää näkyyvyyttä ja ihmisten kiinnostusta ja sitä kautta katsojia ja lipputuloja.

  • Toivottavasti tämä yhteistyö myös saisi seurat uudistamaan kotisivunsa.

  • Tuleeko tämän myötä lippujen hintoihin joku palvelumaksu vai mitä kautta lippupiste ottaa omansa?

    Mutta hyvä uudistus jos esim. lippujen netistä ostaminen helpottuu.

  • usein näissä on palvelumaksuja. Mutta mitä syytä ostaa liput ennakkoon kun katsomoissa ei ole paikkalippuja (haluan päästä tiettyyn katsomonosaan) ja ottelut eivät ole loppuunmyytyjä. Eiköhän ne liput ovella ole ihan nettohintaisia ja ilman palvelumaksuja kuten muissakin lajeissa. Lipunmyyntitoimistot laskuttavat myös tapahtumalta (seura) oman komissionsa ko. tapahtuman lippujen välittämisestä. Taitaa olla useita prosentteja ainakin.

  • Ei halua jonottaa? Tosin en tiedä missä jonot ja jonottaminen kävisi sietämättömiksi, kun katsojamäärät on sitä alle viiden sadan luokkaa. Toinen mikä tuli mieleen on, jos lipunmyyntipisteellä ei ole korttipäätettä/mobilepayta, eikä halua maksaa käteisellä. Mutta liekkö sellaistakaan stadionia, jossa noita ei olisi.

  • https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/832675-supertahti-shawn-huffilta-raaka-totuus-helsingin-yleisomaarista-sama-koskee-kaikkia

    “– Raaka totuus on, ettei Helsingissä kukaan tule katsomaan keskinkertaista seuraa. Sama koskee kaikkia lajeja.”

    Aika hyvin tuntuu korreloivan myös jenkkifutiksen ja muiden kaupunkien osalta.

  • Liiton uutisesta: Wolverines-paitaan palaa säkitystehtaaksikin nimitetty Petri Pallari (188/105).

    Säkitystehtaalla on kokonaiset 0,5 säkkiä viimeisten kahden kauden aikana.

    http://vaahteraliiga.fi/nousiainen-pallari-ja-lahikainen-wolverinesin-puolustukseen/

  • Taitaa toi nimi periytyä divarin säkkikuninkuuden voittamisesta. Mutta hyvä että edelleen kommentit liikkeellä positiivinen kylki edelöä

  • Kolmen pisteen vihje: Asiakkaalla pitää olla joku muu syy tulla tapahtumaan kuin itse tapahtuma.

  • Ja myös jokin muu syy kuin pelkkä laji. Muuten puulaakijalkkiskin keräisi tuhatpäisen yleisön.

  • Sorisori, siis nimenomaan joku muu syy tulla kuin itse tapahtuma, joka tässä tapauksessa törmäilypallo.

  • Itse vierastan ajatusta siitä, että ottelun ympärille pitäisi lähteä kasaamaan muuta tapahtumaa yleisön houkuttelemiseksi.

    Pienillä resursseilla toimivan kotimaisen jenkkifutisseuran kannataa laittaa kaikki panokset siihen, että nimenomaan tuote kentällä on kunnossa. Kenttätapahtumien lisäksi toki makkaran ja kahvin pitää olla kuumaa ja wc-tilat siistissä kunnossa.

    Positiivinen asiakaskokemus syntyy pienistä asioista.

  • Hassu ajatus. Ihmiset menevät ilmeisesti rokkikeikoillekin maistelemaan oluita tai ruokia? Tai tapaamaan tuttuja? Itse menen keikalle kokemaan keikan ja urheilukentän laidalle (katsojana) katsomaan urheilua. Jos siellä on pomppulinna niin ei se valitettavasti merkittävästi mun ottelukokemusta paranna. Asiallinen kuulutus on plussaa ja dumarin mikitys.

  • Se, että sinä teet jotakin asiaa jostakin syystä, ei tarkoita, että kaikki tekisivät samaa asiaa samasta syystä. 40% Super Bowlin katsovista amerikkalaisista ei kiinnosta itse peli. Jotkut menevät katsomaan joukkueurheilua, koska haluavat kannustaa paikallista seuraa. Jotkut haluavat nauttia tunnelmasta. Jotkut haluavat kiskoa kaljaa ja pitää hauskaa kavereittensa kanssa. Jotkut haluavat yhteistä tekemistä perheelle viikonlopuksi ja jotkut haluavat pomppia pomppulinnassa. Sinä haluat vain katsoa jenkkifutista, ja sekin on ihan fine. Kaikki nämä ovat syitä käydä suomalaisessa jefumatsissa. Mutta jos näitä syitä olisi vain yksi, katsojia olisi vielä vähemmän. Ehkä syitä voisi olla nykyistä enemmän?

    Koitin viime kesänä useamman pelin verran saada paria ystävääni kiinnostumaan jefusta viemälle heidät katsomaan peliä paikanpäälle, mutta eipä tarttunut. Näin korkeakouluopiskelijana kaljankittaus grilliruoalla ja tailgate-peleillä, fanaattisella yleisöllä ja postgamella olisi varmaan tehonnut paremmin, mutta eipä ollut tarjolla. No, Super Bowlin aikaan uusiksi, jos vaikka kotikatsomo toimisi kipinänä paremmin.

  • “Porvoosta siirtyy Pallarin lisäksi myös täysin uusi kasvo ahmalaumaan. Tukimies Janne Lahikainen (182/90) on herättänyt huomiota merkittävällä määrällä taklauksia – kolmessa kaudessa huimat 93, joista 16,5 linjan takana.”

    lol. eli noin 30 taklausta kaudessa on jonkun wolvojen mielestä paljon tukimiehelle =DDD
    DDD=D=D

  • Älä nyt viitti kun kerrankin yritetään kehua suomipelaajia ;)

  • Ethän nyt oikeasti verrannut Suomen jefuotteluita superbowliin? Ethän?

  • En verrannut, koska se ei ollut sen pointti. Pointti oli se, että ihmiset tekevät eri asioita eri syistä. Kaikki eivät seuraa Super Bowlia pelattavan jalkapallon takia ja kaikki eivät aja autolla sen välttämättömyyden takia. Suomessa jefuotteluissa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole tulleet ensisijaisesti katsomaan jenkkifutista, vaan esimerkiksi kannattamaan omaa lähimmäistä tai pomppimaan pomppulinnassa.

  • “Koitin viime kesänä useamman pelin verran saada paria ystävääni kiinnostumaan jefusta viemälle heidät katsomaan peliä paikanpäälle, mutta eipä tarttunut. Näin korkeakouluopiskelijana kaljankittaus grilliruoalla ja tailgate-peleillä, fanaattisella yleisöllä ja postgamella olisi varmaan tehonnut paremmin, mutta eipä ollut tarjolla. No, Super Bowlin aikaan uusiksi, jos vaikka kotikatsomo toimisi kipinänä paremmin. ”

    Ehkäpä ongelma oli juuri siinä että koitit tarjota kavereille suomijefua etkä NFL:ää tai Hard Knocks jefudokkaria mistä minä ja kaverit saanut kipinän koko lajiin ja sen” oman” jengin. Ruudun vaahteraliiga pelit tai pelit paikanpäällä eivät tähän lajiin olisi saanut innostumaan. Pelithän Suomessa ovat tasoltaan aika hirveetä tasoerojen takia, et täytyy olla todellakin tuote kunnossa (mitä se ei ole) että saisi uudet (aikuiset) lajista innostumaan. Itselleni suomijefu paikkaa vain NFL kauden odottelun ja hyvästä kesäilmasta nauttimisen (jos vain osuu pelipäivälle) ja pääkaupunki seudun pelit tulee noista syistä katsottua paikanpäällä.

  • Suomijefuun toisi tunnelmaa paikan päällä katsottuna myös nykyistä paremmat olosuhteet. Pelejä pelataan Ikävä kyllä urheilustadioneilla, joissa on se juoksurata siinä pelikentän ja katsomon välissä. Omassa kotikaupungissa on perinteikäs jenkkifutispelipaikka, jossa ei kuitenkaan liigaa toistaiseksi pelata, olosuhteiden vuoksi. Isoin puute on katettu katsomo. Jouppilanvuori, Seinäjoki. No, tiedätte paikan. Siellä yleisö on lähellä kenttää ja tunnelma on takuulla melkoinen, kun sinne liigapelitkin aikanaan palaavat. Ja eiköhän se aurinkokatsomon ”sikaosasto” vielä siitä elvy…

  • Laji on kärsinyt mainitsemastasi ongelmasta sitten 80luvun. Samoja asioita veivataan edelleen. 1980 – 1990 luvulla tehtiin joukkueena sentään talkootöitä ja haettiin yhdessä kumppanuuksia. Silloin parhaimmillaan Helsingissä 3000-5000 katsojaa per ottelu ja tunnelma katossa cheerleadereineen, ja etc. Nykypäivänä harrastajaliigamme soturit ovat sellaisia primadonnia ettei talkoot ja yhteishenki riitä kuin omankunnon kohentamiseen. Tällä toiminnalla ei tehdä muutoksia. Tarvitaan rahaa ja ideoita kiinnostuksen kasvattamiseksi.

  • Oliko tietoa milloin korkeakoulujefu alkaa? Otahallissa kun on ollut katsomo täynnä porukkaa niin tunnelma on ollut keskimääräistä Vaahterapelia huomattavasti parempaa. Viime vuonna tiedotus oli niin heikkoa (otteluohjelma, sarjataulukko jne) että toivottavasti sama ei toistu tällä kaudella.

  • Se on yleensä helmikuussa alkanut. Päivätkin on jo tiedossa, en viitsi niitä vain jakaa kun eivät virallisesti ole julki.

    Seurat varmasti tiedottavat omista peleistään lähempänä kautta. Ja nyt kun liitolla on ihan hyvän oloinen uusi tiedottaja, eiköhän nähdä enemmän sisältöäkin sieltä puolelta kuin mitä viime kaudella.

  • Kiitos. Ei se kyllä viime vuonna tiedottajasta ollut kiinni ettei otteluohjelmaa tai sarjataulukkoa saatu julkaistua siellä missä ne on muiden sarjojen osalta ja menee kyllä sarjapäällikön piikkiin. Eikä kyllä joukkueidenkaan osalta PK-seudulla tiedotus juuri parempaa ollut.

  • Noh, eivätpä joudu maksamaan televisioinnista.

  • “Laji on kärsinyt mainitsemastasi ongelmasta sitten 80luvun. Samoja asioita veivataan edelleen. 1980 – 1990 luvulla tehtiin joukkueena sentään talkootöitä ja haettiin yhdessä kumppanuuksia. Silloin parhaimmillaan Helsingissä 3000-5000 katsojaa per ottelu ja tunnelma katossa cheerleadereineen, ja etc. Nykypäivänä harrastajaliigamme soturit ovat sellaisia primadonnia ettei talkoot ja yhteishenki riitä kuin omankunnon kohentamiseen. Tällä toiminnalla ei tehdä muutoksia. Tarvitaan rahaa ja ideoita kiinnostuksen kasvattamiseksi.”

    Hyvä kirjoitus!
    Raha (tämä syy niin kauan kun laji Suomessa vain elää) ja uudet ideat ovat varmasti yksi toivottava parannus nykytrendin nostamiseen.
    Kaikki glorydays aikoijen tyypit puhuvat 10 vuotta kestäneestä hohdosta.
    Onko raha ja ideat ainoa syy tähän järkyttävän isoon lajin kiinnostuksen putoamiseen? Miksi tuhatpäinen yleisö löysi itsensä noin monta vuotta katsomoihin ja nyt hyvä jos 300 menee rikki? Peli itsehän kun ei ole muuttunut oikeestaan hirveesti mihinkään. Oliko pelit tasoiltaan viihdyttävää ja rahalle vastinetta (paljonko esim. lipun hinta oli tuolloin ja muu oheis ohjelma?) Oliko tuolloin sivurajat täynnä niitä omankylän poikia eli saiko tosissaan tapella pelipaikasta ja joukkueet ei kaatuneet ohueen pelaajamateriaaliin?

    Itselle pistää silmää nämä nykyiset pelikentät johon moni todennut saman ongelman. Katsomot aika kaukana itse pääpaikasta,The Velo: aivan hirveä betonikasa mikä ei palvele lajille… katsojille.. yhtään mitään), Bragu… ihan ok.. ainoastaan liian pieni epämukava katsomo, Porvoon keskuskenttä.. sama ongelma plus se rata. Muiden kaupunkien kentistä en tiedä kun ei ole tullut vierailtua. Lippujen hinnat Vaahteraan 10€ ja muihin sarjoihin sitten 5€ olisi ihan ok mutta eipä tosiaan näillä muuta saa kuin sen pelin mikä voi olla ohi jo ekalla neljänneksellä Jotainpahan jonkun pitäisi keksiä että tuolla sitten viihtyisi pelin loppuun asti ja esim. laittaisi rahojaan oheisjuttuihin.
    Yksi iso ongelma myös (onko sitten enään sitä nykypäivää) on että pelit puuttuu ns katukuvasta kokonaan esim. peliviikolla. Rahahan tässä puhuu tottakai mutta silti.
    Näistä kaikista päästää omaan pääongelmaan eli sarjojen ja pelien tasoihin. Kyllä itsellä putosi 50% mieleenkiinto lähteä paikapäälle tai katsoa töllöstä peli edelliskauteen nähden kun mestarin tietää jo 3 kierroksen jälkeen. Steelerssin voitto Roosterssista ekassa pelissä ja Butchersin voitto Steelerssistä oli ainoat “on tällä lajilla oikeesti ne helvetin hienot hetkensä” mutta sitten se todellisuus (Roosters) tulee vaan kaudesta toiseen voittaa kaiken. Tylsää jopa minulle, kenties kymmenille, kenties sadoille muille katsojille. Ykkösdivarikin ollut tylsää kun joka kausi 2 jengiä dominoi ja sen toisen tietää olevan sitä toista vielä jopa hiukan parempi. Mitään ehdotuksia minä en edes pysty ehdottaa että laji edes yhden sormen verran kasvaisi ylöspäin mutta toivon tottakai että jotkut tämän tekee. (PS. Duunissa sanotaan että tälläistä joku tyyppiä ei ole kuka hoitaa kaiken vaan kaikki lähtee itsestään)

  • 80-luvun kulta-aikoja on turha haikailla koska silloin maailma oli niin erilainen ja ajankäyttö ja rahankäyttömahdollisuuksia niin paljon vähemmän kilpailemassa. Mutta silti kyllä seurojen ja liiton pitäisi pystyä tekemään itsestään paljon kiinnostavampia kuin mitä nyt ovat. Tai sitten tyydytään pelailemaan keskenään ja tarjotaan halukkailla hyvä harrastus eikä tavoitellakaan sitä että jotain muutakin kiinnostaisi maksaa pelien näkemisestä tai esim. seurojen fanituotteista.

  • “80-luvun kulta-aikoja on turha haikailla koska” silloinkin Roosters vei puolet mestaruuksista…

  • Joukkueiden ympärillä ei ole minkäänlaista pöhinää. Seinäjoella oli, mutta ei ole enää. Vaasassa oli, mutta ei ole enää. Viimeisimmäksi oli Kuopiossa, mutta sielläkin laantunut viimeisestä divarikaudesta. Miksi fanina jaksaisi innostua, jos eivät joukkueet itsekkään innostu? Puolista Vaahteraliigajoukkueista ei ole kuulunut mitään merkityksellistä sitten elokuun, pois lukien pakolliset rosteri-ilmoitukset ja satunnaiset “pikkujoulut seuran jäsenille” -postaukset.

    Tämän vuoden divari on ainakin ennakkoasetelmiin nähden mielenkiintoinen. Mikä on Saintsin ja Nordmenin taso? UNC vahvistunut, ECG:llä ainakin uusia valmentajia. Bears ja Eagles vaikuttavat pysyneen melko samanlaisina.

  • 80-luvulla katsojatkin olivat rautaa…

  • 80-luvulla sai pankista rahaa (lainaa), kun jätti pelaajasopimuksia vakuudeksi. Ei taida Kasinotalouden huumaa tulla ihan heti uudestaan. Ja niitä lainoja maksettiin sitten kauan ja tuskaisesti, jos maksettiin. Jos ei maksettu, lopetettiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasinotalous

  • nykyään ei tarvitse kantaa korko rahoja enää pankkiin , riittää kun ne kantaa nelonen medialle ja tuotto on saman lainen miinusmerkkinen kun laina rahassa 80 luvulla ! saatanan tunarit !!

  • Jefuliitto ei maksa nelonen medialle penniäkään!

  • En ole koskaan nähnyt lähdettä väitteelle, että liitto joutuisi maksamaan televisioinnista.

  • Liiton tilinpäätöksessä oli jotain vihiä siihen suuntaan. Kannattaa kysyä puheenjohtajalta.

  • Veikkaan, että liiton ylivoimaisesti suurimmat kustannukset Ruudun lähetyksistä tulee tuotantoyhtiön kustannuksista. Ei ole ihan ilmaista ajeluttaa kolmeen peliin ohjaajaa, kahta kameramiestä ja muita henkilöitä joita noiden mukana on liikkunut. Tarjouskilpailusta varmaan saa lisätietoa liitosta jos kysyy, nämä lienevät kilpailulain mukaan julkisia asioita.
    Nyt huolena on uuden tuotantoyhtiön kanssa, että tuleva kausi opetellaan jälleen miten tätä meidän lajia pitää kuvata, että katsojat saa siitä mitään mielenkiintoista irti. Vanhalla ryhmällä homma alkoi jotenkin sujua jo mutta virheitä sielläkin oli. Esim. kamerat eivät keskustelleet ollenkaan ja keskittyivät samaan asiaan, jolloin edes hidastuksista ei nähty kaikkia asioita ja paljon hyviä juttuja jäi kuvan ulkopuolelle.

  • Mielenkiintoista Steelers pelaa ekan pelin vasta neljännellä kierroksella ja siitä Juhannustauolle!

  • Samoin Royals.

  • Ja Seinäjoki pelaa kaikki 5 vieraspeliä putkeen

  • Jaaha Sepi taas nuoleskellut että saanut kaikki vieraspelit Kuopiota (perjantai) lukuunottamatta lauantaille. Must b nice.

  • Eipä kestänyt kauaa ku ruikutus alkoi.

  • Kuuden joukkueen sarja, voiko sitä edes kutsua liigaksi?
    Ehkä syy katsojien vähyyteen on osittain tuossa että sarja on niin typistetty. Laitetaan liiga ja 1 div yhteen niin voidaan puhua oikeasta liigasta.

  • Roosterssin ja ykkösen pahnanpohjimmaisten tasoero on kyllä niin karmea että tommosessa “liigassa” ei olis mitään järkeä.

  • “Roosterssin ja ykkösen pahnanpohjimmaisten tasoero on kyllä niin karmea”

    Mitäs oikeen ruikutat. Melkein kaikissa muissa lajeissa pelataan cup-sarjaa missä on divarijengejä mestareita vastaan pelaamassa. Ilmeisesti tää laji on sitten sellanen missä se ei käy?

  • Viime vuonna kuuli kitinää siitä, kuinka laji menettää kiinnostuksen jos Roostersin pelit on ohi jo puoliajalla. Niin mieti miten mukavaa katsottavaa se on jos puolet vaahterajoukkueista repii divarilaisille uuden persereiän jo ensimmäisellä neljänneksellä.

  • Missä lajeissa tuollaisia cupeja enää on? Lopetettu tai hiipuneet kun ei haluta lisäpelejä tai piestä divarijengejä. Menneen ajan urheiluromantiikkaa.

  • “Missä lajeissa tuollaisia cupeja enää on?”

    Jääkiekko, socceri, koripallo, salibandy, käsipallo nyt pari mainitakseni, jatkanko listaa vielä?

    Tietysti jos neidit pelkää selkäsaunaa kentällä eikä uskalla pelata, niin sillehän ei mitään mahda.

  • Totta kai kiinnostus menee, jos pelit ovat selvillä jo puoliajalla. Suomijefun suurin ongelma on se, ettei kukaan muu kuin Roosters kilpaile ykköspaikasta. Muut kilpailevat kakkospaikasta, koska sen saavuttaminen on niin paljon helpompaa. Johan sen sarjanousijat ovat osoittaneet, että kakkospaikkaan riittää pelkkä peli-into. Mestaruuden eteen pitäisi tehdä työtä, ja se ei nykyiseen harrastellaan huvin vuoksi -kulttuuriin sovi. Sarjasta riippumatta samanlaisia hälläväliä-joukkueita jokainen on. Mestareita ja ammattilaisia ei tule kuin Roostersista, ellei muidenkin joukkueiden mindset muutu.

  • Katsopa tarkemmin. Ei niissä divarijengit mestareita vastaan pelaa enää.

  • Niin.. ketäs vastaan Liverpool pelasi tasurin viikonloppuna..?

  • https://www.is.fi/jalkapallo/art-2000006385452.html
    Lähtökohdat otteluun olivat selvät: Liverpool johtaa ylivoimaisesti Englannin pääsarjaa Valioliigaa, kun Shrewsburyllä puolestaan on ollut vaikeuksia League Onessa eli maan kolmanneksi korkeimmalla sarjatasolla.
    Odotettua tasoeroa ei näkynyt cupottelussa.

  • Cup-ottelut cup-otteluina ja sarjaottelut sarjaotteluina. Olishan se siistii et oli Suomen jefucup, mutta ei taida seurat revetä siihen. Ja ei se kyllä Vaahteraliigan tasoa nosta.

  • Porrastettu cup voisi toimiakin, ensimmäinen kierros II ja III divari vastakkkain, voittajat divarin joukkueita vastaan. Näiden jälkeen Vaahtera mukaan.

    En tsekannut joukkuemääriä eri tasoilla meneekö tasan mutta näin saisi muutaman kierroksen cupin jonka voisi vetää pre-seasonilla läpi.

  • Suomessahan pelataan jefussakin Cup. Sitä vaan kutsutaan playoffiksi. (Ei mitään “paras seitsemästä”-sarjaa jatkoon pääsyyn tai mestaruuden voittamiseen, vaan kerrasta poikki.)

  • Muilta osin kirjoituksesi oli asiaa, mutta tuossa kohtaa meni sivuun
    “Johan sen sarjanousijat ovat osoittaneet, että kakkospaikkaan riittää pelkkä peli-into.”
    Ja sitten kun tarkistelet asiaa hieman ajatuksella niin on siellä muutakin.
    Jos tarkastellaan viimeisimpiä sarjanousijoita (Royals, Saints, Huskies, Steelers & Wolverines) ja vertaillaan viimeisen divarikauden ja ekan liigakauden joukkueita, niin ainoastaan Saints ei uusinut pelaajistoaan reilulla kädellä, tuotiin iso kasa pelaajia muualta (jenkit, tuplapassit, eu-pelaajat ja kotimaiset). Toinen seikka on että eka kausi mennään muutenkin siinä nousuhuumassa jolloin tuo mainitsemasi peli-intokin merkkaa paljon.
    Ja suurin syy Roostersin menestykseen on tuo sinunkin mainitsema työnteko, sanonta “menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa” pitää tässäkin kohtaa paikkansa. Eikä riitä, että joko seura , valmennus tai pelaajat yksin tai kaksin panostaa asioihin, kyllä se vaatii kaikkien kolmen hihojen käärimistä. Eikä myöskään kannata suoraan kopioida Roostersin tapaa toimia, vaan siitä pitää muokata omanlaisensa huomioiden paikalliset olosuhteet ja mahdollisuudet.

    Ja eka asia mikä suomen jefuihmisten pitää tehdä on lopettaa tämä täälläkin valitseva turhanpäiväinen ruikutus.
    Käyttäisitte edes puolet siihen käyttämästänne ajasta tehdäksenne asioita paremmaksi, pelaajat treenaamaan paremmiksi pelaajiksi, valmentajat oppimaan paremmiksi valmentajiksi, seuraihmiset tekemään seurasta paremmin toimivampaa. Ja jos et kuulu mihinkään noista, niin varmasti sinullekin tekemistä löytyy noista ryhmistä.
    Ja lisäksi te jotka olette tekemässä päätöksiä yhteisistä asioista, niin sen sijaan että valitatte ennen ja varsinkin jälkeenpäin kun päätös on tehty, niin avatkaa suunne silloin kun päätöstä tehdään, sillä ne asiat muuttuu.

  • Ihan mukava olisi sinulta asiantuntijana kuulla, millä saralla roosters tekee enemmän töitä kuin kilpailijansa.

  • Treenaa johdonmukaisesti ja suunnitellusti enemmän ja ennenkaikea paremmin, niin yksilöinä kuin ennen kaikkea joukkueena, varsinkin pelikauden ulkopuolella.

  • Monenko joukkueen harjoituksia/niiden tasoa olet käynyt seuraamassa?
    Tai monenko yksilön harjoittelua seurantasi kattaa?

  • En ole se jolta kysyt, mutta jos joku muu olisi tehnyt enemmän töitä kuin Roosters, ei Roosters olisi voittanut kahdeksaa viimeistä mestaruutta putkeen. Ei kai siinä mitään sen ihmeellisempää ole. Paljon kerkeää kahdeksassa kuukaudessa tapahtumaan (vertaa esim. Roosters 2011 vs 2012 tai Crocodiles 2016 vs 2017). Neljän kuukauden päästä sen taas näkee, kuka on harjoitellut ja kuka ei.

  • Ainakin roosters osaa käyttää puhelinta paremmin kuin muut. Jos katsotaan heidän rosteria niin aika vähän omia kasvatteja. Junnu tuotanto romahtamassa pahasti mutta puhelinlinjat jälleen auki. Ainoastaan roostersin kannattaja haluavat pelata cupia kun sen jälkeen voivat raiskatun joukkueen pelaajia värvätä. Ja vaahteraa, divareita pelataan erilaisilla säännöillä. 3 div 7vs7. Importit jne.

  • niinkuin aikaisemmin mainittiin johdonmukainen ja suunnitellusti valittu treeniohjelma. Tähän on kommittautunut kotimainen pelaajarinki muutamalla ulkomaalaisella tähdellä. Et voi koskaan pärjätä muukalaislegiooneilla jotka saapuvat trumpettien soittamana tutustumaan uuteen joukkueenseentoukokuussa . Luuletko että 1kk harjoittelu suomalaisten kanssa saa joukkueen pelaamaan yhteen. Niinkuin olen vuosia jo sanonut että täällä pärjää ahkerat keskiverto kotimaiset pelaajat jotka treenaavat kovaa ja uskovat siihen joukkue suunnitelmaan ja sisältäen kotimaiset QB:t, running backit ja rissut. Jos sulla ei oo suomalaisia pelaajia niin tuo edes 2 kpl jenkki rissua joiden pituus on vähintään 2 metriä. Näille heittää kukatahansa suomi qb kin kun vastassa on maks pituudeltaan 180 cm puolustajia. Höystettynä tietenkin suomi RB_llä.
    Siitä vaan Malja kotiin. Nyt se on paljastettu.

  • Roosters on ainoa seura Euroopassa, joka on pelannut maansa pääsarjassa joka vuosi alusta alkaen. Se on myös ylivoimaisesti eniten maansa mestaruuksia voittanut joukkue – yli puolet kaikesta on uskomaton luku. Päälle tulevat myös erilaiset kansainväliset menestykset. Väite, että tämä kaikki on perustunut pelaajien kähveltämiseen muilta seuroilta, on asiaton. Toki pääkaupunkiseutu tarjoaa opiskelu- ja työmahdollisuuksia enemmän kuin muut alueet, mutta on Roostersin image myös erinomaisesti hoidettu ja halu pelata siellä muutakin kuin vain mestaruuksien hakemista. Eikä se ole Roostersin vika, että voittava kulttuuri houkuttaa pelaajia. Samaan aikaan pitää todeta, että Roosters myös kehittää pelaajia ja on tuottanut heitä eniten Pohjois-Amerikan markkinoille. Se on taas miinusta pelaajamateriaaliin, mutta seura vaikuttaa olevan ylpeä jokaisesta tällaisesta onnistumisesta. Jos joku haluaa voittaa Roostersin, täytyy olla tarpeeksi hyvä joka tasolla. Se ei onnistu Roostersia vähättelemällä.

  • @@@@to perkele kirjoitti.
    “Luuletko että 1kk harjoittelu suomalaisten kanssa saa joukkueen pelaamaan yhteen”
    Tämä kuitenkin taitaa olla ainoa vaihtoehto ns. Maaseudulla, rahat tuskin riittää importti lauman ennemmin tuomiseen ja ilman laumaa tuskin liigaa pelaisivat, pienimmillä paikkakunnilla on runko luotava omista junnuista, ei ole kymmentä seuraa ympärillä mistä voi valita parhaat.

    Roosters on onnistunut siinä missä moni muu ei, eli onnistunut kokoamaan muukalaislegioonasta yhtenäisen joukkueen, siitä kyllä isot propsit valmennukselle.

  • “Kyllähän te tajuatte että jos haluatte kehittyä, niin tulette Roostersiin pelaamaan” assistant koutsi.

  • Jos joku noin on sanonut, niin ei kovin paljoa ole valehdellut… 🙄

  • Kaikki, jotka omassa päässään vertailevat NFL:ää ja Valioliigaa millään tavalla kotimaiseen jenkkifutikseen voisivat ottaa järjen käteen ennen kuin kommentoivat.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *