Ykkösen viikkokatsaus

jefumaster 28.7.2015 17:43 113 kommenttia

Kuva: Jari Turunen

 

Kauden 1-divisioona on Vaahteraliigan lailla ollut yllätyksellinen ja tapahtumarikas. Moni jännitysnäytelmä ratkeaa vasta viimeisellä ottelukierroksella. Juuri nyt sarjassa on meneillään toiseksi viimeinen ”naftaliiniviikko”.

Useimmat sarjan joukkueet ovat kärsineet kauden aikana loukkaantumisista, jotka ovat vaikuttaneet dramaattisestikin ennakoituihin voimasuhteisiin. Erityisesti pelinrakentajat ovat olleet loukkaantumisherkkiä kuluvalla kaudella. Sarjaa on nyt jäljellä kaksi kierrosta. Teoriassa joukkueilla, on vielä mahdollisuus kaivaa naftaliinista vanhoja pelaajiaan täydentämään rosteria ennen play off taisteluja.

Ohessa 1-divisioonan keskeiset tapahtumat joukkueittain playoff-pelejä edeltävän ”viikkokatsauksen” muodossa. Joukkueet ovat käsitelty satunnaisessa järjestyksessä.

Northern Lights (0-7) piristynyt sarjan loppua kohden

Kotimaisin voimin sarjassa taisteleva Oulu Northern Lights pelasi tiukan ottelun ilman jenkkipelinrakentajaansa esiintyneitä Jaguaareja vastaan. Yllätykseen asti oululaisten vääntö ei riittänyt, mutta pieniä ja suuria viitteitä joukkueen kehittymisestä on ollut nähtävissä viimeisissä peleissä. Othman Al-Kubaisi on hyvä pelinrakentaja jonka ympärille Oulussa voidaan tulevaisuutta lähteä rakentamaan. Kovaksi kilpasarjaksi muotoutuneessa 1-divisioonassa ei tänä päivänä kuitenkaan ole edellytyksiä menestymiseen ilman ulkomailta hankittuja vahvistuksia. Indians ja Royals eivät tule antamaan Northern Lightsille yllätysmahdollisuuksia kauden viimeisissä peleissä ja joukkue siirtyy 0-9 tilastolla offseason tilaan kahden viikon kuluttua.

Royals (5-2) palasi voittokantaan Kuusankoskella

Kuninkaan miesten kahden ottelun tappioputki katkesi menneellä viikolla Indiansia vastaan. Pelin suurin yllätys löytyi vaasalaisten hyökkäyksestä. Amerikkalaispelinrakentaja Bryan Rosekatilla on Royalsin otteluraportin mukaan lievä polvivamma ja hyökkäyksen paalupaikalla pelasi Juuso Saikko. Saikon työnäyte kelpasi varmasti päävalmentaja Evwaraylle ja 220 jaardia kovalla osumatarkkuudella heittänyt back up QB saa todennäköisesti riskienhallinnan merkeissä peliaikaa jäljellä olevissa runkosarjan Jaguaari- ja Northern Lights kohtaamisissa. Pitkään ykköspelinrakentajan pelaamattomuuteen kauden kriittisillä hetkillä ei kuitenkaan Royalsillakaan ole varaa. Joukkue tulee päätymään runkosarjassa 7-2 rekordiin. Tuo riittää runkosarjassa playoff-pelien kotietuun, mutta runkosarjan voitto edellyttää vaasalaisille apuja Helsingin suunnalta.

Jaguaarit (3-4) vie kauden loppuun ilman jenkkipelinrakentajaa

Jyväskylä Jaguaareilla on edelleen teoreettinen mahdollisuus yltää divisioonan pudotuspeleihin voittamalla jäljellä olevista kahdesta vastustajastaan se viimeinen, Indians. Teorian toteutuminen edellyttää kuitenkin paljon apuja myös muista peleistä ja suotuisista tuloksista. Pelinrakentaja Craig Maynardin kauden päättänyt loukkaantuminen tekee tavoitteesta käytännössä lähes saavuttamattoman. Oulua vastaan keskushyökkääjänä pelannut AJ McCrea keräsi juoksupeleillään muhkeat 257 jaardia ja on yllätysvalmis myös kauden viimeisissä otteluissa. Todennäköisesti Jaguaarien pudotuspelisaumat napsahtivat poikki Maynardin polven vääntyessä Brahen kentällä Wolverines-ottelussa. Jaguaarien kausi tulee päättymään 3-6 tilastoon jota voidaan pitää pienoisena pettymyksenä hyvän alkukauden jälkeen.

Indians (2-5) herännyt taistelemaan pudotuspelipaikasta

Kouvola Indians hämmästytti divariyleisöä voittamalla sarjassa vahvasti esiintyneen Saintsin tiukassa ottelussa lukemin 48-40. Joukkueen valmennus on saanut useilla ulkomaalaisilla vahvistetun miehistön yhteispelin kuntoon ja erityisesti amerikkalainen Troy Rice on kunnostautunut unkarilaisen pelinrakentaja Márto Czirókin heittojen kohteena. Kouvolalaisten loppukauden otteluohjelma mahdollistaa pistetilin tuplaamisen, mutta kahdeksan pisteen riittäminen pudostuspelipaikkaan ei ole joukkueen omissa hyppysissä. Todennäköistä on, että Indians voittaa Northern Lightsin ja Jaguaarit, mutta lopullinen kohtalo jää muiden pelien tulosten varaan. Indiansin yltäminen pudotuspeleihin olisi alkuasetelmista katsottuna yksi sarjan suurimmista yllätyksistä.

Kuva: Jari Turunen

Wolverines (3-3) noussut kaukaa takaa sarjan mustaksi hevoseksi

Alkukauden lamastaan toipunut Wolverines on kolmen ottelun voittoputkessa. Jäljellä olevista kahdesta pelistään joukkueen on voitettava toinen saavuttaakseen tavoitellun paikan divisioonan pudotuspeleissä. Siinä missä Ahmat kärvistelivät loukkaantumissuman keskellä kauden alussa, on sama kohtalo langennut nyt kauden ratkaisuhetkillä joukkueen päävastustajien piinaksi. Tulevan viikonlopun suurin spekulaatio kohdistuu päävalmentaja Stephen Stokesin pelaamiseen. Seuraikoni Stokes hämmentää spekulaatioita Saints-ottelutapahtumaan liittyvillä Facebook-päivityksillään: ”Retired?? Not so much..”. Korkealla todennäköisyydellä Wolverines marssittaa ainakin toiseen jäljellä olevista otteluistaan kentälle vahvan hyökkäyskokoonpanon, jossa keskushyökkääjä Joe Spellin ja australialaislaturi Locklan Gilbertin ohella pallon kanssa taiteilemassa nähdään ”vakuutusasiamies” Stokes. Wolverinesin tämän viikon suurin uutinen kohdistuu kuitenkin vuoteen 2016. Joukkueen pelinrakentaja Janne Lehtinen on solminut jatkosopimuksen, joka koskee tulevaa kautta.

Saints (5-2) pelannut vuoristoratamaista kautta

Viime viikonloppuna Kaurialan kentällä piti alun perin pelata divisioonan runkosarjan ykköspaikasta Huskiesia vastaan. Ottelu toki pelattiin ja Saints vei sen komeasti viimeisten sekuntien maalilla lukemin 20-21. Pelin asetelmaa latisti kuitenkin Saintsin edellisen kierroksen tappio Indiansille. Voitto Huskiesista ei nostanut joukkuetta sarjan paalupaikalle ja playoff-kotiedun saavuttaminenkin lipesi todennäköisesti käsistä kouvolalaisten yllätetty tamperelaiset Kuusankoskella. Saintsin menestymisen kannalta kysymysmerkkinä on hyökkäyksen avainpelaajien kunto. Sarjan paras pelinrakentaja, Samson Bialostock vaikuttaa olevan pelikuntoinen ja divarin ainoa heittäjä jonka syöttöjä ei ole vielä katkottu kertaakaan. Bialostockin tärkeimpien targettien, Matti Airaksisen ja Henri Laineen osalta terveyteen liittyviä kysymysmerkkejä on kuitenkin ilmassa. Tappiollisen Indians-pelin poissaolijoiden lista oli pitkä eikä vastaavaan ole enää varaa. Ensi viikonloppuna puolustuksen lukko Jack Nelson tulee olemaan tiukilla Wolverines-ottelussa. Kesäkuussa Pyynikillä Nelson keskittyi menestyksellä Wolvojen Gilbertin pysäyttämiseen. Sunnuntaina yhden pelaajan pysäyttäminen ei takaa voittoa.

Kuva: Jari Turunen

Huskiesin (6-1) puhdas sarja katkesi – pelinrakentajatilanne puhuttaa

Hämeenlinna Huskiesin yli vuoden jatkunut tappioton ottelujen sarja katkesi sunnuntaina Kaurialassa Saintsin Laineen onnistuessa dramaattisten vaiheiden jälkeen lisäpistepotkussaan. Edellisen kerran hämeenlinnalaiset olivat kärsineet tappion 28.6.2014 Steelersia vastaan (15-13). Lähes varmana runkosarjan voittajana jo pidetty Huskies tarjosi ihmeteltävää yleisölleen peluuttamalla joukkueen ykkössyömähammastaan, keskushyökkääjä Jerrell Jonesia pelinrakentajan paikalla. Huhumylly Niclas Carpelanin pelikunnosta on juuri nyt vahvimmillaan. Jones kuittasi ottelussa kunnioitettavat 280 all purpose-jaardia, mutta pelatessaan pelinrakentajan paikalla, on luettavissa helpommin kuin bravuuripaikallaan keskushyökkääjänä. Hämeenlinnalaisilla on kaksi viikkoa aikaa koota pakkansa play off-kuosiin ennen runkosarjan päättävää Wolverines-kohtaamista. Kovin hyvää ennustetta joukkueelle ei voi kuitenkaan antaa mikäli tässä vaiheessa kautta joudutaan turvautumaan back up-ratkaisuihin hyökkäyksen organisoinnissa.

Löytyykö naftaliinista vielä vahvistuksia joukkueisiin. Se nähdään, kun 1-divisioonassa pelataan viikonloppuna seuraavasti

Huom! Kirjoittaja korjannut tekstiä “naftaliini-pelaajien” pelikelpoisuuden osalta saatuaan konsultointia asiantuntijoilta.

jefumaster

Yli kolmekymmentä vuotta suomalaisen jenkkifutiksen äärellä, sisällä ja ulkona, sisäpiirissä ja oppositiossa, kentällä, laidalla ja raitapaidassa. Tuolla perspektiivillä tarkastelen kotimaisen jenkkifutiksen ilmiöitä.

Muita kirjoituksia samalta kirjoittajalta:

Kommentoi

  • Kyllä Saints ja Huskies voi peluuttaa sellaisia pelaajia, jotka ovat pelanneet edellisellä kaudella samassa joukkueessa. 1-divisioonassa riittää yksi ottelu runkosarjassa jotta voi pelata pleijareissa. Vaahterassa täytyy pelata kaksi runosarjaottelua.

  • Eli ainoastaan Saints ja Huskies saa/voi peluuttaa näitä viimevuoden pelaajia?

  • Kyllä jokainen joukkue 1-divarissa voi niin tehdä. Tuo viestini oli lähinnä kommentti jefumasterin kirjoittamaan tekstiin “Tämä takaportti ei ole voimassa Huskiesilla ja Saintsilla, joilla kummallakin enää yksi peli runkosarjaa pelattavana.” tuolla ylempänä.

    Muilla joukkueillahan on kaksi kierrosta vielä jäljellä.

    Jatketaan spekulointia; Jos jollain joukkueella tulee eteen tilanne, että suojattu pelaaja menee niin särki, ettei hän voi enää pelata, on ko pelaajan korvaaminen mahdollista. Mutta silloinkin on huomioitava tuo kilpailusäännön kohta, jossa edellytetään vähintään yhtä ottelua runkosarjassa.

  • Ok, sorry, tuo suojattu pelaaja on kuitenkin mielestäni ongelma esim. liigassa jossa voimasuhteet voivat muuttua esim. veikkauksen kohteissa jos suojattu pelaaja vaihtuu ( tämä siis lähinnä hypoteettinen kysymys ) parempaan /huonompaan, läpinäkyvyys olisi faneille ehkä kuitenkin positiivista?

  • Hei, puutteellinen perehtymiseni 1-divisioonan ja liigan kilpailusääntöjen poikkeamiin koskien tuota playoff-kelpoisen pelaajan ottelumäärävaatimusta näkyy alkuperäisessä tekstissä. Kiitos konsultoinnista, pahoittelen virhettä ja korjaan tekstiä vastaamaan totuutta jotta voimme keskittyä itse asiaan eli joukkueiden mahdollisuuksien spekuloitiin. Aika teoreettistahan se on että niitä vanhoja pelaajia jostain kaivettaisiin…

  • Huskies on ainakin kaivamassa naftaliinista näitä viime kauden pelaajiaan. Viime ottelussa oli jo 1 uusi pelaaja pukeissa ja lisää pitäisi tulla seuraavaan matsiin.

  • Naftaliini-miehet ovat “keinolla millä hyvänsä”-joukkueiden klisee. Puhutaan vahvan rungon rakentamisesta ja treenaamisen merkityksestä ja sitten koko kesän lonkkaa vetänyt partasuu vie pelipaikan.

  • Huskiesilta soittoa Moisiolle?

  • Jos kesän lonkkaa vetänyt partasuu on paremmassa pelikunnossa viikon treenaamisen jälkeen kuin talvella treenaamisen aloittanut, mistä se kertoo?

  • Kun tiirailee viime vuoden rosteria niin Moisio, Kuusisto ja Väisänen olisi kyllä kovia lisäyksiä Hämeenlinnalaisille. Kaikki pelasivat varmastikkin aloittavaa paikkaa koko kauden ja toisivat uskottavuutta lisää Huskyjen puolustukseen tälläkin kaudella! Hyökkäyshän niillä näyttää rullaavan maalla ja ilmassa jo nyt. Siis sikäli mikäli Nesi pystyy heittämään kunnolla.. Olisiko Sampsan puheista pääteltävissä että Jones pelaisi qb:ta loppu kauden ja Moisio kantaisi palloa?

  • Eiköhän se JJ sitä palloa tule kantamaan, oli sitten missä pelipaikassa. Typerä tuo viimeinen lause.

  • Ohoh on oikeassa. Mutta uskon vahvasti että nesi pelaa pleijarit vaikka kuinka särkee kättä tai selkää. Heittää palloa omalla tasollaan ja huskies voittaa divarin eikä nouse liigaan.

  • Heittäminen ei vaan onnistu kiertäjäkalvosimen vammassa. Kivun voi lääkitä, mutta voimia ei saa palaamaan. Heittää toki voi, mutta ne jäävät vajaiksi ja suuntautuvat vähän minne sattuu. Ainoa mahdollisuus on saada olkapää tarpeeksi hyvään kuntoon kortisonilla ja fysiolla.

  • Uskon että siihen kortisoniin nesi/huskies luottaa.. ei ole miehellä montaa vuotta jäljellä ja varmasti tahtoo voittaa mestaruuden vielä uransa aikana.

  • Ja Nesi kiemurtelee naurusta lomaviikollaan lukiessaan trollien scheibaa… Ja palaa kentälle reilun viikon päästä dominoimaan

  • Varmasti nauraa mutta kyllä suurimmat naurut saa jj. Jota ei tunnu kukaan pystyvän pysäyttämään divarissa. Nesin hyvät tilastot tuleekin suurilta osin screen peleistä jonesille. Huskies on jj:n varassa. Puolustus on huskiesilla kova mutta hyökkäys nojaa liikaa yhteen mieheen

    Wolverines on taas aivan eri joukkue mikäli Stokes laittaa kamat päälle ja pelaa hyökkäystä. En usko että divarissa saadaan miestä kiinni.

    Royals kun saa rosterissa olevat poissaolot takaisin tulee se taistelemaan ja viemään mestaruuden

  • Saints tuskin voittaa tällä kaudella enää yhtäkään peliä.

    Royals
    huskies
    Saints
    ?

    On loppujärjestys

  • JJ juostiin takaapäin kiinni parikin kertaa avoimella kentällä Hämeenlinnassa pyhimysten toimesta.

  • @Sampsa: “tällä viikolla Carpelan ei osallistu Huskiesin harjoituksiin” HTT:n mukaan syy on yksinkertainen. Ko palloa heittävä henkilö bongattu lomamatkalla oluttuopin ääressä. Tämä on näiden nelikymppisten pelimiesten erioikeuksia.

  • Eikö jenkkifutarit saa juoda olutta koko kesänä? Ja jos lepuuttaa vammaa, niin silloinkaan ei saa juoda olutta? Eikä lomamatkoilla saa käydä ollenkaan? Paljonko se Huskies oikein maksaakaan palkkaa?

  • @SunDance That’s not the point. Kyllä jefupelaaja saa kaljaa kaataa mahaansa vaikka läpi kesän ja lomailla. Pointti on se, että spekuloidaan miehen poissaoloa harjoituksista ja levitellään toinen toistaan mielikuvituksellisempia diagnooseja vammoista. Ja todellisuudessa mies on ansaitulla lomalla ja palaa treeneihin taas ensi viikolla normaalisti.

  • Ei ne spekulaatiot niin mielikuvituksellisia ole. Huskiesin peliraportti kertoo, että sään takia pelitaktiikaksi valittiin juoksut, jossa Nesi blokkaa. Jo on aikoihin eletty, QB on FB:n tehtävässä muutenkin kuin kikkapelissä. Eikö muita blokkaajia löytynyt? Toisaalta Saintsin QB viskoi ihan normaalisti, miksei siis Nesi? Eikä matsia ollut varaa riskeerata, koska nyt voi lähteä Spagettimaljan pelipaikka Vaasaan ja siinä jää paljon tuloja saamatta.

  • Paljon on kysymyksiä ilmassa, mutta muutamien viikkojen jälkeen ollaan viisaampia. Sitten on jossittelujen aika.

  • Harmittaa vain fanin näkökulmasta kun ei kerrota pelaako Stokes tai onko nesin injury paha. Muutenkin muut kuin Vaasa harrastaa tätä salailua. Siksi syntyy tätä trollausta ja spekulointia

  • Onhan se selviö että tuollainen salailu harmittaa mutta toisaalta aivan yhtä selviö että sitä harrastetaan. Kyseessä on kuitenkin kilpaurheilu ja vielä äärimmäisen tärkeät hetket sarjan kannalta. Ei kai kukaan halua antaa vastustajille etulyöntiasemaa kertomalla jotain oleellista oman joukkueen iskukyvystä?

  • Paljon todennäköisempää on se että Stokes pelaa, kuin että ei pelaa. Mutta vitosen maksaa mennä kattoon sunnuntaina

  • Vähän on turhan pitkä välimatka.
    Divarikin pitäisi saada näkymään nelonen prolta :D
    Vaasa streamasi vieraspelinsä ainakin viime vuonna mutta nyt en ole kuullut mitään.

  • Taisi Vaasa ainakin yhden vieraspelin streamata tällä kaudella, mutta sitä ei kovin moni päässyt katsomaan kun ilmeisesti Ustream alkoi rajoittamaan katsojamääriä ilmaisissa (eli streamaajalla ei ole jotain pro-accounttia) streameissä.

  • Joku Huskiesin matsi tulikin jo joltain maksulliselta nettikanavalta. Välierät ja Spagettimalja voisivat hyvin tulla maksullisina esim. 5€ per peli. Ykkönen on kyllä näyttämisen arvoinen ja maksullisena ei veisi katsojia kentiltä.

  • Sundance olet asian ytimessä

  • …eli Stokes pelaa. Kertoi juuri FB-päivityksessään :
    When: Sunday
    Where: Brahen
    When: 3pm
    = GameChanger

  • Viime kaudella striimattiin yhtä lukuunottamatta kaikki matsit. Tällä kaudella on ollut henk.koht. niin paljon menoja mm. YLE:n parissa, etten ole viikonloppuisin yksinkertaisesti ehtinyt lähtemään joukkueen matkaan ympäri Suomea. Lisäksi nyt tuo UStreamin ilmaiskanavan katsojarajoitus vähän latisti intoa tehdä striimejä. Toki esim. YouTube on vaihtoehto, tai sitten tehdä UStreamiin (HD-laatuinen) Pay-per-view -kanava, mutta silloin matsi muuttuisi maksulliseksi. Silloin voisi kotijoukkueelle myös jotakin maksaa, että tulemme heidän kentälle matseja kuvaamaan. Tosin en tiedä olisiko se edes sallittua, sajl:n TV-sopimuksen puitteissa.

    Kyse on kuitenkin ihan harrastuksesta ja “poikamaisesta” innosta mediahommiin, ja sitoutumisesta lajiin ja Royalsiin.

  • Katsoin SAJL:n tilastoja joissa kiitos vaan, on tänä vuonna divaristakin selkeä yhteenveto keskeisten suoritusten osalta tarjolla. Pieni harha tilastojen loputuloksiin tulee sarjajärjestelmästä johtuen. Kun seurattavien pelaajien sijoitukset lasketaan absoluuttisten lukujen perusteella saavat toisen lohkon pelaajat (Roy, Jag, Ind, NL) yhden ottelun verran hyvää sijoituksiinsa. Vähän tämä tietysti turhamaista valittamista mutta kuiteski

    http://sajl-stats.com/#/players/divisioona/2015/

  • Nyt kun rupeaa ykkösen runkosarja olemaan lopussa niin heräsi mielenkiinto siihen mitenkäs nämä ensi kauden sarjapaikat jaetaan.

    Ilmeisestikin Vaahteraliigasta ei nyt voi yksikään joukkue pudota divariin. Toki vapaaehtoisesti voi pudottautua jos haluaa.

    Entäpäs sitten nousijoiden määrä ykkösdivisioonasta Vaahteraliigaan? Kaksi paikkaahan VL:ssä olisi tarjolla, tarjotaanko 1.Div kahdelle parhaalle molemmille mahdollisuutta nousta vai vain yhdelle? Entäpä jos VL:stä joku haluaa pudottautua, tarjotaanko kolmannellekin mahdollisuutta nousuun?

    Mitenkäs sitten nousut ja putoamiset ykkösen ja kakkosen välillä? Toki kakkosen parhaalle tarjotaan nousumahdollisuus mutta onko ykkösen viimeisellä (NL) mahdollisuutta jatkaa ensi kaudella ykkösessä? Edes siinä tilanteessa että 1.Div -> VL menee kaksi joukkuetta ja toiseen suuntaan ei ole liikennettä?

  • Sarjojen joukkueet ratkaistaan lisenssien hakemisten periaatteella. Ei automaattisia nousuja tai laskuja. Pitää täyttää liigakriteerit jos haluaa sinne nousta. Tavoitteena on kai saada 8 joukkueen Vaahteraliiga. Mitä miettii TAFT, onko viisaampaa hakea jälleen kerran vauhtia alempaa kun joukkueen runko ei ole liigakelpoinen. Ilman hyvää kotimaista runkoa liigassa ei voi pärjätä vain kovilla jenkeillä. Royals hake varmasti nyt lisenssiä jos yltää sijoille 1-2. samoin Huskies ja Saints. Wolvot on kysymysmerkki kun puhuvat runkonsa uusimisesta. Lehtisen jatkosopimuskirjoituksesta saa sen kuvan että divarissa jatketaan. Mitä miettii NL. Onko kaudella 2016 voimavaroja hankkia importteja koska ilman niitä ykkösessä ei voi menestyä nykyään. Oulun runko on kai ihan ok jos lopettamisia ei ilmaannu. Steelersin paikka on selvästi ykkösessä joten sen nousu on lähes varma. Muiden divari ja liigaseurojen osalta jännitys jatkuu varmaan lisenssien haun kierroksille saakka.

  • Vaasa tulee hakemaan liigapaikkaa ensi vuodeksi se on varma. Taft ei pudottaudu sillä toivovat saavansa ensi kaudelle helppoja häntäpään vastustajia. Totuus vain on se ettei Saintsin tai Huskiessin kannata nousta liigaan vielä pariin vuoteen. Nl tulee pudottautumaan kakkoseen ja Steelers nousee divariin. Niin ja pori nousee kakkoseen ja Nokiallakin olisi kai haluja nousta.

  • Liigaa tosiaan pelataan lähtökohtaisesti kahdeksalla lisenssikriteerit täyttävällä joukkueella. Lisenssikriteerejä ei verkosta näytä löytyvän, joten on paha sanoa, täyttävätkö Vaasa, Huskies ja Saints ne, Wolvot melko varmasti täyttävät.

    Ykkösessä NL:llä riittää jännitystä sen suhteen, haluaako kakkosesta Rautamaljan hävinnyt joukkue nousta (ja täyttääkö se kriteerit). Vaikka ykkösestä nousisi kaksi joukkuetta liigaan, sijoitetaan käsittääkseni ykkösen viimeinen joukkue rankingissa vasta Rautamaljan hävinneen joukkueen taakse, jolloin NL:n kohtaloksi jäisi jäädä sijalle 15 ja siis kakkoseen. Jos ykkösestä nousee vain yksi joukkue, NL joka tapauksessa jäänee kakkoseen.

    Tämä sitten olettaen, että osaan lukea mielestäni epäselvästi kirjoitettua kilpailujärjestelmä-dokumenttia oikein.

  • Kilpailujärjestelmän mukaan Vaahtera pelataan kahdeksalla joukkueella, näin on asia sovittu liittokokoukessa. Kausi 2015 on poikkeus ja kaudelle 2016 on tarkoitus palata kahdeksaan joukkueeseen. Näin 2015 liigan viimeinen jää 1-divarin 2015 voittaneen joukkueen taakse sijalle seitsemän ja 1-divisioonan toiseksi tullut joukkue sijalle kahdeksan rankingissa.

    1-divisioona kaudella 2015 piti olla kahdeksan joukkueen sarja, koska Wolverines ja Indians tiputtautuivat alas. Mutta Falcons kun jättäytyi pois, pelataan seitsemällä.

    Kausi 2016 pelataan kuudella, kuten on aiemminkin pelattu ja näin on kokouksessa sovittu.
    Tämä tarkoittaa sitä, että kahdella 1-divarin joukkueella on mahdollisuus nousta ja jos niin käy, kukaan ei 1.-divarista putoa ja 2-divarin voittajalle aukeaa mahdollisuus tulla kuudenneksi joukkueeksi 1-divisioonaan.

    Asia on monimutkainen johtuen sekä 2014 Vaahterasta pudottautuneista että Falconsin luopumisesta.

    Liigaan nousun kriteerit ovat aina puhuttaneet ja Royalsin tai jonkun muunkaan nousu ei tällä hetkellä ole ns satavarma. Halukkuutta on varmaan Pohjanmaalla, mutta aika näyttää.

    Ensin pelataan divari ja liiga loppuun ja sitten 1.10 mennessä joukkueet ilmoittavat mitä haluavat. Ja sen jälkeen liittohallitus käy paperit läpi kriteerien pohjalta.

    Ja kun tulos ilmoitetaan, alkanee kuten aina, kohtuu poru miksi noin, miksei näin…..

  • Pablo, mites tää kilpailujärjestelmän määritelmä pitää tulkita? Mä tulkitsen sitä niin, että ykkösen viimeinen jää kakkosen kakkosen taakse.

    ” I-divisioonan viimeiseksi jäänyt joukkue putoaa suoraan II-divisioonaan.”

    “II-divisioonan voittanut joukkue nousee suoraan I-divisioonaan, jos sille myönnetään I-divisioonan lisenssi. Jos se ei halua/saa lisenssiä tarjotaan paikkaa I-divisioonaan ensin Vaahteraliigasta vapaaehtoisesti alaspäin I-divisioonaan siirtyvälle, toiseksi II-divisioonan loppuottelun hävinneelle ja kolmanneksi I-divisioonasta putoavalle joukkueelle.”

  • Normaalisti menisi noi,,mutta kun kausi 2015 on poikkeava sekä Vaahterassa että ykkösessä, kuten kirjoitin.

    Jos kaksi joukkuetta saa liigalisenssin, ei ykkösestä putoa kukaan. Koska ykkönen pelataan 2016 kuudella joukkueella. Nythän on seitsemän joukkuetta. Näin kakkosesta nousee yksi jos täyttää kriteerit.

    Monimutkaista, kiitos sarjaluopumisen ykkösessä ja kahden liigasta tiputtautumisen…..

  • Itse en jaksa uskoa, että divarista olisi kukaan nousemassa, paitsi Vaasa jos pääsevät sijoille 1-2. Hämeenlinnassa porukka yli-ikäsiä ja Tampereella rosteri vaan liian kapea. Wolvot nyt tuskin nousevat kun just sieltä pudottautuivat.

  • …niin mutta joskus ahneus iskee kun tilaisuus tulee. Aikanaan Indiansilla oli hinku liigaan divarin kakkosen paikalta vaikka ei tainnut olla perusta sittenkään kunnossa. Mielenkiintoinen on asetelma ja itse haluaisin 10 joukkueen liigan ja divarin ilman jenkkejä.

  • Kakkosesta on isompi kynnys nousta ykköseen kuin ykkösestä liigaan. Kyse on rahasta ja värväysten tasosta enemmän kuin kotimaisesta rungosta. Hyviä urheilijoita löytyy Hangosta Rovaniemelle, joista monista voisi tulla liigaseuroissa maajoukkuemateriaalia. Laittakaa suomalainen huippuvalmentaja maakuntajoukkueeseen ja se nousee heti seuraavana vuonna rytinällä sarjatasoa ylemmäksi. Pitkän päälle seuran menestys on kuitenkin kiinni pitkäjänteisestä työstä, joka ulottuu yli yksittäisten aktiivien. Sillä pärjää huipulla vuodesta vuoteen pienempikin paikkakunta, kuten esimerkiksi Seinäjoki ja Porvoo. Vaasa ja Hämeenlinna voisivat ottaa näistä mallia ja tässä tarkoitan nimenomaan pitkäjänteisyyttä. Wolvot on junioritöineen pikemminkin malliseura. Saintsille taas Trojans on mitä parhain vertailukohta,

  • Toivottavasti pysytään 6 joukkueen liigassa. Niin paljon mielenkiintoisempi on sarja, kun riittää oikeasti noita Vaahteratasoisia pelaajia joukkueisiin. Nostetaan ihmeessä 10 joukkueseen, niin saadaan pari turhaa matsia jokaiselle viikonlopulle.

  • Kuuden joukkueen sarjassa ei ole mieltä. Laji rajoittuu maantieteellisesti liian pienelle alueelle. Ja niitä vaahteraliigatasoisia peljaajia riittää kyllä tasaisesti useampaankin seuraan kun mahdollisuudet lisääntyvät maantieteellisesti.

  • Mitäs jos te siellä landella oppisitte pelaamaan nini lajia voisi sitten levittää muuallekin suomeen. TUrha narista että sitä pelataan liian pienellä alueella jos ette halua kehittää sielä oulussa ja muissa tuppukylissä osaamistanne

  • @Hahhah, ihan sen takia, että julkaisit noinkin tasokkaan ja lisäarvoa tuovan kannanoton tähän keskustelun, toivon, että Nordmen nousee parissa vuodessa Liigaan ja ilahduttaa @Hahhah-nimimerkkiiä ja hänen city-joukkuettaan kymmenilla bussimatkoilla napapiirin peleihin.

    Pääsarjatasolla liigajoukkueita pitäisi olla ainakin kahdessa näistä kaupungeista: Tampere, Jyvaskyla, Lappeenranta, Kuopio, Oulu, Rovaniemi. Oi niitä aikoja kun SAJL arpoi Artic Circle Starsin kotimatsien vastustajat… Jenkkifutis lajina tarvitsee laajemman valtakunnallisen jalansijan myös pääsarjatasolla

    Tietokilpailukysymys. Minkä kotimaisen pääsarjalajin joukkueet tulevat; Helsingistä (2kpl), Turusta, Kauniaisista, Riihimäeltä (2kpl), Vantaalta ja Siuntiosta…

    Verrokkina Vaahteraliiga; Helsingistä (2kpl), Turusta, Vantaalta, Porvoosta ja Seinäjoelta.

    Molempien valtakunnallinen peitto on etupäässä säälittävä. Tervetuloa Royals ja Huskies liigaan 2016 ja seuraavalla kaudella Saints ja Wolverines.

  • Kuusi on maksimi Vaahteraan! Kunnon pelejä eikä typerää 1,5 kertaista sarjaa. Toinen vaihtoehto on tehdä liigasta tosi iso Saksan tyyliin. Etelä ja pohjoinen kuuden joukkueen divisiooniksi ja niistä sitten neljä jatkopeleihin. Divarissa ei ole yhtään liigakelpoista jengiä tällä hetkellä.

  • Divarissa vain Saints omaa edes lähelle liiga tason hyökkäyksen linjan.
    Royals olisi ehkä vahvistuksilla liiga tasoa (4 jenkkiä) muuten ei ole kellään liigaan mitään asiaa divarista ainakaan ensi vuonna.

  • Jonkun (Royals, Huskies tai Saints) olis kyllä hyvä tulla ylös koska Taft on tulossa alas. Vaahteraliigakokeilu Vantaalla on tältä erää ohi.

    Kuuden joukkueen liiga on osoittanut toimivuutensa. Taso on noussu ja joukkueiden väliset marginaalit kaventuneet.

  • “Divarissa ei ole yhtään liigakelpoista jengiä tällä hetkellä.”
    Ei Royalsilla eikä Huskiessilla ollut edes divarikelpoista joukkuetta puolitoista vuotta sitten, mutta Wolverines oli vasta ollut Vaahteramaljassa. Ja mikäs on tilanne nyt? Ei nykykunnon perusteella voi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

  • Täällä oli monta hyvää pointtia. Liiga tarvitsee maantieteellistä kattavuutta, jotta potentiaaliset pelaajat saisivat mahdollisuuden pelata liigaa. Vain jefun takia kun moni ei muuta pääkaupunkiseudulle. Liigan alueellista kattavuutta ei vain voi oikein ohjailla liiton tasolta muuten kuin liigan laajuutta säätelemällä. Samaan aikaan pitää huolehtia kilpailullisuudesta eli ei ole helppoa.
    Itse tekisin divisioonista 1-3 yhden ison ilman ulkomaanapuja ja jakaisin alueellisiin konferenssseihin. Matkat lyhenisivät, paikalliskamppailut lisääntyisivät. ja pudotuspeleistä tulisi jännempiä ja arvaamattomampia, kun konferenssien voittajat eivät olisi kohdanneet toisiaan runkosarjassa.

  • Esitetty alueellinen jakomalli tarkoittaisi, että pääkaupunkiseudulla voisi ajella vaivatta taksilla kaikkiin peleihin, mutta muu Suomi painaisi samoja kilometrejä kuin aina ennenkin. En tiedä onko siinä siis mitään väärää. Jäisi ainakin jossain päin Suomea euroja muuhunkin kuin matkusteluun ja pääkaupunkiseudulla kaikki muu on niin kallista ja vaikeaakin, kun muut urheiluseurat suosittuine lajeineen vie kaikki katsojat ja rahat….

  • Tällä hetkellä liigassa pitää olla ennemminkin organisaatio kunnossa kuin joukkue ja tähän kuvaan Vaasa olis varmasti parempi vaihtoehto kuin Vantaa.
    Kuuden jokkueen liigan taakse vois olla vaihtoehto pelata myös divaria kuudella jengillä, sinnekin saatais aika kilpailukykyinen sarja ja mikä parasta tasapuolinen kun kaikki kohtais toisensa kahdesti.
    Loppu paskasakki sitten lohkojakoiseen kakkoseen ja puhtaat harrastelijat kolmoseen.

  • Samaa mieltä että organisaatio pitää olla kunnossa, liigakriteerit täyttävillä kriteereille(pitää olla määrää ja junnutoimintaa) sekä pelillisesti pelaajat vaahteratasoa. Esim. nyt on tuskaista katsoa niin vaahteran kuin divarin taklaustekniikoita. Roikutaan harttareissa eikä pallonkantaja/rissu kaadu edes 3 roikkujaan. Ei tasomme kehity pelkästään x ja nollien piirtelyllä ja jenkkipelaajien hankinoilla jotka jo nyt pelaavat pelit keskenään. PITÄÄ HARJOITELLA ja jenkit pois kaikista divaritasoista(pois lukien jenkkivalmentajat), jotta suomalaiset saa enemmän niitä pelillisiä toistoja. Samoin lupaavat junnut joille hyppääminen B:stä vaahteraan on vaikeaa ainakin taitopaikoille/LB paikoille.
    Katsomosta seuraten 1 divari näyttää tänävuonna viihdyttävämmältä kuin vaahtera, ehkäpä suurten heittoprosenttejen takia.
    Eli siis pelaajien harjoittelumotivaation parantaminen organisaation laadun parantamisen kautta liigaan.

  • @hihhih. Käsipallo.
    Näkisin myös uskottavuuden kannalta laajemman liigan kuin kuusi joukkuetta järkevänä.

  • Mikä on kilpailukykyinen sarja?
    Tavalliselle katsojalle liigan ja divarin ero Esim. Seinäjoki-Vaasa ei ole kovin iso.
    Erot tulee muualta.
    Ja jopa jenkkien yliopistosarjoissa tulee isoja tasoeroja, olkoonkin että suomessa joukkueiden vuodet ei ole veljiä keskenään.
    Vantaan hyvät 2 vuotta meni ohi siinä, että muut joukkueet kiinnosti enemmän.
    Sama käy 69ersille, jos eivät pysty satsaamaan joukkueeseen.

  • VL sarjakakkonen lyö sarjavitosta kuin mätää kukkoa. Todella mielenkiintoinen, tasainen ja jännittävä sarja – not.

  • 1div ja vaahteraan samat import säännöt ja mielellään divari kiintiöt näin myös nousisi maajoukkueen taso siis minun mielestä

  • @Sampsa, valloittavan hienoa tuomarien psyykkaamista

  • Puoliaika 21-14, Nesi pelaa ja heittää

  • Huskies voitti 35-14 ja samalla runkosarjan voitto jäi Hämeenlinnaan.

  • @Jone En mä ainut ole joka Gilbertin pelaamista on ihastellut ja naureskellut. Kyllähän aussi metsuri on ollut aikamoinen raivaaja tällä kaudella.

  • Kuka toi asian julki ja juuri oman joukkueen ottelun alla? Kyllä valitettavasti näkyi tuomarityöskentelyssä, ei siitä mihinkään pääse. Olen pitänyt noita kirjoituksiasi ihan ok yhteenvetoina tulevista otteluista mutta nyt jäi kyllä paskan maku suuhun.

  • Ajoitus nyt johtui täysin viime viikonlopun tapahtumista. Enkä ollut edes ensimmäinen joka toi asian esille viime viikonlopun jälkeen.

  • Sampsassa on politiikko ainesta, sopii hyvin tuohon eduskuntaan. Ei mitään omia etuja ajeta?
    Tienaat rahaa sivuilla ja pelaat x joukkueessa. Jatkatko ensi vuonna jos Huskies pelaa WL:ssä ja on veikkaus kohde?

  • Älä nyt viitsi. Täysin läpinäkyvää psyykkausta, ei tuota tarvitse alkaa edes selittelemään. Ja jos olit itse katsomassa peliä niin näit kyllä että se häirintä tässä pelisse meni täysin toisin päin. Mutta taitavaa psyykkausta joka tällä kertaa vaikutti tuomarien toimintaan.

  • Näköjään joillain mennyt käpy väärinpäin perseeseen…. Kysymys: Voiko käpy olla oikeinpäin perseessä? Jos tuomari psyykkaantuu kirjotuksista niin ehkä silloin voi jättää pillin kotiin ja istua katsomoo.

  • Hienoa kun mun jutut herättää tunteita. Olen siis onnistunut jollain tapaa kirjoituksieni kanssa.

    Vielä hienompaa on se, että tuomarit lukee myös mun juttuja ja muuttaa tuomioitaan niitten takia!

  • Todella epäurheilijamaista käytöstä. Jos olisi kyseessä riippumaton toimitttaja, niin fine, mutta ei. Ja OIKEA toimittaja ei olisi tuosta kirjoittanut.

  • Heh, nyt on kyllä osalla tänne raapustavista mennyt koko hernepelto nenään ja käpy jäänyt selän alle. Kyse on sentään vain harrastepohjalta tapahtuvasta urheilusta. Mutta jos elämä on kiinni Sampsan kirjoittelusta, niin voi voi. Antaa pojan kirjoittaa, kyllä maailmaan meteliä ja tekstiä mahtuu, kunhan kirjoitetaan ilman ylilyöntejä. Ja Sampsan tekstit ovat vain ja ainoastaan hänen omia ajatelmiaan.

    Muutaman tuomarin tunnen hyvin ja heidän kanssa jutellessani ovat lähinnä naureskelleet näille nettikirjoitteluille.

  • @Pömppå: Ihan varmasti “oikeatkin” toimittajat mainitsevat jutuissa tollaisia asioita, miksi eivät mainitsisi. Kyllähän esim. Jarkko Ruudun temppuiluista tehtiin paljon juttuja.

  • En millään tavalla halua kiinnittää tässä tuomarien huomiota toistuvaan ongelmaan mutta kaikille katsojille tarkkailtavaksi. Huskies Kick Off teamin vasen reuna oli käytännössä kaikissa potkuissa pallon etupuolella ennen potkua. Yhden karran tuomari reagoi lipulla mutta tilanne oli sama jokaisessa potkussa. Missään nimessä välieräpeliä tuomitsevan ryhmän asiaa tarkkailevan tomarin ei kannata tätä huomioida.

  • On ihan eri asia noteerata tälläiset typärät meikäläisten chatti-kommentit. Mutta “toimittajan” statuksella organisoidulle urheilusaitille kirjoittavan kaveri jutut ovat eri asemassa ja mikäli tämä Sampsa oikeasti on Huskies pelaaja (kuten joku väittää), niin eiköhän tuo psyykkaus ole täysin läpinäkyvää kuten aiemmin heti kommentoinkin jutun luettuani.

    Muutoin kyllä arvostan kaverin panosta pitää divisioonia esillä verkossa. Hyvää työtä ja toivottavasti tätä saadaan lisää. Jefusta kun ei liikaa kirjoitella.

  • Heitetään pieni ennustus kuinka ensiviikon Huskies-Wolverines päättyy. Joku journalisti julkaisee, pientä korvausta vastaan, uudet toimintaohjeet tuomareille. Wolverines kuvaa matsin käyttäen 36 eri kameraa ja matsin jälkeen trio kurinpitovaliokunnan jäseniä päättää matsin päättyneen kyseisten videoiden perusteella 0-30 Helsinki Wolverines voittoon… Suuria tunteita pienessä lajissa!

  • Huskiesin voittaessa Vaasa varmaan tekee sen protestin että saavat finaalin Vaasaan. Liitossahan on jo vaasalainen niin hoitanee asian.

  • Protestin läpimenohan ei vaadi muuta kuin sen että “ei voida aukottomasti todistaa että protesti on väärässä”, yhden tuubivideon perustella.

  • Huskies-Wolvot pelisse tuomarit hylkäsivät Stokesin TD:n joka oli TD. Lehtinen antoi taaksepäinsyötön Stokesille, lähin tuomari näytti että meni taaksepäin, Stokes pompautti pallon maan kautta ja juoksi maaliin. Päätuomari tuomitsi taaksepäinsyötön epäonnistuneeksi eteenpäinsyötöksi. Onko jollain YouTubessa..?

  • No aina voi käyttää vaikka tätä videota: https://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0

    Ite en nähny siitä varmuudella oliko syöttö taaksepäin vai ei, joten käsittääkseni protesti täytyy hyväksyä.

  • “Liitossa” on Vaasalaisen lisäksi myös Hämeenlinnalainen.

  • Jos tähän ns buulshitin kirjoittamisen väliin laittaisi pienen totuudensiemenenkin. Jos joukkue haluaa tehdä suorituksesta vastalauseen, on siitä ilmoitettava päätuoamrille ENNEN seuraavan downin alkua.

    Eli kaivakaa niitä juutuubi videoita miten lystäätte, mutta niillä ei tee mitään, ellei ylläoleva asia täyty.

    Pelataan, jätetään kakanjauhaminen muille…..

  • Ilmoittiko Rovaniemi ennen lisäpistepotkua että tekevät vastalauseen hylätystä maalista, kun eivät tienneet että se hylättiin?

  • No ei ilmeisesti ilmoittanut, ei downin jälkeen, ei puoliajalla eikä peliajan jälkeenkään eli ei muuta ku youtubet kehiin niin että ei voi todeta niin silloin KP:n on todettava että kun ei voi todeta niin peli on 0-30 ja molemmat saa pisteet…

  • Hyvää settiä, jatkakaa vain. Päivän naurut :D

    Sampsahan nyt saa kirjoittaa mitä haluaa, olipa Huskiesin jäsen/pelaaja/vaimo/valmentaja/rakastaja, mitä väliä. Kuten joku tuolla jo sanoikin, että jos tuomarit näistä kirjoitteluista hämmentyy niin parempi jättää paita ja pilli kotiin naulaan roikkumaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista…

  • SInä et taida oikeasti tietää miten ihmisen psyyke alitajunnassa toimii. Samalla tavallahan Kuuttila on joutunut silmätikuksi näiden itkupillien takia vaikka 110% OL pelaajista samalla tavalla roikkuu kiinni paidoissa.

  • @Joku, Kyyber, Pablo

    Kurinpitovaliokunnan päätöksestähän selviää, että Rovaniemi ei tehnyt virallista vastalausetta ennen seuraavan yrityksen alkua kuten liiton kilpailusäännöt edellyttävät. Täten koko vastalause olisi pitänyt hylätä sääntöjen vastaisena. Olisi liitollakin nyt yksi iso päänsärky vähemmän.

    Em. lisäksi, kuulemma virallista vastalausetta ei tosiaan tehty missään vaiheessa ottelun aikana tai välittömästi sen jälkeen eikä asiasta oltu merkitty ottelupöytäkirjaan mitään. Kurinpitovaliokunnan päätöksessä mainittu reklamointi oli siis kentän laidalta huutelua. Surullista kyllä, tuollainen ennakkopäätös tarkoittaa käytännössä sitä, että päätöksenä mahdollisesta vastalauseesta em. Stokesin tilanteeseen liittyen pitää seurata 30-0 voitto ja 2 pistettä volvoille.

    Kurinpitovaliokunta rähmäsi pallon huolella tuossa Rovaniemen vastalauseen käsittelyssä.

  • Onneksi kuitenkin paikkasivat tekemällä vielä vähän isomman rähmäyksen. Käsittämätöntä toimintaa.

  • En nyt haluaisi kyseenalaistaa kenenkään sisälukutaitoa, mutta luetun ymmärryksen harjoituksia suosittelen nyt vahvasti.

    Kaikki osapuolet = kaikki osapuolet.

    “Lisäksi jatkotilanteessa pallo asetetaan 3-jaardin linjalle kuten lisäpisteyrityksessä. Ottelun kaikki osapuolet (mukaan luettuna selostaja ja tulostaulun ylläpitäjä sekä
    vierasjoukkue) olivat siinä käsityksessä, että kyseessä oli maali ja onnistunut lisäpisteyritys. “

  • @Inside Run Fumble

    Nimimerkkiäsi mukaillen rähmäsit tämän asian ihan heti kättelyssä. Suosittelen peiliin katsomista ja oman lukutaidon tarkistamista ennenkuin alat sitä täällä muilta peräämään.

    Ensinnäkin, onko sinulla heittää faktaa pöytää (muuta kuin tuo virheellinen päätös), että kaikki tosiaan olivat tuota mieltä. Tiedätkö varmaksi, että sitä on esim. kysytty kaikilta listaamiltasi paikallaolijoilta? Toiseksi, mitä väliä sillä on mitä joukkueet tai ennenkaikkea selostaja tai tulostaulun pitäjä ovat tuloksesta mieltä? Päätuomarilla on oikeus ja velvollisuus pitää ottelun pistetilannetta. On aivan sama mitä siitä ajattelee esim. selostaja tai joukkueet. Tuostahan saadaan mukavasti anarkia aikaiseksi, jos joukkueiden mielipidettä pistetilanteesta aletaan kuuntelemaan. Tuomari ei ole maalia tilanteesta tuominnut eikä näyttänyt maalin merkkiä. Kaikki muu on turhaa tuuleen huutelua tai olisi ainakin pitänyt olla. Nythän tilanne tämän ennakkopäätöksen jälkeen on toinen..

    Lopuksi, tuolla lainaamallasi tekstillä ei ole mitään merkitystä asiaan, jota tässä käsiteltiin ennenkuin tulit mukaan. Virallista vastalausetta pelissä ei tehty liiton kilpailusääntöjen mukaisesti. Millään muulla ei ole tässä asiassa merkitystä. Tietenkin voidaan miettiä pitäisikö videolta tällaisessa tilanteessa pystyä todistamaan, että on tapahtunut tuomarivirhe sen sijaan että pitää todistaa tuomarin tuomio oikeaksi.. Mutta toistan vielä itseäni: sillä ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa, koska vastalause itsessään ei ollut liiton kilpailusääntöjen mukainen. Jatkossa tähän ennakkopäätökseen vedoten vastalauseiden ei tarvitse enää olla kilpailusääntöjen mukaisia. Tämä on se ongelma, josta edellä keskusteltiin. –> Pakko on suositella herralle/rouvalle itselleen harjoituksia aapisen kanssa.

  • @AK

    Ainoa oikea ja oikeudenmukainen ratkaisu olisi ollut jättää vain pelin tulos voimaan. Kuten edellä kirjoitin, liiton kilpailusääntöjen mukaan vastalause olisi pitänytkin hylätä heti alkuunsa.

    Pisteiden vieminen Nokialta olisi ollut kaikista suurin vääryys. Onneksi Rovaniemelle lahjoitetuilla kahdella pisteellä ei sitten loppujen lopuksi ollut mitään merkitystä. Ilmeisesti ainoa seuraus oli, että Lohja joutui pelaamaan täysillä viimeisen kierroksen ottelussa ja ei voinut lepuuttaa ykkösmiehiään. Toivottavasti siellä ei tullut loukkaantumisia. Nyt viikonloppuna Lohjalaiset pääsevät sitten kentällä näyttämään mitä mieltä olivat Nordmen:n vastalauseesta ja kurinpitovaliokunnan touhuista.

  • Todennäköisesti kabinetissa huokaistiin helpotuksesta kun Lohja voitti, kukaan ei vissiin pahemmin loukkaantunut ja Nokia onnistui voittamaan 3 miehen ylivoimalla Vaasan. Eli Rovaniemelle lahjoitetut pisteet olivat täysin merkityksettömiä. Nyt keissi on helppo haudata kun kenelläkään ei ole periaatetta isompaa intressiä kiukutella. Mutta entä jos jokin palikka olisikin mennyt vinoon?

    Kurinpidon päätös tuomita ottelu 30-0 Rovaniemelle sillä perusteella että tuomaristo porsii ja videolta ei saa mitään selvää, on aika vaarallinen päätös. Varsinkin jos se koko valitus/protesti ei ole täyttänyt edes vaadittuja kriteereitä. Jos kurinpito on linjakasta, aiempia päätöksiä voidaan käyttää ennakkotapauksina. Ja kun päätös on niin monella tapaa suoraan sanottuna helvetin käsittämätön, se vie aika paljon uskottavuutta liiton kurinpidolta. Ja 2 pistettä molemmille kun kurinpidon päätös olisi niin epäreilu vie uskottavuutta liitolta.

    Selkeintä olisi kun liiton hallitus toteaisi että kurinpito munasi, ja tuomarivirheiden takia ei aleta lopputuloksia muuttamaan. Aiemmin pelattu peli jää voimaan ja sillä sipuli. Kurinpito ottaa vastuun päätöksestä, jossa ei noudatettu urheilun juridiikkaa millään tavalla vaan vedettiin ihan hatusta tuomio ilman kunnollisia perusteita. Ja sen seurauksena jättävät tehtävänsä sellaisille joilla on hallussa esim. periaate siitä minkälainen todistusaineisto pitää olla että esim. tuomarin tuomio voidaan muuttaa.Kaikissa muissa lajeissa pitää olla kiistaton todiste, ennen kuin tuomiota muutetaan. Kurinpidolle riitti suttuinen video josta ei saa mitään selvää, ja vielä myönsi päätöksessään että videolta ei näe mitään.

    Nyt kävi hyvät ja koko #farssi unohtuu kun playoffit alkavat. Ehkä joskus saunaillassa muistellaan hassua tapahtumaa.

  • Jotain tosta päätöksestä kertoo se, että SAJL ei ole julkaissut sitä nettisivujensa uutis-streamissaan kuten yleensä tekee noiden kurinpitopäätösten osalta.

    Tuomarivirheitä nähdään kaikissa peleissä ja niiden kanssa on elettävä.

  • Ja nyt kun asia on onnellisesti pois päiväjärjestyksestä, oikeudentunnon vallitessa tänne kommentoineet ilmoittautuvat riemumielellä Marko Immoselle seuraavalle tuomarikurssille, että tähän maahan saadaan jälleen tuomaritoiminta oikeiden instanssien käsiin, ja moisilta erehdyksiltä vältytään, eikös niin. Linkki löytyy liiton sivuilta. Ja Sampsa voi sitten kirjoittaa kuinka sosiaalisen median ansiosta uusia ja innokkaita raitapaitoja on ilmaantunut jefukentille.

  • Se ett nykyiset tuomarti on paskoja, ei korjaannu sillä että sinne tuotetaan bussilastillinen lisää paskoja. Aina revitään se kortti esille että joo olin paska mutta tee ite paremmin. Perkele, jos sen raitapaidan pukee päälleen nii, jonkinlaista ammattiylpeyttä pitää sen kantajalla olla omista tekemisistään.

  • Voin sanoa, ettei yksikään tuomari lähde kentälle tarkoituksenaan olla huono. Kuten pelaajissakin, on tuomareissakin eroja. Mutta Suomessa kun kulttuuri tuomareita kohtaan on aina sama, niin pitäkää tunkkinne. Yhtään matsia ei pelata ilman tuomareita, se sopii kaikkien kommentoijien muistaa. Aina kun hävitään, vika on tuomareissa. Aina kun voitetaan, tuomarit oli silti huonoja.

  • Niitä virheitä sattuu kaikille. Tässä tapauksessa ilmeisesti tuomarille. Tuomarivirhettä ei voi jälkikäteen korjata. Ei ole koskaan aiemmin ainakaan voinut. Peli jatkuu ja se siitä. Olen itsekin tuomarina tehnyt niitä enkä ole yhdestäkään ylpeä. Olen myös kentällä sellaisista kokenut ja oma peliura loppui virheeseen, josta ei lippua koskaan annettu. Tää peli on kovaa ja kaikki mokaavat. On eri asia antaa rangaistuksiin jatkopaloja jne siellä kurinpitolautakunnassa mutta nyt otettiin askel väärään suuntaan vaikka taustalla oilsikin kuvatun kaltainen törkeä virhe.

  • No meikäläinen arvostaa isosti jokaista joka toimii tuomarina, omaa ajatusmaailmaa avasin viime vuonna tässä kirjoituksessa: http://kyyberi.blogspot.fi/2014/11/saatanan-mulkku.html

    Mutta ei se tarkoita etteikö tuomarin toimintaa kohtaa voisi olla kriittinen. Päätuomari varmasti yritti tehdä parhaansa, mutta tässä tapauksessa se meni sen verran vihkoon että ei voi vain silitellä päätä ja sanoa “hyvin se meni”. Tuomarivirheitä tulee joka pelissä, sarjatasosta riippumatta. Eihän siitä olekaan kysymys.

    Tuomarin pitää toimia hetkessä, mutta kurinpidolla on mielin määrin aikaa tutkia ja pohtia. Silloin pitää pystyä tekemään läpinäkyviä ja linjakkaita päätöksiä. Vaikka kyse onkin vapaaehtoistoiminnasta, pitää jonkinlaiset standardit olla edes tavoitteena. Toki aina voi vetää “tee ite paremmin!”-kortin. Siihen jos vastaa yhtään mitään, vaikuttaa mulkulta. Rasistikortti on vähän samanlainen superveto. Ei logiikka voi mennä niin että jos ei itse ole halukas tai ei ole mahdollisuutta ryhtyä kurinpitäjäksi, toimintaa ei saisi mitenkään edes rakentavasti kritisoida. Samalla logiikalla kansanedustajien päätöksiä ei saa kritisoida, tai oikeuden tuomioita. Myöskään korkeita hintoja ei saa kritisoida, aina voi mennä itse kaupan johtajaksi päättämään niistä. Pettämätöntä.

    Aiheeseen liittyen, muistaako kukaan yhtään tapausta urheiluhistoriasta missä ottelun lopputulos olisi jälkeenpäin muutettu tuomarivirheen takia? Varmaan saattaa löytyä tilanteita jossa tuomari on tuomittu lahjonnasta ja tuloksia on muutettu, mutta tässähän ei todellakaan ole kyse siitä. Tosin en muista itse yhtään peliä jossa edes lahjotun tuomarin takia lopputulos olisi muutettu. Voi olla että III-divarissa tehtiin urheiluhistoriaa.

  • Onhan Suomessa joskus (n 10-15 v sitten liigassa) tuomittu jälkikäteen molemmat hävinneeksi peli, joten eikköhän säännöt salli ihan yhtä lailla sen että molemmat voittavat.

  • Kyllä ne standardit luodaan jo koulutuksissa. Itselläni on ollut joskus tuomarilisenssi ja pitää kyllä sanoa että aika ala-arvoista on ollut koulutukset niin ei mikään ihme että taso sitten on mitä on. Tälle hommalle pitäisikin pikaisesti tehdä jotain. Iskeä tasovaatimukset auki näkyville että tietäisi missä mennään.

  • Olisiko kuitenkin syytä vähentää neljästä divarista kolmeen? Ei kunnollisia tuomareita riitä joka peliin.

  • Tuntuu olevan enemmän statuskysymys liiton herroille että on paljon divareita niin voi sitten IFAF-meetingeissä pullistella että meiltä kyllä löytyy. Kun tuntuu olevan vaikeata seuroilla veilä huhtikuussa edes tietää paljon porukkaa on tulossa pelaamaan ja millä tasolla pitäisi pelata, (vrt. esim. Oulu, Hyvinkää, Pori, TAFT) niin kannattaisi sieltä ainakin se 1-2 divaria pudottaa pois ja olisi vaikak vaahtera sekä ykkönen kuudella joukkueella oikea kilpasarja, loput sitten kakkoseen ja alueelliset kisat samaan malliin kun NFL:ssä, eli jaetaan maantieteeellisesti lohkot niin kaikki sitten hyötyy tuosta eikä tarvitse reissata niin paljoa.

  • Gruus@
    Tuolloin joukkueita ei tuomittu häviämään tuomarivirheen takia.
    Vaan rikkoivat siirto ja dopingsääntöä.
    Toki tuossakin tapauksessa tehtiin jonkinlaista urheluhistoriaa, kun Turku hävisi saman pelin kaksi kertaa.

  • Nytkö ihan oikeasti laitat rinnakkain pelin jossa on sekä käytetty edustuskelvotonta pelaajaa että jääty kiinni dopingista tämän farssin kanssa? (eikö se 0p molemmille syntynyt noin?) Minkä säännön mukaan sarjapäällikkö voi halutessaan jaella sarjapisteitä miten tahtoo? Olisin toivonut että kun liitolla on säännöt, niitä myös noudatettaisiin. Nyt ei olla tehty oikeastaan muuta kuin rikottu niitä omia sääntöjä.

  • Miten tämä asia nyt yhtäkkiä kääntyi tuomareihin ja tuomarivirheisiin?

    Kyyberin kanssa samoilla linjoilla. Tuomarit tekee virheitä ja niitä tapahtuu varmasti jokaisessa ottelussa. Oma huomioni ja kirjoitukseni on kohdistettu erityisesti liiton kurinpitovaliokunnan toimintaan tässä tilanteessa. Osansa minun ihmetyksestä saa Rovaniemen joukkue siitä, että he yleensäkin aloittivat koko tämän prosessin mutta kurinpitovaliokunnilla oli kaikki avaimet ja säännöt puolellaan, jolla he olisivat voineet lopettaa tämän farssin heti alkuunsa.

    Tuomarikoulutuksista olen samaa mieltä. Itsekin olen sellaisessa istunut ja mitään uutta ei käsiin jäänyt. Kouluttajilla ei ollut minkäänläistä punaista lankaa/ideaa vaan siellä käytiin asioita läpi aivan satunnaisella logiikalla. Tämä on asia, joka liiton pitäisi laittaa jollakin tavalla kuntoon. Olisiko heidän mahdollista vaikka koota jonkinlaisia järkeviä koulutuspaketteja, joissa käytäisiin läpi tärkeimpiä asioita eri tason tuomareilla ja erityisesti mekaniikka-asioita. Sen lisäksi liiton pitäisi paremmin panostaa tuomarikoulutuksiin. Eli, kunnon kouluttajat, joita seurat voisi kutsua paikalle myös kehä III:n ulkopuolelle. Ehkä näin onkin mutta omat kokemukset joidenkin vuosien takaa ei ainakaan tue tätä ja koulutusmateriaali oli silloin aivan surkeaa.

  • Tuomarikoulutuksen (D-koulutus) yhtenä haasteena on tällä hetkellä mielestäni kouluttajien vähyys. Kouluttajien aikaresurssit eivät riitä koulutuspyyntöjen huomioimiseen varsinkaan kauden alla, joka olisi aika oivallinen ajankohta koulutuksille.

    Koska D-tuomarointikoulutuksen käyneet tuomitsevat lähinnä juniorien ja alasarjojen otteluissa apu-, linja- ja rajatuomareina ja koulutuksen sisältöjen pääpaino voisi olla rangaistusten mittaamisen, mekaniikkojen ja knoppitietojen sijaan vielä enemmän pelinaikaisessa perustekemisessä. Kaikki huippupelaajat eivät osaa valmentaa junioreille perusteita tarpeeksi rautalangasta, eivätkä kaikki huipputuomarit osaa opettaa rookietuomareille perusteita tarpeeksi rautalangasta.

    Koska D-tuomarikoulutuksessa ei hirveitä taikatemppuja tarvitse opettaa (eikä siitä tällä hetkelläkään kaikilla tunnu jäävän mitään käteen) voisi kouluttajapohjaa mielestäni niiden pohjalta laajentaa. Voisivatkohan nykyiset kouluttajat kouluttaa seuroihin D-tuomarien sijaan D-tuomarikouluttajia, jolloin uusien tuomarien värvääminen ja koulutus voitaisiin tehdä paikallisesti.

  • Miksi niitä koulutuksia pitää kiireellä vetää keväällä kun on koko pitkä off-season aikaa?

  • Kyseisessä tapauksessa täytyy muistaa mitä sarjatasoa pelattiin, ei ne pelaajatkaan ihan täyttä timanttia ole tuolla tasolla.
    Tuomareiden syyksi kyseistä episodia ei voi laittaa, jopa vaahterassa tehdään ottelun ratkaisevia virheitä.
    Kyseistä tapausta ei saisi lakaista maton koska se vaikuttanut sarjatilanteeseen, jo tätä ennen kurinpidolta tuli lähes puolen tusinaa ihan hatusta vedettyä päätöstä, jotka ei nojannu millään tapaa sääntökirjaan tai kilpailusääntöihin.
    Viimeistään siinä vaiheessa kun kurinpito antoi pelikiellot Virolaiselle ja Leivoja jr.lle, tai totesi Bellin niitin olleen puhdas, olisi kellojen pitänyt soida, nyt on pappatunska karannu pojilta.

  • @Inside run
    “Ensinnäkin, onko sinulla heittää faktaa pöytää (muuta kuin tuo virheellinen päätös), että kaikki tosiaan olivat tuota mieltä. Tiedätkö varmaksi, että sitä on esim. kysytty kaikilta listaamiltasi paikallaolijoilta? Toiseksi, mitä väliä sillä on mitä joukkueet tai ennenkaikkea selostaja tai tulostaulun pitäjä ovat tuloksesta mieltä?”

    jos vastineet on tukennu Rovaniemen vastalausetta (johon myös Nokialaiset on vastannu) niin onhan tuossa selkeä virhe joka on vaikuttanu peluutukseen. Myös pallo on spotattu keskellä kenttää joka osoittaa myös lisäpistetttä. Ei kait Rovaniemeläiset ole niin tyhmiä että ekalla yrityksellä tekee kenttäpotkumaalin 3-jaardista? :D

  • @Worst-case scenario

    En ymmärrä mitä yrität tuolla viestilläsi kertoa. Voitko yrittää kirjoittaa viestisi punaisen langan vähän selkeämmin?

  • Viime kaudella Jaguaareissa vaikuttanut WR Jarrad Gabbidon jatkaa uraansa kotimaassaan.
    http://www.europlayers.com/ViewProfilePlayer.aspx?ProfileId=39451
    Kouvolassa hyvän kauden pelannut WR Troy Rice palaa takaisin Unkarin pelikentille.
    http://www.europlayers.com/ViewProfilePlayer.aspx?ProfileId=18465

  • Tuossa aikanaan mietin noita kuvioita millä Oulun Northern Lights olisi voinut jäädä ykkösdivisioonaan pelaamaan. Noh, niillä pohdinnoilla ollut lopulta paljoakaan merkitystä kun joukkue vapaaehtoisesti pudottautui alas. Kolmanteen divisioonaan.
    http://www.northernlights.fi/2015/10/revontulet-hakevat-uutta-vauhtia-kolmosesta/

    Vähän yllättävä veto mutta jos ja kun joukkue joutuu rankasti uudistumaan niin ehkä tämä on oikea veto. Aika näyttää. Joka tapauksessa noiden uutisten valossa ei ykköseen missään nimessä pidä jäädä.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *