• FINAL
    Indians25
    Wolverines 65
  • FINAL
    Patriots34
    Mayhem 26
  • FINAL
    Steelers34
    Butchers 17
  • FINAL
    TAFT12
    Nordmen 19
  • FINAL
    Falcons28
    Trojans 0
  • FINAL
    Bears68
    Lions 0
  • FINAL
    East City Giants37
    Crusaders 29
  • FINAL
    Royal A's0
    Bulldogs 40
  • FINAL
    Jaguaarit7
    Bouncers 26
  • FINAL
    Crocodiles21
    Roosters 88

Peukku pystyyn – seurojen somet vertailussa

Wide Provider 31.7.2014 18:19 36 kommenttia

Kuva: Jari Turunen

Kirjoitin kaksi vuotta sitten jutun seurojen Facebook-sivujen tykkääjien määrästä. Ovatko seurat ottaneet opikseen ja ovatko luvut kasvaneet? Mikä seura on parantanut eniten? Onko sinun peukkusi jo pystyssä?

Tämän vuoden artikkelin tykkääjämäärät on poimittu seurojen Facebook-sivuilta 30.7.2014. Pari vuotta vanhan jutun löydät täältä.

Vaahteraliiga

Vaahteraliigan eniten tykätyimmät joukkueet kuuluvat myös pelillisesti sarjan ennakkosuosikkeihin. Kärkikolmikko on lisännyt tykkäysmääräänsä kahdessa vuodessa yli tuhannella. Vantaan TAFT ja Helsinki 69ers ovat liigajoukkueista ainoat alle tuhannen tykkääjän joukkueet. 2012 kärjessä olleen Butchersin tykkäysmäärät ovat kasvaneet vähiten ja moni muu joukkue on painanut porvoolaisten ohi.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Helsinki Roosters 790 2832 +2042
Seinäjoki Crocodiles 904 2248 +1344
Turku Trojans 239 1757 +1518
Kouvola Indians 683 1462 +779
Helsinki Wolverines 497 1449 +952
Porvoon Butchers 1026 1320 +294
Vantaan TAFT 249 800 +551
Helsinki 69ers 208 714 +506

Divisioona

Divisioonassa Wasa Royalsin buumi näkyy myös FB-tykkääjien määrässä. Joukkue on Roostersin ja Crocodilesin jälkeen Suomen kolmanneksi tykätyin joukkue. Myös Hyvinkää Falcons on nostanut tykkäysmääräänsä hienosti. Näiden lisäksi Oulu kuuluu yli tuhannen tykkääjän kerhoon. Myös Tampere ja Jyväskylä ovat lähellä täyttä tonnia.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Vaasa Vikings / Wasa Royals  58 (Vikings) 1902 (Royals) +1844
Oulu Northern Lights  770 1042 +272
Hyvinkää Falcons  310 1034 +724
Tampere Saints  673 995 +322
Jyväskylän Jaguaarit  739 955 +216

Kakkonen

Kakkosdivisioonan profiili on noussut raketin lailla vuoden 2012 jälkeen. Vaikka Royals pelaa tänä kesänä sarjaporrasta ylempänä, ovat Hanko, Hämeenlinna ja Kuopio erittäin mielenkiintoisia joukkueita. Sun City ja Huskies ovat jo rikkoneet tuhannen tykkääjän rajan, eikä siihen ole Steelersilläkään enää pitkä matka. Rajaritareilla voisi kuvitella olevan vielä potentiaalia parantaa, sillä Etelä-Karjalassa on pelattu soikeata palloa jo pitkään. Wolverines II:sta ei listattu alle, koska FB-sivu on yhteinen edustusjoukkueen kanssa. Sipoossakin on tapahtunut kasvua, vaikka viime vuodet eivät ole olleet pelillisesti menestyksekkäitä.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Hanko Sun City 558 1082 +524
Hämeenlinna Huskies 255 1010 +755
Kuopio Steelers 349 968 +619
Lappeenranta Rajaritarit 377 643 +266
Sipoo Bulldogs 252 481 +229

Kolmonen

Kolmosdivisioonan veturit ovat Mikkeli Bouncers ja Päijät-Häme Panthers. Panthersin kausi ei ole tänäkään vuonna ollut voitosta voittoon marssimista, mutta tykkääjiä riittää tästä huolimatta. Helsinki ECG:kin voittaa tykkääjien määrässä vielä kaksi pääkaupunkiseudun Vaahteraliigajoukkuetta. Ensimmäistä kautta pelaavat Kotka ja Lohja ovat myöskin saaneet tykkääjiä sivuilleen. Raisio Oakmenille toivoisi satavan enemmän rakkautta. Sitä voisi lohjeta vaikka kovassa nosteessa olevan Turku Trojansin avulla.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Mikkeli Bouncers 377 1204 +827
Päijät-Häme Panthers 352 1157 +805
Helsinki East City Giants 553 896 +343
Kotka Eagles 709 +709
Lohja Lions 546 +546
Raisio Oakmen 88 335 +247

Nelonen

4. divisioonassakin löytyy pari hyvää lukemaa. Rovaniemi Nordmen on kerännyt Kotkan ja Lohjan tavoin kelpo lukeman tykkääjiä ensimmäisenä kautenaan. Nokiallakin riittää vielä tykkääjiä, vaikka sarjataso tipahtikin muutamalla pykälällä. Gatorsia ei ole listattu alle, koska joukkueella ei ole omaa FB-sivua. Royalsin lisäksi Vaasa Vikingsillä on oma FB-sivunsa, joka löytyy alta.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Rovaniemi Nordmen 670 +670
Nokia (Ghost)Hunters 192 435 +243
Helsinki Malmi Blaze 241 +241
Kiuruvesi Milky City Farmers ? 206 ?
Vaasa Vikings 58 186 +128

Muita 2012 listattuja miesten joukkueiden sivuja ovat nyt uusia pelaajia etsivä Joensuu Wolves, joka on nostanut tykkääjämäärääsä 630:sta 673:een, ensi kesään katsova Salo Scorpions, jonka tykkääjämäärä on kasvanut 105:stä 243:een sekä Jaguaarien edustusjoukkueeseen sulautunut Jyväskylä Pirates, jonka tykkääjämäärä on noussut 232:sta 268:een.

Naisten SM-sarja

Naisten sarjoissa joukkueet ovat tehneet hyvää työtä ja nostaneet tykkäysmääriänsä mukavasti. Pelillisestikin naisten SM-sarja on ollut Rasio Oakladiesin tappioputkea lukuunottamatta varsin mielenkiintoinen, eikä yksikään joukkue ei ole enää sarjassa tappioitta.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Seinäjoki Crocodiles Naiset 104 634 +530
Jyväskylä Jaguars 155 587 +432
Helsinki Roosters Women 154 446 +292
Turku Trojans Ladies ? 432 ?
Helsinki GS Demons 187 414 +227
Oulu Northern Lights Naiset 131 398 +267
Raisio Oakladies 348 +348

Naisten ykkönen

Naisten sarjojen tykätyin joukkue ei löydy kuitenkaan SM-sarjasta, vaan ykkösdivisioonan hänniltä. Tänä vuonna ensi kertaa pelaava Hämeenlinna Lady Huskies on kerännyt jo 956 tykkääjää, jolla pestään pari miesten Vaahteraliigajoukkuettakin. Mikkeli Lady Bouncersilla ja Kuopion Steelersin naisilla on yhteinen FB-sivu seuran miesten kanssa, joten heitä ei ole listattu erikseen alle. Tykkäysmäärät eivät sinänsä yllätä, sillä ykkösdivisioona on ollut tulosten perusteella varsin värikäs sarja.

Sarjan pudotuspelit alkavat sunnuntaina Tampereella ja Kuopiossa, vaikka otteluita ei ole vielä SAJL:n otteluohjelmaan listattu. Otteluraportteja ja otteluennakoita SAJL:n sivuilta löytyy kuitenkin paremmin kuin Vaahteraliigan ottelut-sivulta, jonka päivityksessä (ja joidenkin joukkueiden raportoinnissa) on ollut kahtena viime kautena parantamisen varaa.

Joukkue Tykkääjiä 2012 Tykkääjiä NYT Muutos
Hämeenlinna Lady Huskies 956 +956
Joensuu She-Wolves 328 573 +245
Tampere Saints Ladies ? 459 ?
Kouvola Indians Ladies ? 412 ?
Hyvinkää Falcons Ladies 392 +392
Porvoon Butchers Ladies ? 198 ?

Muita

SAJL:n ylläpitämän Amerikkalainen jalkapallo-sivun tykkääjämäärä on kasvanut 2511:sta 3859:ään tykkääjään ja Gridironin -sivun tykkääjämäärä 617:sta 1240:een tykkääjään.

Haaste 2012?

2012 kirjoituksen yhteydessä haastoin seurat aktivoitumaan sosiaalisen median ja tiedotuksen suhteen.

Kertokaa mitä teille kuuluu, nostakaa esiin onnistujia, olkaa värikkäitä ja dramaattisia. Etsikää väylät, mitä kautta saatte tarinanne julkaistua ja aktivoikaa kavereiden kavereiden kaveritkin niitä lukemaan.

Roomaakaan ei rakennettu päivässä, eikä jenkkifutiksesta tule hetkessä Suomen ykköslajia. Vain muutamana esimerkkinä (muita väheksymättä) Turku, Vaasa, Hanko ja Hämeenlinna ovat tehneet paikallisesti loistavaa työtä näkyvyytensä eteen. Tämä näkyy myös sosiaalisen median luvuissa ja kääntäen, sosiaalisella medialla on saatu väkeä lehtereille, jolloin paikallismedian on ollut pakkokin kiinnostua. Tykkäyslukemat ovat kuitenkin parantuneet muillakin seuroilla, joka ei varmasti ole ainakaan huono merkki. Katson siis, että seurat ovat vastanneet ainakin osittain hyvin 2012 heittämääni haasteeseen!

Haaste 2014!

Koska tälläkin sivustolla on peräänkuulutettu paljon sitä, että keskustelua käydään lajimme ympärillä yleensä turhan negatiiviseen sävyyn, haastan jälleen kaikki Gridironin lukijat talkoisiin ja luomaan positiivista pärinää sosiaaliseen mediaan.

Kausi kääntyy kohti ratkaisupelejä.

  • Käy katsomassa paikallisen joukkueesi viimeinen/viimeiset runkosarjamatsit ja pudotuspelit.
  • Kerro Twitterissä, Facebookissa ym. positiiviseen sävyyn, että olet menossa katsomaan mahtavaa peliä ja toivota kaverisi tervetulleeksi mukaan.
  • Kutsu kaverisi tykkäämään paikallisen seurasi FB-sivusta.
  • Jos tykkäät vasta omasta seurastasi, käy tykkäämässä myös naisten tai naapurikaupungin joukkueen sivusta.

Sarjojen loput lähestyvät – Eläkööt puskaradio ja päriskööt se laajemmalle JA POSITIIVISEMPAAN SÄVYYN kuin koskaan!

Kommentoi

  • Royals tosin on hankkinut tykkääjiä fb:n maksullisella markkinoinnilla. Ei ole tietenkään mistään pois, ennemminkin muidenkin kannattaisi tehdä samaa.

  • Eka kommentti oli heti positiivinen…

  • Missäs korkeakoulusarjan tykkäykset ;) sielläkin on muutamilla joukkueille lähelle 1000 tykkäystä, ja sarja kuitenkin pelattu vasta kolme kertaa

  • @Some

    Täyttä shaibaa.

    Eikös tässä nyt pitänyt luoda sitä positiivista vibaa eikä jatkaa tuota Vaasa kettuilua?

  • Hienoa kehitystä seuroissa ja osalla seuroista ihan paikalliseen seuraan nähden hienoja lukuja. VPS on mm Royalsia vain 1000 edellä.

    Roosters ja Seinäjokelaiset ovat vielä omissa fääreissä mutta katsotaan taas uudestaan seuraavassa julkaisussa :)

  • @Some

    Aika paksua tekstiä :)

  • Ton oli ennemminkin tarkoitus olla kehu siitä että on tajuttu somen mahdollisuudet siinä, että vähällä rahalla pystyy lisäämään näkyvyyttä paljon. Ainakin itsellä fb-feedissä näkynyt Royalsin “sponsoroitu” päivityksiä.

    Jos ton haluaa kääntää negatiiviseksi niin be my guest.

  • Siis pisitiivistahan se on että itellekkin on tullu noit sponsoroitu juttui wasalta. On tajuttu että sielläkin voi oikeesti mainostaa. Ostettu tykkääjä oli vaan ehkä turhan negatiiviselta kuulostava termi. Wasalla iso hatun nosto uskomattomasta työstä.

  • Nimimerkki ‘OSM kunniaan’ kaipaili korkeakoulujenkkifutisjengien tykkäyslukemia, mutta annoin itselleni luvan olla laiska ja tsekata vain em. 49 FB-sivua, koska korkeakoulujenkkifutiskausi ei ole juuri nyt päällä.

    Iskekää ihmeessä niitäkin lukuja kommentteihin, jos virtaa riittää =)

  • Wasa Dogs 343 peukkua

  • Hyvä artikkeli. Jo mainittujen lisäksi suuri plussa faneille.com:ille ja gridironille, jotka jaksavat kirjoittaa jenkkifutiksesta. Itse toivoisin lisää tutkivaa journalismia, artikkeleita ja tarinoita elävästä jefusta (ja miksei glory days -ajoista?) Näillä luodaan suomalaista jefukontekstia, joka ruokkii lajia entisestään. Valtamedia on pirstaloitumassa, ja ihmiset hakevat itse haluamansa tiedon niihin erikoistuneista lähteistä.

  • Korkeakoulujenkkifutiksen sivu, 398 tykkäystä

    Lappeenranta Wildmen, 859
    Aalto Predators, 853
    TUAS Tornadoes, 773
    Åbo Akademi 09ers, 636
    UTU Beaver Hunters, 474
    NDU Black Knights, 440
    Wasa Dogs, 343
    TCFA, 250
    Tampere Tech Mavericks, 169
    Jyväskylä Renegades, 156
    Kyamk Eagles, 145

  • Omissa fääreissä? :O Niin no onhan Seinäjoella jopa n.300 tykkääjää enemmän kuin Vaasalla. Eikä nuo Vaasan tykkäykset ole pelkästään maksetuilla mainoksilla. Katsokaa keskimääräisiä katsojalukuja ja miettikää uudestaan. Oikeasti meidän kaikkein pitäisi ottaa Vaasan menosta mallia jotta tämä laji saataisiin nousemaan Suomessa

  • Luku vuodelta 2012 ei pidä paikkaansa. Keväällä 2013 tykkääjiä oli n 460. Muuten mainio juttu.

  • Loistava juttu erittäin tärkeästä aiheesta kuin sosiaalinen media. Sosiaalinen media tavoittaa fanikuntaa erittäin tehokkaasti ja siksi tänne tuleekin panostaa enemmän ammattimaisemmin. Yllättävän heikko lukema vaahteraliigan joukkueissa on Vantaan TAFT, jolla kuvittelisi olevan meikoisen iso kannattajajoukko. Siellä on asiat heikosti tehty. Nettisivut eivät nekään kauniit ole. 69’ers ei sekään ole tasollaan lainkaan. Ykkösessä ollaan ihan kohtuullisella tasolla ja Vaasa suorastaan liigatasolla. Kakkosen mediataso on myös liigatasolla Rajaa ja Sipoota lukuunottamatta.

    Eikös tässä olisi kaikken tärkeintä että näkyvyyttä saisi kaikki seurat mahdollisimman paljon. Liiton medianäkyvyys on aika kurjaa katsottavaa. Liiton näkyvyys on vain tuhat enemmän kuin yhden joukkueen vastaava. Tämä kertoo valtavan paljon liiton tavasta toimia. On selvää että liitossa ei olla ajan tasalla eikä asiaa hoideta asiallisesti. Liitolla tulisi olla vähintään saman verran tykkääjiä kuin vaahteraliigassa yhteensä! On siis hämmästyttävää kuinka heikkoa uutisointi sieltäpäin on. Liiton päätehtävä kun on lajin edistämistoimet, niin miten ihmeessä he eivät tee sitä ja kun tekee niin rajoittuu aika vaahteraliigakeskeiseksi. Ei siis ihme ettei tykätä! Katsokaa nyt uutisointia liiton sivuilla – erittäin köyhää ja tylsää. Ihan kuin suomessa olisi vain kuusi joukkuetta jotka pelaavat silloin tällöin ja jollekkin on tullut polveen pipi. Liitto on unohtanut täysin divisioonat ja erityisesti nuoret sekä naiset. Kornia on että tänään Ajankohtaista palstalla on uutisointi “Illan tv-peli 69ers vs Butchers näkyy stadin parhaassa sporttiravintolassa Sports Academyssa.” – Illan peli tosin on TAFT-69ers. Suomeksi sivustoa ei pidetä ajantasaisena ja menettää siten uskottavuuden. Graaffinen ilme on kuin lukiopojan puuhastelema sivusto joskus 90-luvun lopulta.

    Nyt se positiivinen asia: Liiton on erittäin helppo parantaa joukkueiden näkyvyyttä nykyiseltä tasolta. Seurojen tulee tietysti tätä vaatia kun liitossa ei olla ajan tasalla ja keskitytään selvästi epäolennaiseen uutisointiin. Liitossa tärkeintä on saada laaja näkyvyys uutisoinnilleen ja tämä onnistu vain uutisoimalla kaikesta mahdollisesta jatkuvasti. Liitossa pitää olla kykyä selvittää asioita ja tehdä ihan omin päin juttuja eikä vain odottaa että joku seura niitä heille lähettää. Liitto ei itse näytä seuraavan sosiaalista mediaa kun he eivät linkitä seurojen juttuja edelleen omille tykkääjilleen. Tämäkin olisi liiton yksi tärkeimpiä tehtäviä täällä some-näkyvyyden lisäämisen saralla. Share nappulan painajaa kaivataan.

    Gridiron voisikin tehdä liiton haastattelun, jossa liitto avaa mediastrategiaansa ja esittelisivät aktiivista toimintaasa vaikka tämän some:n piirissä. Eihän siellä liitossa kaikkea ehdi tekemään, mutta varmistaisivat edes seurojen tekemän uutisoinnin laajan näkyvyyden kun omaa uutisointia ei ole. Ollaan vaan kesälomalla kesken parhaan kauden. Talvella odotellaan uutta kautta ja ollaan ihan hiljaa.

    Psotiivista on etteä seurat tekevät aktiivisemmin työtä näkyvyyden eteen. Seurojen tulisikin tehdä enemmän uutisointia mysö toisistaan ja linkittää toisten seurojen juttuja lisäten näkyvyyttä toisilleen. Yhdessä olemme enemmän kuin yksin.

  • @ crocodileoffic

    Muutamalla seuralla oli 2012 vielä Facebook-sivun sijaan Facebook-tili, jossa oli tykkääjien sijaan ystäviä. Näin oli myös Crocodilesilla. Ystävät ja tykkääjät on eritelty edellisessä jutussa: https://www.gridiron.fi/blog/2012/08/01/tykkaat-sa/ mutta tässä artikkelissa vedin mutkat suoriksi ja ilmoitin kaikki tykkääjinä.

  • Aaaa, oukei. No, nyt ymmärtää tyhmempikin. En muistanutkaan, että niinhän siinä tosiaan kävi, että FB muutti terminologiaa, sivujen luokitusta ja ties mitä kaikkea tuossa jossain välissä. Tarkistelin tosiaan nuo tykkääjämäärät Crocojen osalta ja siellä tosiaan oltiin 450 kieppeillä vielä viime keväänä. Mukavan tasaisesti on tullut lisää. Hienoa on myös se, että naapurikaupungissa on todellakin tehty duunia homman eteen ja nähty paljon vaivaa.

    Muistaakseni Crocodiles go internet oli aihe joskus 1997 tai 1998. Siitä tähän päivään on pieniä muodonmuutoksia toki koettu.

  • Someajatteöija; eikö se ole ihan normaalia että pääsarja saa sen suurimman huomion? Niinhän se on muissakin lajeissa. Muuten kyllä samaa mieltä.

  • “Eihän siellä liitossa kaikkea ehdi tekemään”

    Niin, jefua pelataan aikasintaan toukokuusta yleensä elokuun loppuun niin eikös tuossa ole kahdeksan kuukautta aikaa liitolla tehdä vaikka mitä? Liiton palkkalistoilla on neljä henkilöä, joten miten ihmeessä heillä ei muka aika riittäisi parantamaan amerikkalaisen jalkapallon näkyvyyttä Suomessa? Joko homma ei kiinnosta tai sitten ei ole kykyjä sellaiseen.

  • Kai liitossa on jotain tehtykin, kun liigaa tulee tv:stä suorana kerran viikossa. Esim. Veikkausliigaa ei kai tule ollenkaan?

  • “Kai liitossa on jotain tehtykin, kun liigaa tulee tv:stä suorana kerran viikossa. Esim. Veikkausliigaa ei kai tule ollenkaan?”

    En minä ainakaan viime perjantaina nähnyt matsia mistään telkkarista enkä netistä. Ja varmaan Veikkausliigassa ollaan sen verran fiksuha ettei ne budjetistaan työnnä 15% Neloselle?

    Nelosen mainoksessa mikä pyörii telkkarisa mainostetaan että koko vaahteraliiga suorana, mutta en mä tiedä jos pelejä on se 43 ja jos niistä näytetään 12-13 että miten se on koko vaahteraliiga sitten suorana?

    Eikä näy edes netistä samalla tavalla kun aikasempina vuosina, onko se sitten kehitystä kun varmasti porukka mielellään katsoisi ympäri maailman niitä vaikka jälkikäteen?

  • @someajattelija: jos jokainen vaahteraliigajoukkueen sivuja peukuttanut suomalainen peukuttaisi myös liiton sivuja, olisi liiton sivuilla luultavasti huomattavasti enemmän peukuttajia kuin nykyisin. Puhumattakaan muiden joukkueiden sivujen peukuttajista.

    Ja kun taas kerran Iso Paha Liitto tekee taas kaiken väärin, niin iltalukemiseksi voisi vaikka tutustua liiton toiminta sääntöihin, (jotka on tosin päivitetty 2008) Josko vaikka seurojen rooli liitossa avautuisi.

    http://www.sajl.fi/@Bin/1614592/SAJL+toimintas%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t+p%C3%A4ivitetty+2008.pdf

    Samasta paikkaa Liiton huonoilta sivuilta löytyy myös liittokokouksen hyväksymä kilpailujärjestelmä 2014 – 2015.

    http://www.sajl.fi/seurapalvelut/materiaalit/saannot-sarjakirjat/

  • ”Kai liitossa on jotain tehtykin, kun liigaa tulee tv:stä suorana kerran viikossa. Esim. Veikkausliigaa ei kai tule ollenkaan?”

    Vuoden vitsi. Ennen vanhaan pystyi katsomaan ilmaiseksi striimien kautta, mutta nyt on nekin vähäiset pelit mitä näytetään niin piilotettu maksukanavien taakse. Koita nyt siinä saada kavereita innostumaan ja maksamaan siitä että pääsevät katsomaan suomijefua, jos muuten eivät ole yhtään kiinnostuneita. Tämäkö se sitten lisää suomijefun näkyvyyttä?

    “Ja varmaan Veikkausliigassa ollaan sen verran fiksuha ettei ne budjetistaan työnnä 15% Neloselle?”
    Nimenomaan!

  • Voisivat siellä liitossa kyllä päivittää kriteerien lisäksi uudet selkeät tavoitteet koko lajille Suomessa. Patsastelu jäsenmäärien kasvusta saisi loppua koska suurin kunnia tuosta kuuluu seurojen tekemälle hienolle duunille (jota tosin pitää jatkaa vielä).

  • Tuosta Nelosen diilistä en tiedä detaljeja mutta saisikohan ne kuvaamaan Spagettimaljaa?

  • Some-aktiivisuus on ihan hyvä juttu, mutta ei se tuo montakaan uutta ihmistä lajin pariin. Pitää saada näkyvyyttä perinteisessä mediassa. Seurojen ympäri koko maan pitäisi olla hyvissä väleissä paikallislehdistön kanssa ja tuottaa näille koko ajan vähän tyrkyttämällä materiaalia. Valtakunnallisesti pitäisi päästä joka viikko kauden aikana urheiluruutuun. Miten se toteutetaan on paljon tärkeämpi tehtävä liitolle kuin fb- peukkujen määrä.

  • Koska oli se “ennen vanhaan” kun pelejä pystyi katsomaan ilmaiseksi streamien kautta?

  • Urholla pystyi ostamaan yksittäisiin otteluihin lippupaketteja, jolloin yhden matsin hinnaksi tuli muistaakseni jotain 5e. Ruudulla tätä mahdollisuutta ei ole, vaihtoehdot on maksaa kuukausimaksua tai järjetöntä 15e vuorokausihintaa. Jos Ruudulla saisi samanlaisia ottelupaketteja, veikkaisin että jefulla olisi enemmän katsojia. Ainakin yksi.

  • kyyberin kans saamaa mieltä.Urho oli ok,kun voi ostaa yksittäisen pelin.Mutta mielestäni tämän liigan ongelma on,kun ei pelata kierrosta samana päivänä.Olis pikkasen helpompaa päästä urheiluruutuun kun voisi näyttää maalikimaran vaikka joka pelistä tai edes tulokset ja sarjataulukon.

  • Käsittääkseni Nelosen sopimus estää, että joukkueet eivät saa edes omia highlightsejaan laittaa jakoon. Se vaikeuttaa SoMe-markkinointia todella paljon.

  • Se Urhon 5€/peli oli katsojan kannalta hyvä diili, mutta ei näköjään kovin toimivaa bisnestä kun lafka meni kerran nurin.

  • “Olis pikkasen helpompaa päästä urheiluruutuun kun voisi näyttää maalikimaran vaikka joka pelistä tai edes tulokset ja sarjataulukon”

    * Ei olisi. Tätä uskomusta paukutettiin koko 90-luvun loppu, eikä tuottanut mitään. Todellisuudessa oma live TV lähetys on ainoa tapa päästä edes välillä eri kanavien urheilu-uutisiin. Eivät juurikaan omaa enää kalustoa ja ottavat sitten tilan mukaan nauhat muualta. Yle tästä pieni poikkeus, mutta tekevät sitten henkilökuvia. Nelonen ja maikkari on molemmat profiloituneet tietyille lajeille ja näyttävät vahvasti vain niitä lajeja, joita itse jakelevat omilla maksukanavillaan. Se onko pelit samana päivänä vai eri päivinä ei vaikuta tähän.

    “Ennen vanhaan pystyi katsomaan ilmaiseksi striimien kautta, mutta nyt on nekin vähäiset pelit mitä näytetään niin piilotettu maksukanavien taakse”

    * Ja nettitelevision tuotantokustannukset ovat hyvin lähellä televisiotuotannon hintoja. Eli kannattaako maksaa ja ajaa streaminä netissä menettäen muut television tuomat hyödyt (mm veikkauksen vedonlyönnin ja näkyvyyden, printtimedian ohjelmatiedot ja TV:n oma mainostus) vai ajaa ulos televisiosta ja saada ne hyödyt? Ellei sitten puhuta kamera ja mies tuotannosta, joka toki palvelee lajifriikkejä, mutta uudet ihmiset siitä tuskin innostuvat.

    “Tämäkö se sitten lisää suomijefun näkyvyyttä?”
    * Erittäin paljon. Jo yksi Nelosella tai JIM:llä näytetty Vaahteraliiga mainos tavoittaa enemmän ihmisiä kuin nettistriimi. Ja nimenomaan niitä, jotka eivät vielä ole lajin parissa. On täysin eri asia puhua siitä, miten lajifriikit näkisivät enemmän otteluita kuin se, miten uusille ihmisille saadaan tietoa siitä, että lajia pelataan Suomessakin. Se, että varmasti myös lajifriikkien halua nähdä lisää ja enemmän tulee palvella, on totta. Mutta sekin pitää silloin tehdä riittävän laadukkaasti.

    “Patsastelu jäsenmäärien kasvusta saisi loppua koska suurin kunnia tuosta kuuluu seurojen tekemälle hienolle duunille (jota tosin pitää jatkaa vielä).”

    * Liitto nyt kuitenkin on seurojensa summa, ei mikään erillinen oma yhteisönsä. Se, että seurat tekevät aktiivisesti työtä sekä itsenäisesti että liitossa on nimenomaan se mistä kokonaisuudessa on kyse. Liiton viesti siitä, että harrastajamäärä on kasvussa tarkoittaa siis sitä, että liiton jäsenet ovat kasvaneet ja laji on kasvanut. Sitähän liittotason toiminnalla yritetäänkin hakea.

  • Oliko se Nelosen diili vain Liigalle strightly vai onko Spagettimalja myös in?

  • ” Ja nettitelevision tuotantokustannukset ovat hyvin lähellä televisiotuotannon hintoja.”

    No nythän vitsin murjasit. Kysyppäs esimerkiksi Vaasalta, Kuopiolta tai Raisiolta kuinka paljon ovat pistäneet rahaa kiinni että striimi toimii. SIihen muutama roponen lisää että saa pari kameraa lisää niin jos meinaat että se maksaa satoja tuhansia niin morjens.

  • Jos ammattikuvaajat haluaa, ja ammattikaluston, niin se maksaa tasan yhtä paljon kuin televisioon kuvaaminen. Se minne kuva menee stadionilta ei hintaan vaikuta. Monikamerat, hidastukset, ohjaaja… Tuollaisen kokonaisuuden hinta on tuhansia euroja. Itse teen omalla kameralla, ilmaispalveluntarjoajan sivujen kautta mainosten säestämänä, yhdellä kameralla. Kaikki on suhteellista. Striimistä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Tuon käyttämäni sivuston kautta saa HD-tason kuvan monikamerakuvauksella ja ohjauspöydällä $99/kk, mutta se ei ole edes mahdollista nykyresursseilla. Veikkausliiga tekee Veikkaus-TV:lle lähetyksiä nettiin, ja ihan sama henkilökunta on paikalla, kun vertaa normaaliin TV-lähetykseen.

  • Roosters lähentelee jo 3000 tykkääjää. 2971 tykkääjää 11.8.2014 aamulla.

    https://www.facebook.com/HelsinkiRoosters1979

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *