Tykkäät sä?

Wide Provider 1.8.2012 14:38 54 kommenttia

Jefumaster pohti aiemmin seurojen näkyvyyttä mediassa. Miten suomalaiset seurat näkyvät sosiaalisessa mediassa juuri nyt?

Jefumaster kirjoitti kesäkuussa Gridironiin mainion, kahdessa osassa julkaistun Potentiaalia ykköslajiksi? -kirjoituksen. Siinä pohdittiin aihetta pitkälti seurojen ja liiton näkökulmasta. Mitä niiden tulisi tehdä saadakseen lajia näkyvämmälle ja korkeammalle jalustalle. Hommaan tarvitaan kuitenkin varmasti paljon muutakin, kuin muutaman tusinan yhdistysaktiivin panos. Tulin siksi pohtineeksi, nostetaanko esille tarpeeksi sellaisia keinoja, joilla tavallinen lajin ystävä voisi vaikuttaa? Lukaise loppuun, niin kerron yhden.

Facebookilla on tätä juttua kirjoitettaessa 2145820 käyttäjää Suomessa. Hyvän matkaa päälle kaksi miljoonaa siis. Sen uutisvirta tavoittaa käyttäjät varsin hyvin – tai tuo tilapäivityksen ainakin käyttäjän nähtäville. Se toimii puskaradiona esim. sosiaaliseksi mediaksi laskettavaa Suomi24:sta (1,3 miljoonaa viikottaista käyttäjää) paremmin ja on käyttäjämäärissä vielä kaukana esimeriksi Twitteristä. Ei siis ihme, että joillekin suomalaisille yrityksille ja yhteisöille näkyvyys sosiaalisessa mediassa on synonyymi näkyvyydelle Facebookissa.

Helsingin Sanomat ei ehkä julkaise jenkkifutisseurojen itse kirjoittamia juttuja, eikä pienillä joukkueilla ole varaa mainostaa otteluitaan aamupapereissa, mutta Internetin sosiaalinen puskaradio voi viedä informaation monien silmien eteen ilmaiseksikin. Tein pintaraapaisututkimuksen siitä miten SAJL:n alaiset seurat ovat onnistuneet hyödyntämään tätä väylää.

Vaahteraliiga

Liigaseuroista kärjessä on Porvoon Butchersin sivu 1026 tykkääjällä. Teurastajat ovat ainut yli 1000 tykkääjän seura. Selkeä kakkonen on Seinäjoki Crocodiles, jonka profiililla on Facebookissa 904 ystävää. Oulu Northern Lightsin lukemia kasvattaa varmasti myös seuraan kuuluva cheerleading-jaosto, vaikka cheerleadereilla onkin nykyisellään oma Facebook-sivunsa. Vantaa TAFT on ainut liigaseura, jolle kukaan ei ole luonut Facebook-sivua.

Divari

Jos Spagettimalja jaettaisiin naamakirja-näkyvyyden perusteella, voittaisi Kouvola Indians pytyn 683 tykkääjällä. Voitto jäisi kuitenkin kyseenalaiseksi, sillä Nokia Ghosthuntersilta löytyy 637 jäseninen ryhmä sekä 249 tykkääjän sivu. Divarin seuroista Pori Bearsilla on vähiten tykkääjiä.

Kakkonen

Tampere Saints, Joensuu Wolves ja Hanko Sun City ovat kakkosdivarin tykätyimmät joukkueet. Tykkääjiä löytyy jopa enemmän kuin hallitsevalta Suomen mestarilta – Helsinki Wolverinesilta. Alle sadan tykkääjän lilliputtisarjassa painivat Vaasa Vikings sekä Raisio Oakmen. Mikkeli Bouncersin oli myöskin varsin hankala löytää Facebookista, mutta pienen etsinnän tuloksena löytyi 377 hengen avoin ryhmä.

Naisten SM-sarja

Naisten SM-sarjassa pelaa muutamia seuroja ja joukkueita, joilla on oma Facebook-sivunsa. Nopealla luotauksella silmiin osuivat:

SAJL:n ylläpitämällä Amerikkalainen jalkapallo-sivulla on muuten 2511 tykkääjää ja Gridironin -sivulla 617 tykkääjää.

Haaste jokaiselle lukijalle!

Nostan nyt esille yhden helpon tavan vaikuttaa oman lajin näkyvyyden parantamiseen. Sinun ei tarvitse edes seisoa läpimärkänä ketjujengissä ja tuntea kuinka teet työtä, jolla on tarkoitus. Kirjaudut vain Facebookiin ja ehdotat kavereillesi, että he tykkäävät paikallisen seurasi Facebook-sivusta, tai liittyvät ryhmään etc. Näin seurasi saa uutisensa ja ilmoituksensa helposti ja ilmaiseksi potentiaalisten kiinnostuneiden silmien eteen. Mikäli alueellasi ei ole seuraa, ehdota heille vaikka SAJL:n tai Gridironin sivusta tykkäämistä.

Haaste jokaiselle seuralle!

Kertokaa mitä teille kuuluu, nostakaa esiin onnistujia, olkaa värikkäitä ja dramaattisia. Etsikää väylät, mitä kautta saatte tarinanne julkaistua ja aktivoikaa kavereiden kavereiden kaveritkin niitä lukemaan.

Sarjojen loput lähestyvät – Eläkööt puskaradio ja päriskööt se laajemmalle kuin koskaan!

Kirjoittaja on Gridiron.fi:n toimituksen avustaja.

Kommentoi

  • http://www.suncityhanko.com/ Tässä meidän sivut ihan kivasti jaksavat jätkät vääntää tänne tietoo.

  • Teillä on varmasti kakkosen aktiivisimmat sivut :) Hyvä näin!

  • Roosters Women 154 tykkääjää ;)

  • Vinkkinä myös sellainen että kun niitä tykkääjiä siellä facebookissa on niin kannattaa päivittää uutisia faceen! Ne näkyvät tykkääjien newsfeedissä jos ei ole erikseen estänyt.

    Olen käynyt tykkäämässä kaikki kakkosen jengit ja vähän päälle. Aika vähän näkyy mitään joukkueiden kuulumisia facebookseinällä. Toiset seurat eivät pidä edes ottelutuloksia julkaisemisen arvoisena asiana. Itse lukisin mielelläni vaikka että miten meni treenit tänään. Aktiivisuutta julkaisuihinkin!

  • heitän mielenkiinnosta muutaman luvun rajan takaa.
    7 liiga seuraa + 4 suurinta “muuta”

    TRC 268 likes
    SMM 516
    Arlanda Jets 283
    Örebro BK 471
    Crusaders 216
    STU Buls 396
    86ers 429
    ———————-
    Predators 132
    Limhamn 681
    Västerås 961
    Göteborg 194

  • Ruotsin jefu onkin pahasti laskussa! Pari vuotta tehty divarien yhdistäminen yhdeksi tasoksi johti siihen että miesten joukkueita on enää 27(26) (ss 7, Div 1 20 (1 luovutti tosin sarjan), kun vielä joitain vuosia takaperin kun Ruotsin liiton sivuilla kävi niin seuroja yli 40 ja miesten joukkueita samoin. Nythän Suomi on mennyt miesten joukkuemäärissä jo ohi.

  • TAFT:lla on facebookissa sivu ja tällä hetkellä 249 tykkääjää ;)
    Sivu on tosin aika vanha eli se pitäisi varmaan “rakentaa uudestaan” -no jospa kauden jälkeen sitten.

  • Hyvä artikkeli. Seuroille on äärimmäisen tärkeää saada tietoa liikkeelle nopeasti ja halvalla. Facebookin, nettisivujen sekä Twitterin avulla seuraa saavuttaa todella tehokkaasti kaikki aktiiviset fanit ja jäsenensä. Olen kanssa tykännyt hyvin monen joukkueen fb sivustoja juuri siksi että saan silloin kätvästi feediini kaiken oleellisen. Lehdistön soisi toimivan samalla tavalla. Olen huomannut että lehdistö ei oikein osaa seurata medioita ja kerätä tietoa passiivisesti näiden medioiden kautta. Gridironin väki pitäisi olla jäsenenä jokaisessa mahdollisessa sivustossa. Tietoa tulee tosin tulvimalla. Roostersilla on hyvät sivut ja aktiivinen fb tiedottaminen. ECG tekee juttuja koko ajan. Porvoo samoin. Hangon jutut ovat mukavia ja välillä jopa of the topic – Tykkää tyylistä. Crocot tekee hienoa tiedottamista. Mut joo, paljon hyvää tiedonmurua on kasaan satavissa.

    Seuroilla on todella paljon satavissa näiden medioiden kautta. Tähän kun lisätään Youtube otteluvideoineen alkaa olemaan paketti aika kasassa. Tällä tavoin saavutetaan paljon tehokkaammin näkyvyyttä kuin UrhoTV paketeilla, joissa näkyvyyttä saa vain marginaalisesti ja pienin osa seuroista. Väitän että jos laittaisimme sosiaalisen median ammattimaiseen käyttöön ja tiedottamiseen vastaavan rahan, saavuttaisi laji merkittävästi enemmän näkyvyyttä kuin millään maksukanavalla yhteensä.

    Otetaan haaste vastaan ja kutsumpa kaikki kaverini jälleen kerran kotiseurani tykkääjäksi ja seuraajaksi. Saman teen myös muiden seurojen osalta.

  • Outi: TAFT:lla taitaa olla olla Group eli ryhmä. Meillä oli Northern Lightsilla kanssa ryhmä aikanaan, mutta perustettiin sitten tyhjistä Page eli sivu kun ne tuli ja tuhottiin vanha ryhmä.

    Ihmiset osas sitten siirtyä sinne uuteen kun laitto niille viestiä ennen ryhmän tuhoamisesta.

  • Scorpionsilla on myös ns. kutsuryhmä mutta tuollainen “tykkää-ryhmä” toimii huomattavasti paremmin. Ihmisten on paljon helpompaa liittyä ryhmään kun se käy vain yhtä nappia painamalla. Scorpionsin tykkäämiset ovat tällä hetkellä 118 mikä on aika hyvin ottaen huomioon että ryhmä on perustettu noin viikko sitten.

  • Kuopio Steelersillä Facebook-sivut uudistuivat taannoin, aivan kuten kuvankauniit kotisivutkin. Tervetuloa seurailemaan tiedottelua savon sydämestä! https://www.facebook.com/KuopioSteelers ja http://www.steelers.fi

  • Northern Lights naiset, 131 tykkääjää tällä hetkellä ja lisää tulee.

  • Käyn tykkäämässä kaikkien sivuista, niin tulee koko lajille lisää näkyvyyttä.

  • Seurojen kannattaa ehdottomasti tehdä itselleen Facebook-sivut (Pages), eikä ryhmää (paitsi sisäiseen tiedottamiseen) – ei missään nimessä henkilöprofiilia, kuten Crocodilesilla on.

    Kirjoitin aiheesta työblogiini yritysten näkökulmasta kesäkuussa, mutta urheiluseuroille toimivat samat perustelut: http://www.sisaltomarkkinointi.fi/2012/06/26/ala-suostu-yrityksen-facebook-kaveriksi-2/

  • “Ruotsille” terkkuja Ruotsista ;)

    suurin ongelma ei tosiaan ole divisioona uudistus.
    Ongelma on pitkälti samantapainen kuin Suomessa koettiin 2000-luvun alussa
    Puuttuu tiettyjä ikäluokkia, tehty huonoa juniorityötä, ja täten liigajoukkueet putsaa divarit nyt.

    Junnutyö on paremmassa suunnassa, joten se aouokko joka on ollut tulle hiljallee hieman korjaantumaan.

    Todellisuudessa divari uudistus varmasti pelasti joukkueita esim Skånessa. Matkat lyheni, rahaa säästyy, nyt esim on tod. näk 2-3 joukkuetta etelästä hakemassa paikkaa Luiigaan.

    saman kaavan mukaan täällä mennään kuin Suomessa mentiin :) kasvukipuja :)

  • Crocodiles siirtyy myös nykyaikaan:

    Käykää tykkäämässä Crocodilesin uudesta, virallisesta facebook-sivustosta. Sivustolla julkaistaan Crocojen tuoreimmat uutiset ja kuulumiset. Tämä profiili lakkaa ajan myötä olemasta. http://www.facebook.com/SjokiCrocodiles

  • Näköjään tällä jutulla oli vaikutusta :) Sekä Sjoki että TAFT ovat tänään vaihtaneet “nykyaikaan” ;)

  • TAFT:ssa ei oltu paneuduttu pagen ja groupin eroon ;) Aiempikin sivu (group) oli siis kyllä erittäin aktiivinen, mutta nyt ollaan sitten vimpan päälle ja 200 tykkääjää 2 vuorokaudessa! Katsotaan minne asti päästään.

  • Hyvä kirjoitus, samalla nyt kun joka joukkueella on sivut, niin mikä estäisi faneja heittämästä kysymyksiä seinälle ja näin aktivoitua porukkaa ympärillä.

  • . Kimmon kirjoituksen innoittamana alan sitten kyselemään tyhmiä heti kun kausi on ohi. Mm. Kuka voi nousta ensikauden kuumimmaksi pelaajaksi. Mistä voi ostaa kausikortin. Jne. Uskoisin, että kaikki seurat haluavat vuorovaikutusta sivuillensa.

  • Crocodilesin naisten joukkueen fb-sivut: http://www.facebook.com/Crocodiles-naiset. 104 tykkääjää atm.

  • Paitsi että olikin väärä osoite, ehkä tällä pääsee paremmin: http://www.facebook.com/pages/Crocodiles-naiset/214835901922131 .

  • Bouncersin päivitetyt FB-sivut: https://www.facebook.com/MikkeliBouncers

  • https://www.facebook.com/OakmenLadies Oakmenin naisten joukkueen sivut :) (Kohta menee muuten edustuksen ohi tykkääjissä)

  • Hyvinkään Falcons löytyy täältä: https://www.facebook.com/FalconsHyvinkaa

  • Ja Oakmen edustuksen sivu:
    https://www.facebook.com/#!/Oakmen

  • n. vuotta myöhemmin Vaahteraliigan joukkueiden tilanne:

    Porvoon Butchers 1153 (1026) tykkääjää
    Seinäjoki Crocodiles 904 ystävää
    Helsinki Roosters 1507 (790) tykkääjää
    Oulu Northern Lights 770 tykkääjää
    Jyväskylän Jaguaarit 835 (739) tykkääjää
    Helsinki Wolverines 992 (497) tykkääjää
    Turku Trojans 239 tykkääjää
    Vantaa TAFT – Ei sivua… 60 (54) tykkääjää
    Kouvola Indians 683 tykkääjää
    Helsinki 69ers 208 tykkääjää (+ seuran juniorien sivu, jolla 321 tykkääjää)

  • Pieni katsaus Facebook peukuttajien määriin n. vuotta myöhemmin (18.7.2013) Vaahteraliigan joukkueiden osalta:

    Porvoon Butchers 1153 (+127) tykkääjää
    Seinäjoki Crocodiles 1041 (+137) ystävää
    Helsinki Roosters 1507 (+717) tykkääjää
    Jyväskylän Jaguaarit 835 (+96) tykkääjää
    Helsinki Wolverines 992 (+495) tykkääjää
    Vantaa TAFT – Ei sivua… 60 (+6) tykkääjää
    Kouvola Indians 893 (+210) tykkääjää
    Helsinki 69ers 504 (+296) tykkääjää (+ seuran juniorien sivu, jolla 359 (+38) tykkääjää)

    Määrällisesti Roosters saanut eniten lisää tykkääjiä (melkein tuplannut), mutta 69rs (seniorisivut) enemmän kuin tuplannut ja Wolvot tuplannut tykkääjämääränsä. Ainakin Roostersin osalta ahkera facebookin päivittäminen on tuonut tulosta. Ehkäpä TAFTiltakin jossain välissä löytyy joku päivittämään naamakirjaa.

    (Näppäinräpellyksen takia tuli lähetettyä tuo keskeneräinen kommentti.)

  • Taftiltakin löytyy päivittyvä facebook-sivu. http://www.facebook.com/VantaanTaft. käy ilmi tässä keskustelussa jo tuolla ylempänä.

  • Eli TAFTilla lisäystä n. +270 tuohon Outi L:n ilmoittamaan lukuun. Eli ei huonosti Vantaallakaan.

  • Sulla on tiirapaasi vanha tietoa Roostersin luvuista:) 1550 and counting. No-huddle:)

  • Roostersilla rikkoutui 2000 tykkääjän raja.

    Tässä tämän hetkinen Vaahteraliigan Facebook-ranking (16.1.2014 20:00):

    Helsinki Roosters 2002
    Seinäjoki Crocodiles 1497
    Turku Trojans 1352
    Helsinki Wolverines 1304
    Porvoon Butchers 1230
    Kouvola Indians 1162
    Vantaa TAFT 615
    Helsinki 69ers 580

    Ennustaako mitenkään ensi kesän sarjataulukkoa?

  • Wasa Royals 1298 tykkääjää. Olisikohan täytynyt nousta heti Vaahteraliigaan?

  • Pistetään myös Divarin tähän:
    Wasa Royals 1298
    Oulu Northern Lights 983
    Tampere Saints 881
    Hyvinkää Falcons 808
    Nokia Ghosthunters 420
    Jyväskylä Jaguars 332

    En tiedä ennustaako sarjataulukkoa, mutta GI:n ennakko rankingin mukaisesti menee.

  • Jaguaareilla on 858 tykkääjää: https://www.facebook.com/Jaguaarit Jaguars on paikallinen naisten joukkue :) Vähän hämäävää, kieltämättä.

  • Sun City Hanko , 853 Tykkäystä :)
    https://www.facebook.com/Sun.City.Football?fref=ts
    Mitäköhän mahtoi olla vuosi sitten tähän aikaan?

  • Roosters näköjään ylittänyt 4000 tykkääjän rajan Facebookissa. Facebook-ennustus Vaahteraliigan voimasuhteista 21.3.2017: Roosters 4108, Trojans 3659, Crocodiles 3251, Royals 3047, Butchers 1745, Saints 1505, TAFT 1266.

    Onhan sitä säätäkin ennustettu sammakon avulla. : )

  • Jos FB-tykkääjien suhteutetaan joukkueen markkina-alueen väestöpohjaan ovat Saints ja Taft selvästi muita jäljessä ja Pohjanmaan joukkueet kirkkaasti kärjessä. Siis jos haluaa Tiirapaasin analyysista tehdä syvempää tiedettä tilastomatematiikan avulla…

  • Miten olisi kaikista joukkueista Sun City? 1271 tykkäystä ja 9000+ asukasta.

    Voisi muuten näin kauden alla Tomperi panna tykkäysrankingin ja kisan pystyyn. Se kun voisi lisätä tietoisuutta lajia kohtaan, kun ihmisiä värvätään tykkäämään.

  • Eikö se olis liiton ja viestintäpäällikön tehtävä levittää tietoisuutta lajista eikä Tomperin?

  • Oisko se kuitenkin seurojen (ja liiton) tehtävä luoda kiinnostavaa sisältöä eri sosiaalisiin medioihin ja nettisivuille että saavat seuraajia? Sajl.fihin tulee hyvää matskua mutta muut liiton kanavat on aika hiljaisia/lisäarvottomia.

  • Kaikkea yhdessä. Ei Tomperi tietenkään ole vastuussa lajista, mutta omalta osaltaan sekin voisi auttaa. Kunhan nyt ehdotin.

  • Ylipäätään liitossa kannattaisi kosiskella Tomperia, että muhin hintaan hän olisi valmis jatkamaan tämän sivuston ylläpitämistä takavuosien malliin, täällä tulee päivittäin tarkistettua ensimmäisenä laji-uutiset, vaikkei niitä juurikaan päivitetty

  • Taitaa olla niin että Tomperilla duunia pukkaa niin että ei ole aikaa bloggailla kun vielä kantaa vastuuta Norttien valmennuksen yhdestä tontista. Ollaan tyytyväisiä että haluaa edelleen kuitenkin ylläpitää tätä alustaa jonne me kaikki voimme ajatuksemme taltioida.

  • Näyttää siltä, että täällä on mahtava ja monipuolinen alusta, minne sen toimitus ei ehdi tuottaa sisältöä ja toisaalla on nyt ammattitason sisällön tuottaja, jonka alusta on, no ei niin monipuolinen ja mahtava. Jos nämä kaksi saisi yhdistettyä niin uskoisin, että lajia saataisiin taas aimo harppaus eteenpäin.

  • Resurssirajoitteet ovat Gridironissa ilmiselvät. On kuitenkin hienoa, että löytyy riippumaton lajimedia jolla on oikeus olla omaa mieltään asioista. Tuomo on moneen kertaan peräänkuuluttanut kirjoittajiksi mukaan lisää vapaaehtoisia. Käsiä vaan pystyyn ja näppäimistöt laulamaan.

  • Piti vähän kaivella Gridironin arkistoja kun Roosters näyttää ylittäneen 6000 peukuttajan rajan naamakirjassa. Kuopio näköjään seuraa tiukasti perässä, sitten on jo tasaisempaa: Roosters 6006, Steelers 5531, Royals 4876, Wolverines 4658, Crocodiles 4537, Butchers 2993.

  • Ei ole mitään merkitystä. Aikuisten oikeasti.

  • Eikö? 🤣

  • Niillä paljonkin, varsinkin yksittäisten postausten tykkäämisellä. Vaikuttaa huomattavasti kyseisten postausten näkyvyyteen. Toisaalta tykkäykset kertovat myös joukkueiden aktiivisuudesta viestinnässä ja markkinoinnissa. Somesta ne uudet harrastajat ja fanit tavoittaa.

  • Wolvoilla toinen kanava naiset, joilla 2,500 seuraajaa. Mutta eiks kaikki ole jo Instassa?

  • ‘On’ sen sanoikin. Juttujen tykkääjillä on merkitystä, mutta seuran seuraajien eli niistä tykkääjien määrällä ei ole. Iso osa sivun seuraajista tullut kampanjointien kautta ehkä jo vuosia sitten, mutta eivät ole ns lajista tai seurasta kiinnostuneita. Tiedän kun itsekin joskus haalin seuraajia sivulle, iso osa siellä on vieläkin vaikka eivät ole koskaan pelin peliä katsoneet tai tykänneet yhdestäkään kuvasta tai jutusta.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *